Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Jo jag vet att jag inte tycker om riktigt ensam avgasport utan föredrar delar port, skydar kolvringen bätre o kan portas hårdare, men som sakt man kan lägga till så man får delar avgasport när man lämnar in den på portnigen så dom lägger till matrial i avgasporten så jag får deladHolman skrev:Lite synd att du tog evo2an tycker jag. Då den har singelport, och ettan delad.
Sedan kopplingen tycker jag inte du skall ha, då det är riktig skit. Sliter ner beläggen på den på några timmar bara.
Sedan tändningen så tycker jag du skall köra en Pvl tändning istället. Värt mycket mer, om du vill ha digital.
Hur många cylindrar va det? 35stycken?
Mvh
Ja man måste vara lite hopp lös för att de ska bli anorlunda, jo jag vet jag kunde tagit en EVO1 o få delad avgasport men ville ha en EVO2 o lägga till en delad avgsport o porta den en del, då får man sig en EVO3 eller något i den stillen.Holman skrev:Haha, du är hopplös. Varför bygga på på en evo2a? Varför köpte du inte Evo1an direkt, den säljs ju fortfarande.
34mm förgasare? Varför detta? Tycker du skall ta en 28/30mm förgasare.
Vad för durationer har du tänkt dig på cylindern?
Mvh
Okej, du är hopplös iallafall:P Säger mina kompisar till mig med så )haselhoff skrev:Ja man måste vara lite hopp lös för att de ska bli anorlunda, jo jag vet jag kunde tagit en EVO1 o få delad avgasport men ville ha en EVO2 o lägga till en delad avgsport o porta den en del, då får man sig en EVO3 eller något i den stillen.Holman skrev:Haha, du är hopplös. Varför bygga på på en evo2a? Varför köpte du inte Evo1an direkt, den säljs ju fortfarande.
34mm förgasare? Varför detta? Tycker du skall ta en 28/30mm förgasare.
Vad för durationer har du tänkt dig på cylindern?
Mvh
Får jag de inte o lira så blir de specalmotorn som jag länge har gått o grubblat på med 500cc, ajajaj stackars motor säjer jag när den kommer i mina händer hehehe
Nja man kan ju prova o se vad motorn säjer med 34mm förgasaren, har ju tillomed org cross luftburken kvar så man får rätt avstämd luftburk, skule de bli för stort får ja gå ner till en 28-30mm förgsare annars, bara prova sig fram tills man hittar saker som trivs med varandra
Ända man kan göra e o prova tills sakerna mår bra med varandra o går bra
Menade alla portar, tänkte mest om du redan hade tänkt på några speciella durationerhaselhoff skrev:Ja de hoppas jag att jag e hopplös heheh
Vad skall du ha för durationer har du tänkt? ja du de får jag fundera ett tag till på, har ju inte ens fått hem cylinder en så jag kan fundera ett tag till men nu den 21dec ska den bli sänd.
Va de portdurationen du tängte på ? spolupp/bakre/avgasporten ?
Främst ska avgasporten ändras, ska beräkna vidare vilka portgrader.
Även spolupporten o dom bakre ska ändras.
Okej fint, låter som fina siffror.haselhoff skrev:Nu har man räknat lite på vad jag ska ha för öppningstider, funderar mellan 196-207.
Men får räkna vidare.
Sen när cylindern kommit ska även blocket portas o o ändrade former för bätre gasgenomströmningar, efter de funderar jag om jag ska polera vevhuset för ändå lite till öka gasshastighet o slippa otäcka virvlar på fel ställe.
Jo jag vet att dropp bildnig dödar gashastigheten o får sämre effekt ut alla synvinklar, inte polera helt blank, men polera soppas så de blir mjuka kanter, men inte högpolerat, jo vist man kan ha högpolerat om man ska ha den till utställning men inte meraHolman skrev:Okej fint, låter som fina siffror.haselhoff skrev:Nu har man räknat lite på vad jag ska ha för öppningstider, funderar mellan 196-207.
Men får räkna vidare.
Sen när cylindern kommit ska även blocket portas o o ändrade former för bätre gasgenomströmningar, efter de funderar jag om jag ska polera vevhuset för ändå lite till öka gasshastighet o slippa otäcka virvlar på fel ställe.
Ang polering tycker jag inte du skall ha det innan förbränningen, då det kan uppkomma droppbildning istället inte så skoj ju. Ha en lätt ruggig yta som är jämn, så får du ett fint flöde.
Mvh
85 som du pratar om är endast längden på staken, och inte slaglängden. Vet inte riktigt vad slaglängden är, men är under 44mm iallafall.haselhoff skrev:Jo jag vet att dropp bildnig dödar gashastigheten o får sämre effekt ut alla synvinklar, inte polera helt blank, men polera soppas så de blir mjuka kanter, men inte högpolerat, jo vist man kan ha högpolerat om man ska ha den till utställning men inte meraHolman skrev:Okej fint, låter som fina siffror.haselhoff skrev:Nu har man räknat lite på vad jag ska ha för öppningstider, funderar mellan 196-207.
Men får räkna vidare.
Sen när cylindern kommit ska även blocket portas o o ändrade former för bätre gasgenomströmningar, efter de funderar jag om jag ska polera vevhuset för ändå lite till öka gasshastighet o slippa otäcka virvlar på fel ställe.
Ang polering tycker jag inte du skall ha det innan förbränningen, då det kan uppkomma droppbildning istället inte så skoj ju. Ha en lätt ruggig yta som är jämn, så får du ett fint flöde.
Mvh
Jag sitter just nu o leker med Den lille ligisten IIB
Men kommer inte fund med slaglängden på aeroxmotorn med 85 vevstaken, för de kan ju inte stämma med 85slag eller ? för i sånna fal skule jag ha :
Men de e räknat på 85mm slag men tror inte de stämmer i huvetaget, så någon som vet slaget här inne, annars får jag räkna fram de när jag monterat o räknat, ska räkna fram optimal förgasare så jag får rätt storlek
Med 44 slag ska jag ha mellan 25.1-30.3mm
Med 46 slag ska jag ha mellan 25.7-30.9mm
Med 48 slag ska jag ha mellan 26.2-31.6mm
Med 85 slag ska jag ha mellan 33.0-39.5mm
Ska även räkna fram vilka storlekar portarna ska ha men de får jag göra när cylindern kommit.
De svåra blir att få ett optimalt avgasystemet
Kör 85mm vevenhaselhoff skrev:Jo jag viste att de va 85 vevstake, men viste inte alls vad för slag minarelli hade org så jag viste inte vad jag skule räkna efter.
Jo jag har sätt att 90 vev finnes med tillhörande distans kitt
Undra när TCR 94cc kittet kommer ut till minarelli motorn
Okej, var tvungen att kolla upp det när du sa detta. Och det verkar stämma att det skall komma till piaggio, ser dock inget till minarelli.haselhoff skrev:Skumt för jag har sätt de några gånger nu men de ska antagligen inte släppas förens i början på 2008 ett 87 o ett 94cc kitt från TCR
Skumt stog till piaggio o ett till minarelli, men de lär man märka när de kommerHolman skrev:Okej, var tvungen att kolla upp det när du sa detta. Och det verkar stämma att det skall komma till piaggio, ser dock inget till minarelli.haselhoff skrev:Skumt för jag har sätt de några gånger nu men de ska antagligen inte släppas förens i början på 2008 ett 87 o ett 94cc kitt från TCR
Mvh
Galen fas det blir nice.haselhoff skrev:Hihihi nu har man bestält sig en Kawasaki kx80 91a cylinder okså med 48mm borrning
Fans även en Kx 125-500 cylinder, men jag provar med 80 cylindern först
Kommer ändå få bygga om väldigt mycke, få se vad för slag jag behöver, ska använda FMF effekt krök o sen BOYESEN PRO REEDS med insug, men kommer modiferas för att passa på scooter motorn
O snart kommer dom andra sakerna okså
Ja de e galet men om jag ska ha någon skans i somar mot andra scootrar på moppe met i borås så behöver jag denna effektenHolman skrev:Galen fas det blir nice.haselhoff skrev:Hihihi nu har man bestält sig en Kawasaki kx80 91a cylinder okså med 48mm borrning
Fans även en Kx 125-500 cylinder, men jag provar med 80 cylindern först
Kommer ändå få bygga om väldigt mycke, få se vad för slag jag behöver, ska använda FMF effekt krök o sen BOYESEN PRO REEDS med insug, men kommer modiferas för att passa på scooter motorn
O snart kommer dom andra sakerna okså
Jag har en hel kolv låda full med pajade kolvarjonteking12 skrev:Diggar bilden på kolven hehe!
Jodå, hänger med kommer du göra. En hyper brukar ha mellan 20-30hk i vanliga fall. Dock vet jag inte vilken klass du kommer få köra med den cylindern.haselhoff skrev:Ja de e galet men om jag ska ha någon skans i somar mot andra scootrar på moppe met i borås så behöver jag denna effektenHolman skrev:Galen fas det blir nice.haselhoff skrev:Hihihi nu har man bestält sig en Kawasaki kx80 91a cylinder okså med 48mm borrning
Fans även en Kx 125-500 cylinder, men jag provar med 80 cylindern först
Kommer ändå få bygga om väldigt mycke, få se vad för slag jag behöver, ska använda FMF effekt krök o sen BOYESEN PRO REEDS med insug, men kommer modiferas för att passa på scooter motorn
O snart kommer dom andra sakerna okså
Har för mig att kawasaki kx80 91a med fmf krök o trim redds lämnade så där minst 35-38hk
Får jag åning på de här så blir de värkligen åka av, undra om man har någon skans mot hyper race mopparna på moppe tävlingar ?
Jo de blir ju intressant vilken klass man får leka i har för mig de brukar stå cc på kawasakis cylindrar, får slipa bort cc talet o skriva 70 i stället så kanske dom inte säjer så mycke så kan jag vara med i 70 race klassenHolman skrev:Jodå, hänger med kommer du göra. En hyper brukar ha mellan 20-30hk i vanliga fall. Dock vet jag inte vilken klass du kommer få köra med den cylindern.haselhoff skrev:Ja de e galet men om jag ska ha någon skans i somar mot andra scootrar på moppe met i borås så behöver jag denna effektenHolman skrev: Galen fas det blir nice.
Har för mig att kawasaki kx80 91a med fmf krök o trim redds lämnade så där minst 35-38hk
Får jag åning på de här så blir de värkligen åka av, undra om man har någon skans mot hyper race mopparna på moppe tävlingar ?
Lycka till med det, är riktigt intressant
Mvh