Sida 1 av 16

50cc sprinter (26/10, sid. 16)

Postat: 21 december 2011, 19:10
av Perra.S
Har börjat på ett projekt där jag ska se hur mycket effekt det går att plocka ur en 50cc motor!

Motorn är en liggande minarelli där vevhuset kommer byggas om för cr85 v-force reeds och motorn ska även överladdas (har en hel låda med godis, polini evo cylinder, vev och variator, triggertändning, mikuni 28mm från usa m.m m.m) Ni får se bilder allteftersom projektet fortskrider!

Ramen som jag redan byggt
Bild

Räknade sen ut avgasröret och igår byggde jag det så tänkte göra en liten guide hur ni formar böjda avgasrör. (hur ni räknar ut avgasrören kommer en senare beskrivning av)

Om er header ska vara 190mm lång och gå från 28mm till 38,6mm som i detta exemplet (har inte använt dessa mått på mitt rör utan endast till guiden)
Bild

så bestämmer ni först hur många sektioner ni vill dela upp den i. Det brukar bli lagom om man gör så att varje sektion blir mellan 25-30mm lång.

Jag väljer här att göra headern i 6 sektioner och tar då 190/6 = 31,67mm, alltså ska varje sektion vara 31,67mm!

Sen räknar jag ut skillnaden i diameter mellan headerns båda ändar och delar på lika många sektioner som innan: (38,6-28 )/6 = 1,77mm. Alltså ska diametern öka 1,77mm per sektion.

Sedan är det bara att mata in alla data i programmet Cone (finns här http://download.cnet.com/Cone-Layout/30 ... ag=mncol;4) och välja den vinkel man vill ha. Det brukar bli lagom att ta 15 grader per sektion. I programmet sätter ni "Angle 1" till 0 och "Angle 2" till 15.

Längden ska vara samma på varje sektion, 31,67 som vi räknade ut innan. Börja sen med sektion 1 där första diametern ska vara 28 och andra 28+1,77 = 29,77. På sektion 2 ska första diametern vara 29,77 och den andra 29,77+1,77 = 31,54.
Fortsätt såhär och skriv ut varje del.
Bild

Här har jag skrivit ut hela headern samt rullat den för att se så det skulle passa
Bild

Sen ritar ni av mallarna på plåt och klipper ut dem
Bild

Har ni inte tillgång till en konrullningsmaskin så kan ni böjja bitarna runt ett rör. Använd gummiklubba och slå plåtbiten rund runt röret
Bild

Passa även på att svettsa varje kon för sig då röret under kyler bra och ni bränner inte hål lika lätt
Bild

Till slut så har ni alla konor klara
Bild

Och då är det bara att svetsa ihop hela röret, vänta med att sätta på baffeln för om man bränner hål eller får in något så kan man komma åt lätt att fixxa till det
Bild

Sen på med baffeln och voilá, det är klart! (fattas dock fäste mot cylindern samt stinger på denna bilden men ni förstår..)
Bild

Ska ni svettsa med MIG/MAG så brukar 1,0mm plåt vara lagom men har ni tillgång till TIG så kan ni med fördel välja 0,7mm plåt då det blir lättare att rulla.

Nästa sak att göra är att knö ner den här i blocket
Bild

Postat: 21 december 2011, 19:14
av Roxxen96
Nya Hasse?!:shock:

Blir intressant och se hur detta ska bli.

Postat: 21 december 2011, 19:15
av Axel
Intressant! fortsätt nu.

Btw, världsrekordet är väl typ 221 km/h? :P

lycka till!

Ska du ha turbo, eller vad menar du med överladdas? kompressor? Berätta mer :D

Postat: 21 december 2011, 19:15
av joar
Fett coolt projekt :0

Vill du gifta dig med mig? :D

Postat: 21 december 2011, 19:25
av TSR`BakarN
Detta kommer bli succé om du lyckas :) BTW coolt projekt. det där kan man kalla Handmade avgasrör :)

Postat: 21 december 2011, 19:25
av Perra.S
AxxxeL skrev:Intressant! fortsätt nu.

Btw, världsrekordet är väl typ 221 km/h? :P

lycka till!

Ska du ha turbo, eller vad menar du med överladdas? kompressor? Berätta mer :D
Ska inte slå rekord i hastighet utan i motoreffekt :wink:

Japp jag ska ha en turbo på den, ligger redan ett trevligt aggregat i garaget och väntar.

Postat: 21 december 2011, 19:28
av difaren
Jävlar!

Äntligen ett redigt projekt.. jag antar att den dendära kommer gå pissigt fort.

Postat: 21 december 2011, 19:33
av ET.sm
Sådär ja! NU pratar vi projekt!, Redigt, och bra:), Detta kommer ABSOLUT att följas!:) Stort lycka till:)

Postat: 21 december 2011, 19:34
av Axel
Perra.S skrev:
AxxxeL skrev:Intressant! fortsätt nu.

Btw, världsrekordet är väl typ 221 km/h? :P

lycka till!

Ska du ha turbo, eller vad menar du med överladdas? kompressor? Berätta mer :D
Ska inte slå rekord i hastighet utan i motoreffekt :wink:

Japp jag ska ha en turbo på den, ligger redan ett trevligt aggregat i garaget och väntar.
Okej, finfint!
Haru inga ritningar osv på hur du tänkt göra? E de där röret utträknat till aggregatet med? :) :D
Btw vad e de för turbo? O hur ska du göra me oljetryck till turbon? :D

Postat: 21 december 2011, 19:36
av Mattyyy
Jävlar vad bra projekt! Bra upplägg , utförlig text , bra skriven svenska , verkar väldigt kunnig och seriös! Äntligen en äkta 50cc räser ist för Patogs hyperneos...

Kommer följas och lycka till

Postat: 21 december 2011, 19:41
av Victorh
detta blir lätt legend projekt kommer följas! :D

Postat: 21 december 2011, 20:00
av Gröngöling
Världsrekordet är väl 233 km/h och 36 hästkrafter?

Postat: 21 december 2011, 20:01
av kjelle
AxxxeL skrev:
Perra.S skrev:
AxxxeL skrev:Intressant! fortsätt nu.

Btw, världsrekordet är väl typ 221 km/h? :P

lycka till!

Ska du ha turbo, eller vad menar du med överladdas? kompressor? Berätta mer :D
Ska inte slå rekord i hastighet utan i motoreffekt :wink:

Japp jag ska ha en turbo på den, ligger redan ett trevligt aggregat i garaget och väntar.
Okej, finfint!
Haru inga ritningar osv på hur du tänkt göra? E de där röret utträknat till aggregatet med? :) :D
Btw vad e de för turbo? O hur ska du göra me oljetryck till turbon? :D
undrar jag också! :)

Kommer bli skitgrymmt!

Postat: 21 december 2011, 20:34
av david1996
Riktigt Nice projekt kommer bli roligt att se hur bra den kommer gå när du är klar:)

Postat: 21 december 2011, 20:39
av potog
Kul å så någon som har lite högre kunskaps nivå! som bygger :D
Så slipper man vara den ända som kann nått :roll:

Postat: 21 december 2011, 20:41
av KOLVBulten
kul projekt kommer följas

Postat: 21 december 2011, 20:47
av Ekman
lycka till! :D

kommer följas!

Postat: 21 december 2011, 20:53
av Tuta
Kul projekt :) Följer med spänning! Hoppas såklart du ska satsa på att slå världsrekord i hastighet med ;) ;)

Postat: 21 december 2011, 21:00
av Peddobear
riktigt fet :o
kommer följas!

Postat: 21 december 2011, 21:08
av Perra.S
Tack för alla trevliga kommentarer!
kjelle skrev:
AxxxeL skrev:
Perra.S skrev: Ska inte slå rekord i hastighet utan i motoreffekt :wink:

Japp jag ska ha en turbo på den, ligger redan ett trevligt aggregat i garaget och väntar.
Okej, finfint!
Haru inga ritningar osv på hur du tänkt göra? E de där röret utträknat till aggregatet med? :) :D
Btw vad e de för turbo? O hur ska du göra me oljetryck till turbon? :D
undrar jag också! :)

Kommer bli skitgrymmt!
Röret har jag räknat ut till cylindern och hur jag vill att motorn ska bete sig. Man behöver inte ta någon hänsyn till att turbon skapar ett övertryck då den även skapar ett mottryck i turbinen vilket gör att motorn inte vet om att den är överladdad och fungerar därför som en vanlig N/A motor.

Bygger ett externt oljesystem med en elektrisk pump och oljetank :)

Postat: 21 december 2011, 21:13
av PK
det är alltså 50cc cylinder som gäller? :) annars för du gärna ändra topic till 70cc världsrekort dom du ska köra 70-klassen :)

ska nog gå att få kräm ur den, men har du ingen lista vad som kommer göras eller vad som kommer vara i motorn? :)

men kommer lätt följas! du verkar inte vara något fucko utan någon som kan grejjerna ;)

lycka till!

Postat: 21 december 2011, 21:18
av potog
Blir det sug eller tryck turbo om man får fråga? :D

Postat: 21 december 2011, 21:54
av KarlssoN^
intressant projekt! undrar bara lite, hur hade du tänkt att göra för att inte färskgaserna skall gå rätt ut i avgasröret, ändra placering på portarna för att få överdrivet stor blowdown ? Eller ändra formen på avgasporten och röret, för att få extra stor returpuls ?


Vad hade du tänkt för turbo ? Själv skulle jag tagit IHI RHB3 Turbon, så motorn får någon chans att spoola turbon.

Postat: 21 december 2011, 22:04
av Vivaadam
fett fett fett, lycka till btw ;)

Postat: 21 december 2011, 22:48
av Sebbelebbe
potog skrev:Kul å så någon som har lite högre kunskaps nivå! som bygger :D
Så slipper man vara den ända som kann nått :roll:
Du menar väl ändå inte att du är kunnig ?

Postat: 21 december 2011, 22:50
av GaWeN
Fan va coolt det blev med aavgaskröken!
De här ska följas!! :D :D

Postat: 21 december 2011, 23:14
av Riejuman
nice projekt. du värkar grymmt kunnig

Postat: 21 december 2011, 23:15
av moppepojk
Sebbelebbe skrev:
potog skrev:Kul å så någon som har lite högre kunskaps nivå! som bygger :D
Så slipper man vara den ända som kann nått :roll:
Du menar väl ändå inte att du är kunnig ?
Ne du är inte dirrekt den smartaste på forumet potog? Gör ett projekt om en minibike som du byter bränslefillter och luftfillter på?

Härligt med ett sådant seriost projekt då det inte är någon liten p12 som byter ut kicken och sätter dit någon monster klibba.

Postat: 21 december 2011, 23:21
av ekenARK
äntligen nån vettig kille på tsr som satsar liter mer innom racing istället för potog med sportsetup som han kallar hyper :roll: lycka till!! ska följas

Postat: 21 december 2011, 23:26
av HondaPojkeN
Feetaste 50cc's Moppen någonsin här på TSR! ;) Lycka till med Turbon!

Postat: 21 december 2011, 23:46
av anthmyr
grymt ! lycka till :)

Postat: 22 december 2011, 00:05
av somlow
Moppeguden har kommit till tsr! Grymt projekt, bra upplägg osv kommer följas definitivt!.

Postat: 22 december 2011, 02:11
av Fredd_e
nice skall följas !

Postat: 22 december 2011, 08:03
av potog
moppepojk skrev:
Sebbelebbe skrev:
potog skrev:Kul å så någon som har lite högre kunskaps nivå! som bygger :D
Så slipper man vara den ända som kann nått :roll:
Du menar väl ändå inte att du är kunnig ?
Ne du är inte dirrekt den smartaste på forumet potog? Gör ett projekt om en minibike som du byter bränslefillter och luftfillter på?

Härligt med ett sådant seriost projekt då det inte är någon liten p12 som byter ut kicken och sätter dit någon monster klibba.
Fan va alla ska vara på mig så fort det är någon annan som kör med 50cc jävligt Omoget
Å har nog missat att jag har portat en cylinder till mini moton samt att jag ska svetsa fast den på en downhill ram?
Å ja e inte den smidigaste men när det kommer till motorer så vet jag va jag pratar om.

Edit: undrar samma sak som Karlsson :S

Postat: 22 december 2011, 08:20
av wille yz85
coolt projekt kommer följas