Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.  Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det.
 Drevningstråden « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
Matte_smt
InläggPostat: fre nov 14, 2008 10:12 pm    Rubrik: Drevningstråden Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 21 september 2008
Inlägg: 426
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
Matte_smt's gallery

Borde finnas drevningstråd mm på veteran också,

Jag har en fråga ;

Moped : Honda MT50 / MT70 nu

Trim : 70cc ( vet ej modell ) ska köpa athena senare , 20mm mikuni förgasare, trim vev. Jamarcol dämp, grovkrök (antaligen jamarcol)

Defekt : saknar insugspackning men det ska jag köpa imorn 15/11-08

Topphastighet : 60 km/h typ.
Drev : 12/45
är väl bra axx drevning.
men den tar tjyvluft och tar det bort effekten kraftigt då? Eller är det allmänt seg med den drevningen ? tacksam för svar!

Mvh Mats


Senast ändrad av Matte_smt den fre nov 14, 2008 10:33 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Moddad
InläggPostat: fre nov 14, 2008 10:23 pm    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 25 maj 2008
Inlägg: 2953
Pictures: 0
Ort: Umeå

Klistrad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
victoor
InläggPostat: tor dec 11, 2008 7:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Svårstartad skrothög

Registreringsdatum: 22 oktober 2008
Inlägg: 244
Pictures: 14
Gallery pictures: 14
victoor's gallery
Ort: tyresö

när den gick bra gorde nog den 80kmh men dreva 15-45 det funkar kanon på mtn Razz
_________________
Victoor.1@hotmail.com

mitt rrx projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=10071
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
michaelzwe
InläggPostat: ons jun 02, 2010 4:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 06 december 2009
Inlägg: 524
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
michaelzwe's gallery

tjena jag undrar vilken drevningen som passar till detta setup.

65cc
16.5 mm förgasare (munstycke 60)
insugkåpan är större

nuvarade drevning är 16/38
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallepalle
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:05 pm    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 02 oktober 2008
Inlägg: 7860
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
kallepalle's gallery
Ort: Piteå, Öjebyn

vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka?
_________________
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
michaelzwe
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 06 december 2009
Inlägg: 524
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
michaelzwe's gallery

kallepalle skrev:
vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka?


jag vill ju att den ska orka tex att man skjustar och någelunda topp ligger runt 55-60 (på mätaren) nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallepalle
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:11 pm    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 02 oktober 2008
Inlägg: 7860
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
kallepalle's gallery
Ort: Piteå, Öjebyn

och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?

ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket.
_________________
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
michaelzwe
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 06 december 2009
Inlägg: 524
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
michaelzwe's gallery

kallepalle skrev:
och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?

ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket.


nja så svag är den inte den orkar varva men man känner att effekten "kommer" på högavarv
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallepalle
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:18 pm    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 02 oktober 2008
Inlägg: 7860
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
kallepalle's gallery
Ort: Piteå, Öjebyn

så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
_________________
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
michaelzwe
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 06 december 2009
Inlägg: 524
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
michaelzwe's gallery

kallepalle skrev:
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken drevning som kanske passar min? eller duger den jag har?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bensinskalle
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Moderator
Registreringsdatum: 09 november 2007
Inlägg: 10635
Pictures: 52
Gallery pictures: 52
bensinskalle's gallery
Ort: Göteborg

michaelzwe skrev:
kallepalle skrev:
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?


de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara Wink

Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.
_________________
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
michaelzwe
InläggPostat: ons jun 02, 2010 8:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 06 december 2009
Inlägg: 524
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
michaelzwe's gallery

bensinskalle skrev:
michaelzwe skrev:
kallepalle skrev:
så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?


de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara Wink

Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.


okej men sista orkar den varva ut gött och väl Smile den andra fattar jag inte riktigt men okej Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Oneup
InläggPostat: tis jun 08, 2010 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 19 april 2009
Inlägg: 28
Pictures: 0

vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
michaelzwe
InläggPostat: ons jun 09, 2010 11:50 am    Rubrik: Svara med citat

Varnad

Registreringsdatum: 06 december 2009
Inlägg: 524
Pictures: 2
Gallery pictures: 2
michaelzwe's gallery

Oneup skrev:
vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?


de får du ta inne på drevnings - tråden inne på Cross, Supermotard & Racing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
kallepalle
InläggPostat: ons jun 09, 2010 1:06 pm    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 02 oktober 2008
Inlägg: 7860
Pictures: 4
Gallery pictures: 4
kallepalle's gallery
Ort: Piteå, Öjebyn

Oneup skrev:
vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?


12 tandat. men somsagt så e du i fel tråd.
_________________
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
G30FF123
InläggPostat: lör mar 05, 2011 12:25 am    Rubrik: Drev Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 03 mars 2011
Inlägg: 87
Pictures: 20
Gallery pictures: 20
G30FF123's gallery
Ort: Skelleftehamn

Hej! jag har en Puch Montana, lite trimmad, så det räcker iaf Smile
Effektrör på 28mm
Uppfilat insug till 16mm
Drev just nu13/40

Min fråga är om motorn orkar 13/38?
Puch motorer är endå hyfsat starka + så är dom lågvarvare, org så varvar dom ca 3500 rpm, och en hyper trimmad så ca 8500rpm.

Som sagt, tror ni att den orkar 13/38?
_________________
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Macko96
InläggPostat: mån sep 05, 2011 6:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Registreringsdatum: 19 september 2010
Inlägg: 1288
Pictures: 0
Ort: Alingsås

Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?

Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta!
_________________
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/album_pic.php?pic_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/album_pic.php?pic_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ekman
InläggPostat: mån sep 05, 2011 6:08 pm    Rubrik: Svara med citat

F.D Moderator

Registreringsdatum: 29 april 2010
Inlägg: 4266
Pictures: 0

DT50rMacko skrev:
Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?

Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta!

denna tråd var gjord 2008.. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Det här forumet är låst så du kan varken skapa, svara på eller ändra inlägg.  Det här ämnet är låst så du kan varken svara på eller ändra det. Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet