Minskad toppfart!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Minskad toppfart!

Inlägg av Piitus96 »

Tjenare, nu är det att min moppe stått nu över vintern, och ja det är en "kina mped, men den består av delar som finns på de vanligaste mopederna. Iaf, när jag skulle skjutsa en polare till macken för att fixa bensa, så i början hackade den när jag drog mer än halvgas, och när jag väl KUNDE dra fullgas, så gick dem max 45km ist för 65km... Sen försökte jag kolla efter problemet, eftersom jag och en annan polare tagit av röret en vecka tidigare för att lackera om det, och då såg jag att min extra luftventil på avgasröret, själva luftslangen från den var typ sprucken, så undrar om detta kan vara orsaken? Kom gärna med vilka andra orsaker det kan vara.

Det är en Longjia LJ50QT-K

Har endast ostrypt CDI och dragen v-ring

Bild

Uploaded with ImageShack.us[/img]
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
waaze
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 16 november 2011, 21:38
Ort: motala

Inlägg av waaze »

Kolla förgasaren! :)
skööh
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

ja det kan det :)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Ja det kan vara den luftslangen som går från avgasröret till luftburken.
Detta är en strypning som använder koldioxid från avgaserna till att ersätta en liten del syre och bensin. Mindre plats för syre och bensin = sämre effekt.
Om denna slanden punkteras så suger den in syre istället för koldioxid som kommer ifrån avgasrenaren. Om det nu blir mer syre i blandningen går motorn mer magert + att det är kallare ute nu vilket betyder mer syre per kvadratcentimeter.
en förgasar-justering kan behövas, har du tur så räcker det med att justera nålen annars är det nya munstycken som gäller.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Mertz skrev:Ja det kan vara den luftslangen som går från avgasröret till luftburken.
Detta är en strypning som använder koldioxid från avgaserna till att ersätta en liten del syre och bensin. Mindre plats för syre och bensin = sämre effekt.
Om denna slanden punkteras så suger den in syre istället för koldioxid som kommer ifrån avgasrenaren. Om det nu blir mer syre i blandningen går motorn mer magert + att det är kallare ute nu vilket betyder mer syre per kvadratcentimeter.
en förgasar-justering kan behövas, har du tur så räcker det med att justera nålen annars är det nya munstycken som gäller.
Men vad jag har hört ska ska man inte behöva byta munstycke om man nu inte har tex 70cc elr trimrör?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag har hört att månen är gjord av ost. Betyder inte att det stämmer... :roll:

Slangen från avgasröret är till för att släppa in luft i avgasröret (till avgasrening), det i sig påverkar inte hur moppen går. Däremot är det inte ovanligt att luftintaget till luftfiltret är strypt på kineserna, har man läcka på slangen mellan burken och avgasröret kan motorn dra in luft bakvägen genom den slangen... och alla förändringar av luftstrypning före förgasaren har en enorm inverkan på vilka förgasarinställningar man behöver.

Pumpa däcken också förresten. Påverkar inte att den inte vill tåla fullgas, men det går mycket tyngre när dom är dåligt pumpade...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten
Inlägg: 1066
Blev medlem: 3 november 2011, 19:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Gröngöling »

Pontan när det är kallt kan det också behövas större munstycke. :roll:
Well do ya, punk?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Har du inte kört med mopeden innan vintern ? Eftersom nu när det är kallt. Till skillnad från sommarn, Så behövs det ett litet större munstycke eftersom luften är mer kompakt och motorn får i sig mer luft/m3 och därför stämmer inte förgasarens luft/bränsle inställning som du gjorde när det var varmare.


Så sätt i ett större munstycke eller sätt en liten tejpbit framför hålet till förgasaren så den inte får så mycket luft. Det låter, som du beskriver det att motorn får för lite bränsle.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres
Inlägg: 1553
Blev medlem: 15 november 2011, 20:44
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Piitus96 »

Men visst är det inte så att den här "ventilen/slangen" bara finns på 4-taktsmopeder? för fick som svar från en kille på racing-planet o han sa att detta är för 4 taktare... Och detta är en 2-takt
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Inlägg: 1933
Blev medlem: 20 september 2011, 23:02
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

Piitus96 skrev:Men visst är det inte så att den här "ventilen/slangen" bara finns på 4-taktsmopeder? för fick som svar från en kille på racing-planet o han sa att detta är för 4 taktare... Och detta är en 2-takt


nej det finns på tvåtakt ochså! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

demmuus95 skrev:
Piitus96 skrev:Men visst är det inte så att den här "ventilen/slangen" bara finns på 4-taktsmopeder? för fick som svar från en kille på racing-planet o han sa att detta är för 4 taktare... Och detta är en 2-takt


nej det finns på tvåtakt ochså! :)
Mitt original rör till min aerox har även en sådan slang. Hela det partiet sitter som en liten box på röret, ifrån den går ett rör in i rörets kammare. Den börjar som en vanlig bred slang där den hämtar in luft. Slangets början ligger längs med min ram. Till min aerox så heter denna PULSE AIR. Vet dock inte om det är likadan som på din moppe. Denna PULSE AIREN är ingen strypning eller dylikt, utan det tar in luft för att späda ut avgaserna med färsk luft. Var bara en liten parantes om vad det kan vara.

Sen tror jag att det är för litet munstycke som Karlsson^ förklarade helt utmärkt.
Skriv svar