Aerox missljud och dör när man släpper gasen HJÄLP :(!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Aerox missljud och dör när man släpper gasen HJÄLP :(!

Inlägg av tjeniss »

Hej alla på tsr jag stötte på ett problem med min moppe idag en aerox 03 :(
jag köpte den i söndags så vet inte så mycket om aerox än, men som sagt den har gått bra hela veckan men idag började den låta konstigt så åkte till min kompis som bor i närheten :? och där dog den när jag stannade och när jag skulle starta så gick det knappt. och när jag fick igång den så kommer det missljud någonstans det låter konstigt och den dör när man släpper gasen :?
så vore tacksam om någon bet vad det är !
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Kolla variatorn!

vet inte riktit lägg upp en film så det underlättar :)
Användarens profilbild
rieju_rrx_glenn
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 31 juli 2011, 08:49
Ort: svenneland, strängnäs

Inlägg av rieju_rrx_glenn »

Är förgasaren rätt inställd ? vad har du för setup ?
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Victorh skrev:Kolla variatorn!

vet inte riktit lägg upp en film så det underlättar :)
gör det imorrn så försöker jag lägga in :)
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Rieju_rrx_glenn skrev:Är förgasaren rätt inställd ? vad har du för setup ?
den är helt orginal vad jag vet :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Om den startar segt kanske det är Tjuvluft?

Skit i luftfiltret? Öppna och kolla, gör rent om behövs.

Skit i förgasaren? / vatten i förgasaren? Har den stått ute eller så? kallt på nätterna nu för tiden.

Dålig bensin kran så de forsar in bensin i cylindern? Alltså svämmas över så den blir sur. Testa ta ut tändstiftet, kicka 5 gånger, sätt i den igen, sen testa kicka igång, då kickar du ut all överflödig bensin. :)

Missljudet, antagligen inne i variatorn som Victorh sa öppna och titta så allt sitter på sin plats, kanske något som lossnat eller så :/
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Roxxen96 skrev:Om den startar segt kanske det är Tjuvluft?

Skit i luftfiltret? Öppna och kolla, gör rent om behövs.

Skit i förgasaren? / vatten i förgasaren? Har den stått ute eller så? kallt på nätterna nu för tiden.

Dålig bensin kran så de forsar in bensin i cylindern? Alltså svämmas över så den blir sur. Testa ta ut tändstiftet, kicka 5 gånger, sätt i den igen, sen testa kicka igång, då kickar du ut all överflödig bensin. :)

Missljudet, antagligen inne i variatorn som Victorh sa öppna och titta så allt sitter på sin plats, kanske något som lossnat eller så :/
okej tack jag ska plocka isär den nu för jag här ändå höstlov så ska pilla lite med den och jag ska ladda upp en film när jag startar den :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

tjeniss skrev:
Roxxen96 skrev:Om den startar segt kanske det är Tjuvluft?

Skit i luftfiltret? Öppna och kolla, gör rent om behövs.

Skit i förgasaren? / vatten i förgasaren? Har den stått ute eller så? kallt på nätterna nu för tiden.

Dålig bensin kran så de forsar in bensin i cylindern? Alltså svämmas över så den blir sur. Testa ta ut tändstiftet, kicka 5 gånger, sätt i den igen, sen testa kicka igång, då kickar du ut all överflödig bensin. :)

Missljudet, antagligen inne i variatorn som Victorh sa öppna och titta så allt sitter på sin plats, kanske något som lossnat eller så :/
okej tack jag ska plocka isär den nu för jag här ändå höstlov så ska pilla lite med den och jag ska ladda upp en film när jag startar den :)

Bra! Om den dör när du släpper gasen så kanske det har med tomgången att göra, även med att bensinkranen är sönder så det flödar över, vilket gör att den är svårstartad och dör och blir sur. :P
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

Roxxen96 skrev:
tjeniss skrev:
Roxxen96 skrev:Om den startar segt kanske det är Tjuvluft?

Skit i luftfiltret? Öppna och kolla, gör rent om behövs.

Skit i förgasaren? / vatten i förgasaren? Har den stått ute eller så? kallt på nätterna nu för tiden.

Dålig bensin kran så de forsar in bensin i cylindern? Alltså svämmas över så den blir sur. Testa ta ut tändstiftet, kicka 5 gånger, sätt i den igen, sen testa kicka igång, då kickar du ut all överflödig bensin. :)

Missljudet, antagligen inne i variatorn som Victorh sa öppna och titta så allt sitter på sin plats, kanske något som lossnat eller så :/
okej tack jag ska plocka isär den nu för jag här ändå höstlov så ska pilla lite med den och jag ska ladda upp en film när jag startar den :)

Bra! Om den dör när du gasar så kanske det har lite med tomgången eller luftskruven att göra, den får för mycket luft pga. tjuvluft eller luftskruven, testa dig fram, även med att bensinkranen är sönder så det flödar över, vilket gör att den är svårstartad och dör och blir sur. :P
tror inte det är tomgången för den funkade imorse sen på eftermiddan samtidigt som missljudet blev den svårstartad :?
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Låter som den läcker komp, kolla så tändstiftet sitter på riktigt. Kan fått loppa på sig också, plocka av luftburken och rengör filtret, samt ta o kolla så munstycket inte har skit i sig, kan vara därför den är svårstartad.

Vore underlätta om du fick igång på den riktigt så man hör.

Edit: Låter som tjuvluft? :?:
Användarens profilbild
tjeniss
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 11 oktober 2011, 20:19

Inlägg av tjeniss »

jarken skrev:Låter som den läcker komp, kolla så tändstiftet sitter på riktigt. Kan fått loppa på sig också, plocka av luftburken och rengör filtret, samt ta o kolla så munstycket inte har skit i sig, kan vara därför den är svårstartad.

Vore underlätta om du fick igång på den riktigt så man hör.

Edit: Låter som tjuvluft? :?:
Ska försöka lite bättre imorgon för den dog nu :?
Skriv svar