Köpa Moppe!

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Hannes97
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 februari 2012, 14:38

Köpa Moppe!

Inlägg av Hannes97 »

Hallå :)
Jag fyller 15 snart och tänkte köpa mej en moppe men jag vet inte riktigt villken...
Jag har funderat lite på Slider, Aerox och Rieju Rrx, vilken tycker ni? :)
Kom gärna med andra förslag och motivera gärna varför ni tycker just den.
Jag tänkte köra original

Tack på förhand :D
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket
Inlägg: 853
Blev medlem: 26 juli 2011, 10:37

Inlägg av TrueBorn »

Jag tycker Derbi Senda för att dom är sköna och finns ett stort utbud ^^ men dom är inte så roliga org, roligare med ett trim rör på Senda :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

Derbi(cross) är bäst om du inte skall trimma men rrx är grymma om man tex drar pluggen och större munstycke.

Om du skall köpa scooter sattsa på en peugeot ludix eftersom de är grymmt starka orginal, men annars går ju också slider helt okej orgina.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 31 december 2011, 13:28
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Beror på vad du ska ha moppen till, om du kanske vill köra lite på bakhjulet och så kan ju en Slider vara en schysst hoj, om du bara vill åka runt till kompisar och så skulle jag nog personligen tagit en Aerox då den har packbox och det :)
Men har även hört att växlat kan vara kul då man kör original så det inte bara blir att gasa, bromsa.

Bara en fråga, vart kommer du ifrån? :)
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Rieju RRX eller Aprilia SX om du ska köra cross

RRX: Låg, AM6 motor, går fint urpluggad

SX: GÅR SOM HELVETTE, plugga ur röret och vrid på högerhanden så mycket det går så skiter du ner dig av ren glädje! Tung som fan, ligger ruskigt bra på vägen, snygg!

Men akta elsystemet, det är Derbis och kan slå till när som helst. Har en kompis som kör SX, Hela säsongen 2011 körde vi som fan och nu när han ska sälja den så bryter elsystemet ihop. Startar inte, lyser inte, blinkar inte, ingenting
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Skulle valt Derbi eller Rrx.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

Derbi ? :) sköna att köra, går skit bra original. bra väghållning m.m = en jävligt bra moppe helt enkelt :)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Rieju rrx, yamaha slider - aerox - dt50 där har du dom bra :)
Mura Got Blunt?
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

DT50x kör jag, riktigt sköna. Kåpor av mjukplast, ramlar du så syns det inte, såvida inte en dekal går sönder. Dom är tåliga som satan, inte som Derbi som går i 2 delar om du åker på ett hopp eller ett elsystem som lever ett eget liv. Plugga ur, dreva, och stryp av cdin så har du en grymt skön moppe som går rätt bra :) Dock kan det vara lite trångt ibland om du ska pilla på motorn men det kompenserar allt annat :)
Hannes97
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 februari 2012, 14:38

Inlägg av Hannes97 »

rasmusborg skrev:Beror på vad du ska ha moppen till, om du kanske vill köra lite på bakhjulet och så kan ju en Slider vara en schysst hoj, om du bara vill åka runt till kompisar och så skulle jag nog personligen tagit en Aerox då den har packbox och det :)
Men har även hört att växlat kan vara kul då man kör original så det inte bara blir att gasa, bromsa.

Bara en fråga, vart kommer du ifrån? :)
Jag kommer från Ljusdal (Hälsingland)
Användarens profilbild
smTimpA
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 april 2011, 22:06
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av smTimpA »

Jag hade tagit nått me AM6 ifall du ska köra orginal med växlar :) derbis skakar ju så uta helvete...
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

smTimpA skrev:Jag hade tagit nått me AM6 ifall du ska köra orginal med växlar :) derbis skakar ju så uta helvete...

min skakar inte ett skit o ja kör original
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

smTimpA skrev:Jag hade tagit nått me AM6 ifall du ska köra orginal med växlar :) derbis skakar ju så uta helvete...
Det är bättre drag i Derbis original, men annars finns det nog inget mer positivt med de bortsett från utseendet, men det är en smaksak. Och så särskilt mycket skakar dom inte.
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT
Inlägg: 187
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:09

Inlägg av widell »

ValoPallo skrev:Rieju RRX eller Aprilia SX om du ska köra cross

RRX: Låg, AM6 motor, går fint urpluggad

SX: GÅR SOM HELVETTE, plugga ur röret och vrid på högerhanden så mycket det går så skiter du ner dig av ren glädje! Tung som fan, ligger ruskigt bra på vägen, snygg!

Men akta elsystemet, det är Derbis och kan slå till när som helst. Har en kompis som kör SX, Hela säsongen 2011 körde vi som fan och nu när han ska sälja den så bryter elsystemet ihop. Startar inte, lyser inte, blinkar inte, ingenting
att sx går som fan är för att dom har 17,5 mm förgasare orginal ;)
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

Skulle jag köpa moppe igen så skulle det bli en Beta RR, riktigt fina moppar med ordentligt crosstuk! :)
Användarens profilbild
smTimpA
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 april 2011, 22:06
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av smTimpA »

julle96 skrev:
smTimpA skrev:Jag hade tagit nått me AM6 ifall du ska köra orginal med växlar :) derbis skakar ju så uta helvete...

min skakar inte ett skit o ja kör original
. Alla skakar kanske inte, men dom 3 orginal jag har testat fick man ju diarré av :p men en -11 kändes som den vibrera mer än en 08 :p Annars gillar jag Derbi för deras utseende och växellåda :)
Användarens profilbild
Derbi_MackaN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 712
Blev medlem: 20 mars 2011, 14:17
Ort: Älgarås

Inlägg av Derbi_MackaN »

Derbi :D fett sköna o köra och snygga, går perfekt på vägen som av och i snö (prövat) härlig känsla att köra o bra låda :) som sagt det är en smak sak men Derbi har bra motor och snygga så :)



Mvh: Mackan
Bild
PM om ni har frågor om Derbi crew :D
Kommentera så blir allt roligare och update oftare!:)
Projekt Derbi
A-traktorn
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

riejukillen skrev:Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P
bränsleförbrukning är typ samma på alla mopeder.
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

Zer0x skrev:
riejukillen skrev:Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P
bränsleförbrukning är typ samma på alla mopeder.
ju så är det nog men hittade en tråd hår på forumet och har för mig att rrxen var snålast i brämsle förbrukningen:D
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

vilken moppe som går snålast beror till 99% på körtekninken på orginal moppar.

tex om du varmkör moppen o fyller flottörskålen med soppa sen stänger av kranen o kör fullgas o ser hur långt du kmr.

sen tar du o fyller flottörskålen igen, kör samma väg( så backar osv utesluts)
fast på ca 7-8/10 gas.

provade detta med min dt och kom dubbla sträckan med 7-8/10 gas.

skillde 3-5km/h i hastighet.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

riejukillen skrev:
Zer0x skrev:
riejukillen skrev:Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P
bränsleförbrukning är typ samma på alla mopeder.
ju så är det nog men hittade en tråd hår på forumet och har för mig att rrxen var snålast i brämsle förbrukningen:D
Ska jag vara ärlig så tror jag Cp sm är dem mest bensinsnåla crossmopederna original!


Annars hade jag valt en Rrx med ett trimrör.. dem går som ett skott!
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

yamaha2pwn skrev:vilken moppe som går snålast beror till 99% på körtekninken på orginal moppar.

tex om du varmkör moppen o fyller flottörskålen med soppa sen stänger av kranen o kör fullgas o ser hur långt du kmr.

sen tar du o fyller flottörskålen igen, kör samma väg( så backar osv utesluts)
fast på ca 7-8/10 gas.

provade detta med min dt och kom dubbla sträckan med 7-8/10 gas.

skillde 3-5km/h i hastighet.
bara det att om man åker org så blir 3-5 km/h rätt mycket
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

jag kom ungefär 700meter på en flottörskål på min mt, rätt kungligt va? ^^ Glömde slå på kranen, jag och Henke åkte från mitt, ner till en badplats och den dog först på parkeringen till badplatsen ... ^^

JAG tycker du ska ta en Aprilia SX om din budget 'r enig
bibapeolola
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

riejukillen skrev:Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P

Min Derbi drar 0,2 - 0,3 liter/milen så den drar knappast någonting, kör orginal och ja säger att du ska köpa en Derbi..

men sen är ju det upp till dig vilken du tycker är skönast ? :)
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

julle96 skrev:
riejukillen skrev:Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P

Min Derbi drar 0,2 - 0,3 liter/milen så den drar knappast någonting, kör orginal och ja säger att du ska köpa en Derbi..

men sen är ju det upp till dig vilken du tycker är skönast ? :)


Igenttligen så tycker jag att du ska göra som så att du åker och kollar på lite olika moppar och ber om att få prov köra dom sen utgår du från vilken som du tycker är goast att köra för alla som kör Derbi kommer ju rekomendera det märket osv :)
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

riejukillen skrev:
julle96 skrev:
riejukillen skrev:Jag hade helt klart valt en rrx mycket goare att åka på än Derbi både långa som kort resor :D om du ska köra original så skulle jag valt rrxen där också för dom är väl´digt bränsle snåla original drar ca 1,5dl milen och en tank på typ 8,5 liter så kommer du väldigt långt 8) dom har ju inget batteri så lyser dåligt på tomgång men det blir ju också mindre el som kan krångla :P

Min Derbi drar 0,2 - 0,3 liter/milen så den drar knappast någonting, kör orginal och ja säger att du ska köpa en Derbi..

men sen är ju det upp till dig vilken du tycker är skönast ? :)


Igenttligen så tycker jag att du ska göra som så att du åker och kollar på lite olika moppar och ber om att få prov köra dom sen utgår du från vilken som du tycker är goast att köra för alla som kör Derbi kommer ju rekomendera det märket osv :)

my bad, läste lite hastigt när ja skrev dedära :(
riejukillen
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 7 oktober 2011, 08:29
Ort: Hova

Inlägg av riejukillen »

julle96 skrev:
riejukillen skrev:
julle96 skrev:
Min Derbi drar 0,2 - 0,3 liter/milen så den drar knappast någonting, kör orginal och ja säger att du ska köpa en Derbi..

men sen är ju det upp till dig vilken du tycker är skönast ? :)


Igenttligen så tycker jag att du ska göra som så att du åker och kollar på lite olika moppar och ber om att få prov köra dom sen utgår du från vilken som du tycker är goast att köra för alla som kör Derbi kommer ju rekomendera det märket osv :)

my bad, läste lite hastigt när ja skrev dedära :(
hade inte tänkt rätta dig igentligen men :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Finns ju mycket du får utgå från:
vill du växla själv?
hur mycket pengar är du villig att lägga på den?
ny/beg?

osv.
sök på google! Alla kommer bara att tipsa om den moppe dom har och hur otroligt mycket bättre den är än alla andra.
Hannes97
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 februari 2012, 14:38

Inlägg av Hannes97 »

DEA!! skrev:Finns ju mycket du får utgå från:
vill du växla själv?
hur mycket pengar är du villig att lägga på den?
ny/beg?

osv.
sök på google! Alla kommer bara att tipsa om den moppe dom har och hur otroligt mycket bättre den är än alla andra.

vill du växla själv? Spelar inte så stror roll :)
hur mycket pengar är du villig att lägga på den? runt 16
ny/beg? beg
Erydian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 april 2011, 21:51

Inlägg av Erydian »

helt klart Derbi Senda Sm, stabil tung ram, Snygga kåpor, absolut snyggaste framlampan, Mycket reserv delar ( inte lika mycket som AM6 men AM6 rör många flera moppeder) helt klart det bästa valet du kan göra, väljer du en annan moppe så kommer du ångra dig ;) Derbi är en lyx crossmoppe ;)

RRX är väll den ända rejun som ser någelunda skjysst ut, men jag tycker ändå inte att den är snyggare än Derbi, om man inte rå stylar den ( finns exempel här på tsr)

Scooter är gött i början :) men efter ett tag så kommer man att trötta. Cross moppe vinner i alla lägen, mycket mera körglädje!

bästa sättet är att kolla runt på blocket på lite olika alternativ och sedan välja det som känns bäst, :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

http://www.blocket.se/vastmanland/Derbi ... ?ca=13&w=3

satsa på en sån här skönhet!

lätt dom finaste mopederna du kan få tag i på alla sätt imo!

kanske dock är liiite dyrare men du kan säkert hitta en för runt 15-16 :)
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

Erydian skrev:helt klart Derbi Senda Sm, stabil tung ram, Snygga kåpor, absolut snyggaste framlampan, Mycket reserv delar ( inte lika mycket som AM6 men AM6 rör många flera moppeder) helt klart det bästa valet du kan göra, väljer du en annan moppe så kommer du ångra dig ;) Derbi är en lyx crossmoppe ;)

RRX är väll den ända rejun som ser någelunda skjysst ut, men jag tycker ändå inte att den är snyggare än Derbi, om man inte rå stylar den ( finns exempel här på tsr)

Scooter är gött i början :) men efter ett tag så kommer man att trötta. Cross moppe vinner i alla lägen, mycket mera körglädje!

bästa sättet är att kolla runt på blocket på lite olika alternativ och sedan välja det som känns bäst, :)
Crossmoppe är rätt värdelöst om man inte trimmar, så ska man köra org blir det lika tråkigt att köra scooter som växlat.
Hannes97 skrev:
DEA!! skrev:Finns ju mycket du får utgå från:
vill du växla själv?
hur mycket pengar är du villig att lägga på den?
ny/beg?

osv.
sök på google! Alla kommer bara att tipsa om den moppe dom har och hur otroligt mycket bättre den är än alla andra.

vill du växla själv? Spelar inte så stror roll :)
hur mycket pengar är du villig att lägga på den? runt 16
ny/beg? beg
Om jag fick 16k att köpa en moppe för så skulle jag satsa på CH Racing eller DRD Pro. Jag vet inte riktigt hur mycket man får om man ska köpa det sistnämnda för dom pengarna men har du tur så kan du hitta en rätt fin. Ska du ha scooter så tycker jag att du ska satsa på Aerox, Speedfight eller Gilera Runner. Rätt snygga allihopa, går att få riktigt snygga, relativt mycket delar, Gileran finns det tyvärr inte särskilt mycket delar till bortsett från motorn. Men nu är det ju du som ska ha moppen och trivas med den så bläddra runt lite på t. ex blocket och så lägger du upp det du tycker verkar vettigt så kan du nog få lite tips och råd angående just den mopeden :)
Hannes97
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 februari 2012, 14:38

Hej Igen!

Inlägg av Hannes97 »

Hej Igen, Det blev en Derbi drd Pro! :D
Skriv svar