Recencion: Motoforce 50cc Plus AirCooled Liggande Minarelli

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Recencion: Motoforce 50cc Plus AirCooled Liggande Minarelli

Inlägg av jarken »

Hej TSR!

Tänkte göra en liten recention(även min första) på en Motoforce 50cc Plus Cylinder som jag köpte på Twostroke 2011 till min Yamaha Neos 2001 Liggande minarelli luftkyld med test av 3 olika högvarviga avgasrör, annars original "setup väg". Och har kört ca 450mil med den. Jämför den med Orginal Cylindern ifrån Minarelli.

http://twostroke.se/product.asp?product=12922

Bild

Tänkte börja med utformingen och övrigt:

Det är 6 portar(7 med avgasporten) jämfört med Original som har 5 portar(6 med avgasporten) i denna cylinder.

Avgasporten är rund (jämför med original som har "Halv" avgasport, iaf till liggande minarelli AC, kan ej uttala mig om andra original cylindrar)

Det följer med en tunnare topplockspackning är original (+ ifrån min sida, tunnare topplockspackning=mer komp)

Första intrycket:

Är inte alls en sådan taskig kvalié på motoforce som vissa påstår, tycker den verkar helt okej till priset! (Kör med deras "Original vev" för övrigt, den har gått ca 800mil, med både "effektrörs setup" och "sport setup") Visst är de ingen Malossi lr Polini cylinder men helt okej för sitt pris! Vart glad när jag såg att det var 6 ist för 5 portar i loppet.

Montering och inställning:

Monteringen gick lika smidigt som de skall gå, inga konstigheter. Smorde såklart loppet innan jag montera ihop det.

Var tvungen att gå upp till 86 i munstycke ifrån 78 jämfört med original cylindern(Borrat extra hål i original luftburken). Tomgångskruven lär även höjas till denna cylinder (I mitt fall). Throttel nålen lät jag vara.

Gång och effekt:

Körde in den ca 2mil utan att pressa, men märkte direkt att denna cylindern inte hade lika effekt som original. Tänkte ta upp lite personliga negativa punkter med denna:

-Först av allt, den låter MYCKET. Allt för mycket jämfört med vad det går. Överröstar många av dina kompisars mopeder. (förutsatt att de kör med ljuddämpare)
-Drar mer bensin är original.
-Är mycket högvarvig jämfört med original (nackdelar när man kör inne i stan)
-Effekten är inte "Plus" som de säger i annonseringen om denna.
-Gasresponsen är sämre(Gummibandseffekt, tar en tid för effekten att komma)
-Sa jag att den lät högt?

Drar väl även med några personliga positiva punkter:

-Vilket väder de än har varigt, så har den ALLTID startat på första kicken (trots flera hundra mil) stort plus för en tro tjänare!
-Helt överkomligt pris om man söker en ersättare, men skulle tipsa om att lägga till några hundra riksdaler för att få en bättre cylinder.
-Kvalitén är inte kattpiss som några säger, den är godtagbar!
-Original kolven passar till denna, trots att Motoforce och Twostroke själva säger att man skall "helst" köpa deras kolvkit för 319:-.
- + för den tunnare topplockspackningen

Slutsummering:

En bra cylinder om du gillar att höras till ett billigt pris, samt denna cylinder är en bra ersättare till original. Men om du tror att den skall ge mer effekt, så är en annan cylinder ett bättre val. Men om din original cylinder skär (som i mitt fall) så skulle jag ha letat reda på en begagnad original cylinder till ett fint pris. Och porta upp avgasporten (alt. även ta bort gjutskäggen i kanalerna) så kommer den gå mycket bättre än denna.

Obs. Allt i denna recension är skriven ifrån egna erfarenheter, inte menat att kasta skit på tillverkaren av cylindern, utan att dela med mig av MINA erfarenheter av denna cylinder.

Stavfel och grammatik fel hittar ni säkert, de' bju ja på'!

Tack för mig, vid frågor så får ni gärna höra av er. Hoppas denna recension hjälper någon!

_Om denna tråd ligger på fel avdelning, feel free moderat att flytta den!_
Senast redigerad av jarken den 26 januari 2012, 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

Bra recension :D . lär nog hjälpa många i sitt va till ny org cylinder
Skriv svar