Guide: HasSses personliga trimguide AM6

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: HasSses personliga trimguide AM6

Inlägg av HasSse666 »

Bild
***********************
Min högst personliga trimguide
Kommer att redovisa mina personliga erfarenheter och reaktioner från min "optimering" av min Rieju Spike med AM6 motor.


Avstrypning
* Plockat bort katalysator
Toppfart ca 50Km/H

***********************
Steg 1 - Drevning

Original
* Framdrev - 12
* Bakdrev - 48

Trim
* Framdrev - 13 IGM - Framdrev (420)
* Bakdrev - 52 IGM - Bakdrev (420)

Effekt:
* Toppfarten höjdes något men moppen blev svagare.
* Växel 1-2-3 känns OK men svag på högre växlar
* Toppfart ca 55Km/H

Reflektion:
* Borde nog ha väntat med drevning tills jag fått mer effekt att leka med...

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0dGUe3l4LnA[/youtube]

Länkar:
Guide: Byta drev[/spoiler]

***********************
Steg 2 - Sportluftfilter och nytt huvudmunstycke

Original
* Luftburk
* Huvudmunstycke 0,68

Trim
* Malossi Racing e13
* Huvudmunstycke 0,68

Effekt:
* Upplever moppen som rappare
* Toppfart ca 60 Km/H

Reflektion:
* Det går inte att byta till sportluftfilter utan att gå upp i strl på huvudmunstycket
* Moppen har fått ett "ettrigare" ljud pga sportluftfiltret
* Ökad bensin förbrukning

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KjHQNQGlq84[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 3 - Kolfiberreeds

Original
* Glasfiber 0,30 mm

Trim
* Malossi Kolfiber 0,35 mm

Effekt:
* Upplever att jag fått bättre gasrespons
* Moppen går nu 60 Km/H (testat med GPS)

Reflektion:
* Testade först med 0,30 mm kolfiber men den "bluddrar" på höga varv
* Har tjockare membran över som jag kan använda när efftekten höjs ytterligare

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5qDbywPSIhk[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 4 - Plugga ur originalröret

Original
* Original AM6

Trim
* Ta bort pluggen i avgasröret

Effekt:
* Toppfarten höjs till ca 70 km/H
* Rappare dör inte på högre varv som tidigare!
* Upplevs som mycket starkare

Reflektion:
* Avgasljudet ökade
* Insugsljudet ökade

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N9Auzm[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 5 - Effektrör

Original
* Original AM6

Trim
* Yasuni Racing R2

Effekt:
* Toppfarten höjdes markant!
* Toppfart ca 85 Km/H

Reflektion:
* Effekten kommer på höga varv
* Saknar effekten på riktigt låga varav
* Gäller att ha en aktiv körstil och växla ofta för att ha "rätt" varvtal

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AVRjXNrsCbU[/youtube][/spoiler]

***********************
Steg 6 - Cylinder

Original
* 50cc original cylinder

Trim
* Airsal 70cc

Effekt:
* Mer bottendrag
* Högre toppfart (dock ej testat med GPS ännu mätaren i botten :) )

Reflektion:
* Ljudnivån höjdes ännu mera
* Kör med original förgasare och 0,92 munstycke
* Den går "hyffsat" med original förgasaren men saknar den riktiga "toppen"

TIPS
* Länk: Perra.S Guide: Matchportning av motorblock

[spoiler][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RClpbCuQRGc[/youtube][/spoiler]

***********************
[spoiler]Steg 7 - Förgasare UNDER ARBETE

Original
* Dellorto PHVA 12mm 0,68mm huvudmunstycke

Trim
*

Effekt:
*

Reflektion:
*

***********************
Steg 8 - Tändning UNDER ARBETE


Original
*

Trim
* Förgasare - Dellorto Black Racing PHBG 21mm förgasare
* Insug - Malossi Viton
Effekt:
* Power Wheelies och en toppfart på över 100Km/H :)

Reflektion:
* Resultatet blev över förväntan accellerationen och toppfarten höjdes markant!


Bild
Dellorto Black Racing PHBG 21mm

Bild
Malossi - Insugskit Viton (AM6/DER/PIA) ostrypt insugskit

Bild
Bild 01
Börja med att demontera luftfiltret

Bild
Bild 02
Kylslangarna kommer jag inte att ansluta på den nya förgasaren

Bild
Bild 03
Jag gör en liten "loop" med kylslangen

Bild
Bild 04
Lossa förgasaren från insuget

Bild
Bild 05
Lossa bensinslangen
(se till att bensinkranen är stängd)

Bild
Bild 06
Lossa gaswiren

Bild
Bild 07
Lossa chokewiren

Bild
Bild 08
Lossa gaswiren från throtteln

Bild
Bild 09
Lossa chokekolven från vajern

Bild
Bild 10
Ta bort insuget från blocket

Bild
Bild 11
Peta loss membranblocket

Bild
Bild 12
Halvvägs - Malossi Viton ostrypt insugskit

Bild
Bild 13
I med det nya membranblocket

Bild
Bild 14
Det nya ostrypta insuget monteras

Bild
Bild 15
Den nya Dellorto förgasaren

Bild
Bild 16
Chocken ska monteras

Bild
Bild 17
Chokekolven ska monteras på chokevajern

Bild
Bild 18
Justerskruven för choken

Bild
Bild 19
Chokefjädern

Bild
Bild 20
Chokekolven fästs på vajern

Bild
Bild 21
Gasvajerns tur att monteras

Bild
Bild 22
Tryck ihop fjädern och montera throtteln

Bild
Bild 23
Thotteln förs ned i förgasaren

Bild
Bild 24
Bensinslangen monteras

Bild
Bild 25
Choken monteras på förgasaren

Bild
Bild 26
Skruva fast förgasaren på insuget

Bild
Bild 27
Skruva fast choken

Bild
Bild 28
Fäst oljeslangen

Bild
Bild 29
Luftfiltret

Kontrollera sedan gasvajern om den behöver sträckas
Sedan är det bara att åka ut och gasa!

Starta gärna en prenumeration och ge en "tumme upp" om ni vill att jag ska fortsätta med mina youtubeklipp!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ylwls_XJx3Q[/youtube]
Cylinderbyte
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nVvECly94os[/youtube]
Testrun 2

***********************[/spoiler]
Senast redigerad av HasSse666 den 24 juni 2012, 11:05, redigerad totalt 9 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Som ni ser är guiden under arbete! :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

vat du vad allt har kostat allt som allt ?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
g-sport
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 juli 2011, 18:29

Inlägg av g-sport »

tjena har en tms motard hur kan man trimma den?
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

g-sport skrev:tjena har en tms motard hur kan man trimma den?
precis på samma sett som hassse har gjort ;) bara att det är en AM6 kopia..
g-sport
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 18 juli 2011, 18:29

Inlägg av g-sport »

aha okej finns det npt man an göra sjävl istället för köpa?
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha
Inlägg: 337
Blev medlem: 6 mars 2012, 19:27

Inlägg av DtSnubben »

g-sport skrev:aha okej finns det npt man an göra sjävl istället för köpa?
plugga ur avgasröret.
vet inte vart den sitter på din, men troligen i delningen av kröken om det finns nån delning.
fast då måste du byta huvudmunstycke, c:a 5strl i förgasaren.(huvudmunstycket är det i mitten.)
öppna upp förgasaren och kolla vad du har original, och sen köper du en munstyckessats passande din förgasare, med storlekar några över din original storlek som minsta storlek.

detta är ett måste då på tvåtaktare kommer oljan igenom samma munstycke som bensinen, och det blir för lite om man pluggar ur röret.
och då ökar risken för att cylindern skär sig ;)
Användarens profilbild
Seenz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 730
Blev medlem: 6 februari 2012, 18:32
Ort: Halmstad

Inlägg av Seenz »

Riktigt bra guide! :)
Live like today was you're last day.
Användarens profilbild
JurpanS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 7 februari 2012, 17:28
Ort: Ljusterö

Inlägg av JurpanS »

En riktigt nice guide :D
Tystanden som uppstår när man får kärringstopp -.-
Användarens profilbild
derbeyy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 600
Blev medlem: 6 april 2012, 10:37

Inlägg av derbeyy »

hade du ens kört in cylindern efter bytet? för du varvar ju som fan!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

derbeyy skrev:hade du ens kört in cylindern efter bytet? för du varvar ju som fan!
Nej inkörning är för "lamers"
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Timmää
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 478
Blev medlem: 23 mars 2013, 21:56
Ort: Göteborg

Inlägg av Timmää »

Tjena Hassse jag behöver lite hjälp med ett problem som jag har med min Beta rr -04. Det är så att den startar men sen när jag ska köra iväg så kommer jag inte längre än ungefär 10 meter innan moppen börjar bööa och tillslut dö, om jag slutar gasa när den börjar bööa så håller den sig lite till innan den dör. Jag har kollat topplocket, cylindern o kolven, tjuvluft, tändstiftet har bra gnista, jag har bytt upp 6 storlekar i munstycke, kollat inställningarna på förgasarn, kollat bensinkranen också, har du nån aning om vad det kan vara? Jag behöver hjälp! :)
Kolla in mitt Beta projekt!

Beta RR projektet

Söker delar till slider!

Bild
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Timmää skrev:Tjena Hassse jag behöver lite hjälp med ett problem som jag har med min Beta rr -04. Det är så att den startar men sen när jag ska köra iväg så kommer jag inte längre än ungefär 10 meter innan moppen börjar bööa och tillslut dö, om jag slutar gasa när den börjar bööa så håller den sig lite till innan den dör. Jag har kollat topplocket, cylindern o kolven, tjuvluft, tändstiftet har bra gnista, jag har bytt upp 6 storlekar i munstycke, kollat inställningarna på förgasarn, kollat bensinkranen också, har du nån aning om vad det kan vara? Jag behöver hjälp! :)
testa kör utan tanklocket :)
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Tjena hasse!

Undrar bara en grej om reedsen, man ska ju ha så tunna som möjligt.
Kan man då inte bara trycka dit dom tunnaste och om den bluddrar byta munstycke? :)
Djforsberg
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 maj 2013, 12:03
Ort: Floda

Inlägg av Djforsberg »

Hasse behöver jag gå upp munstycke ifall jag drar pluggen på min dt50 x sm 08? (den är org nu)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Djforsberg skrev:Hasse behöver jag gå upp munstycke ifall jag drar pluggen på min dt50 x sm 08? (den är org nu)
Ja det måste du.
Skriv svar