Drevningstråden

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Matte_smt
Varnad
Inlägg: 426
Blev medlem: 21 september 2008, 20:32

Drevningstråden

Inlägg av Matte_smt »

Borde finnas drevningstråd mm på veteran också,

Jag har en fråga ;

Moped : Honda MT50 / MT70 nu

Trim : 70cc ( vet ej modell ) ska köpa athena senare , 20mm mikuni förgasare, trim vev. Jamarcol dämp, grovkrök (antaligen jamarcol)

Defekt : saknar insugspackning men det ska jag köpa imorn 15/11-08

Topphastighet : 60 km/h typ.
Drev : 12/45
är väl bra axx drevning.
men den tar tjyvluft och tar det bort effekten kraftigt då? Eller är det allmänt seg med den drevningen ? tacksam för svar!

Mvh Mats
Senast redigerad av Matte_smt den 14 november 2008, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Klistrad
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 22 oktober 2008, 15:15
Ort: tyresö

Inlägg av victoor »

när den gick bra gorde nog den 80kmh men dreva 15-45 det funkar kanon på mtn :P
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

tjena jag undrar vilken drevningen som passar till detta setup.

65cc
16.5 mm förgasare (munstycke 60)
insugkåpan är större

nuvarade drevning är 16/38
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka?
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

kallepalle skrev:vad är du ute efter? styrka/tophastighet? sprint? isf vilken sträcka?
jag vill ju att den ska orka tex att man skjustar och någelunda topp ligger runt 55-60 (på mätaren) nu
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?

ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

kallepalle skrev:och nu är den för svag eller? orkar den inte varva ut, eller varvar den ut för fort?

ett effektrör är att rekomendera, då det ger ganska mycket.
nja så svag är den inte den orkar varva men man känner att effekten "kommer" på högavarv
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken drevning som kanske passar min? eller duger den jag har?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

michaelzwe skrev:
kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?
de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara ;)

Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

bensinskalle skrev:
michaelzwe skrev:
kallepalle skrev:så är det när man kör trimmad 2:taktare. effektkurvan är kort och intensiv. eftersom en 2:taktare uppnår högre effekt på högre varv, så är oftast effektkurvan på väldigt höga varv.
okej, men har du någon aning om vilken som kanske passar min? eller duger den jag har?
de avgör du enklast själv. Normalt är det bäst att ha en drevning som är så tung att motorn precis orkar varva ut sista växeln. Så om du har för lätt eller för tung drevning nu så får du ta något steg i rätt riktning bara ;)

Är du osäker kan du räkna ut utväxlingen. Ta antalet kuggar på framdrevet dividerat med antalet kuggar på bakdrevet. Då får du ett decimalt tal som säger din utväxling på dreven. Sen är det bara att du testar och räknar med andra drevkombinationer och räknar ut utväxlingen på dom, då kan du jämföra siffrorna och se om det blir högre eller lägre utväxling. Ju mindre tal du får, desto lägre utväxling. Ju större, desto högre utväxling.
okej men sista orkar den varva ut gött och väl :) den andra fattar jag inte riktigt men okej :D
Oneup
Varnad
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 april 2009, 12:25

Inlägg av Oneup »

vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?
michaelzwe
Varnad
Inlägg: 524
Blev medlem: 6 december 2009, 20:28

Inlägg av michaelzwe »

Oneup skrev:vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?
de får du ta inne på drevnings - tråden inne på Cross, Supermotard & Racing
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Oneup skrev:vad sitter det på för originaldrav fram på en Senda xtreme 05a?
12 tandat. men somsagt så e du i fel tråd.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Drev

Inlägg av G30FF123 »

Hej! jag har en Puch Montana, lite trimmad, så det räcker iaf :)
Effektrör på 28mm
Uppfilat insug till 16mm
Drev just nu13/40

Min fråga är om motorn orkar 13/38?
Puch motorer är endå hyfsat starka + så är dom lågvarvare, org så varvar dom ca 3500 rpm, och en hyper trimmad så ca 8500rpm.

Som sagt, tror ni att den orkar 13/38?
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR
Inlägg: 1288
Blev medlem: 19 september 2010, 10:56
Ort: Alingsås

Inlägg av Macko96 »

Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?

Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

DT50rMacko skrev:Är inte denna tråden felpostad?
veteraner är väll inte bilar/minisar/mc?

Och G30FF123 testa dej fram så hittar man oftast något bra som funkar för det mesta!
denna tråd var gjord 2008.. :roll:
Låst