om du kör trimmat ska du ha 3% blandat i tanken, om du kör orginal så ha 2%.. obs tänk på att "skaka" mopeden så att oljan inte hammnar på ett ställe utan det ska "röras" runt, luta mopeden åt ena hållet sen snabbt till andra hållet..
Nej 3% är för mycket. 2,5% är precis lagom. Snackade med ett crossteam som kör cr500 och de kör 2,5% rakt av, så duger det till en 500 enstonka på 56hk duger det till en moppe
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Nej 3% är för mycket. 2,5% är precis lagom. Snackade med ett crossteam som kör cr500 och de kör 2,5% rakt av, så duger det till en 500 enstonka på 56hk duger det till en moppe
sant, jag kör 2% olja på min 85 kubikare. visst den är mycket klenare en 500 men den är vassare än en moppe.
på min drac med portad 80cc och mkt mer trimm körde jag 3%.. alla jag känner som kör trimmat kör 3% och funkar fint. bättre lite för mkt än lite för lite! //min åsikt då
När du står och tankar så kollar du på pumpmätaren, t.ex 7.8 liter, sen gör du såhär:
Ta 7.8 gånger 10, så får du det i deciliter, alltså 78 i detta fall, sen tar du fram mobilen och skriver in 78 gånger 0.03 om du vill ha 3 %, 0.025 om du vill ha 2.5 % osv
Så blir det såhär: 78 * 0,025 = 1,95
Alltså drygt 2 deciliter, så plockar du fram din flaska med tvåtaktsolja SOM DU ALLTID SKA HA MED DIG IFALL DU MÅSTE STANNA OCH TANKA, DET HAR HÄNT MIG ETT ANTAL GÅNGER och kollar hur mycket olja du har i den, och häller i 2 deciliter, testar stötarna på moppen lite så att oljan blandas, sen är det bara att gasa, inte för mycket dock
Senast redigerad av ValoPallo den 25 september 2011, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
ValoPallo skrev:När du står och tankar så kollar du på pumpmätaren, t.ex 7.8 liter, sen gör du såhär:
Ta 7.8 gånger 10, så får du det i deciliter, alltså 780 i detta fall, sen tar du fram mobilen och skriver in 780 gånger 0.03 om du vill ha 3 %, 0.025 om du vill ha 2.5 % osv
Så blir det såhär: 780 * 0,025 = 19,5
Alltså drygt 2 deciliter, så plockar du fram din flaska med tvåtaktsolja SOM DU ALLTID SKA HA MED DIG IFALL DU MÅSTE STANNA OCH TANKA, DET HAR HÄNT MIG ETT ANTAL GÅNGER och kollar hur mycket olja du har i den, och häller i 2 deciliter, testar stötarna på moppen lite så att oljan blandas, sen är det bara att gasa, inte för mycket dock
ValoPallo skrev:När du står och tankar så kollar du på pumpmätaren, t.ex 7.8 liter, sen gör du såhär:
Ta 7.8 gånger 10, så får du det i deciliter, alltså 780 i detta fall, sen tar du fram mobilen och skriver in 780 gånger 0.03 om du vill ha 3 %, 0.025 om du vill ha 2.5 % osv
Så blir det såhär: 780 * 0,025 = 19,5
Alltså drygt 2 deciliter, så plockar du fram din flaska med tvåtaktsolja SOM DU ALLTID SKA HA MED DIG IFALL DU MÅSTE STANNA OCH TANKA, DET HAR HÄNT MIG ETT ANTAL GÅNGER och kollar hur mycket olja du har i den, och häller i 2 deciliter, testar stötarna på moppen lite så att oljan blandas, sen är det bara att gasa, inte för mycket dock
Själv kör jag med Mobil's delsyntetiska tvåtaktsolja, Mobil har hängt med sedan jag var 5 år och började tanka Mobil i Valmeten, så jag är ganska säker på att den inte tänker svika nu
VoxuzZ skrev:Är det verkligen skillnad på oljorna? T.ex Statoils low smoke, och någon castrol olja? Just wondering...
Castrols är ju ämnad för att smörja på höga varv så det löper då mindre risk för värmenyp då det händer oftast på höga varv
men förstår dig. vissa är rätt lika men självklart är det en bra killnad mellan en riktigt risig och en toppolja
wille95 skrev:
larsniklas skrev:Häll på tills du tycker det räcker. Gå på känsla.
ja gick på känsla en gång, de gick åt helvete
du har fel känsla
men det är onödigt att skiva sånna kommentarer då han kanske lyssnar och häller i på kännsla och hans helt nymonterade hyper skär och han får projsa ut nya delar för 10 lax liksom.
bättre att vara tyst än att komma med ruttna förslag