Effektökning,slipa mynning

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Effektökning,slipa mynning

Inlägg av Riejuman »

har funderat på att skaffa 70cc emn vill inte riktigt ha så stor effekt ökning så undrar hur mycket större effekt ökning det blir om man slipar upp denna så den blir rund istället för halvrund?

Altså blir det någon effekt ökning att slipa upp den?

Bild
Användarens profilbild
stunt 4 life
Farsans gamla zündapp

Inlägg av stunt 4 life »

jag gjorde det på min och motorn blev friskare/ piggare. men det va på en fiddy...
stunt 4 life skrev:
MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén :)

Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning :)
är det så man stryper oljemängden nu för tin? :lol:
anton96
Farsans gamla zündapp

Inlägg av anton96 »

ja det borde det bli, det är som om du pluggar igen halva röret ?
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

ok, tack för svaren :D
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Har gjort de två gånger på Neos org cyllar. Går mycket bättre efteråt! Du behåller fortfarande kraft på låga varv fast den blir mycket mer högvarvig och du får ut mer effekt. Rekommenderar starkt att runda av avgasporten! :)

Dock den sista jag porta så gjorde jag den inte helt rund, ville behålla lite lågvarvig då jag kör med orgrör + den låter inte så mycket. men den första jag gjorde så gjorde jag den rund o den gick skit bra med högvarviga rör :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

jarken skrev:Har gjort de två gånger på Neos org cyllar. Går mycket bättre efteråt! Du behåller fortfarande kraft på låga varv fast den blir mycket mer högvarvig och du får ut mer effekt. Rekommenderar starkt att runda av avgasporten! :)

Dock den sista jag porta så gjorde jag den inte helt rund, ville behålla lite lågvarvig då jag kör med orgrör + den låter inte så mycket. men den första jag gjorde så gjorde jag den rund o den gick skit bra med högvarviga rör :)
vill mäst ha så det drar på låga varv så hur bör jag slipa den då?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Riejuman skrev:
jarken skrev:Har gjort de två gånger på Neos org cyllar. Går mycket bättre efteråt! Du behåller fortfarande kraft på låga varv fast den blir mycket mer högvarvig och du får ut mer effekt. Rekommenderar starkt att runda av avgasporten! :)

vill mäst ha så det drar på låga varv så hur bör jag slipa den då?
Ju högre du slipar desto högvarvigare blir den, kan man väl säga...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

slipa bort allt som är ivägen och kör på lågvarvigt rör bara :D
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

så alltså kan jag svetsa igen hålet lite och få bättre bottendrag och tappa top elr?

det jag egentligen vill är att få ett jätte bra drag och mindre topp eftersom den går för hårt enligtmig
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Just nu är den lågvarvig, o generellt sett så ger ju en två takt mer effekt på höga varv, och du ville ha en effektökning. Då är de varvning som gäller.

Den kommer inte bli slö på låga varv nej, jag hade inga problem att dra wheelies med min Neos efter jag porta, snarare lättare när de vart mer effekt i den. Tror inte du kommer ha problem med din stunting om du öppnar avgasporten.

Att tillägga så är har Airsal 70cc Sport AC till Neos (mfl) en halv avgasport. Och den klassas som lågvarvig :) Har filat upp en sådan och de vart mer effekt i den.

Har förövrigt den andra cylindern jag porta till salu om du är intresserad och inte vill röra din org cylinder :) Säljer för en billig slant.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

jarken skrev:Just nu är den lågvarvig, o generellt sett så ger ju en två takt mer effekt på höga varv, och du ville ha en effektökning. Då är de varvning som gäller.

Den kommer inte bli slö på låga varv nej, jag hade inga problem att dra wheelies med min Neos efter jag porta, snarare lättare när de vart mer effekt i den. Tror inte du kommer ha problem med din stunting om du öppnar avgasporten.

Att tillägga så är har Airsal 70cc Sport AC till Neos (mfl) en halv avgasport. Och den klassas som lågvarvig :) Har filat upp en sådan och de vart mer effekt i den.

Har förövrigt den andra cylindern jag porta till salu om du är intresserad och inte vill röra din org cylinder :) Säljer för en billig slant.
kommer nog slipa upp den och är inte i behov av en färdigt portad eftersom har redan 3st org hemma.

men tack för svaret
Skriv svar