Sida 1 av 1

Guide: HasSses personliga trimguide AM6

Postat: 6 april 2012, 08:07
av HasSse666
Bild
***********************
Min högst personliga trimguide
Kommer att redovisa mina personliga erfarenheter och reaktioner från min "optimering" av min Rieju Spike med AM6 motor.


Avstrypning
* Plockat bort katalysator
Toppfart ca 50Km/H

***********************
Steg 1 - Drevning

Original
* Framdrev - 12
* Bakdrev - 48

Trim
* Framdrev - 13 IGM - Framdrev (420)
* Bakdrev - 52 IGM - Bakdrev (420)

Effekt:
* Toppfarten höjdes något men moppen blev svagare.
* Växel 1-2-3 känns OK men svag på högre växlar
* Toppfart ca 55Km/H

Reflektion:
* Borde nog ha väntat med drevning tills jag fått mer effekt att leka med...

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0dGUe3l4LnA[/youtube]

Länkar:
Guide: Byta drev[/spoiler]

***********************
Steg 2 - Sportluftfilter och nytt huvudmunstycke

Original
* Luftburk
* Huvudmunstycke 0,68

Trim
* Malossi Racing e13
* Huvudmunstycke 0,68

Effekt:
* Upplever moppen som rappare
* Toppfart ca 60 Km/H

Reflektion:
* Det går inte att byta till sportluftfilter utan att gå upp i strl på huvudmunstycket
* Moppen har fått ett "ettrigare" ljud pga sportluftfiltret
* Ökad bensin förbrukning

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 3 - Kolfiberreeds

Original
* Glasfiber 0,30 mm

Trim
* Malossi Kolfiber 0,35 mm

Effekt:
* Upplever att jag fått bättre gasrespons
* Moppen går nu 60 Km/H (testat med GPS)

Reflektion:
* Testade först med 0,30 mm kolfiber men den "bluddrar" på höga varv
* Har tjockare membran över som jag kan använda när efftekten höjs ytterligare

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5qDbywPSIhk[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 4 - Plugga ur originalröret

Original
* Original AM6

Trim
* Ta bort pluggen i avgasröret

Effekt:
* Toppfarten höjs till ca 70 km/H
* Rappare dör inte på högre varv som tidigare!
* Upplevs som mycket starkare

Reflektion:
* Avgasljudet ökade
* Insugsljudet ökade

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N9Auzm[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 5 - Effektrör

Original
* Original AM6

Trim
* Yasuni Racing R2

Effekt:
* Toppfarten höjdes markant!
* Toppfart ca 85 Km/H

Reflektion:
* Effekten kommer på höga varv
* Saknar effekten på riktigt låga varav
* Gäller att ha en aktiv körstil och växla ofta för att ha "rätt" varvtal

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AVRjXNrsCbU[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 6 - Cylinder

Original
* 50cc original cylinder

Trim
* Airsal 70cc

Effekt:
* Mer bottendrag
* Högre toppfart (dock ej testat med GPS ännu mätaren i botten :) )

Reflektion:
* Ljudnivån höjdes ännu mera
* Kör med original förgasare och 0,92 munstycke
* Den går "hyffsat" med original förgasaren men saknar den riktiga "toppen"

TIPS
* Länk: Perra.S Guide: Matchportning av motorblock

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc[/youtube][/spoiler]

***********************
[spoiler]Steg 7 - Förgasare UNDER ARBETE

Original
* Dellorto PHVA 12mm 0,68mm huvudmunstycke

Trim
*

Effekt:
*

Reflektion:
*

***********************
Steg 8 - Tändning UNDER ARBETE


Original
*

Trim
* Förgasare - Dellorto Black Racing PHBG 21mm förgasare
* Insug - Malossi Viton
Effekt:
* Power Wheelies och en toppfart på över 100Km/H :)

Reflektion:
* Resultatet blev över förväntan accellerationen och toppfarten höjdes markant!


Bild
Dellorto Black Racing PHBG 21mm

Bild
Malossi - Insugskit Viton (AM6/DER/PIA) ostrypt insugskit

Bild
Bild 01
Börja med att demontera luftfiltret

Bild
Bild 02
Kylslangarna kommer jag inte att ansluta på den nya förgasaren

Bild
Bild 03
Jag gör en liten "loop" med kylslangen

Bild
Bild 04
Lossa förgasaren från insuget

Bild
Bild 05
Lossa bensinslangen
(se till att bensinkranen är stängd)

Bild
Bild 06
Lossa gaswiren

Bild
Bild 07
Lossa chokewiren

Bild
Bild 08
Lossa gaswiren från throtteln

Bild
Bild 09
Lossa chokekolven från vajern

Bild
Bild 10
Ta bort insuget från blocket

Bild
Bild 11
Peta loss membranblocket

Bild
Bild 12
Halvvägs - Malossi Viton ostrypt insugskit

Bild
Bild 13
I med det nya membranblocket

Bild
Bild 14
Det nya ostrypta insuget monteras

Bild
Bild 15
Den nya Dellorto förgasaren

Bild
Bild 16
Chocken ska monteras

Bild
Bild 17
Chokekolven ska monteras på chokevajern

Bild
Bild 18
Justerskruven för choken

Bild
Bild 19
Chokefjädern

Bild
Bild 20
Chokekolven fästs på vajern

Bild
Bild 21
Gasvajerns tur att monteras

Bild
Bild 22
Tryck ihop fjädern och montera throtteln

Bild
Bild 23
Thotteln förs ned i förgasaren

Bild
Bild 24
Bensinslangen monteras

Bild
Bild 25
Choken monteras på förgasaren

Bild
Bild 26
Skruva fast förgasaren på insuget

Bild
Bild 27
Skruva fast choken

Bild
Bild 28
Fäst oljeslangen

Bild
Bild 29
Luftfiltret

Kontrollera sedan gasvajern om den behöver sträckas
Sedan är det bara att åka ut och gasa!

Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ylwls_XJx3Q[/youtube]
Cylinderbyte
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nVvECly94os[/youtube]
Testrun 2

***********************[/spoiler]

Postat: 6 april 2012, 08:07
av HasSse666
Som ni ser är guiden under arbete! :D

Postat: 6 april 2012, 09:05
av saile96
vat du vad allt har kostat allt som allt ?

Postat: 6 april 2012, 09:32
av g-sport
tjena har en tms motard hur kan man trimma den?

Postat: 6 april 2012, 10:01
av HondaPojkeN
g-sport skrev:tjena har en tms motard hur kan man trimma den?
precis på samma sett som hassse har gjort ;) bara att det är en AM6 kopia..

Postat: 6 april 2012, 10:43
av g-sport
aha okej finns det npt man an göra sjävl istället för köpa?

Postat: 6 april 2012, 11:06
av DtSnubben
g-sport skrev:aha okej finns det npt man an göra sjävl istället för köpa?
plugga ur avgasröret.
vet inte vart den sitter på din, men troligen i delningen av kröken om det finns nån delning.
fast då måste du byta huvudmunstycke, c:a 5strl i förgasaren.(huvudmunstycket är det i mitten.)
öppna upp förgasaren och kolla vad du har original, och sen köper du en munstyckessats passande din förgasare, med storlekar några över din original storlek som minsta storlek.

detta är ett måste då på tvåtaktare kommer oljan igenom samma munstycke som bensinen, och det blir för lite om man pluggar ur röret.
och då ökar risken för att cylindern skär sig ;)

Postat: 6 april 2012, 11:27
av Seenz
Riktigt bra guide! :)

Postat: 6 april 2012, 12:12
av JurpanS
En riktigt nice guide :D

Postat: 7 januari 2013, 21:29
av derbeyy
hade du ens kört in cylindern efter bytet? för du varvar ju som fan!

Postat: 7 januari 2013, 21:45
av HasSse666
derbeyy skrev:hade du ens kört in cylindern efter bytet? för du varvar ju som fan!
Nej inkörning är för "lamers"

Postat: 6 augusti 2013, 23:13
av Timmää
Tjena Hassse jag behöver lite hjälp med ett problem som jag har med min Beta rr -04. Det är så att den startar men sen när jag ska köra iväg så kommer jag inte längre än ungefär 10 meter innan moppen börjar bööa och tillslut dö, om jag slutar gasa när den börjar bööa så håller den sig lite till innan den dör. Jag har kollat topplocket, cylindern o kolven, tjuvluft, tändstiftet har bra gnista, jag har bytt upp 6 storlekar i munstycke, kollat inställningarna på förgasarn, kollat bensinkranen också, har du nån aning om vad det kan vara? Jag behöver hjälp! :)

Postat: 27 december 2013, 00:05
av SNODDAS15
Timmää skrev:Tjena Hassse jag behöver lite hjälp med ett problem som jag har med min Beta rr -04. Det är så att den startar men sen när jag ska köra iväg så kommer jag inte längre än ungefär 10 meter innan moppen börjar bööa och tillslut dö, om jag slutar gasa när den börjar bööa så håller den sig lite till innan den dör. Jag har kollat topplocket, cylindern o kolven, tjuvluft, tändstiftet har bra gnista, jag har bytt upp 6 storlekar i munstycke, kollat inställningarna på förgasarn, kollat bensinkranen också, har du nån aning om vad det kan vara? Jag behöver hjälp! :)
testa kör utan tanklocket :)

Postat: 27 december 2013, 00:52
av Persson97
Tjena hasse!

Undrar bara en grej om reedsen, man ska ju ha så tunna som möjligt.
Kan man då inte bara trycka dit dom tunnaste och om den bluddrar byta munstycke? :)

Postat: 16 mars 2014, 13:42
av Djforsberg
Hasse behöver jag gå upp munstycke ifall jag drar pluggen på min dt50 x sm 08? (den är org nu)

Postat: 16 mars 2014, 14:35
av Persson97
Djforsberg skrev:Hasse behöver jag gå upp munstycke ifall jag drar pluggen på min dt50 x sm 08? (den är org nu)
Ja det måste du.