Speedfight 2'a mysko

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Putricken
Elmoped

Speedfight 2'a mysko

Inlägg av Putricken »

Hejsan ,, köpte mig en ganska fin original Speedfight 2 2007 för en mådnad sedan ,, Han att testa den 4-5 små turer och sedan slutligen en lite längre 4 mils tur i ganska kallt väder (moppen gick ju fint) .
Direkt efter den turen tankade jag upp den ,Men t kom bara ca 300 meter sedan ville den liksom avta i varv och ingen ork fanns kvar för att nästan bara villja gå på tomgång.
Lät jag den gå på tomgång i en halv minut gick den att varva en liten stund .
Ibland rusar den upp till kraftigt idiotvarv också på tomgång :shock:

Felet kom ju plötsligt efter ett snabbt tankstopp alltså! :o :o

Har bytt !
Stift
Vacuumkran
Reedventil
och givetvis testat med annan bensin.

Åtgärdat , kollat !
rengjort förgasare 3 gånger nogrant .
Lelat efter tjuvluft genom att spraya startgas
Checkat automat (el) choken .
Rengjort och sedan smörjt in filter i ny olja.

Om man överhuvudtaget skall ha en chans att starta den idag när motorn är kall så måsta men skruva av luftfilterburken och choka genom att hålla ett par fingrar framför förgasaren .

sedan när motorn väl är varm så är den fortfarande svårstartad och ibland även då måste man choka genom att hålla fingrar i förgasarhålet.

Vid gång på varm motor vill den ibland russa upp på tomgång till ett halvgasvarv , efter det dör den nästa av ,, finns dåligt med ork på toppvarv ,, men hjälper när den mera bensin genom att jag håller fingrarna framför förgasaren , men alldrig så den går bra och ofta dör den .

Tycker det på något sätt verkar som den inte får bensin nog då det oftast hjälper när jag chokar med fingrarna i förgasar hålet .
En annan del av mig misstänker också att det får tjuvluft .

Mår dåligt av denna tokiga moppe .

Vet inte om jag skall leta upp en bättre begagnad motor ?

Eller om man skall beställa en ny original (pirat) förgasare
Gärna med en manuell choke som passar till den förgasaren i så fall ?

Har sökt på detta och andra forum i många timmar utan att hitta riktigt vad jag mera kan göra .
Nu bönar jag er experter på vad jag skall hitta på ? :)
Senast redigerad av Putricken den 29 januari 2012, 20:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

riktigt säker på att den inte tar tjuvluft?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

tyder ju på att han har bensin brist iaf. kanske va oljeblandad i tanken så du tanka ren bensin så han skar?

dock så misstänker jag även tjuvluft. kan vara på flera olika ställen han suger tjuvluft med, tex mellan block halvorna somt packboxarna som sitter på veven.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

saile96 skrev:riktigt säker på att den inte tar tjuvluft?
Helt säker är jag inte på det ! men har kollat i den ganska noga så gott som det gå i ett trånkt bonne garage .
dels genom att sprutat gas grundligt runt hela motorn samt
har även försökt lyssana efter eventuella pys-ljud .
Senast redigerad av Putricken den 26 januari 2012, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

yamaha2pwn skrev:tyder ju på att han har bensin brist iaf. kanske va oljeblandad i tanken så du tanka ren bensin så han skar?

dock så misstänker jag även tjuvluft. kan vara på flera olika ställen han suger tjuvluft med, tex mellan block halvorna somt packboxarna som sitter på veven.
Tanka genom att ha i 2 % oljeblandar direkt i huvudtanken själv ,,

Att packboxar går sönder mellan blockhalvor , är det vanligt på dessa speedfight motorer så att någon kan bekräfta det ?
Tycker att det är konstigt eftersom motorn bara gått 500 mil samt otrimmad .
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Packbox på vevaxel som går sönder är inte vanligt på spf men visst det kan hända..
- Symptom den "rusar" när man kör (tjuvluft)

Blockpackning som går sönder högst osannolikt om du inte bytt vev och fått dit den galet.

Vanligare fel
- Choken fastnat i stängt läge
Ta upp den och rengör den (hur finns bland mina youtubeklipp).
- Symptom börjar gå dåligt efter en stunds körning

- Choken feljusterad eller ingen ström till den
Vrid ut den ett halvt varv
Mät om den får ström
- Symptom svår startad

- Du har blandat för lite olja eller den gått för snålt
- Kolven värme nypt och blivit skadad
Byt kolv och kolvringar
- Symptom svårstartad tappat ork dålig komp
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Men troligast tjuvluft har du plockat bort oljepumpen och inte tätat hålet ordentligt så har du felet där!
Bild
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

HasSse666 skrev:
Men troligast tjuvluft har du plockat bort oljepumpen och inte tätat hålet ordentligt så har du felet där!
Snällt av er med respons på mina trubbel :?

Har inte rört något oljepump och tror att det är någon elektisk punp,,, sitter bara ett fast lock under avgasröret , men lossade på det förut och letade efter ev. läckor men allt såg bra ut även där utan läckor.
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

Ber om ursäkt då jag skrev i första inlägget att jag har checkat choken så den funkar och det hade jag ju gjort men, (slarvigt)
bara genom att (direktkoppla) lägga 12 volt på elchoken för att se om den går ut som den skall ,
Vet ju dock ej om den går ut tillräkligt , då det verkar som att det ej går att skruva på chassiet likt den som du Hasse visar i filmen
'Hur man justerar el-choke '
Undrar om det finns manuell choke att köpa som passar på en original förgarare som jag har ,, någon som har en länk ?

Har nu hittat ett fel men ändå inte :-( .

På el-choken finns två kablar .
En Grön som troligtvis skall vara jord .
En Gul där det då troligtvis skall ligga 12 volts spänning .
Märkte nu av att det ej finns spänning på den gula kabeln .
har sökt vart den kommer ifrån och undrar om ni vet om ?
skall det ligga spänning i den så fort man slår på tändningnyckeln ?
Eller om det skall bli spänning i den gula endast när motorn är i gång så att 'generatorn laddar ' ?

Trodde glatt nu när jag upptäkte att det ej levereras
spänning till (gula kabeln ) elchoken , att hittat felorsaken till att den inte går riktigt .
Förhoppningsfullt tjuvkopplade med spänning direkt ifrån batteriet till choken men positiva förväntningar för att se om motorn nu äntligen gick riktigt men icke ,,, Beter sig exakt likadant :cry:
D.v.s att man måste tvångs choka den hela tiden med fingrarna förutom ibland då den går upp i tokvarv utan att trotteln går upp ?

Helskumt då knappast två fel kan komma sammtidigt !
Fel 1 ingen spänning till choke .
Fel 2 ?????????
så att man kan tro att någon där uppe driver med en :?:
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Spänningen till choken kommer från generatorn/svänghjulet med andra ord spänningen läggs på först när motorn går
Bild
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

HasSse666 skrev:Spänningen till choken kommer från generatorn/svänghjulet med andra ord spänningen läggs på först när motorn går
Stort tack Hasse för fakta :D

Först att jag måste få choken till att fungera till 100% innan jag går vidare med mera felsökning .

Men är ändå nyfiken på om det finns en manuell choke som passar fint till originalförgasaren för att ta en genväg .
Har skickat frågan till ett par säljare men har inte fått något riktigt svar ännu.
Nägon som vet här , eller har ,, ännu bättre , en länk ?

Och trevlig helg på er föresten :)
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

Sådär ,, har mätt spänningen till choken på fel vis ,, mätte först med multemetern på Dc , men skall ju vara Ac = växelström .
Därför visade dej ej spänning första gången jag mätte ,, men nu visar det spänning .
Och ser också att choken åker ut en bra bit såppas så det borde räcka till för att nålen skall gå ner och stänga för hålet .

Men första felet åter står ju ,,,, d.v.s att den endast går
om man stryper den med fingrarna bakom förgasaren , och ibland går den utan att man stryper förgasaren
men då rusar den upp till 2/3 dels av max varv i 20 sekunder för att sedan oftast dö .

Funderar på skaffa en annan förgasare nu.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Eller så har du satt throttlen på fel håll , då ger den gas ! kolla så den åkte ner helt av sig själv. låter lite som choken kan krabba om det inte är throttlen för den gör ju så den varvar upp , min viva drar på 2/3 gas typ när man startar den kall p.g.a elchoken.
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

moppenissen96 skrev:Eller så har du satt throttlen på fel håll , då ger den gas ! kolla så den åkte ner helt av sig själv. låter lite som choken kan krabba om det inte är throttlen för den gör ju så den varvar upp , min viva drar på 2/3 gas typ när man startar den kall p.g.a elchoken.
Tack för tippset om felvänd trottel . Men kolla nu igen och den satt rätt och går ner till rätt läge .

Har beställt en beg. förgasare komplett med el-choke , sedan får vi se :D
Putricken
Elmoped

Inlägg av Putricken »

Med annan förgasare går den :D
Har ingen aning om varför den vägrar att gå riktigt med den gamla , har ju gjort rent den tre gånger . Kan ju ev, även bero på att i den nya förgasaren satt en annan el-choke också , då den gamla kan ha felat.
Hur som helst tack för hjälpen :)
Skriv svar