bygga om från 4takt till 2takt

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

JoppeLindh
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:56
Ort: Norrköping

bygga om från 4takt till 2takt

Inlägg av JoppeLindh »

Tjena! tänkte kolla om någon vet om det är svårt att bygga om en 4takt till en med 2takt? har en cpi hussar jag tänkte ta ifrån pga riktigt dåligt elsystem till allt utom motorn. tänkte också på om det är mycket från el på 2taktarn jag behöver sätta över ?


tacksam för svar!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Haha är det ens möjligt? Det är jag tveksam på asså. Men även om det är möjligt tycker jag att det är helt onödigt, köp en ny motor istället.

Edit: smörjsystemen, ventilerna det är hur mycket som helst, tror knappt det är möjligt utan nya block mm
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Fungerar inte så! För mycket jobb för att ens tänka på det (vi snackar specialtillverkade delar) ;) Får man fråga vf du inte kan ha 4 taktare?

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
JoppeLindh
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:56
Ort: Norrköping

Inlägg av JoppeLindh »

jaghar aldrigt gillat 4-takt sen gillar jag det goa axxet i en 2-taktare.
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

En fråga, varför köpte du en fyrtaktare från första början om du säger att du aldrig gillat 4-takt :shock: :lol:
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Byta motor går ju, dock rekomenderar jag dig att köpa en 2-t moppe istället.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
JoppeLindh
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:56
Ort: Norrköping

Inlägg av JoppeLindh »

aa började kolla på blocket nu och märkte att jag kunde få en duglig moppe för det priset som jag tänkte ge.. men persson vad tcker du är en "bra moppe " som går att trimma men ändå inte piss dyr!
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Vad är "piss dyr" för dig?
JoppeLindh
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:56
Ort: Norrköping

Inlägg av JoppeLindh »

det är ju att jag bygger ju epa nu men sugen på en moppe också så har inte så mycket pengar över så kan högst ge typ 4000
Användarens profilbild
LinkanTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 december 2013, 23:33
Ort: Värmdö
Kontakt:

Inlägg av LinkanTuning »

Finns inte ett stort utbud av "kvalitétsmärken" för det priset, vi närmar oss mer baotian 4-takt eller någon gammal dt mm, ett annat tips kan ju vara att köpa någon veteranare och släng på lite färg mm.
JoppeLindh
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:56
Ort: Norrköping

Inlägg av JoppeLindh »

hitta några gilera stalkers på blovket mellan 3-4k, min bror pratar gott om dom och han är kunnig han kör hyper Derbi predator. men undrar om någon vet om dom funkar bra och är sköna att köra
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

JoppeLindh skrev:aa började kolla på blocket nu och märkte att jag kunde få en duglig moppe för det priset som jag tänkte ge.. men persson vad tcker du är en "bra moppe " som går att trimma men ändå inte piss dyr!
Scooter eller cross? Är det scooter du är ute efter skulle jag kolla efter typhoon, beta ark, viva city mf, har ingen jätte koll på dessa med det är dom som brukar ligga i en vettig prisklass som jag sett ;)
Crossmoppe så drac, möjligtvis någon Derbi. mt, dt, ts och andra äldre finns ju med! sen vad du har för krav och funderingar vet jag ju inte :)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Thoz3
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 774
Blev medlem: 6 januari 2013, 17:59
Ort: whop whop

Inlägg av Thoz3 »

gilera stalker är assw sköna och lätta att trimma :D
Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Finns inte en fis i rymden att du lyckas med att bygga om en 4t till 2t. Byt hela motorn om det är så.

2t vs 4t är väldigt olika långt ner i grundkonstruktionen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
oggew2
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 524
Blev medlem: 18 augusti 2013, 16:09
Ort: Stockholm

Inlägg av oggew2 »

JoppeLindh skrev:det är ju att jag bygger ju epa nu men sugen på en moppe också så har inte så mycket pengar över så kan högst ge typ 4000
En scooter för så lågt kan ju vara typ vivacity, dom har jävligt sköna sadlar men ser inte så bra ut...
Sen typ stalker, predator (Derbi), typhoon osv...
Asså du kan få ganska mycket för under 4000, jag köpte min rox för 3500 fast det var mest tur, 70cc och allt han behövde bara bli av med den.
Men håll ögonen öppna på blocket, så brukar det komma kapmoppar typ 2 gånger i veckan :D
bonnaracing
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 april 2012, 19:14

Inlägg av bonnaracing »

klart det går, men du lär ha lite innanför pannbenet, vet några styckna som byggt om 2t till 4t
Låst