Inkörning Airsal 70cc

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
RevovleIT
Elmoped

Inkörning Airsal 70cc

Inlägg av RevovleIT »

Hej
Jag har nyligen satt på en 70cc Airsal cylinder och jag undrar hur långt jag måste köra in den? :)
tacksam för svar! :D
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Kontakt:

Re: Inkörning Airsal 70cc

Inlägg av Boomer »

RevovleIT skrev:Hej
Jag har nyligen satt på en 70cc Airsal cylinder och jag undrar hur långt jag måste köra in den? :)
Dom brukar säga 50km om jag inte har fel
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Re: Inkörning Airsal 70cc

Inlägg av EliiasH »

Boomer skrev:
RevovleIT skrev:Hej
Dom brukar säga 50km om jag inte har fel
Men det står ju på twostroke 500km men det går säkert att köra mindre än det bara man inte överdriver med gasen de första 5 milen :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Det står ju på ts 50 mil men vem fan kör in den så länge? Kör på bara, kör riktigt lugnt ett par mil sen kan du börja gasa lite, men du behöver ju inte ligga o toppa den i en halvtimme i sträck i uppförsbacke.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

En aluminium cylinder är mycket lättare och snabbare att köra in än vad en gjutgärns cylinder är. Det räcker med att du kör lugnt 10-15 mil, du kan dra på ibland, men inte för ofta. (Cylindern behöver lite högre varv ibland för att kunna slitas in) Men det betyder inte att du behöver ligga på fullgas hela tiden, utan lugnt får du ta det.
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Roxxen96 skrev:En aluminium cylinder är mycket lättare och snabbare att köra in än vad en gjutgärns cylinder är. Det räcker med att du kör lugnt 10-15 mil, du kan dra på ibland, men inte för ofta. (Cylindern behöver lite högre varv ibland för att kunna slitas in) Men det betyder inte att du behöver ligga på fullgas hela tiden, utan lugnt får du ta det.
Alu cylinder behöver man knappt köra in 10-15mil... sätt på cylindern och låt stå på tomgången.. höj tomgången lite också låt den stå så i kanske 10 minuter och sen kan du köra med den.. fast kör lugnt och inte maxa direkt.

Gjutjärn är därimot mycket viktigare att köra in då den tar längre tid att höjas i temperaturen än vad en alu är eftersom alu är med värmeledande än gjutjärn.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Senast redigerad av bensinskalle den 17 mars 2012, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Starta och lyssna efter missljud, låter det inget är det bara att köra, kanske lite lugnare än vanligt och med nån extra procent olja.
macbang
Svårstartad skrothög

Malossi 70cc sport

Inlägg av macbang »

Monterade på min Malossi 70cc sport cylinder förra veckan igen ( byte cylinder bultar ). Och har kört 3 mil sen montering. Ligger redan och dra mellan 45 -65 km/h ( kan ge på mer, men våga inte än )

Efter montering av 70 cc sport cylinder kit gjorde jag följande

1. Hällde i 2 korkar med 2 takt olja i tanken ( har kvar olje pumpen, så den blandar även själv )

2 Den fick stå på tomgång i 5 min, sen körde jag 2 -3 km VÄLDIGT LUNGT, sen började gasa, och ligga nu mellan 45 -65 km/h ( ligger oftast inte högre än 60 km/h )

Dock låter jag den alltid stå på tomgång MINST 5 min innan jag börjar gasa något
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Re: Malossi 70cc sport

Inlägg av CaToXXo »

macbang skrev: Dock låter jag den alltid stå på tomgång MINST 5 min innan jag börjar gasa något
uhh du menar när den är sprillans ny va? För det behöver du inte göra i vanliga fall.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
macbang
Svårstartad skrothög

Re: Malossi 70cc sport

Inlägg av macbang »

CaToXXo skrev:
macbang skrev: Dock låter jag den alltid stå på tomgång MINST 5 min innan jag börjar gasa något
uhh du menar när den är sprillans ny va? För det behöver du inte göra i vanliga fall.
Cylindern har gått max 3 mil. Så ja, den står i ungefär 5 min, tror själv att det är varmkörningen som är viktigast.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Skriv svar