Avgasrörs-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

leelok
Elmoped
Inlägg: 51
Blev medlem: 20 mars 2014, 22:42

Inlägg av leelok »

Bästa röret till 50cc sport? :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Technigas e-nox.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Någon som vet vilket rör som är vassast av metra kit prorace3 och tecnigas reverse X-treme?
Årets Styrelsemedlem 2013
Max99
Elmoped
Inlägg: 73
Blev medlem: 22 september 2013, 18:42
Ort: Alingsås

Inlägg av Max99 »

Tja! Har under helgen satt på ett mk thrower på min Derbi Senda xtreme. Hade läst ganska mycket om röret innan och började därför med storlek 92 i munstycke. Detta gick inte alls då moppen även om den startade, bluddrade och vägrade varva utan att sura igen. Bytte då ner till 85 och även om den gick lite bättre så gick den fortfarande väldigt fett. Efter detta så gick jag ner till 80 och då gick den gämfört med förut väldigt bra, men fortfarande lite för fett. Bytte då ned till 78 och har kört med detta under dagen. Problemet är att moppen är riktigt seg på låga varv. Alltså när man ligger under 6k rpm så går den nästan sämre än orginal. Däremot, när man kommer över ca 6-7k rpm, så bryter helvetet löst och den axxar som ett skollat ollon, den är även löjligt råstark under dessa varven. Har inte kollat tändstiftet än utan ska göra detta imorgon. Nu till frågan: Alltså anledningen till att jag köpte mk thrower röret var ju att det skulle vara lågvarvigt och "ha ett bra drag från botten". Så varför beter det sig som ett högvarvigt? Alltså från att inte ha något drag, till att släppa löst allt på samma gång. Kan det vara för att den går för fett? Funderar nämnligen på att sätta på ett 75 munstycke, men känns som om det skulle vara väldigt litet.
Tacksam för snabba svar!
/Max :)
Derbi is tha shit ^^
Jolle_Swe
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 februari 2015, 19:01

Inlägg av Jolle_Swe »

Tjenare! Någon som har en bild på hur det överliggande Turbo Kit New High Quality ser ut? :) När det sitter på då alltså :P
Carling
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 mars 2015, 20:04

Inlägg av Carling »

Tips på vad för rör man ska ha till en orginal Derbi Senda xtreme 09? Det viktigaste är det inte låter mycket och är diskret. Jag funderar på att försöka få tag i ett avstrypt orginalrör. Hur mycket mer låter det med ett effektrör (något som låter väldigt lite, tipsa gärna något) än avstrypt orginal och låter avstrypt orginal mer än strypt? Tack på förhand!
gustavjuhlin
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 29 januari 2015, 11:08
Ort: karlskrona

Inlägg av gustavjuhlin »

Hej! Har en Peugeot xps SM och ska köpa ett nytt avgassystem, har orginal cylinder och 13/53 i drevning. Vilket rör är bäst? Helst underliggandes!!
obeee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 18 juli 2014, 00:03

Inlägg av obeee »

Har en drac utan avgasrör då polisen har beslagtagit den. Någon som har ett tips på ett rör som ungefär är som original men ändå ger lite effekt och är billigt? Eller om nån i Stockholm säljer originalröret.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Max99 skrev:Tja! Har under helgen satt på ett mk thrower på min Derbi Senda xtreme. Hade läst ganska mycket om röret innan och började därför med storlek 92 i munstycke. Detta gick inte alls då moppen även om den startade, bluddrade och vägrade varva utan att sura igen. Bytte då ner till 85 och även om den gick lite bättre så gick den fortfarande väldigt fett. Efter detta så gick jag ner till 80 och då gick den gämfört med förut väldigt bra, men fortfarande lite för fett. Bytte då ned till 78 och har kört med detta under dagen. Problemet är att moppen är riktigt seg på låga varv. Alltså när man ligger under 6k rpm så går den nästan sämre än orginal. Däremot, när man kommer över ca 6-7k rpm, så bryter helvetet löst och den axxar som ett skollat ollon, den är även löjligt råstark under dessa varven. Har inte kollat tändstiftet än utan ska göra detta imorgon. Nu till frågan: Alltså anledningen till att jag köpte mk thrower röret var ju att det skulle vara lågvarvigt och "ha ett bra drag från botten". Så varför beter det sig som ett högvarvigt? Alltså från att inte ha något drag, till att släppa löst allt på samma gång. Kan det vara för att den går för fett? Funderar nämnligen på att sätta på ett 75 munstycke, men känns som om det skulle vara väldigt litet.
Tacksam för snabba svar!
/Max :)
Det är så 2-taktare beter sig. Den så kallade ketchup effekten du upplever innan du når effektkurvan e helt normal, speciellt för 50cc.
Goude
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 juni 2015, 17:32

Inlägg av Goude »

Jag har en kinroad xt50gy nordspeed med en 50cc cylinder på. Det är en 4-taktare, finns de speciella rör till 4-taktare? Kan inge om motorer heh
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

nån som har erfarenhet av 70cc med urpluggat org rör? ska på med airsal sport 70cc samt 19mm förgasare på derbin men har inte fått tag i nåt effektrör än, men nog fan lär det gå skapligt ändå med urpluggat org?
gött å se
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Det får fint, bra bottendrag!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

gött, tack!
gött å se
BåtKapten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 oktober 2015, 12:40

Inlägg av BåtKapten »

Oj
Senast redigerad av BåtKapten den 15 oktober 2015, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Passar den här stypningen till en rrx 06a med originalrör och isf med vilken storlek, 11 eller 13 mm?
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... rib1=14634
Tillhör mille!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

BåtKapten skrev:Borde man byta till något annat rör till 80cc Derbi?
kör nu med ett Yasuni r2 rör.
Vilka rör är bäst till 80cc?

Voca 80
Årets Styrelsemedlem 2013
BåtKapten
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 oktober 2015, 12:40

Inlägg av BåtKapten »

Vilka underliggande rör är bäst till en 80cc?
Senast redigerad av BåtKapten den 16 oktober 2015, 17:20, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
B3rgsjöRaggarn
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 september 2015, 20:20
Ort: Bersjö

Inlägg av B3rgsjöRaggarn »

jag har ett voca 80 och det är riktigt nice, men det är hyffsat högvarvigt och ställer lite krav på resten av grejjerna, plus att det rostar lätt om man inte lackar de nått
Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 juli 2015, 12:29
Ort: Nacka

Lågvarvigt 50cc

Inlägg av Handendärduvet »

Tjena! Har en Derbi med orginalcylle o ostrypt rör och sportcdi. Är sugen på att skaffa effektrör men är inte så facinerad av TK rör och liknande som går från 0 till 100 hk vid 10k rpm. Finns det några alternativ för orginalcyllen som ger ett ok bottendrag och lite jämnare effektkurva? Gärna ett rör som inte skriker, har lite hörselproblem.

Vänliga hälsningar
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Re: Lågvarvigt 50cc

Inlägg av TheAndersson »

Handendärduvet skrev:Tjena! Har en Derbi med orginalcylle o ostrypt rör och sportcdi. Är sugen på att skaffa effektrör men är inte så facinerad av TK rör och liknande som går från 0 till 100 hk vid 10k rpm. Finns det några alternativ för orginalcyllen som ger ett ok bottendrag och lite jämnare effektkurva? Gärna ett rör som inte skriker, har lite hörselproblem.

Vänliga hälsningar
Enox är bra, har rätt brett register :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 juli 2015, 12:29
Ort: Nacka

Inlägg av Handendärduvet »

Enox är bra, har rätt brett register :)

Tack The Andersson för svaret. Har undersökt lite mer nu och insett att 70cc utan effektrör passar mig bäst. Det blir nog MK handmade till sommarn. :D
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Derbisnubbe
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 januari 2015, 20:43
Ort: thn

Metrakit pro70 thrower

Inlägg av Derbisnubbe »

Någon som vet vilket varvtalsområde Metrakit Pro Race - "pro 70 thrower" jobbar på? ska sitta på en Derbi med 80cc culatin med 21mm dellorto
Hugo Berglund ggm8
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 juli 2016, 10:01

Inlägg av Hugo Berglund ggm8 »

Jag har drevat för axx så tänker rätt i att skaffa ett högvarvigt rör

Är ej så kunnig😆
Derbisnubbe
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 28 januari 2015, 20:43
Ort: thn

Inlägg av Derbisnubbe »

Tecnigas reverse xtreme vs yasuni r3 skillnader? Någon som provat det första?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=31631
Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Fräkäri »

Letar efter ett trimrör som inte låter högt eller jävligt. Gärna low-mid rpmtal.
Vänsterdraget
Har en original aprilia sx50
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Finns nog lite att välja på, Leovince har jag hört ska vara riktigt bra. Har ett par kompisar som är riktigt nöjda med det.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar