Sida 14 av 16

Postat: 18 maj 2012, 20:15
av Perra.S
anton96 skrev:vad har projektet kostat dig egentligen? känns som att det är rätt mycket som behövts bytas osv? väntar spänt tills filmen kommer upp :D
Usch, en sån fråga är aldrig kul. Håller ingen exakt koll på det men en bit över 40k är det väll i nuläget :cry:

Postat: 18 maj 2012, 20:18
av anton96
Perra.S skrev:
anton96 skrev:vad har projektet kostat dig egentligen? känns som att det är rätt mycket som behövts bytas osv? väntar spänt tills filmen kommer upp :D
Usch, en sån fråga är aldrig kul. Håller ingen exakt koll på det men en bit över 40k är det väll i nuläget :cry:
satan, fet lön antar jag? ;)

Postat: 18 maj 2012, 20:21
av GuZt4v
borde döpa den till KolvKäkarN^ :roll:

Postat: 18 maj 2012, 20:49
av TechnoMen
Fan va tråkigt jag som trodde jag skulle få se film nu.. :roll: Aja hur många kolvar har den där cylindern bokstavligen talat ätit upp? :lol:

Postat: 18 maj 2012, 21:10
av Perra.S
TechnoMen skrev:Fan va tråkigt jag som trodde jag skulle få se film nu.. :roll: Aja hur många kolvar har den där cylindern bokstavligen talat ätit upp? :lol:
Två st idag och sen en tredje från turbotiden som är lite småskadad men inte värre än att den duger till att testa på imorn :)

Postat: 19 maj 2012, 19:56
av joar
ekonomisk och miljövänlig moped du byggt!

[spoiler] :roll: [/spoiler]

Postat: 20 maj 2012, 00:20
av DiNozzan
Haru tänkt att ta moppen till jobbet sen eller?:) Eller har du tänkt att åka till några träffars i sommar? Hoppas du kommer till frihamnen?!

Postat: 20 maj 2012, 11:42
av TechnoMen
Film idag? :D

Postat: 20 maj 2012, 11:49
av Börniee
Vi hoppas få se film idag:-D

Postat: 20 maj 2012, 12:13
av Perra.S
Här är filmen, dåligt inställd variator men ni ser ju iaf att den lever..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yos97ihjTeY[/youtube]

Postat: 20 maj 2012, 12:16
av DiNozzan
Tycker den går på ganska mkt bättre än dom 80cc hypers som jag har sett ändå! :)

Postat: 20 maj 2012, 12:46
av Börniee
Äntligen:-D
Faan va nice:-)

Postat: 20 maj 2012, 12:49
av TechnoMen
Vilket jävla drag de var efter typ 20-25 meter, de ser ut som se i filmen den säger bara pang så är den borta.. ^^ om du fattar vad jag menar!

Men du han aldrig kolla någon topp fart på den? eller om du har något litet humm och topp farten? :roll:

Postat: 20 maj 2012, 12:55
av david96
jävlar vad nice
synd bara att man bor i Göteborg och kommer nog inte få se den tävla :/

Postat: 20 maj 2012, 13:17
av Wennerbo
fan va nice!

Postat: 20 maj 2012, 13:28
av Demuz
sjukt va den gick då! Det här var efterlängtat! :D

Postat: 20 maj 2012, 14:24
av Robbe
Har du skippat turbo projektet eller kommer du dra igång med det senare igen? :shock:

Postat: 21 maj 2012, 11:33
av HHR
david96 skrev:jävlar vad nice
synd bara att man bor i Göteborg och kommer nog inte få se den tävla :/
Kommer det någon seriös träff där så åker vi troligt ner. :)

Postat: 22 maj 2012, 17:20
av Perra.S
TechnoMen skrev:Vilket jävla drag de var efter typ 20-25 meter, de ser ut som se i filmen den säger bara pang så är den borta.. ^^ om du fattar vad jag menar!

Men du han aldrig kolla någon topp fart på den? eller om du har något litet humm och topp farten? :roll:
Ah, helt åt helvete dåligt inställd variator. Nä mätte inte, har bara mätt en gång på ren metanol och då gjorde den 96km/h och nu är det ett helt annat ryt i maskinen så går säkert bra mycket fortare än så. Ska se till att ha gps'en i fickan vid nästa provkörning :)

HHR skrev:
david96 skrev:jävlar vad nice
synd bara att man bor i Göteborg och kommer nog inte få se den tävla :/
Kommer det någon seriös träff där så åker vi troligt ner. :)
Förutsatt att min har en livslängd på över 5 min så hänger jag med ;)

Postat: 25 maj 2012, 21:38
av Perra.S
Har köpt en ny Stage6 50cc att testa på då den kostar 1/3 av polinin.. Helt okej spoolportar i den, avgas är dock katastrof. Kanalen ser ut som skit och durationen är för låg så det blir ingen vettig blowdown så den kan andas ordentligt på högre varv så det behövs en hel del slipning imorn innan den duger att köra på.

Kompressionen original i den låg på ca. 12,5:1 vilket inte är mycket att ha så en kompis (HHR här på forumet) svarvade om det idag och det slutade på 20:1. Tror jag var lite väl optimistisk när vi stod vid svarven :D men det ska testas imorn iaf.

Squish-vinkel på ca. 12 grader, svårt att mäta utan rätt utrustning..

Bild

Postat: 25 maj 2012, 21:45
av TechnoMen
Perra.S skrev:Har köpt en ny Stage6 50cc att testa på då den kostar 1/3 av polinin.. Helt okej spoolportar i den, avgas är dock katastrof. Kanalen ser ut som skit och durationen är för låg så det blir ingen vettig blowdown så den kan andas ordentligt på högre varv så det behövs en hel del slipning imorn innan den duger att köra på.

Kompressionen original i den låg på ca. 12,5:1 vilket inte är mycket att ha så en kompis (HHR här på forumet) svarvade om det idag och det slutade på 20:1. Tror jag var lite väl optimistisk när vi stod vid svarven :D men det ska testas imorn iaf.

Squish-vinkel på ca. 12 grader, svårt att mäta utan rätt utrustning..

Bild
Nu fattar jag inte, har nu börjat med nytt projekt eller byter du bara cylinder och isf hade inte du en vattenkyld..? :roll:

Postat: 25 maj 2012, 21:59
av Perra.S
TechnoMen skrev: Nu fattar jag inte, har nu börjat med nytt projekt eller byter du bara cylinder och isf hade inte du en vattenkyld..? :roll:
Samma motor, ny cylinder. Finns både luft- och vattenkylda cylindrar till liggande minarelli ;)

Postat: 25 maj 2012, 22:08
av TechnoMen
Perra.S skrev:
TechnoMen skrev: Nu fattar jag inte, har nu börjat med nytt projekt eller byter du bara cylinder och isf hade inte du en vattenkyld..? :roll:
Samma motor, ny cylinder. Finns både luft- och vattenkylda cylindrar till liggande minarelli ;)
Ja de vet jag att de finns men tänkte bara varför lyftkyld liksom, med nos och metanol blir väldigt varmt skulle jag tro? :roll:

Postat: 25 maj 2012, 22:15
av ArvidsZon
TechnoMen skrev:
Perra.S skrev:
TechnoMen skrev: Nu fattar jag inte, har nu börjat med nytt projekt eller byter du bara cylinder och isf hade inte du en vattenkyld..? :roll:
Samma motor, ny cylinder. Finns både luft- och vattenkylda cylindrar till liggande minarelli ;)
Ja de vet jag att de finns men tänkte bara varför lyftkyld liksom, med nos och metanol blir väldigt varmt skulle jag tro? :roll:
Gasa tills de rasar, sen är det väll värt att prova då den ändå kostade en tredjedel mindre.
Så liksom why not?

Postat: 25 maj 2012, 22:21
av potog
say what perras har samma cylinder som jag :shock:

Postat: 25 maj 2012, 22:26
av TechnoMen
potog skrev:say what perras har samma cylinder som jag :shock:
Jaja, du har inte nos.. tyvärr din verkar inte komma in i racing saken här på tsr.. ;)

Postat: 26 maj 2012, 21:26
av Perra.S
Började dagen med att matcha spoolkanalerna mot blocket samt slipa ner cylinderkjolen. Gröpte sen ur avgaskanalen riktigt ordentligt då den är fruktansvärt trång original, gick dock inte höjja porten något då nikasilet är i kvalité med kexchoklad..

Provkörde ändå och det gick verkligen inte fort, kan knappt tänka mig hur slö den är original.

Bild

Lekte sen lite med 90% nitro och trycksatt förgasare, gick dock inte få ner flödet tillräckligt utan motorn dränktes även med ett 85 munstycke.
Det höga kompet gör även att den beter sig som en rc-motor, går den det minsta snålt så glödtänder den. Går inte stänga av den då, även om man täcker för förgasaren helt med handen. Bara att vänta till bränslet är slut flottören.

Imorn åker evo'n på igen tillsammans med lite mer moderata nitrohalter.

Bild

Postat: 26 maj 2012, 21:36
av TechnoMen
Perra.S skrev:Började dagen med att matcha spoolkanalerna mot blocket samt slipa ner cylinderkjolen. Gröpte sen ur avgaskanalen riktigt ordentligt då den är fruktansvärt trång original, gick dock inte höjja porten något då nikasilet är i kvalité med kexchoklad..

Provkörde ändå och det gick verkligen inte fort, kan knappt tänka mig hur slö den är original.

Bild

Lekte sen lite med 90% nitro och trycksatt förgasare, gick dock inte få ner flödet tillräckligt utan motorn dränktes även med ett 85 munstycke.
Det höga kompet gör även att den beter sig som en rc-motor, går den det minsta snålt så glödtänder den. Går inte stänga av den då, även om man täcker för förgasaren helt med handen. Bara att vänta till bränslet är slut flottören.

Imorn åker evo'n på igen tillsammans med lite mer moderata nitrohalter.

Bild
Man får vad man betalar för ;)

Postat: 26 maj 2012, 21:44
av Mattyyy
TechnoMen skrev:
Perra.S skrev:
TechnoMen skrev: Nu fattar jag inte, har nu börjat med nytt projekt eller byter du bara cylinder och isf hade inte du en vattenkyld..? :roll:
Samma motor, ny cylinder. Finns både luft- och vattenkylda cylindrar till liggande minarelli ;)
Ja de vet jag att de finns men tänkte bara varför lyftkyld liksom, med nos och metanol blir väldigt varmt skulle jag tro? :roll:
Metanol kyler mycket bättre jämfört med bensin men angående lustgasen så vettefan om den kyler eller inte

Postat: 26 maj 2012, 21:51
av TechnoMen
Mattyyy skrev:
TechnoMen skrev:
Perra.S skrev: Samma motor, ny cylinder. Finns både luft- och vattenkylda cylindrar till liggande minarelli ;)
Ja de vet jag att de finns men tänkte bara varför lyftkyld liksom, med nos och metanol blir väldigt varmt skulle jag tro? :roll:
Metanol kyler mycket bättre jämfört med bensin men angående lustgasen så vettefan om den kyler eller inte
Precis de jag mena.. :)

Postat: 26 maj 2012, 21:58
av Perra.S
Mattyyy skrev:
TechnoMen skrev:
Perra.S skrev: Samma motor, ny cylinder. Finns både luft- och vattenkylda cylindrar till liggande minarelli ;)
Ja de vet jag att de finns men tänkte bara varför lyftkyld liksom, med nos och metanol blir väldigt varmt skulle jag tro? :roll:
Metanol kyler mycket bättre jämfört med bensin men angående lustgasen så vettefan om den kyler eller inte
Metanol kyler, dock inte nitro. Men sålänge det handlar om "normala" nitro-nivåer så är kylningen inget problem, en fläktkyld cylinder funkar fint utan fläkt och en vattenkyld cylinder funkar fint utan vattenkylet.

Lustgas kyler däremot inget.

Postat: 27 maj 2012, 18:29
av Perra.S
Nu är den intunad och klar för Malmby nästa helg! Sitter ny kolv i (4:e i ordningen) och kommer köra safe med bara 35% nitro.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FrP45G9KU30[/youtube]

Postat: 27 maj 2012, 18:57
av Piitus96
OMG, va tvungen att ta av mig kläderna när jag såg filmen ;)

Postat: 28 maj 2012, 14:17
av StylizhRazer
blir ju bara bättre och bättre

Postat: 30 maj 2012, 19:35
av TechnoMen
Tog du någon hastighet? Ska du bänka den? :)