The Best Damn Derbi | Bilder på turboprylar 2014-10-26

Här finns TSR Race Teams egna projekt! Vill du vara med i Teamet? Kontakta Rexxy för mer information.
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

The Best Damn Derbi | Bilder på turboprylar 2014-10-26

Inlägg av HHR »

Tjenare!

Då var det dags att ta nya tag i detta intresse, men denna gång tänker jag gå "all in" växlat. Istället för att hålla på med massa skit som inte håller och risiga byggen så kommer jag vänta till pengarna är framme till de rätta komponenterna.

Bild

Bild

Vi börjar med målen:

Mål:

* Så gott som fullständigt kompromisslös hoj
* Många innovativa lösningar som även fungerar i praktiken
* Bevisa att det går piska många scootrar med växlat
* Bänka 30 hk
* Sjukt fint register
* Sätta bra tider
* Sätta en svårslagen hastighet i Malmby Topspeed eller liknande tävling

Motor:

Motor: Turbomatad Derbi EBS
Cylinder: Stage 6 R/T 70 cc
Expansionskammare: RC2 (Kommer troligen uppgraderas till TRC1)
Ljuddämpare: Okänt, blir nog större.
Turbo: Liten historia med inbyggd WG i avgashuset
Vevparti: Barikit Competition, original slag
Reedventil: Vforce 3
Sprut: Nira i3+
Mappsensor: Bosch 3,5 bar
Fuelrail: Dubbla i cylinderfoten
Bränsletrycksregulator: Edelbrock 1728
Bränslefilter: Magnafuel
Luftintag: Mindre spjäll, dumpventil och intercooler
Tändning: Finns i insprutet. Tredimensionell mapp
Koppling: Polini
Drevning: 11-17T fram, 50T bak i 7075-T6 aluminium.
Kedja: RK GB420MXZ

Ram:

Ram: Aluminium
Gaffel: En dämpad och rejäl gaffel från pocketbike
Framhjul: Balanserat 12" med Sava soft banracingdäck, fälgbana i stål.
Bakhjul: Förstärkt balanserat 12", med Sava soft banracingdäck, polerat nav från CRF150, Talon överdimensionsekrar, fälgbana i stål.
Bromsar: DRD bromsok, 215 mm skiva fram, 190 mm skiva bak från Braking.
Gashandtag: Tommaselli

[spoiler]
Det som är gjort nu är en del prylar inköpt, förutom planering.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Update 2011-05-05

Yes, då kör vi en liten update idag!
Det som har hänt är att jag har fått ett nytt bakdrev, fick två 41 kuggare först. Men nu finns även det med 37 kuggar hemma. Dock glömde jag ta en bild på det. Men det kommer nästa gång instället. :)

Det som har hänt är att jag har tagit hem framgaffeln, den sitter standard på en 110 cc 4t pocketbike, rätt rejäl sak faktiskt. Fördelarna med denna är att den är dämpad för säkerhetens skull, styrkronor i aluminium, möjlighet att sänka den ända tills däcket tar i styrkronan, clipon-styre original och låg vikt.:huhu:
Sedan har jag krängt ihop hjulen, ska se till att lämna in dem på Bike för balansering innan jag börjar med distanserna. Balansering ser jag som extra viktigt eftersom jag har monterad däcklås bak, det ger en ordentlig obalans.
När jag testade steloperera framgaffeln och bakdämparen på sendan med däcklås, då började framhjulet hoppa på vägen och det var svårt att hålla kvar i styret så fort man närmade sig 60 km/h.
Riktigt "värsa-scenario", men problemet är nämnvärt och extra viktigt när jag vill sätta fartrekord på 170 km/h.

:huhu:

Bilder:

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bromssystemet ska bytas ut, bara slangen som ska vara kvar. Kommer att ta bromscylindern från sendan, bromsoken samt DRD bromsfördelaren fram för att kunna köra båda bromsoken fram på samma broms. Men jag kopplar istället fram- och bak-oket på handbromsen. Då slipper jag vikt för ett halvt extra bromssystem, samt att jag behöver den fotpedalen till något annat.
Ska prova ut detta så bromsverkan blir bra fördelad. Räcker inte storleksskillnaden på skivorna så blir det större ok fram.

Update 2011-06-25

Projektet kan tyckas stå still, men så är inte fallet!
Jag har dock prioriterat om lite pengar så en ytterligare försening är planerad.

Men det som har hänt det sista är att jag har planerat mycket saker, skissat och funderat, vridit och vänt på idéer, nästan allt för motorn. Men nu börjar alla pusselbitar falla på sin plats. :)

Ramen ska bli i aluminium har jag bestämt mig för.

Idag svarvade jag distanser som även fyller funktionen som axelkonvertering till framgaffeln. En på 35 mm med en 4 graders vinkel och den andra på 51 mm med 2,5 graders vinkel. Varför jag gjorde de vinklade var för att ämnet som jag köpte (aluminium) var 25 mm och utnyttjade det genom att få ett tjock och skyddande sida för framhjulslagrena men ändå få plats på gaffelns sida där det var max 20 mm som gällde. Det räcker upp till mitten av tätningen, så jättestor funktion fyller det inte, men det skyddar i alla fall inre delen.
Det blev i alla fall hur snyggt och bra som helst! Jag kommer även att högglanspolera dessa sedan samtidigt som hela gaffeln snyggas upp.
Nu när hjulet var på så kunde jag mäta upp hur oket ska sitta och vad för material som ska användas. Siktar på att fixa det nästa vecka, men det blir säkert lite senare.

Gaffelkronorna ska högglanspoleras, får se om jag gör det samma med gaffelbenen, vore lite småporrigt. Annars blir det väl någon monokrom färg.

Jag hade tyvärr inte kameran med, men det kommer bilder när det börjar se fint ut.


Jag kommer även att vara med på vårgårdaträffen, dock utan hoj. Kommer att hänga runt och fixa bilder.

Det var allt för nu.:)

Update 2011-07-27

En liten lägesupdate passar jag på att göra nu när jag ändå justerade lite text.

Det som händer nu är att jag skruvar heltid för att få hojen körklar till Vårgårda. Jag har inte tillgång till bildredigeringsdator så inga updates blir det om jag inte kör fast och stannar hemma.

Det som har hänt nu är en del inköp av detaljer och cylindern håller på moddas på. Distanser till hjulen är klart. Jag har fått lite problem med styrlagret, det är dåligt och måste ersättas. Men inget finns att köpa eftersom inga mått är standard. Men jag tror jag kommer lösa det. Ett helt nytt styrlagersäte ska jag svarva istället för ett köpt rör som tidigare var planerat och sedan sätta andra lager med passningsadapter på det ena.
Men jag fyller i senare det som hänt.

Update 2011-08-07

Då kör vi en liten update när all stress har lagt sig. :)
Det har blivit stenhårt arbete hela tiden för att hinna, tyvärr har lite bilder blivit uteblivna bara för att just hinna.

Men jag fick inte ihop hojen ändå till Vårgårda för att svetsgasen tog slut.
Helt ofattbart för mig att den ska gå åt mer än en hel tub svetsgas för att bygga en ram. Det var 149 bar innan jag började, 14 bar när jag insåg att det var att glömma Vårgårda. Det var en 50L tub, sådan som är så lång att man nästan får sträcka sig upp för att stänga av kranen. Något måste ju ha varit galet, finns ju ingen ekonomi alls i TIG:svetsning om det ska gå åt så mycket gas?

Men jag får försöka beskriva det som har hänt hittills i alla fall. Jag har lagt en del tid på inköp av lite småplock:

Bild

* Längst till vänster är en begagnad tändspole som jag tänkte använda, men det kommer inte fungera med den. Den är för långsam, bra kräm annars.

* Sen har vi ett stycke aluminium, 80 mm ytter och 30 mm inner och runt 200 mm hög, mitt blivande styrlagersäte.

* Ett AEM dryflow, bra filter som inte behöver oljas in.

* SKF tätade kullager. 62 x 30 och 68 x 40. Rätt stora lager, men jag hade inget val när mitt gamla styrlager var helt slut och inga gängor eller passytor var standard. Så det blev en specialare. Högst upp så behåller jag originallagret bara för att få ha kvar muttern. Sedan sitter det en svarvad bussning mellan gamla lagret och nya lagret. Presspassning, blev hur bra som helst ingen bild dock.

* Cylinderfotsspacermaterial, lämnade in det till få rätt tjocklek och grunden för hålen och mitten så det var bara att slipa det sista sen, lätt värt det för precisionen blev klockren.

* Koniska skruvar till framskivan, det var koniska hål där då det blev skit med vanliga.

* Nya bromsbelägg, fanns bara en uppsättning hemma, men jag beställde till oket bak också.

* Dödare, ska dock ha en annan funktion.

* 16T drev med låsning, 17 fanns inte hemma, beställde ett sådant. Så nu har jag samtliga mellan 11 och 17 i bra skick.

* BR9ES, jag tror inte på 10 i värmetal om man ska åka på etanol, jag ska se lite och vara vaksam. Jag har blästrat mitt iridiumstift som jag släckte med sot, ska se om det fungerar igen.

* Sedan är det 37-drevet för topspeed som jag tidigare fått.

* Hjulen har även varit på Bike och blivit balanserade.

Jag började arbetet med svarva bakhjulsdistanserna, riktigt svårt att få ett 15 mm borr med en chuck som inte tar mer än 13 mm borr. Ett 15 mm borr med mindre axel skulle kosta 650 + moms, så det var inte ett alternativ när man skulle ha det en gång. Ett svarvstål var för klumpigt. Men jag löste det med ett modifierat träborr.

Sedan började jag motorarbetet, klyvde motorn snabbt och smidigt för att ta ut 45 mm veven (som förövrigt är till salu) och sätta i 40 mm-veven för att se hur cylindern ska sitta.

Bild

Arbetet gick relativt smärtfritt, men slipa i spacerarna var riktigt segt. Cylinderfotsspacern var i rostfritt och min aluminiumspacer var troligen i en legering med rostfritt. Men det gick till slut. Passform i blocket kunde blivit bättre om det inte var portat tidigare. Längst ned/fram i blocket så är det för väl tilltaget portat, så jag har en motlutande överföring upp mot cylindern där. Jag tror inte det gör så mycket, kan till och med vara en fördel som hjälper cylinderns flöde genom primärspolarna så flödet är vinklat i tid. Men det jag är mest orolig över är långsidorna, där är det för stort så min mellanspacer får "dra in" flödet så blocket inte blir så stort och sedan kommer cylinderfotsspacern där det vidgar ut det igen.

Om jag skjuter blocket kommer jag mest se det positivt eftersom jag kommer då utgå från ett oportat block och få allt rätt för just R/T-cylindern.

Motor klar för montering, Polini-kopplingen skymtar också till höger:

Bild

Bild

Bild

Durationerna landade på 196/135/125, perfekt:

Bild

Sedan svarvade jag styrlagersätet, blev helt som jag tänkt mig. Riktigt overkill, men det gör inget.

Bild

Sedan började jag med ramen, det var rätt tidskrävande att få allt rakt. Men det gick bra. Den är nästan klar, några fogar kvar att helsvetsa och stöttorna mellan de tre ramstängerna. Kommer bilder på detta när det börjar bli klart. Om inte svetsgasen hade tagit slut så hade jag hunnit till Vårgårda, men vädret var ju så illa så det var väl knappt någon idé.

Ska fortsätta med hojen nästa vecka efter jobbet någon timme om dagen så jag blir klar. Hoppas på kunna vara med icke provisoriskt den 21:a Augusti i Uppsala om vädret tillåter. En bit att åka, men jag ser fram emot att via upp hojen när den är klar.


Update 2011-08-14

Det tog ett tag innan man återhämtade sig och kände lust att greja igen, värsta var väl återställa dygnet efter semestern. Men nu har jag grejat lite i alla fall. Jag har värmt om några svetsar och helsvetsat det som inte varit klart. Styrlagrena är i nu för sista gången och lite plåtar har hamnat vid styrlagret.
Det som är planerat med ramen är:
  • "Triangulera", svetsa stöttor mellan stängerna.
  • Svetsa fotpinnar.
  • Svetsa fäste för bromspedal och bakre huvudcylinder.
  • Bygga fäste för bakre bromsoket.
  • Sätta dit ett till motorfäste, hade ett innan, men motorn gick inte ta av då.
  • Sätta dit extra stöttor på motorfästena.
  • Svetsa fästen för avgassystemet.
  • Svetsa tank/sadel - vet ej om jag ska ha minimotokåpa eller "sadeltank".
  • Bygga batterihållare.
  • Fixa kedjespännare.
  • Få bort rörändarna vid bakhjulet.
Suck, ja det tar tid med ett så trögjobbat material som aluminium.

Tog några bilder nu när jag satte ihop den efter svetsningen:

Bild

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us


Update 2012-01-19

Yesbox! Då är motivationen uppe igen, och jag har fått grönt att fylla på gastuben till svetsen. Så jag ska lägga en och en annan fog i eftermiddag/kväll och mot helgen.

Bild

Btw, om det är någon som behöver bänka sin hoj framöver och kan tänka sig komma till Trollhättan så är det inga problem. Dynojet bänk för bilar, men den fungerar perfekt på små fordon också. En knattefyrhjuling, 50 cc 4-takt i god orörd kondition lämnade 2,9 hk, så det är absolut inga problem!

Utskriven/mailad effektkurva kan fås direkt.

Update 2012-01-30

Liten update här. Har inte fått gjort så mycket som planerat, så galet tråkigt att greja i aluminum. Om du har en minsta tanke på bygga i det materialet.. - Just don't!
Inte värt slitet för att den inte ska rosta utan lack. Kör hellre tunn cromemolly och slipp slipa allt cleaniskt och ändå lyckas få materialet skitigt innan du hunnit svetsa dit det..
Har fått dit en till stötta på ena sidan, den andra är färdigkapad för ditsvetsning, bara och slipa rent och öppna svetsbågen så sitter den.

Nog om det, motorn har jag börjat greja lite med. Vill se lite hur luftfiltret hamnar osv, ser inte ut som mitt "stora" filter får plats. Får nog bli mitt gamla Stage 6 dual layer istället.
Så idag svarvade jag en insugstratt till det på 54,5 mm så det passade gött. Men ett par bultar på svarven la av, lika så fingrarna och fötterna. Så jag gick in och värmde mig, det blev inte mer gjort idag. Ska fortsätta i veckan.
Vinkeln på själva tratten ska ändras, den är lite för skarp just nu:

Bild

Update 2012-01-31

Så, fick gjort några timmar idag och gjorde färdigt stöttorna mellan ramen. Har även börjat planera hur minimotokåpan ska kapas, men hade ingen sticksåg till hands så ska fixa det imorgon innan jag åker bort.
En extra kul sak personligen är att jag för första gången satt fart på den och känt hur balansen verkar. Så fort man kommer upp i lite fart så verkar den bli väldigt bra. Men den är väldigt lång, så jag kanske får flytta fram sadeln lite. Men får hur det blir, kanske ska göra några provisoriska tester först.

Bild

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us


Update 2012-02-07

Då kör vi en liten update här. Har gjort klart min insugstratt, bara lite material längst in som ska justeras.
Tratten är nu fastsvetsad på mitt spjäll men det har jag ingen bild på tyvärr.

Det var väl allt för nu. :)

Bild

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Update 2012-03-17

Nu har jag skruvat en hel del det sista, även om jag inte riktigt varit jättepigg alla dagar. Efter jag fick dit den sista delen som håller motorn blev den mycket roligare att greja med.
Jag byggde ett rör, ett av mina två med inspiration från diskussioner med moddlaren. Det blev ju jävligt smalt, men jag ville ha ett lite varmare rör med tanke på framtiden.

Bild

Jag blev nyfiken på hur det lät och vad den lämnade med min gamla tändning och förgasare så jag tejpade och stripade fast allt som inte var klart.
Det var så trångt vid ramen att förgasaren fick inte riktigt plats.

Bild

När det är så trångt vid förgasaren kan en hel del spännande problem komma. Stora munstycken ska ju den typen av rör behöva, 168 körde jag med på sist på bensin. Hade problem med bludder på fullgas innan effektbandet och under effektbandet gick den snålare så jag drar upp choken då. Men det största problemet av allt är att den glödtänder nästan efter varje repa. Avgastemperaturerna verkar alldeles för höga, det gör även att den kan nypa/skära utan att resten är varmt. Jag är 90% på att den har värmenöpt en gång, annars fastnade kedjan på något vis? Men effektkurvan såg exakt samma ut före och efter så det var nog ingen fara. Mot racen blir det nog ny cylinder och kolv ändå.

Bild

16,45 hk fick jag ut. Bromspappret glömde jag ta med. Men registret verkar även rätt dåligt, den dyker fort efter maxeffekt. Den svarade inte på tändinställning alls som tex min RM85, där hade det stor betydelse, väldigt finkänsligt. Lämnade 20,5 hk förövrigt efter optimal injustering.
Har en teori om att den alltid glödtände, då det blir att riva ned allt, kasta bort tändningen och förgasaren och köra med det jag byggt istället. Då får jag plats med luftfilter som tänkt så jag slipper ha en tejpad innerskärm som skydd. :P

http://youtu.be/qtFVaS7cGbc


Update 2012-03-27

Vill först börja med att säga att jag för första gången skrivit rätt datum på min update. Förra gången skrev jag bara fel månad i rubriken, de andra gångerna har ju varit helt åt skogen.. Ja ni vet säkert. Ett litet projekt i sig det där. :P

Ja, har inte all världens tid att skriva nu, men nu när alla hänger läpp över att Perra tillfälligt tappat motivationen så vill jag dra åt mig lite intresserade läsare hit istället genom att beskriva lite mer vad jag tänkt ända från början när jag startade projektet.
Tack vare Phil lägger jag upp dessa bilder, aldrig något jag hade tänkt från första början. Jag ville vara lite hemlighetsfull med detta projektet. Men han har sin poäng varför man ska dela med sig. Det är ju ändå på strippen det gäller.

De senaste dagarna har jag pillat ett par timmar varje dag efter jobbet för att få ihop mitt gasspjäll. Mycket som måste bli rätt och vara pålitligt. Har byggt lite mer sedan dessa bilderna togs. Men ni ser ju vad jag har på gång. Tratten och spjället är inte matchat ännu, det blir det sista jag gör innan lack av spjället och div stag.

All mekanik för spjället gjorde det så trångt att VFORCE3-loggan fick inte plats:

Bild

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Ledsen för mobilbilder, men jag hade inte den riktiga kameran med.

Just nu finns det även ett mothåll för hållaren till gasvajern i den andra skruven till insuget på samma sida så det inte böjer sig. Imorgon ska jag fila vidare lite. En ögla för returfjäder ska på plats, har inte bestämt mig exakt var men. Sen ska spjällreglaget trimmas lite längst ned så skruven till själva insugspaketet blir lättare att få i och stoppet ska vara något senare. Så det är ju lite meck att slippa en äcklig förgasare. :)


Så, nu får ni klia era hårbottnar. ;)


Update 2012-04-01

Skruvandet fortsätter i ett långsamt tempo trots många timmar läggs ned, men nu börjar det ju hända lite mer synligt i alla fall.

Jag började med fortsätta göra klart mitt fina spjäll, tillslut var det dags för provmontering inför lack:

Bild

Bild

Penslade på lite hammarlack, klurade länge på om kroppen skulle bli silver, röd eller om jag inte skulle gå och skaffa en orange sprayburk. Ångrar inte en sekund att det blev rött istället för silver. Men orange får det nog bli om jag river ned hojen i framtiden för finish.

Bild

Balanserat 16-1 triggerhjul och svetsat fäste för hallgivare:

Bild

Kåpan på sin plats:

Bild

Monterade spjället efter det hade torkat, fick lite skanker på det svarta efter montering, får pensla på det när jag har med färgen nästa gång.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fuelrailbygge, svetsade på en svarteloxerad anslutning, så fort den blev varm blev den guldbrun: :P

Bild

Nästan klar, Aeromotive tryckklocka. Spridaren ska jag inte använda:

Bild

Bild

Ska bygga ett fäste här, får nog bli något gummiupphängt kanske..

Bild


Update 2012-04-04

Kort och gott en liten update här på kvällens meck.

Fäste för fuelrailen:

Bild

Testmonterat, gummiupphängd sista del för att minimera risker för bubblor från vibrationerna:

Bild

Monterat, spolen monterade jag under tiden jag väntade på att fuelrailfästet skulle kallna:

Bild

I långhelgen fortsätter jag så mycket jag kan, 2 dagar tror jag dock går bort. Hoppas på start snart!

Update 2012-04-07

Nu är soppasystemet monterat och i teorin helt klart. Kunde inte provköra det eftersom jag ville låta gängtätningen till bränsletrycksmätaren stelna i fred.

Det är väl inte så mycket mer att säga om det egentligen. Fortsätter med mobilbilder även denna gång, hade med stativet med, men glömde kameran..

Bild

Bild

Bild

Update 2012-04-12

Japp då var det dags igen för en liten update.
Fick igång hojen igår utan rör och kyl. Idag har jag fixat det, justerat mapparna mer och lite annat småbös.

Glömde ta bilder. Men här är i alla fall en liten film:

http://youtu.be/F1Y3tU83OGc

Varför den skjuter i början är för att tändningen står lite efter TDC under 850 rpm för att sedan hamna rätt när den är uppe i varv. Jag safe:ade och flyttade hela tändkurvan för mycket och kallstartständsänkningen gjorde även sitt.
Så därför blev den lite mer svårstartad nu än igår.
Filmen blev rätt kort för minnet var fullt i kameran.


Update 2012-04-17

Hej alla glada, nu har jag justerat insprutet lite i helgen och det är riktigt tidskrävande för man måste vara så försiktig. Så jag har en del feta partier kvar där den är trött, men jag prioriterade att kartlägga bränslet och tändmappen på höga varv istället.
På filmen här lämnar den 22 hk och svarade fortfarande på all tändhöjning och bränslet behövde höjas för varje steg. Så mer finns att hämta. Men nu till det tråkiga. När effekten började komma kom även temperaturerna. Rörets avgastemp nådde sina farliga höjder och resulterade i ett medelkraftigt nyp efter jag drog igenom ettan, tvåan och början på trean med jämn och fin motortemperatur annars. Det beror på stingern, eftersom effekten ökade när jag sänkte bränslet ett steg och då sa den även upp sig.

Cylindern är okej, inga nicasilsläpp, inga tecken på spikningar, gyllenbrunt tändstift. Det blir lite saltsyra i cylinderloppet (eller vad det nu var) och ny kolv så ska jag fortsätta mappa.

Men under mappningen gick ju lite av varje sönder. Upphängningen till bränslefiltret, kedjespännaren (som förövrigt var ett helt värdelöst koncept och ska ersättas med traditionell) och en klämma till soppapumpen gick sönder. Att kedjespännaren inte fungerade satt avtryck i det extra rambenet mellan motorn och bakhjulet. Jag måste sänka ned det ändå på något vänster, för annars kan jag inte ha mindre framdrev än 16T. Och det kommer jag behöva eftersom jag har största bak nu och den gör 95 km/h på 3:an.
Så det blir att fixa lite innan det är dags igen. Den läckte även lite vid cylinderfoten, har inte utrett vad det berodde på ännu, men troligen för tunn packning.

Bild

Bild

Avgastempmätare ska även installeras så man inte får några problem i verkligheten. Jag kan ställa in i sprutet så den lägger på bränsle när avgastemperaturen ökar. Väldigt bra möjlighet som höjer pålitligheten på de högre växlarna.
Jag kommer bara korta stingern inför nästa körning, på sikt kommer jag korta ned bellyn och baffeln för att få lite bättre register även om jag tror det är körbart när den är färdiginställd. För strax innan när ketchupen kör igång är den ej optimalt förtänd, kan lägga på 5-7 grader utan problem och få upp effekten där. Efter ketchupen behövs större spridare, jag maxar den röda just nu på 3 bars bränsletryck, vilket jag vill hålla. Högre tryck gör det jobbigt för soppapumpen och jag behåller gärna all batteritid jag kan få.

Men jakten på hästarna fortsätter, film så länge:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mWnojGx2 ... e=youtu.be[/youtube]

Update 2012-05-09

Under den senaste tiden har jag byggt om mitt avgasrör, monterat en 13-graders baffel och kortare mage för att få bredare register utan att förskjuta toppeffekten.
Sedan har jag designat ett helt nytt rör själv utan inspiration från någon annan med mått. Det enda måttet jag kopierat är headervinkeln på 2,2 grader. Resten är mina egna teorier. RC2 heter det röret, kommer bli legendariskt! ;)

1. Mitta gamla före headerbyte
2. RC2 (en grad för lång baffel)
3. RC1 (skrotat)

Bild

1. Mitt gamla med ny baffel monterat
2. RC2

Bild

Båda rören går bra nu! Men RC2 är snäppet vassare och även bättre register.
RC2 kör jag utan ljuddämpare, men det låter åt helvete för mycket för att köra i en stad. Hela norra Trollhättan lär ha hört, om inte halva stan på riktigt..
Så jag la ned körningen tidigt idag. Men jag hann se att jag kan ha högre mottryck, så ljuddämparen åker på. Hoppas på att kunna sätta ännu en ljuddämpare helst permanent så jag kan mappa ostört.

På grund av att jag fick avbryta så snabbt idag vågade jag inte heller ta en extra repa för att filma. Skulle Securitas komma och säga att all form av bruk av bromsbänken ska förbjudas så är det inte direkt populärt..
Man skulle ha en egen bänk ute i skogen. :)

Men vi får se, ska pilla lite varje dag och har inte så mycket kvar att mappa på toppen. Ni får papper sen när jag är klar, en film innan kanske.


Update 2012-05-12

Ljuddämpare monterat på RC2-röret och avgastempen håller sig på samma värden, 540-580 grader. Lite högre hade jag ju hoppats på. Men det får duga tills vidare.

Nu är tändmappen kartlaggd och även bränsle på höga varv. Men övervarvet slutar lite plötsligare än vad det först verkade som innan jag fick mappat färdigt tändningen. Men det kan bero på att min bränslepump är helt skrot, det rasslar numera om den och det bara surplar ur returen. Men den går i alla fall runt. Så bränslet kanske tar slut på toppen. Men skulle det inte bli bättre så är det inget problem för övervarvet är inte dåligt alls.

Den lämnar 22,2 hk på 3:an, men den lämnar nästan lika mycket på 4:an så med andra ord kan jag dreva upp den lite till om jag vill att den ska visa mer i bänken. 23 hk tror jag inte ska vara omöjligt att få ur med nytt drev och finjusterad spridaroffset som jag ännu inte har mappat med denna spridaren.
Men skit samma, det ska bli bättre effekt med annat bränsle senare.

Bild

Bild

Bild

I Helgen ska jag bygga om ramen vid kedjan så jag kan ha små drev på om jag behöver det, bakbroms ska på och fotpinnar. Sedan ska nog vägmappning med nya bränslet kunna påbörjas.

Avslutar med en liten filmsnutt :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VtRSXOqW ... e=youtu.be[/youtube]


Update 2012-05-21

Nu börjar det hända lite igen efter en seg och ångestfylld period. Nu har jag byggt fäste för bakre bromsoket, stopp till oket som följer med när man spänner kedjan, slipat ovala hål för att kunna spänna kedjan, kedjespännare på båda sidorna, och byggt om ett ramben så man kan köra små drev utan att det skrapar i svingen.

Efter monteringen av det så tog jag en liten provtur för att se om det ens gick att hålla balansen på den. Och ja, det gick, den kändes riktigt lovande. Provkörde för att veta vart fotpinnarna ska sitta och det blir längst bak ovanför hjulbulten som tänkt från början.

På onsdag blir mer vägtester, men först ska fotpinnarna vara på sin plats, en knapp för launch control/frivarvningsmapp ska vara monterad, depåstöd och fixa så hojen kan stå på mitt dragkroksstöd utan konstigheter, helst helt utan spännband.


Update 2012-06-07

Ja, man får ihop en liten stund ibland för att justera, nu börjar det gå att köra lite även om jag inte vill kalla den för mer än grundinställd. Lyckades även köra sönder infästningen för bulten till bakhjulet, det hade börjat böja sig lite så det måste jag åtgärda innan jag kan justera mer.

Här är en liten testfilm, bättre än inget. Spontant behöver flatshiften flyttas upp runt 200 rpm tror jag. Bränsle behöver justeras vid olika ställen osv. Kan inte köra flatshift på ettan just nu för då dränker den sig.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=D42g6nYh ... plpp_video[/youtube]

Update 2012-06-14

Det står inte still, i alla fall inte i mitt huvud. När jag tog isär för att klura ut hur jag skulle förstärka infästningen för hjulet fick jag ännu mer att tänka på. Bakhjulslagret i lagersätet var helt glapp. Jag har tänkt, vridit och vänt på lösa problemet på bästa sätt långsiktigt. Hjulet gick inte reklamera för att det hade gått för lång tid. Ett nytt hjul går la sönder lika lätt så då började jag leta ekerantal, bredd och hjulaxeldiameter på crossar och funderade på för- och nackdelar med att ta ett sådant nav. Men det mesta gick nog att lösa, bara att det var dyrt som fan allting. Det slutade med att jag köpte ett nytt original baknav till Honda CRF 150, 17 mm axel, bara 2000 kr inkl lager och packboxar. Sedan tillkommer drev, bromsskiva, hjulbult, mutter, distanser m.m. Ekrarna passar inte heller, så det måste jag lista ut själv vilken längd och vinkel jag ska ha. Så det lär väl landa på bort åt 4000 kr hela kalaset att få ett oförstörbart bakhjul. Kanske ännu mer för riktning, ombalansering, kanske även nytt däcklås för jag tvivlar på det nuvarandes funktion.

Så ja, det kostar att ligga på topp. Navet har dubbla kullager på drevsidan, vilket jag tycker är grymt trevligt.

Nu kan jag få längre hjulbult och ska sätta ihop detta med 15 mm tjockt aluminiumgods på varje sida i svingen med mycket material runt om så det håller bra.

Bild

Uploaded with ImageShack.us


Update 2012-08-18

Ja nu var det länge sedan update. Men det har i princip inte hänt något heller. Har mest bara väntat på mina ekrar..
Men för några veckor sedan sa de att de skulle kommit igår den 17:e. Ringde inte och kollade, ska invänta lönen för jag måste köpa drev, distanser och lite annat plock troligen.

Klippde idag ihop en liten film som vi kan titta på under tiden. Massa bortklippt material som låter gött.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=btMH0WFl ... e=youtu.be[/youtube]


Update 2012-09-05

Yes, då har ekrarna äntligen kommit!

Köpte även med Honda original distanser, koniska drevbultar, 4 olika brickor, en hjulmutter, nytt däckstopp för det gamla var troligen något för smalt, 55T Bakdrev helt i aluminium, "Braking" wavebromsskiva, jävligt dyr, men den skulle vara lika bra.

Bild

Nu har jag borrat upp alla ekerhål eftersom det är överdimensionsekrar och börjat polera navet. Hälften ungefär är nu helt genomslipat med 150-papper.

Under vintern pekar planerna mot att lägga många timmar på finish och även köpa Perras lustgastub för att göra hojen ännu roligare. Men målet på 30 hk sitter givetvis kvar utan gas.

Update 2012-09-12

För några dagar sedan blev bakhjulet klart. Inga problem med ekrar eller något. Polerade även upp navet lite för bättre hållbarhet och finish.
Sedan hjulet blev klart har jag inte riktigt orkat skruva. Men idag påbörjade jag nya fästen med integrerad kedjespännare. Så hojen kanske rullar för egen maskin bort mot lördag antar jag.

Jag har även köpt lite annat småplock. Bytte bakdrevet mot ett 50T i 7075 T6 aluminium, jag var inte nöjd med den teoretiska toppfarten med 55T. Nu ska den göra lite drygt 135 km/h med 17T fram. Det råder en viss osäkerhet kring omkretsen på bakhjulet, men den utväxlingen som är på den lyckade filmen gav 126 km/h vid 14000 rpm. Så lite bättre justeringsmöjligheter ska det finnas nu. Dessa toppfarter är avsedda för 201/150 meter, till topspeed blir det 42T bak. Då ska den göra 160,5 km/h vid 14000 rpm som den kanske kan överstiga lite. Sedan kanske hjulet är större än jag räknat med så det får duga, när jag nu ska köra det..

Köpte även en dyr rejäl kedja och för jag tycker den jag köpte sist såg lite klen ut, sedan blir den ju för kort nu också. Ekernyckel och ny innerslang blev det med.

Bilerna får tala för resten:

Bild

Bild

Bild


Update 2012-11-14

Ja nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här, förutom några kortfattade kommentarer i slutet av tråden.

Jag fick i alla fall ihop nya rejäla kedjespännade efter lite om och men. Svetsen hade lite brist på vilja så det fick bli en mindre översyn så började allt lira igen.
Med hjulet väl på sin plats och det var dags att provköra så gick den verkligen sopor. Fick kompensera massa bränsle för att den skulle börja uppföra sig normalt.
Åkte vidare mot Saab för att testa, men problemen var inte riktigt lösta. Blödder, dör av vid växlingar, sövningar, svårtstartad och som grädde på moset var det mycket obalans i bakhjulet.
Soppatrycket var lågt fick jag se i slutet så det var bara att vända hemåt.

Bild


Så jag gjorde rent bränslefiltret senare och det var ganska kraftigt igenslammat.
Hjulet riktade jag om efter hur däcket rörde sig istället för fälgbanan som innan. Nu ser det ut som fälgen lever lite sitt egna liv, men däcket rör sig perfekt, vilket jag tror är det viktiga?
Lyckades även upptäcka att balanseringen verkade åt skogen, det har jag inte rört sedan hjulet var ihop med förra navet.
Balanserade det på egen hand och kom fram till att det var 50 g på fel sida när rätt var 50 g på motsatt sida. Så det var kanske inte så konstigt att det uppförde sig konstigt när det var 100 g obalans?

Provkörde och bränslet verkade uppföra sig mer normalt. Även hjulet, helt perfekt. Körde bort till en lite längre raka och använde 6:an för första gången. Stabil trevlig hoj.

Bild


Men det var emellanåt en hel del tändmissar och problemet blev bara värre och värre. Kunde inte reda ut det.
Så här gick den då:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2B9HL9yRv0E[/youtube]

Ett otränat öra kan ju tyckas tolka det som att den går för fett. Men så är inte fallet. La på bränsle i två omgångar. Avgastempen blev högre för varje gång. En sista gång hann jag inte avbryta innan den nöp..
Testade åt andra hållet tidigare med betydligt mer bränsle. Men det ville den inte tända.

Cylindern är rengjord och ny kolv är i. Inga konstigheter alls.
Jag har klurat mycket kring tändning och jag gillar gamla Boschspolar. Men hastigheten har jag varit rädd för och ville ha något riktigt hardcore i tändväg så jag matade den med 24 V genom 940 tändsteg.

Bild

Med nyihopsatt motor, fullt med smörja från kolvbytet startade den på första försöket om jag minns rätt. Stenhård och stabil i gången. Något heeeelt annat än tidigare. Inte ofta man hör en sådan motor på 1500 rpm tomgång puttra stabilt som en 125:a eller 250 i gången på lågt varv.
Så helt klart hade ju den gamla spolen tröttnat på livet och behövde en värdig ersättare. Nackdelen med denna lösningen jag byggde var att tändningen retarderade inte, utan den tändsänkte istället på samma mapp som tidigare. Möjligt att det är språkmissar i förra meningen, jag kan inte uttrycken, bara praktiken. :) Den sköt i röret redan vid 3000 varv och vid tomgång på 1500 rpm låg tändpunken där den borde. Så något lirade inte.

Jag har nu beställt en saftig tändspole som jag tror kommer göra susen. Hoppas på ha den tills på fredag, Kanske kommer redan imorgon, men kommer vara bortrest då.

Så detta borde ge hojen en trevligare framtid istället för ständiga krossade planer med tävlingar etc.
Jag har ny soppa hemma som jag ska testa så fort den fungerar klockrent på E85.

Update 2012-11-18

Jag har nu kopplat in tändspolen och allt fungerade direkt. Verkar inte vara några konstigheter alls. Nu verkar den betydligt piggare i respons, varvar ut bättre och verkar mycket tändsäker. Ordentlig skillnad!

Bild

Bild

Så det var bara att ställa siktet mot bromsbänken och justera in tändkurvan efter den nya spolen ifall det är någon skillnad.

Jag ställde ned tändningen 6 grader och började köra lite. Hade lite problem med att den satte felkod på TPS:en. Men när jag väl fick ordning på det så hade den råkat starta baklänges och då när jag kom upp i lite fart i bänken så vek den ut med bakändan för att den inte stabiliserar sig själv åt fel håll. Skadan av det hela var att den smet åt sidan åt det hållet som avledningsröret för avgaserna var uppsatt. Röret i fråga var ett bilavgasrör som låg stabilt mot pelarlyften. Men andra ord bröts mitt avgasrör sönder..
Helt otroligt otippat. Får se om jag ska rita på ett nytt rör som får heta RC3, bygga ett nytt RC2 i tjockare och nytt fräscht material eller byta ut headern på mitt nuvarande? Lite osäker på vad jag vill göra faktiskt. Vore ganska kul ändå att uppdatera konerna lite. Vill testa flacka första diffusorn eller förlänga den i samma vinkel. Sedan ha en halv grad högre på andra och likaså på tredje om inte en hel extra. :)

Ganska trött på det gamla röret eftersom det har alltid läckt någonstans. Den plåten är lite för tunn egentligen så det blir väldigt svårsvetsat. Mynningen har jag bättrat på hur många gånger som helst utan att få det bra så jag är lite less på just detta exemplaret..
Får se vad jag vill göra. ;)

Bild

Kommer vara borta större delen av veckan så antar att jag ska fortsätta nästa helg med jakten på hästkrafterna.

Update 2013-01-21

Tänkte börja med skriva en gammal som inte blivit av.. av okänd anledning.

Nåväl, RC2-röret lyckades jag pussla ihop igen, bytt från mynning till headern. Två hyfsade böjar denna gång, inte helt perfekt men mycket bättre än förra gången.
Avgastempmätaren hamnade på ovansidan istället för undersidan. Ganska logisk placering när man tänker efter. Svårmeckat, men man slipper misstankar om missvisade givare eftersom distansröret som givaren sitter i kan fyllas med tvåtaktsolja som sedan leder bort värmen och ger missvisningar. Sitter den på ovansidan händer inte det. En annan fördel är att man slipper stöta till den, när hojen släpas runt. Den fick sig totalt två smällar på 90-gradersböjen som går från givarens topp så den blev sned men den höll. Säkert inte långt ifrån internt haveri i givaren..

Bild

Jag körde hojen vidare i bänken efteråt och jag hittade en inställning som inte matchade hur spridaren är kopplad. Blev total ommappning på bränslet efter det. Efter hyfsade inställningar och mycket problem med spjällägesgivaren fick jag reda på att tändpunkten var identisk med nya och gamla spolen.
Temperaturen i bromsbänken gjorde att jag inte kunde köra färdigt. Spridaren var väldigt instabil, varje gång man startade hojen var det rätt stor skillnad på inställningar. Riktigt skumt, men Bosch EV14 1700 cc som sitter i är mer eller mindre stämplad med värdelös med diverse konstiga problem. Jag ska testa den gamla igen nu när mappen ändå inte är ok, hoppas på framgång.

Eftersom jag slutade på verkstaden i våras har jag inte längre tillgång till bromsbänken mer och kommer därför ha lite jobbigare framöver att ställa in hojen. Avgastempmätaren har jag återlämnat också för den var inte min. Ska aluminium svetsas blir även det svårt framöver.

Så vad som händer härnäst är som följer:

* Byta spridare
* Hitta en ny avgastempmätare som funkar i sprutet så jag kan logga avgastempen. Detta kan även ge möjlighet till automatisk bränslejustering under drift och nödstopp.
* Se om det går klämma dit en riktig TPS, har en till 850 som ligger. Den kanske man skulle montera? Haft lite småstrul här med som sagt.
* Se om det går få dit ett seriösare luftfilter.
* Hitta en mobilapp som kan ge effektkurvor smidigt med hjälp av G-sensorn, smidigt om man vill mappa tändningen på övervarvet som inte är helt hundra ännu.

Hoppas detta året blir bättre. Är just nu mitt i studier och har taskigt med pengar. Framtiden anas betydligt ljusare, runt mitten av sommaren. Men det är väldigt osäkert ännu och kan lika gärna gå åt skogen.

Avslutar med lite bilder och hur hojen står nu, ska ta hem den så snart garaget "hemma" är i ordning :)

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Update 2013-04-08

Solen börjar skina och allt fler träffar dyker upp. Suget på köra och justera blir direkt på topp. :D
Jag har beställt lite delar nu så jag kan arbeta ostört när jag vill. Tre nya kolvar, nya spacerskruvar ifall de är smidigare att använda när jag väl ska byta cylinder, extra tunt packningsmaterial, nytt kyl för det gamla blev skadat, lite kopplingar och fläktar. Kör nog utan eller bara en, får se vad som behövs. Vid bänkning kan det vara gött med båda fläktarna.

Bild

Ska komplettera med gummiupphängningar och en till koppling till kylet.

Annars har det har väl inte hänt så mycket, planerat lite angående mapsensorn iaf. Ska fixa en liten kammare för den som reducerar pulser. Ungefär som en powerbox fast "utan funktion".

Jag har även beställ en liter Triboronolja som ska bli kul att testa. :)

Update 2013-05-01

Jag har nu bestämt mig för en stor omdesign av insugsvägen på hojen. Man blir så trött när man tar isär det och varenda gång ligger det i alla fall en 3 mm stor sten i insugstratten fastkletad.
Det är limmat runt om fuelrailen som går genom luftfiltret men ändå blir det en liten glipa efter ett tag, samma visa varje gång. En skruv och en bricka har ramlat in tidigare med, skruven fastnade i spjället, brickan vet jag inte om det gått igenom några timmar drifttid tidigare. Så nu slår jag näven i bordet och börjar om.
Nu har jag tagit bort spjällaxeln och ersatt hålen för spjällaxeln med skruvar. Hål för mappsensorn blir inte här som tidigare tänkt utan efter en stor slang från f.d. spjället kommer en 90 graders 51/60 konverteringsslang som leder till ett 940-spjäll. För att få slang i båda ändar av spjället har jag byggt en slangadapter som har uttag för mappsensor. Efter spjället kommer ytterligare en konverteringsslang 63,5/76 som sedan bär ett 3" AEM DRYFLOW som sticker ut på sidan av hojen. Detta kommer bli helt bommtätt för skräp. Mer bilder på detta senare.

Men spridaren då?

Jo, det blir helt ny cylinderfotsspacer, den tjocka till Aerox så ska jag fräsa hål för spridare på båda sidorna i den. Ny fuelrail, soppaslang och tillhörande kopplingar blir det. Så "direkt vevhusmatning" är det som kommer gälla.
Detta har jag hittills, även en go slang mellan de oranga kopplingarna som inte är med i bild.

Bild

Detta kommer bli helt 100% och äntligen blir det respons i maskin (på grund av mappsensorn). Ny trottelgivare blir det från Volvo 850. Trött på den gamla rassliga skiten som haft 5-10% felmarginal.
Så nu väntar jag bara på en ny spacer som var restad en vecka till, även en ny avgastempmätare är beställd från staterna.

Hoppas på att den rullar till Dala Open 25/5. Annars ska den rulla till Aros Open 30/6.
[/spoiler]

Update 2013-05-07

En kort liten update, prylbygget fortsätter och jag fick avgastempmätaren idag. Verkar som bra prylar även om skalet verkar lite osmidigt. Vill ju helst ha den synlig och inte bara logga information. Men, det har jag klurat ut en liten lösning på.
Bytte kopplingarna till vänster i bild idag till bättre objekt att misshandla.. ;)

Bild

Annars har jag provmonterat slangarna och kan säga att funktionen blir nog rätt bra, men utseendet kommer bli katastrof.. Ska se vad jag kan göra åt det. Sugen på lite mer funktion i år.

Cylinderfotsspacern verkar försenad, lika bra kanske så kan jag göra klart allt plugg i veckan istället.

Update 2013-08-08

Över tre månader sedan sist det hände något i tråden, men kan glädja om att det hänt en hel del i verkligheten istället. Ska försöka gå igenom det som hänt så gott jag kan även om minnet är inte långt ifrån en guldfisk.

Jag fick hem en cylinderfotsspacer till sist i alla fall:

Bild

Hoppade snabbt intill garagebänken och demonterade cylinder för att mäta höjden på de gamla prylarna.
Sedan skickade jag in spacern på håltagning för spridarna och svetsning där jag saknade material. Blev ett jäkla väntade innan det blev klart, men blev helt användbart väl färdigt så det var bra i alla fall.

Bild

Nästa steg var att bygga fästen för fuelrails ungefär så här:

Bild

Spridarhylsorna behövde stopp så svetsade på material och svarvade till dem lite:

Bild

Nästan klart, får fortsätta med det sista en annan dag:

Bild

Tur det är forum så du slipper vänta ;) Har här även portat in spacern. Tycker det blev bättre än sist pga överportat block sedan innan R/T-tiden. Att börja om var inte helt fel eftersom det var inte helt bra innan så spolkanalen var lite S-formad mellan spacerplattorna. Men eftersom denna var längre var även spolvinkeln annan så det gick få det som jag ville, blev bra i båda ändar.

Bild

Vattenpumpen fick kastas bort nu av utrymmesskäl, har inte använt den på ett tag så det var ren lathet att jag inte hade tagit bort den än. Handjagade fram en bricka:

Bild

Köpte lite bös till få dit kylet:

Bild

Soppasystembygge, fick använda en 90-gradare mer än jag tänkt så skippade en under andra sidans fuelrail men lyckades böja tillräckligt ändå. Har i skrivande stund köpt en till som jag ska montera när jag orkar. Kylet även på sin plats, blev fint! :)

Bild

Nere från bänken, bara ut och gasa? :cool: Mappade lite med mapsensorn först men fick lägga ner, det gick inte. Gjorde sedan en TPS-grund som jag därefter gjorde MAP-sensorns mapp på (det funkar så) och skillnaden blev ju inte så stort som jag hade tänkt mig.. ingen större haha. Men skiten funkar i alla fall. Spridarplaceringen fungerar galet mycket bättre oavsett. Varvar mycket friskare på högvarv.

Bild

Med lite finjusteringar började den går bra och satte i ett bättre racetändstift. Hojen gick då i 150 meter med tändstörningar och sedan dog - gnistlös :( Gick inte med med det jag hade i nyss eller nått. Efter lite mätande dödsförklarade jag tändspolen.

Bild

Dåligt med pengar och jag tror en gammal Boschspole är för långsam. Lika tung och modern som en gammal tegelsten dessutom.. Har inget helt tändsteg liggande sedan jag sist testade heller. Så jag chansade på köpa en sån här igen, fast ny på Biltema:

Bild

Efter en fördjupning på egen hand så funkar inte denna med mitt sprut. Den har ett tändsteg med ett mittstift som sänder ut 5 V och inväntar jordning och tänder gnista när den släpps. Jag behöver något med ett tändsteg som tar emot 5 V och tänder på positiv eller negativ flack, vilket är valbart i sprutet. Så tändspolen hamnade på hyllan, kanske testar köra den med annat tändsteg senare för gnistan var imponerande. Denna rekommenderas starkt till ser som vill göra en enkel brytartändning.

1. Mät i aluminiumramen på spolen och hitta vilket av stiften (1 eller 3) som ger 0 ohm i resistans, det är jorden.
2. Det andra stiftet i utkant (1 eller 3) är plus och det i mitten (2) är signal.
3. Koppla signalsladden till en brytare som jordar och batteri till spolen och du har en enkel tändning som inte överdwellar spolen så den går sönder om motorn stannat i tillslaget brytarläge när du och en polare diskuterar korvmenyn.
- Gissar att spolen även har en tändkurva, spolen laddas även under tiden brytaren inte är tillslagen så gnistan hålls stark även vid ökat varvtal och inte överdwellar på låga. Denna lösning passar dig som vill bygga en snikräser som låter hispigt med bara centrumet kvar på ett svänghjul.

Arbetade mig in ett tändsteg från Biltema och tillsammans med en klassisk Boschspole var gnistan på plats igen, dags att lyfta ned och se om spolen hänger med i varv:

Bild

Men spolen snurrade på fint och jag hann tröttna på effekten så jag köpte en topp att experimentera med:

Bild

Fick höjt kompet och ändrade squishbandet lite, men squishhöjden kom jag på först efter jag kört att jag tänkte fel på, kompenserade åt fel håll. Så den låg på runt 1.2 mm på denna filmen, går ganska bra i alla fall:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=jYMHbQ1hHUw[/youtube]

En vän fick hålla hojen vid lite stresstest:

Bild

Fick för mig att testa nya toppen med detta stiftet (ej toppen på bild):

Bild

Och skiten dör snart igen på gnistan.. VARFÖR LÄR JAG MIG INTE?!
Okej, sist jag körde utan resistor så hade jag inte resistorkabel och till och med avgastempen fick spratt. Denna gången var allt normalt och gick köra med två resistortändhattar, i alla fall ett tag..
Den dog inte helt denna gång, den håller sig så svag att det går knappt starta, rullar man så tänder den nästan så den rullar för egen maskin men gasar man eller rullar för snabbt så dör den och återkommer när svetten runnit ännu längre ned på ryggen.

Så det blev operationsbordet igen och köpte på mig ett par tändsteg för de verkade ju fungera bra så länge man inte sätter i ett tändstift som ändå inte hör hemma på min elektronikhoj, ett i reserv är la bra?

Bild

Laddade även om med tre nya vanliga tändstift:

Bild

Men nej, hojen är stendöd.. Eller ja, den tänder ju 4-7 gånger per kick varenda jävla gång men händer inget mer. Slutar ofta med avgassmäll. Som en gammel sur Puch.. :bla:
Är sprutet kört eller vad är det frågan om? Kollat reedventilen (aldrig sett bättre ut), vänster packbox tät, inte höger för den ryker inte, flyttat "statorn i sprutet", felsökt spridarna, kontrollerat bränsletryck, kontrollmätt överallt, testat igenom alla tändsteg, olika tändspolar osv.
Till slut hittade jag det, Biltema resistortändhatt! :sad: Slängde den fortare än ett ögonblick efter jag upptäckte att den verkade vilja starta och gå, det ljudet var länge sen jag hörde, men så underbart att höra även om ljuddämparullen var dyngsur och lät som fan. :D :wub:

Bild

Firade med kladdkaka och montera lite övervakningsdioder så man ser om något gått sönder i elsystemets ändar, parallellt med förbrukarna: spridaraktivitet, soppapump, tändsteg och vattenpump:

Bild

Har även börjat sätta robotslang på kablarna nu när jag börjar bli nöjd med elsystemet:

Bild

Så sjukt mycket sladdar, men näsan alla fyller sin funktion. Enda onödiga som finns är ett relä som stänger av sprutet vid hög avgastemperatur, men det är lite för oregelbunden temperatur så använder det inte, även om det bara är att byta temperatur just nu så fungerar det. Kanske programmerar en övertemperaturvarning på det relät istället i sprutet. Även en analog temperatursignal går bak till sprutet som inte är kopplad för jag har inte haft någon nytta av feedback än.

Men ska bli gött att städa lite:

Bild

Hoppas på SM i Malmby nu, får se om jag får en välgående 70cc att delta med, hoppas på under 9 sec i alla fall :)

PROJEKTET FORTSÄTTER I INLÄGG 14 NEDANFÖR
Senast redigerad av HHR den 26 oktober 2014, 22:07, redigerad totalt 58 gång.
GuZt4v
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 439
Blev medlem: 24 september 2011, 09:29

Inlägg av GuZt4v »

fy faan va najs med ett till hyper projekt!!! :D LYCKA TILL!!!
Bild
Danne: Bevisa vad du går för bensinballe :D

Kolla mitt Derbi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33274
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 2 augusti 2011, 23:03

Inlägg av Happy4smiler »

Fyfan vad grymt! :D
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

jävlar vad den kommer gå, fy fan va man hade velat se den på något meet :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Råder inga tvivel om saken, detta ska omedelbart flyttas till racingavdelningen!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Kommer nog bli ruskigt grymt detta, ska följas. Pma en modd så kan de nog flytta till racing avdelningen.

Edit: Aa såg nu att bensin flyttar!
Senast redigerad av Roxxen96 den 17 april 2012, 21:01, redigerad totalt 1 gånger.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Härligt med en hyper Därbi :D
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Grymt att du lade upp det på twostrokerider!!!

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Grymt jävla awesome! Det här har väl legat på mnf för jag känner igen det?
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Grymt projekt!

Fråga ang. bänken, är det din egen eller var är du o gör det?
bibapeolola
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Helt underbart!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Kul att se att du har tagit mod å lagt ut det här på tsr ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

fyfan vilket nice projekt :D
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

AxxxeL skrev:Grymt projekt!

Fråga ang. bänken, är det din egen eller var är du o gör det?
Nej, jag lånar bänken, har god tillgång till den. Autotech i Trollhättan.

Projektet kommer från MNF, la upp det här ifall andra besökare kan vara intresserade av lite insprutad moped? :)

Tackar till bensinkalle för flytten!

Dagsstatus på projektet: Planerar nytt rör, spridarinköp och lite kolvar, avgasfästen och en extra cylinder hemma.

Projektet fortsätter här på grund av någon bugg:

Update 2013-08-18

Jag fick ganska hastigt reda på att Brodalen var några dagar senare och fick ta mig i kragen och fixa lite smått med hojen.

Började med städa elsystemet och i samma veva fick tändspolen bytas till en lättare modell:

Bild

Sparade 444 g på det bytet vilket inte var helt fel, helrätt att tänka på sådant nu när saker och ting börjar lira som tänkt.

Vidare hade kickstoppet havererat av allt jäkla kickande när den krånglade, tur jag inte körde mer än jag gjorde för att en hel stor metallbit var lös från stoppet trots rejäl konstruktion. Men det är inte rekommenderat att "tappa kicken" på en derbimotor med andra ord, blir så jäkla stumt. Luftfiltret som sticker ut för långt är i vägen för att kicka snällt så jag kastade bort rubbet och sparade lite vikt dessutom. Lite svårtstartat men det går.

Bild

Så, lite mer clean även om jag har mer att göra för att städa utseendet. Eltejpen tog slut och lite kablar till tändspolen ville jag inte kapa förrns den blev hårt testad så den duger. Lite dum vinkel, men motorn framkommer mycket finare nu när det inte ser ut som en julgran av färger längre:

Bild

Mappade klart nya toppen fram till kl 3 på natten samma dag som Brodalen, tacka vet jag gatlampor och avstängda områden:

Bild

Morgonen kom och jag drog iväg, regnade som satan efter en stund, men såg lite blått ut mellan molnen så hoppades på att det skulle klarna upp senare men det höll i sig rejält tyvärr.

Bild

Efter lite provkörning in bland folk och ett försök till testrun så kan jag sammanfatta det hela med att Derbin kan inte köras med klackfria skor (tappade fötterna tre gånger på lika många minuter), inte när det är blött och flatshiftknappen snurrade sig framåt för första gången vid provrace. Styrboxen agerar dessutom innerskärm så det var helt idiotiskt att trotsa regnet. Vatten skvätte som fan i ansiktet så det var bara att ställa ifrån sig hojen på bilen och lägga på presenningen i väntan på bättre väder. Torkade av styrboxen och drog upp presenningen lite vid boxen så det får lufta eventuellt fukt och folk kan få titta i lugn och ro?

Efter det torkade upp gick jag tillbaka för att snart köra igen. Kanske bara 15 minuter eller så. När jag kommer tillbaka ser jag att luftfiltret är knivskuret:

Bild

Mapsensorns kablar var urslitna och en av kablarna är även skadad med kniv:

Bild

Glädjes åt att jag tog en bild på hur kablarna satt i natt. Packar sedan av presenningen, då får se att även att ett bildäck är knivskuret..

Bild

Underbart för jag har inget reservhjul. Skit samma jag kör! Men nej även backdäcket på Derbin var uppskuret två gånger:

Bild

Spenderade hela eftermiddagen till få mig hem. Leta blocket-annonser efter kompletta hjul, bilhyrning osv. Kom hem i alla fall 4 timmar senare än vad jag hade planerat och 1200 fattigare.
Eftersom styrboxen är inte vattentät tog jag isär den och fick se att två av fyra gummiupphängningar var förstörda och ett stenhårt knivmärke vid fästet till boxen:

Bild

Bild

Den var torr invändigt som tur var, men att den även försökte stjälas var tråkigt att se.

Varför gör man så här? Någon som kan vittna något? Jag är inte osams med någon varken personligt eller ekonomiskt.

Tur jag inte blev av med denna goa lådan. :wub: Hade den försvunnit hade projektet gjorts om kraftigt eller lagts ned direkt.

Bild

Update 2014-08-03

Ett knappt år sedan förra updaten, men det har väl å andra sidan inte hänt så jättemycket.
Har inte haft tid för denna hojen i år.

Men tänkte i alla fall komma med en miniupdate som säger att jag beställt ett stycke turbovänlig mapsensor, turboaggregat och intercooler.
Lite till småkrafs kommer men detta kommer inte hoppa ihop förrns mitt i vintern eller så, får se. Skulle jag bli arbetslös händer väl annat.

Körde en seriös tävling 2013-08-24 i Malmby där jag körde som snabbast 9:82. Men en start vet jag att jag synkade på fel ställe, så vet inte om det var den repan eller inte.
Men hojen gick väl hyfsat, inget ögonbrynshöjande direkt och kom hem hel. :)

Strax innan tävlingen reparerades elsystemet och fixade så det såg lite bättre ut.

Bild

Bild

Bild

http://youtu.be/zLpnUJaDHsU

Så, sugmotortiden är över nu :)

Update 2014-10-26

Fått hem lite goa prylar för ett bra tag sedan, men jag har bytt jobb så har rest en hel del nu så tiden är ju inte som förr. Men nu blev det update iaf.

Tävlingsår 2015 ska åkas med turbo, 3,5 bars mapsensor, en liten intercooler och en liten dumpventil för att skydda turbon.
Finns det behov så kommer jag sätta dit en magnetventil också. Ska bli ett annat spjäll så snart jag hittat ett jag gillar.

På resande fot har jag även gjort en mapp som fungerar upp till 2 bars laddtryck. Men tror inte det kommer bli fullt så spännande, men 1-1,7 bar vill jag ladda :)
I denna mappversionen har jag gjort en turboanpassad launch control, får se om det eldar något ur röret på en tvåtaktare, jag har ingen aning! :)

Motivera mig nu så bygget får fart på bygget! ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Kommentera gärna! :)
Senast redigerad av HHR den 26 oktober 2014, 22:05, redigerad totalt 12 gång.
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Kommer garanterat att följas!
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket
Inlägg: 1057
Blev medlem: 5 februari 2012, 04:25
Ort: RÄMSEL

Inlägg av GreckE »

fan va nice :D
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

race mot perra s sen då? 8)
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

joar skrev:race mot perra s sen då? 8)
Självklart, han är ju min irl vän så det lär ju hända ;)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Nice projekt och race mot perra är ett måste! ;)

Ett tips fixa spoiler för varje update så blir det lättare att läsa dina updates och de går snabbare ;)

[spoiler]Sånhär[/spoiler]
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

HHR skrev:
joar skrev:race mot perra s sen då? 8)
Självklart, han är ju min irl vän så det lär ju hända ;)
Filma för vill absålut se vem som vinner :D
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

Jag gillar inte spoilers, bara för att folk missbrukar dem. Kanske kör en spoiler och behåller de tre senaste uppdateringarna.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Gud! Va smal du var! Äter du? Eller är du bara i garaget? :roll:

Okej ska inte klaga på sånt nu.. Annars jävligt häfftigt! Hoppas allt blir bra i slut ändan! :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
fredcog
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 januari 2012, 12:16
Ort: Torslanda

Inlägg av fredcog »

Så jävla kul med såna här extrema projekt, ska lätt följas!!!! :) :D
Satsa på dig själv!! runka i motvind..

Mitt projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33910
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

HHR skrev:Jag gillar inte spoilers, bara för att folk missbrukar dem. Kanske kör en spoiler och behåller de tre senaste uppdateringarna.
aa föstår du inte gillar finns väl inga speciella regler men skulle vara kul iaf om du fixade så för det är verkligen jobbigt att öppna ditt projekt och läsa då det är så grymmt många uppdateringar!

Men annars keep up the good work! :D
Användarens profilbild
ET.sm
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 469
Blev medlem: 29 maj 2011, 22:24
Ort: UMEÅ

Inlägg av ET.sm »

OH shit!!, Gud så trevligt med ett Derbi hyper projekt och sedan att det är både fina bilder osv!:) Måste säga stort lycka till och upp med film när det är ett race mot Perra!:D
joar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 659
Blev medlem: 14 juli 2011, 06:36

Inlägg av joar »

Klaga förfan inte på att han uppdaterar mycket! Det är det som gör projektet roligare att läsa ;)
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

TechnoMen skrev:Gud! Va smal du var! Äter du? Eller är du bara i garaget? :roll:

Okej ska inte klaga på sånt nu.. Annars jävligt häfftigt! Hoppas allt blir bra i slut ändan! :)
Ser faktiskt inte så smal ut där mot vad jag är. Har lite skum ämnesomsättning. Vill jag gå ned i vikt räcker det att tänka det. Äter idag som en normal människa och svär över de små receptportionerna osv. Under gymnasiet åt jag troligen mest av alla inkl lärare.

Vägde 75 kg i höstas. När jag tänker att jag vill gå ned så gör jag det, utan att jag äter lite eller direkt sällan. Hade tänkt gå ned till 70 kg till sommaren (racevikt). Nu satte jag i nytt batteri i vågen för ett par veckor sen och den visade 70,4 kg. Trodde själv att jag hade gått upp eftersom jag inte förändrat maten överhuvudtaget. Har till och med varit oskötsam. Det sista har jag ätit onormala mängder godis, håller uppe motivationen då när det inte annars går. Men ändå fortsatte jag gå ned till 70,3 kg förra veckan :P

Är 190 lång, därför är hojen lång för att jag ska få plats och ligga på den. :)
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Hur kommer det sig att den rusar upp i varv när man kopplar ibland, som den gör för dej i din första filmen du länkade?:)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qtFVaS7c ... e=youtu.be[/youtube]
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

Ztraand skrev:Hur kommer det sig att den rusar upp i varv när man kopplar ibland, som den gör för dej i din första filmen du länkade?:)

[youtube]http://www.youtube.com/wach?v=qtFVaS7cG ... e=youtu.be[/youtube]
Det har jag beskrivit i tråden. Det beror på det experimentröret, det är för smalt = för varmt.
Avgastemperaturen är för hög så den glödtänder, eller skickar tillbaka brinnande pulser.

Under ruset kan man dra av tändhatten och den går lika "bra" ändå.
På grund av under höga varv gjorde den säkert samma sak och därför svarade den inte på tändjustering med det röret.

Märkliga saker som händer ibland. Men nya röret har det aldrig hänt. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

HHR skrev:
Ztraand skrev:Hur kommer det sig att den rusar upp i varv när man kopplar ibland, som den gör för dej i din första filmen du länkade?:)

[youtube]http://www.youtube.com/wach?v=qtFVaS7cG ... e=youtu.be[/youtube]
Det har jag beskrivit i tråden. Det beror på det experimentröret, det är för smalt = för varmt.
Avgastemperaturen är för hög så den glödtänder, eller skickar tillbaka brinnande pulser.

Under ruset kan man dra av tändhatten och den går lika "bra" ändå.
På grund av under höga varv gjorde den säkert samma sak och därför svarade den inte på tändjustering med det röret.

Märkliga saker som händer ibland. Men nya röret har det aldrig hänt. :)
De måste ju vara livsfarligt om de självtänder? En feltändning så är de ju bara att byta hela motorn :mrgreen:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

bensinskalle skrev:
HHR skrev:
Ztraand skrev:Hur kommer det sig att den rusar upp i varv när man kopplar ibland, som den gör för dej i din första filmen du länkade?:)

[youtube]http://www.youtube.com/wach?v=qtFVaS7cG ... e=youtu.be[/youtube]
Det har jag beskrivit i tråden. Det beror på det experimentröret, det är för smalt = för varmt.
Avgastemperaturen är för hög så den glödtänder, eller skickar tillbaka brinnande pulser.

Under ruset kan man dra av tändhatten och den går lika "bra" ändå.
På grund av under höga varv gjorde den säkert samma sak och därför svarade den inte på tändjustering med det röret.

Märkliga saker som händer ibland. Men nya röret har det aldrig hänt. :)
De måste ju vara livsfarligt om de självtänder? En feltändning så är de ju bara att byta hela motorn :mrgreen:
Nja, så känsligt är det inte, ingen topfuel som kan få hydrolock vi pratar om ;)

Men bra är det inte vid upprepade cykler.

Aja, det var förr det. Det röret ska inte användas mer.
Det nya går bra förutom kanske lite väl kort register. Den korta baffeln/långa bellyn var ett experiment av en teori som sa att det skulle bli bra. Men det blev det ju inte. Knappt godkänt skulle det bli när den är färdigmappad. Ska byta till 13 grader baffel.
Användarens profilbild
Nejonback
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 5 mars 2012, 08:49

Inlägg av Nejonback »

sjukt grym! :D
Användarens profilbild
Trollmor
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 2 augusti 2011, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Trollmor »

Riktigt jäkla härligt projekt! Älskar den välskrivna texten, de skarpa bilderna, att du verkligen vet vad du sysslar med och självklart projektet i sig också! Lycka till!
"Alla idéer om bakterier och mikroorganismer är kommunistiskt propagandatrams." - E. Cartwrigt, amerikansk läkare, 1952
Bild
Sendan: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34583
HHR
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 25 april 2008, 08:54

Inlägg av HHR »

Oj, tackar så mycket för era kommentarer! :D
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

HHR skrev:Oj, tackar så mycket för era kommentarer! :D
Har du gjort något på sistonde? :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Skriv svar