Snyggare originalrör

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 6 januari 2012, 19:49
Ort: Vikbolandet

Snyggare originalrör

Inlägg av rrxen »

Tjena,

jag vill ha ett snyggare rör på min Rieju rrx och får inte trimma så det blir inget effektrör!

Så jag undrar hur man kan snygga till originalröret? Lackera det kan man ju göra men kan man t.ex. polera det? Kom med förslag på vad man kan göra med det! :)

Mvh
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

du kan nog polera det! men det kommer nog ta rätt lång tid men snyggt blir de :D
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 6 januari 2012, 19:49
Ort: Vikbolandet

Inlägg av rrxen »

Nutbreaker skrev:du kan nog polera det! men det kommer nog ta rätt lång tid men snyggt blir de :D
Kan man verkligen det? Någon som har gjort det kanske eller känner någon som gjort det? :)

Jag har polerat många saker så att det tar lite längre tid ska nog inte vara några problem! :D
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

om du polerar den så kommer den rosta sönder innan du ens hinner dra en ronk ^^ om du nu vill polera så får du klarlacka den med värme färg eller bara lacka den svart upp till dig blir finare om du polerar skulle jag tro. du kan ju köpa ny ljuddämpare typ en gianelli eller nåt eller så gör du en egen..finns guide här på tsr. hoppas du fattar vad jag menar ^^
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 19 mars 2012, 16:14
Ort: svenljunga

Inlägg av rieju4life »

ta bara och slipa ndr röret och lacka på den lacken du vill ha bara den lacken tål värme så är det inget problem ;)
köp en blank lack som du vill ha :D
vet tyvärr inte vad lacken heter men skaffa någon färg som liknar hammarlack så blir det säkert förjävla fint ska du få se :)
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Lacka svart, behövs inge mer
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
JurpanS
Svårstartad skrothög
Inlägg: 178
Blev medlem: 7 februari 2012, 17:28
Ort: Ljusterö

Inlägg av JurpanS »

Du kan andvända ett karbonak för en uppfräshing av ljuddämparn det finns guider på det :P
Tystanden som uppstår när man får kärringstopp -.-
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

du kan ju lacka det svart så byter du ut ljud dämpparen till tk eller tk lacada så blir det rätt så snyggt
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Riejuman skrev:du kan ju lacka det svart så byter du ut ljud dämpparen till tk eller tk lacada så blir det rätt så snyggt
Seriöst? byta ut mot den fulaste dämparn i världshistorien? bättre han köper sig en Mk-throwerdämp, voca lr nån annan jävligt snygg :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

k-skåpet skrev:
Riejuman skrev:du kan ju lacka det svart så byter du ut ljud dämpparen till tk eller tk lacada så blir det rätt så snyggt
Seriöst? byta ut mot den fulaste dämparn i världshistorien? bättre han köper sig en Mk-throwerdämp, voca lr nån annan jävligt snygg :)
smaksak men menade mera som ett exempel :wink:
Användarens profilbild
frankys
Elmoped
Inlägg: 146
Blev medlem: 18 juli 2011, 01:51

Inlägg av frankys »

eller så bara köper du ett effektrör kolla bara så de är CE godkännt då sitter plugg i och går som normalt fast sjukt mycket snyggare .
Om inte köp en Voca dämp och lacka de svart ! :roll:
Checka min youtube noob stunting men , lär mig och nya filmer kommer snart! http://www.youtube.com/watch?v=Xyje7MdwRFE http://www.youtube.com/watch?v=ZGCI3EE- ... el&list=UL
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 6 januari 2012, 19:49
Ort: Vikbolandet

Inlägg av rrxen »

Jo, om jag nu behåller originalröret och inte köper något effektrör så blir det nog att lacka kröken och köpa en ny ljuddämpare, typ gianelli, voca mm.
frankys skrev:eller så bara köper du ett effektrör kolla bara så de är CE godkännt då sitter plugg i och går som normalt fast sjukt mycket snyggare .
Om inte köp en Voca dämp och lacka de svart ! :roll:
Men om jag köper ett CE godkänt effektrör så går väl moppen sämre än original, om jag uppfattat det hela med strypa effektrör rätt!?

Vore ju annars väldigt najs om det var så enkelt! :D
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Kanske går att kroma?
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

Boomer skrev:Kanske går att kroma?
Har lust att slipa och dra autosol på mitt avgasrör men vad kan man göra för att det inte ska rosta?
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

Du kan göra de jävla fett, om du har avgasrör med böj, så såga av böjen, ser myyycket coolare ut då, du kan ju även lacka de i nån ball färg typ rosa eller nått, stämmer bra att man kan köpa pluggat effektrör, men du kan förlora bottendrag då, varför tar du inte bort pluggen i "smyg" om du vill trimma dåå? :) då menar jag med effektrör och säger att den e pluggad :)
Moped: Yamaha DT50MX
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

kannebanne skrev:Du kan göra de jävla fett, om du har avgasrör med böj, så såga av böjen, ser myyycket coolare ut då, du kan ju även lacka de i nån ball färg typ rosa eller nått, stämmer bra att man kan köpa pluggat effektrör, men du kan förlora bottendrag då, varför tar du inte bort pluggen i "smyg" om du vill trimma dåå? :) då menar jag med effektrör och säger att den e pluggad :)
Nu är jag inte ts men kan man på nåt sätt slipa ner och få det chromat utan att det rostar sönder?=)
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

-user- skrev:
kannebanne skrev:Du kan göra de jävla fett, om du har avgasrör med böj, så såga av böjen, ser myyycket coolare ut då, du kan ju även lacka de i nån ball färg typ rosa eller nått, stämmer bra att man kan köpa pluggat effektrör, men du kan förlora bottendrag då, varför tar du inte bort pluggen i "smyg" om du vill trimma dåå? :) då menar jag med effektrör och säger att den e pluggad :)
Nu är jag inte ts men kan man på nåt sätt slipa ner och få det chromat utan att det rostar sönder?=)
Borde säkerligen gå.. Dock vet jag inte hur... När de kommer till lackning kan du skicka iväg ett pm till mig så kan jag hjälpa dig, kanske göra en guide om jag nu ska lacka något x)
Moped: Yamaha DT50MX
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

kannebanne skrev:
-user- skrev:
kannebanne skrev:Du kan göra de jävla fett, om du har avgasrör med böj, så såga av böjen, ser myyycket coolare ut då, du kan ju även lacka de i nån ball färg typ rosa eller nått, stämmer bra att man kan köpa pluggat effektrör, men du kan förlora bottendrag då, varför tar du inte bort pluggen i "smyg" om du vill trimma dåå? :) då menar jag med effektrör och säger att den e pluggad :)
Nu är jag inte ts men kan man på nåt sätt slipa ner och få det chromat utan att det rostar sönder?=)
Borde säkerligen gå.. Dock vet jag inte hur... När de kommer till lackning kan du skicka iväg ett pm till mig så kan jag hjälpa dig, kanske göra en guide om jag nu ska lacka något x)
Det var ett generöst erbjudande=)
Hade dock tänkt att chroma men det kanske man kan glömma att fixa hemma?

Tack för erbjudandet ändå!=)
Användarens profilbild
RiejuJååhan
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 mars 2012, 08:58
Kontakt:

Inlägg av RiejuJååhan »

Lacka med Svart värme tålig färg, sen kan du ta Karbon ark på avgasröret!
Hassse666 har någon video på det!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

frankys skrev:eller så bara köper du ett effektrör kolla bara så de är CE godkännt då sitter plugg i och går som normalt fast sjukt mycket snyggare .
Om inte köp en Voca dämp och lacka de svart ! :roll:

Instämmer!:)
vem fan e lennart?
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

Hitta det här: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3107

Kan man polera och dra på det så man slipper rost?
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

-user- skrev:Hitta det här: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3107

Kan man polera och dra på det så man slipper rost?
Ska man inte slipa ner de först, sen autsol och sen klarlack? Rätta mig om jag har fel! Kan inte så mycke om kromning eller nått sånt. Lackning dock
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 juni 2010, 14:20
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

kannebanne skrev:
-user- skrev:Hitta det här: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3107

Kan man polera och dra på det så man slipper rost?
Ska man inte slipa ner de först, sen autsol och sen klarlack? Rätta mig om jag har fel! Kan inte så mycke om kromning eller nått sånt. Lackning dock
Låter helt rätt kannebanne :)
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
kannebanne
Avstängd
Inlägg: 193
Blev medlem: 12 mars 2012, 13:19

Inlägg av kannebanne »

Boomer skrev:
kannebanne skrev:
-user- skrev:Hitta det här: http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=3107

Kan man polera och dra på det så man slipper rost?
Ska man inte slipa ner de först, sen autsol och sen klarlack? Rätta mig om jag har fel! Kan inte så mycke om kromning eller nått sånt. Lackning dock
Låter helt rätt kannebanne :)
Då har man lärt sig nått nytt! Fast de går nog rätt segt att polera för hand..?
Moped: Yamaha DT50MX
Användarens profilbild
rrxen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 199
Blev medlem: 6 januari 2012, 19:49
Ort: Vikbolandet

Inlägg av rrxen »

Ska köpa ett mrx org rör så det blir att lacka röret och polera ljuddämparen! :)
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

-user- skrev:Nu är jag inte ts men kan man på nåt sätt slipa ner och få det chromat utan att det rostar sönder?=)
Krom (som det stavas på svenska) är en metall som är blank och ganska bra på att motstå oxidation. Kromade delar beläggs med ett mycket tunt lager krom som alltså blir både snyggt och skyddar basmetallen. Kromning är dyrt eftersom det är mycket tidskrävande och kräver mycket utrustning, har höga krav p.g.a. de extremt miljöfarliga ämnen som används... och jag tror inte man har skuggan av en chans att hitta någon som vill kroma ett använt avgasrör, eftersom skiten inuti det kan förstöra vätskorna som används.

Man kromar inte genom att polera. Polerad stålplåt blir långt ifrån lika blank som krom, och den börjar rosta så gott som omgående. Klarlack kan förvisso skydda polerat stål, men sabbar också glansen...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
-user-
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 13 mars 2012, 14:53

Inlägg av -user- »

Erik_ skrev:
-user- skrev:Nu är jag inte ts men kan man på nåt sätt slipa ner och få det chromat utan att det rostar sönder?=)
Krom (som det stavas på svenska) är en metall som är blank och ganska bra på att motstå oxidation. Kromade delar beläggs med ett mycket tunt lager krom som alltså blir både snyggt och skyddar basmetallen. Kromning är dyrt eftersom det är mycket tidskrävande och kräver mycket utrustning, har höga krav p.g.a. de extremt miljöfarliga ämnen som används... och jag tror inte man har skuggan av en chans att hitta någon som vill kroma ett använt avgasrör, eftersom skiten inuti det kan förstöra vätskorna som används.

Man kromar inte genom att polera. Polerad stålplåt blir långt ifrån lika blank som krom, och den börjar rosta så gott som omgående. Klarlack kan förvisso skydda polerat stål, men sabbar också glansen...
Ok, tack!
Jag tror jag färgar svart istället, verkar vara lite för mycket jobb och pengar för mig.
Skriv svar