Det är så att när moppen stått oanvänd över tex natten så blir det prob vid start. Den startar som vabligt, men sen om man gasar vill den dö, precis som om den inte får tillräckligt med bensin. Men sen lossnar det och mopeden beter sig helt normalt.
Vad kan det vara?
det är bara att i början vrida pytte lite och sen släppa, sen gasa lite mer och släppa och fortsätta så tills du kan hålla fullt, funkar fint för mig som fick offra choken, fast nu rullar jag igång skiten, lika lätt det
ett tips! jag använde choken myckrt förut vid kallstart! gör inte det, mitt tändstift blöddrade sönder å pajja så fick köpa nytt inga stora pengar,men ändå =)
Jag hade exakt samma problem med min beta i vintras,
så fort jag kallstartade den så var den tvungen att stå på tomgång o choka i typ 5 min,
men det jag gjorde var att jag bara skruvade in luftskruven helt, sen 1½ varv ut så den är orginal inställd, om inte det funkar så testa med 2, sen 2½ sen 3 varv ut från helt inne
Tack
Jag läste igår att man skulle kolla bensinslangen så att den inte låg ovanför kranen, vilket min gjorde. Så jag vred lite på slangarna så bensinen skulle rinna lätt till förgasaren.
Tro det eller ej men moppen fungerar felfritt igår.
Men nu imorse så var problemet tillbaka.
Det kan ju inte vara fel på blandningen, moppen är ny
det kan det, vissa skruvar kan vibrera ut faktiskt det beror på hur länge du har haft den och ifall du har mixtrat med den eller inte?
jag utgår från att den är orginal?
Helt rätt, den är original
Det enda jag gjort är att jag har höjt tomgången litegrand bara.
Jag kollade luftskruven förrut, den var bara ett halvt varv utskruvat från idragen, så jag gjorde inget med den. Men om det inte löst sig imorgon, tycker du då jag ska prova att skruva ut luftskruven iaf? Det verkar nämligen som om den inte får tillräckligt med soppa i början ju.
Btw så är förgasaren en Mikuni.
okej, men testa att skruva ut luftskruven ett halv varv i taget typ! Om inte det funkar efter 3 var ut så är det någonting annat, men det tar vi då isf men jag tvivlar på detta, skriv igen om det inte funkar imorrn och glöm inte att varmköra moppen typ 5 min innan du mixtrar med skruvarna!
Senast redigerad av viper den 18 maj 2008, 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Ett annat vanligt fel att ventilen på bensin locket är igen täppt
LUGNARAAAJ
Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information
Ett annat vanligt fel att ventilen på bensin locket är igen täppt
Det slog mig idag att jag har ett låsbart tanklock utan slang på det, och jag vet inte vart jag ska leta efter en ventil på tanklocket då, om jag ens har en
Iaf så har jag skruvat ut luftskruven ett halft varv, så jag får se imorgon bitti hur den funkar efter natten.
Jag gick nyss ut och provstartade moppen med utskruvad luftskruv, men det tycktes göra problemet värre, för när jag skröv in den som den var förrut och startade igen så lossnade det och den fick tillräckligt med bensin verkade det som.
Så luftskruven ska alltså inte skruvas ut.
Någon annan skruv som jag kan justera kanske?
Eller låter det som skit i förgasarn?
Kom med tips!
Istället för att skruva ut luftskruven så är den lite instruvad ist.
Så nu när jag kom hem startade den fint igen men bluddrar kanske lite på de lägsta varven
Luftskruven är ca 1/4 varv utsrkuvad
undrar du iaf ventilen är täppt så kan du bara testa att starta, går de inte så tar du av tanklocket lite grann, o sätter dit de... Då SKA den starta och möjligtvis dö så småningom om det är tanklockets fel...
Har du kollat tändstiftet? Är de blött vilket de låter som de ä så ska du nog ta o bestycka om förgasaren lite.. Mindra munstycke eftersom den får för mycke bensin...
Tändstiftet kan behöva bytas eftersom dom kan skadas när de blir för blött. Om den fortsätter jäklas så får du väl testa o sätta på choke.. Du har väl en vanlig dellorto 14 mm lr 16... Då borde vilken vanlig dellorto choke som helst passa....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tändstiftet är kollat och det såg perfekt ut, oboy-brunt var det
Förgasaren är av märket mikuni, men spela roll...
Iaf moppen verkar bli bättre nu när jag justerat in luftskruven litegrand.
Får väl se hur den går imorron bitti, annars får jag väl återkomma..... förmodligen är allt som det ska
motorn är vell inte varm .... kör lite / växla tidigt så blir den varm fort skall du se kör inte med choke nere ! endast när du startar moppen annars kommer den få för mycket bensin och bluddra ...