-ReM-'s långtidsprojekt Aerox Update: (29/11)

Här kan du via upp ditt projekt som inriktar sig på scooter. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

-ReM-'s långtidsprojekt Aerox Update: (29/11)

Inlägg av -ReM- »

OBS!! Del 2 av projektet finns i länken nedan. Alla uppdateringar från och med 26/12 -12 finns i den tråden! OBS!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477


Tjena

Har nyligen köpt mig en Yamaha Aerox som jag tänkt göra ett projekt av.
Tjänar inte mer än 1000 spänn i månaden, vilket ska räcka till kläder m.m också, som är anledningen till ett långtidsprojekt.
Bild finns längre ner. Köpte den mycket billigt så klaga inte. Dessutom hade fläktskivan gått sönder helt samt att remmen slipats ned till pulver.

Har redan börjat putsa och plocka lite med den i väntan på att mer arbete och mer pengar ska rulla in. Har som minihobby /sommararbete att laga andras mopeder.

En liten lista på saker jag funderar på till att börja med.

(x) = inte klart
(-) = på gång
(v)= Klart!

Setup:

Stage6 Sport Pro 70cc (v)
Packningssats Stage6 70cc (v)
Motoforce Racing Evloution vev (v)
Ramlager hög varvtålighet (v)
Packboxar vevparti (v)
Dellorto 21mm (v)
Stage6 Spacer (R/T) FKM Viton® (v)
Stage6 Insug (R/T) FKM Viton® (v)
Metrakit ecologic lågvarvigt (v)
Malossi tryckfjäder +35 (v)
Stage6 3,5g variatorvikter (v)
Polini kopplingsfjädrar (v)
NGK Racing tändhatt & kabel (v)
Stage6 luftfilter långt (v)

Övrigt:

CNC Snabbgas rödelox. (v)
Gasvajer, vitt hölje & förstärkt vajer (v)
Bränslekran manuell Stylepro (v)
CNC Gummihandtag (v)
Rem/fläktskiva (v)
Variatorrem Polini (v)
Bromsklossar fram & bak (v)
Fiddy bakdämp 280+mm (x)
Höjningssats/fäste ca 20-30mm (v)
Omlackering kåpor vit (x)
Styling nät/galler (v)
Elox. skruvar variatorkåpa (v)
Röd eloxerad tändningskåpa (x)
Metzeler 130/60+140/60-13 (v)
Nytt sadelöverdrag vitt (x)
Brytare & nytt elsystem (självdraget) (-)
RDB LED-list röd på undersidan (x)
-ll- vid bakpartiet (v)


Listan uppdateras!

Ett par bilder på min skönhet 8)
Bild

Bild

Update 1!
[spoiler]
Fläktskivan kom igår och redan på kvällen funkade hon!
Har just tagit den till skolan och märker att förgasaren skulle behöva justeras men det är småfix.
Här är några bilder på hur hon ser ut idag.
Den andra moppen är en polare's :)
Bild

Bild

Bild

[/spoiler]
Update 2!
[spoiler]Tja

Idag köpte jag äntligen mitt trimrör av en kille i plugget.
Leo Vince ZX Hand Made. Fick det för 300:- så det var sjukt värt!
Dåligt skick dock. Ska ta bort så mycket rost som möjligt imorgon, och måste svetsa på ett gäng nya gängstavar till ljuddämparen.
Ljuddämpen ska också lackas om tror jag. Perfekt ska det va :shock: :D

Bild kommer imorgon. Blir inge bra bild i ljuset från en glödlampa.


Har 250:- kvar nu, och tror jag ska vänta med att lacka kåporna tills i vår då tiden liksom sprang ifrån mig. Kanske köper lite "styling galler" från Bauhaus (49:- istället för 129:- som på TS) eller nåt.

Håller för övrigt på och bygger en baklampa på träslöjden!
Designen ska vara så att det är en massa lysdioder format som cirklar, 2st stora cirklar bredvid varandra. Så lägger jag styling galler utanpå så lampan inte syns när den är avstängd ;)

Kommentera! Hur tror ni det blir? :)
Kan knappt vänta till nästa uppdatering
[/spoiler]
Bild-update!

[spoiler]Vi kör på en "bild-update från de 2 tidigare uppdateringarna tycker jag ;)
Här är lite fina bilder jag tog tidigare idag.
Har lekt lite med förgasaren och moppen funkar rätt så grymt bra nu faktiskt.
Det har ett riktigt högt toppvarv men lite svårt för att nå det. Det är en 03a så kolven kan förstås va lite dålig. Lär bli skillnad när jag bytt till 70cc nu i vinter :)

Bilderna:
Bild
Bild
Bild
Bild[/spoiler]

Bild-Update!
[spoiler]Tja
Tänkte lägga upp en rätt liten uppdatering med ett par bilder på hur gallret blev efter att jag lackat det vitt.
49:- på bauhaus + 39:- för färgburken på Highlights i karlsberg (Stockholm).
Ska bli mer galler i bakkåpan förstås, och där bakkåpan tar slut där man ser sadelutrymmet ska jag nog nita/skruva fast en bit durkplåt.

Funderar även på att trycka på nån fet bashögtalare på den plåtbiten senare. Vill inte montera ljudet under sadeln om det går att undvika då jag tycker man går miste om ganska mycket ljud, samt att det ser ballare ut med högtalarna på utsidan av sadelutrymmet.
Tankarna går kring att sätta en bashögtalare längst bak och 2 stora eller 4 lite mindre på sidorna istället för kåpor.

Är det av intresse så kan jag fixa en visionsbild.

Här är bilderna iaf.
http://imageshack.us/g/840/dsc02389f.jpg/[/spoiler]

Update 3!

[spoiler]Okey, nu var det dags igen.
Har inte så mycket tid nu att ägna åt projektet så det går inte snabbare än det gör tyvärr.

Har kommit fram till att jag ska byta stötdämparen i bak.
Det blir en Fastace BS-58AR med piggy-bag (fiddy-dämpare).
För att kunna montera den så kommer jag behöva montera ett hemmagjort fäste mellan dämparen och variatorblocket då fästet på nya dämparen är motsvarigheten till fästet på den gamla.
Med detta kommer jag även se till att mitt fäste även blir som en höjningssats som höjer moppen 3-4cm.

Den lilla piggy-bagen ska jag antagligen fylla igen skadan på och sen lacka.


I övrigt står projektet ganska stilla i väntan på min födelsedag den 22 november då jag förhoppningsvis får pengar till ett Stage6 70cc som jag hörts om med en kille.

Håller även på och svetsar om ett avgassystem åt en jag känner, och som betalning får jag en fräsh Dellorto 21mm förgasare med munstyckeskitt.

Så fort tiden finns ska jag kolla med en polare om hans variatorvikter har samma mått som mina, så får jag tag i ett gäng 3,5-4g vikter dessutom :D

Ett par bilder, så var det väl allt för nu.
Bild
Bild
[/spoiler]
Update 4!

[spoiler]Jahapp, vart klar med avgassystemet ganska fort så förgasaren kom tidigt!
Dellorto PHBG 21mm (äkta Dellorto) i nästan nyskick.
Nu inväntas pengar till 70cc kitt så kan jag montera förgasaren sen :)

Nån som har koll på om man måste byta insug nu förresten? Insugsdelen ser väldigt liten ut, så den kanske inte är större än min original på 12mm förgasaren(?)

Här är en väldigt dålig bild iaf.
Bild

Bonusbild på min flickvän som kör :D Lika värdelös bild där dock.
Bild[/spoiler]

Update 5!

[spoiler]Shaa
Var ett tag sen sist men det går inte snabbt när det går långsamt.
Nu har iaf jobbet med fästet för stötdämparen dragit igång!
Moppen får en höjning på exakt 37mm och fästet fick enligt egen åsikt en rätt sexig design ;)
Insåg när det var dags att borra att jag hade glömt ladda batteriet, så det står på laddning nu.
Får se om jag hinner svetsa ihop hela fästet idag också, men annars går det ju lika bra att göra imorgon :)
Så nu hoppas vi bara att borrmaskinen kan borra genom den tjocka plåten!
Bild är givet.
Bild

Tack o hej för nu!
[/spoiler]
Update 6!

[spoiler]Tja!
Idag köpte jag mig ett begagnat men väldigt sparsamt använt Stage6 70cc kitt. Synd så saknas 2 av de mindre O-ringspackningarna samt den mindre som ska ligga mellan kylarvattnet och förbränningsrummet.
Kan ju ställa frågan här, är det helt vanliga O-ringspackningar som används i toppen? (Kan man köpa dessa styckvis på t.ex Biltema, Jula?)

Bild på grejerna.
Bild
Har också en fråga:
När ni kör stunt, läcker inte förgasaren soppa då? Förgasaren är ju gjort så att den släpper ut soppan när den lutar.
Kom på den här lösningen, en smal svart slang går mellan de båda nipplarna som tömmer soppan. Är det vanligt att man gör så inom stunt?
Bild

Bild på fästet och lutningen som blir. Höjningen blev bara på 26mm då jag såg att stötdämparen är lite mer än 10mm kortare än original. Dock så är detta bara ett fäste. Ska jag höja moppen mer så går det att fixa med en hemmagjord höjningssats vid dämparens övre fäste.
Bild
Bild

Väldigt glest med kommentarer. Om ingen kommenterar vet jag inte om någon följer projektet, och isf slutar jag uppdatera här förstås.[/spoiler]

Update 7!
[spoiler]
Nu är fästet helt klart. Är speciellt nöjd med svetsarna, vart riktigt bra :)
Fick som sagt en total höjning på exakt 26mm, vilket duger.
Tog och lackade den lite snabbt med en burk jag hade i garaget, ville få den att smälta in med variatorgrejen så det blev bra det med. X:et kommer från en gammal 24MX-dekal jag hitta i garaget.

Bilder på resultatet då. Säg vad ni tycker :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/spoiler]


Update 8!

[spoiler]Tja!
Tänkte uppdatera projektet idag igen då jag fick lite tid över igår och monterade mitt 70cc kitt.
Tycker det ser jävla bra ut, och allting passade utan modifikationer (inte likt min otur).
Mätte upp det till att nya cylindern har en diameter på 47mm, till skillnad från original som har 40mm.
Hade trist igårkväll och räknade ut att om vevaxeln är 39mm lång så har det nya cylinderkittet en teoretisk kubik på ca 67,6cc. Bestulen på 2,4cc med andra ord :D

Vill fortfarande veta om det går att hitta O-ringspackningar till toppen nån stans. Vart som helst, kan köpa en helt ny sotningssats om inte annat. Tipsa gärna.
Såg för övrigt att originalkolven hade 3 fina repor runt bränslefönstren av nån anledning, vilket måste stulit en del av effekten.

Kom också på ett sätt att med hjälp av 2st buntband få en lite brantare lutning på variatorn. Kan ta lite bilder på detta imorgon då det i min åsikt är väldigt snyggt när variatorn inte ligger helt vågrät.

Så lite bilder nu förstås, kan aldrig låta bli :)
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild på gamla toppen. Undrar vad för skit tidigare ägare hällt i kylarvattnet. Flyter runt grå/vita kladdiga klumpar i vattnet och är avlagringar i topp, cylinder, vattenpumpskåpan, slangarna m.m. Får spola ur systemet och byta vattnet helt.
Bild

Och såhär ser hon ut nu då. Elen är fri och klar att dra om, allt är öppet och lätt att meka med. Jävla scooter-moppar som inte ger nån plats att meka :D
Bild[/spoiler]


Tillgång till systemkamera!

[spoiler]Tjena
Har temadagar i skolan nu där jag valt fotografering.
Har med andra ord haft tillgång till syrrans kamera hela dagen och tog då lite snyggare bilder på moppen, för skojs skull. Hoppas dom inte är för stora för att ladda upp bara. :)
Bilderna längst ner visar det jag svamlade om förut. Det är där jag valt att sätta en stripe/buntband/kattstrypare på vardera sida om "svingen". Se bilder.
Detta gav alltså variatorn en snyggare vinkel och mätte jag inte helt galet så höjde den moppen med ca 5mm också haha :D
Hade en teori om att det är just dessa grejer som gör att moppen ofta reser sig lite om man gasar när man håller bromsen inne, vid start innan dragrace typ.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild[/spoiler]

Update 9!

[spoiler]Tja tja

Såg att det var en hel del gråa klumpar i kylarvattnet när det rann ut ur systemet tidigare så jag tog och spolade rent det med vanligt vatten idag.
Första bilden visar resultat på det då. Vad är det för idiot som haft flytande packning/olja eller vad det nu är, i kylarvattnet?!
Blir bara ledsen. Får fixa nytt vatten snart.

Sen hittade jag en gammal lyskåpa som satt provisoriskt monterad på en fiddy jag köpte för ett par år sen, men som bara blivit liggande sen dess.
Tog loss lite grejer från den och såg att den har i stort sätt samma form som de vanliga lyktorna man köper, så jag tänker kapa och fixa så att den går att använda istället för mitt tråkiga original-lyse.
La kontakterna mot batteriet och såg så alla 3 lamporna funkar dessutom. Har inte tänkt ha nåt slags hel/halv-ljus utan sätter en brytare som slår på alla lampor samtidigt. Lär ändå köra utan lysen på dagarna, och när jag väl behöver lyse så varför snåla? :)

Nån som har bra tips på spackel eller annat sätt att få fast lyskåpan i min frontkåpa? Behöver inte gå att få loss den sen, lamporna går att skruva loss så lackar jag allt i ett stycke sen ändå.

Bild
Bild[/spoiler]

Update 10!

[spoiler]Tjaaa

Har fått lite gjort i praktiken, men har funderat en hel del och fått bilder klara i huvet.
Det jag fått gjort är att nya slangklämor är på plats, nytt tändstift har inhandlats, nya skruvar här och var samt att den lilla vattenpumpskåpan blivit blanksvart. Ville behålla det större delen polerad dock, vart bra tycker jag.
Hade svåra problem att få loss svänghjulet tidigare idag. Använde mig utav en universal avdragare från Jula då min svänghjulsavdragare inte var rätt storlek. Drog tills avdragaren nästan gick sönder utan att det lossade. Muttern har jag tagit bort. Vad ska jag göra?

Vad jag kommit fram till är att jag ska såga ut en del av sadelutrymmet, en förstärkning i "svingarmen" måste ändras samt att jag bygger ett eget insug av en metallplatta och en böjd rörbit för att förgasaren ska kunna stå bakåt.
Har hittat en begagnad bashögtalare för 150 spänn som jag möjligtvis köper, men det är långt ifrån säkert. Var nog på 8" tror jag, så den får lugnt plats under sadeln. Isf hamnar båda de vanliga hörtalarna på utsidan av sadelutrymmet. Kan nog rita en bild om det önskas. :)

Fick också bort de fula kåporna på styret, så det vart lite mer cleant. Styret ska nog poleras också, vi får se.
Nya handtag måste jag ha förstår.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild

Väldigt dåligt med kommentarer igen. Om ni nu följer projektet så får ni väldigt gärna säga vad ni tycker, eller ge tips och idéer.
[/spoiler]
Update 11!
[spoiler]Tja
Nästan en månad sen jag var här och skrev, men har äntligen fått nåt gjort.

Köpte av brorsan ett par Mutant 4" högtalare på 100W styck, samt har skruvat ur min 8" sub från ljudsystemet jag har inne och ska ersätta den med en billigare variant.
Lär ju testa den andra basen jag ska köpa också, innan jag bestämmer vilken som hamnar i moppen och vilken som inte gör det.
Det ända som stör mig är att basen är på 6ohm. Den andra blir på 4ohm.
Känns iaf som jag hittat de optimala högtalarna nu, Mutant är sååå mycket bättre än både mina små MDS och Knutsson, och basen är bra kraftig.
Tagit lite bilder också.

Styret håller jag på och gör till chrome-färg nu också. Ska bli klart redan ikväll tänkte jag.
Funderingen där är om man ska använda sig av en chrome fågel-pinne eller om man inte ska ha nåt alls (fatbar).
Tyck gärna till och kommentera.
Bild
Bild
Bild
[/spoiler]
Update 12!
[spoiler]Tjena alla glada

Börjar ta fart nu igen. Våren närmar sig och jag vill inte stå med en halvfärdig moppe den 14 maj! (frihamnen moppeträff)
Så idag när tjejen färgar håret har jag bott i garaget sen 5 timmar tillbaka, så nu sitter 4" högtalarna på plats!
För att beskriva lite hur jag gjorde så markerade jag till att börja med vart jag skulle fräsa ur sadelutrymmet genom att låta en kant på skjutmåttet riva en cirkel där högtalaren skulle va.
Fräste ur det med min nya Dremel och borrade upp hålen.
Sen för att det ska hålla tätt, både för fukt och för att luften inte ska smita ut så drog jag en gummi-list runt insidan av hålet. Blev hur bra som helst.
Sista bilden visar hur det kommer se ut när kåporna kommer på. Ska på med röd eloxiderat galler utanpå också.
Låter bilderna säga resten.
Härnäst ska ja väl ge mig på att bygga plattan för bashögtalaren också.
kommentera nu, inge kul att uppdatera annars!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/spoiler]

Update 13! (27/2)

[spoiler]Tjo!

Tänkte förvarna för vad som komma skall. Beställning lagd på Twostroke, grejerna skickades idag och tas emot imorgon. Dock är en sämre nyhet för projektet att jag åker på skidsemester imorgon, kommer hem senast Söndag, så först då börjas fixandet.
Bilden fixade jag som bevis för att det faktiskt händer lite action nu äntligen, och så ni kan se vad jag köpt! :D Är medveten om att det gått trögt fram på sistone, men fick ut morsans Gilera idag och tog en sväng med den, vilket fick blodet att rusa.
Så nu jävlar händer det. Ska montera grejerna jag köpt så fort jag kommit hem, sen drar jag en beställning från Cykelkraft med ett nytt packningskitt, sen kan moppen rulla igen. Resten går att fixa sommartid! PUST! Kommentera, så hörs vi igen om drygt en vecka! :D
Bild[/spoiler]

Update 14! (15/3)

[spoiler]Tjena!
Nu har väl äntligen våren kommit, nån som hunnit rulla ut moppen än? :)
Tänkte slänga upp en liten uppdatering med det senaste jag köpt, dvs en Stereo, 2st 6x9 MDS Kharma, 2st 6x9 GAS, 2st andra 8Ohm högtalare, 2st slutsteg/baslådekablar och några säkringshållare.
Köpte grejerna i ett paket för 400:- av en kille i Sollentuna.
Stereon är en JVC KD-G421, driver 4x50W. Riktig proffs-stereo. Som ny.
Kablarna på baksidan är jag själv som klippt och lekt med för att testa så den fungerar.
Alla högtalare fungerar bra också, förutom att den ena Kharma-talaren hade en lös diskant.

Har tankar på att använda en av GAS-talarna under sadeln istället för 8" basen då det var så sjukt bra ljud i den talaren. tror det kommer kunna spela riktigt högt också så 6x9an har en maxpower på 240W + Mutanterna med maxpower på 100W styck. POWER! :D

Finns bara 2 problem nu. 1: Pengarna är slut för tillfället. 2: Det börjar närma sig deadline (12 maj). Moppen MÅSTE rulla då, oavsett hur risig den ser ut eller om kåporna ligger kvar i garaget. :D

Skulle behöva lite hjälp med hur man får ljusspolen att ligga rätt för övrigt. Känns som att oavsett hur jag lägger sladdarna så går de antingen emot något eller ser till så spolen inte kan falla på plats. Nån som med bilder eller ord kan beskriva hur man lägger sladdarna för att få den rätt?

Kommentera gärna. Bilder nedan som vanligt!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
[/spoiler]
Update 15! (24/3)

[spoiler]Tjenixen

Det har inte hänt mycket men lite har allt hänt.
Har till att börja med börjat ta itu med elsystemet som är en enda röra.
Har sett att den som dragit elen har använt nån slags skarvhylsor och därmed satt ihop moppens alla jordkablar i en. Det går alltså en jord från ramen som är kopplad till 3 andra mindre kablar. De i sin tur är kopplade till ytterligare ett antal jordkablar vardera. Är det nån fara att göra så eller kan man göra det?
Personligen skulle jag föredra att föra alla sladdar till ramen för sig.
Se bilder.

Har dessutom fått på styret som numera är färdigt. Ska lyckas montera gashandtaget ordentligt och lacka om bromscylindrarna, sen borde allt va finemang.
Bromsbeläggen är på och funkar riktigt bra.
Sadeln är klädd i vitt dessutom, bild på det också.
Kommer ny uppdatering snart, ska väl reda ut sladdarna och tvätta av henne först bara :) Kommentera bitte!
Bild
Bild
Bild
Bild
[/spoiler]
Update 16! (13/4)

[spoiler]Sha Sha bloggen!

Har gjort så att jag tog mig till Täby kommunalt idag och köpte grejerna jag skulle ha för att va säker på att det blev rätt, och för att slippa betala frakten. :)
Så nu sitter jag hos bruden med packningar och ny tomgångsskruv inköpt och klart för montering.
Skulle verkligen uppskatta om någon ville hjälpa mig monera tändsystemet så moppen är fungerande, kanske till och med innan påsklovets slut :D
De 2 saker jag behöver lite hjälp med är först hur sladdarna ska ligga från ljusspolen för att varken bli klämda eller skava mot svänghjulet, så om nån kunde hjälpa mig fixa en lättförståelig guide eller med egna ord och bilder förklara hur jag gör så vore det top ;)
Sen det andra jag vill ha lite hjälp med är hur sladdarna ska kopplas från tändningen för att få gnista på stiftet. med tanke på hur mitt tändsystem såg ut från början gick jag efter pappas råd, dvs att jag tog en sax och klippte de 455 onödiga sladdarna och börjar om från början med att dra elen. Så vet nån vilken sladd som ska vart, säg gärna till mig så får ni snart en video på när moppen rullar också :D

Bilder och vidare uppdatering kommer nästa gång jag är hemma :)
kommentera, tipsa, kritisera gärna.[/spoiler]

Update 17! (17/4, mycket bilder)
[spoiler]
Här kommer lite bilder på packningarna och den nya stereon jag ska använda. Såg förresten att stereon idag har ett nypris på över 2000, och den var nog bra mycket dyrare när min farbror köpte den :O :D
Ny tomgångsskruv till förgasaren också, så nu är den komplett att montera.
Sätter mig och fixar ihop moppen imorgon och förhoppningsvis fungerar den redan imorgon, men inget löfte :)

Kommentera!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här är lite bilder på det jag fixade idag också!
Cylinder och packningar är monterade och förgasare är på plats.
MÅSTE få ihop tändsystemet, det är sista som saknas för att starta nu. SÅ som sagt hundra gånger, vet nån hur man kopplar, vet ni nån guide eller liknande, snälla hör av er!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/spoiler]

Update 18! (27/4)
[spoiler]
Tja alla glada.
Igår slängde jag ihop det sista på tändsystemet och moppen smattrade på nytt! Tog också en testrunda och blev chockad över skillnaden mellan original och den setup jag har nu.
Har tyvärr redan haft en massa konstiga problem med den, som att kylarslangen till cylindern lossnade mitt på huvudleden och allt mitt nya kylarvatten rann ut på gatan.

Dessutom har jag lite av ett problem angående att fästa gasvajern på gashandtaget då tillverkaren av handtaget inte ens kunde skicka med en justerskruv, och gängan verkar vara unik då ingen av de M10 skruvar jag använt har gängat rätt. Har försökt lösa problemet tillfälligt genom att dra eltejp runt vajern tills dess tjocklek passar i skruvhålet, men trots att 7cm av vajern är täckt av tejpen lyckas den inte greppa tillräckligt bra om den, så tejpen glider av. Nån som har idéer? :)

Ni ska inte döma hunden efter håren, och dessutom är den bara provisoriskt ihopmonterad just nu så inga klagomål på utseendet ännu va ^^ Viktigast är att hon fungerar så att jag tar mig till och från ropsten den 12e.
En tvätt vore på sin plats på bilderna hehe..

Nån som har en aning om varför det har runnit olja mellan röret och ljuddämparen på moppen? Kör på 2% oljeblandning, blandar själv i tanken. Formeln jag använder är: Mängden soppa (mätt i deciliter) x 0,02. Borde väl bara kunna bli rätt? Tror inte nån packning sitter där emellan, borde jag fixa nånting som tätar?

Vill ni ha video på hur den funkar så kan ja givetvis fixa det.
Märkte idag att förgasaren kanske inte är helt 100% då den gick 55-60 på lågvarv i uppförsbacken. Lite bättre bör den väl fixa om den gör omkr 85-90 på rakan? :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/spoiler]

Update 19! (13/5)
[spoiler]Hello
Gjort klart moppen för frihamnen imorgon. Tog och drog tändningen lite finare, bytte till en tätare tändhatt då moppen slutat gå i regnet en dag, monterade kåporna en snabbis, packat 2-t olja och laddat batteriet. Det enda som kan gå fel nu är.. fortfarande ganska mycket :D Hoppas moppen håller hela vägen dit och tillbaka, och att jag faktiskt inte kör vilse någon stans. :)
Skriver mer imorgon, Hat' bra!
Bild[/spoiler]

Update 20! (25/5)
[spoiler]
Tjeena.
Känns lite som jag uppdaterar för min egen skull när kommentarerna inte är så många, så för er som faktiskt kollar på projektet vill jag bara påminna om att det är jättekul när ni kommenterar och säger vad ni tycker om det jag gör. :)

Nu har jag påbörjat fixandet av bakkåpan. Den ska ju alltså spacklas ihop och sedan lackas i någon typ av lila ton. Tror det kommer bli riktigt fett.
Har också kommit på att om jag ska slippa lägga ett tjockt lager spackel ovanpå sitsen i kåpan bör den skäras ut några millimeter kanske. Nån som har bra koll på det här med att spackla kåpor som vet om jag borde skära ut den innan jag spacklar?

Så här har jag börjat fixa.
Här ser ni hur det såg ut från början.
Bild
Här är hur det såg ut efter att jag lagt galler för hålet för att ge stadga åt fogskummet.
Bild
Skummet svällde ganska mycket, men inte mer än planerat. :) Skar ut ungefär hur jag ville ha det och lade sedan ännu ett lager ovanpå för att täcka allt utrymme som annars skulle kräva onödigt mycket spackel.
Bild
Här är en bild på hur första lagret såg ut efter att jag skurit det. :)
Bild
Här är två bilder på hur det ser ut idag. Har alltså inte hunnit komma längre ännu tyvärr. Är dock väldigt nöjd med resultatet av skummet.
Ska nog göra detsamma med skummet som med sitsen, nämligen skära det ett par- 3 millimeter extra för att kunna lägga spackel utanpå så det verkligen håller. :)
Bild
Bild

Kommentera gärna, och ha en trevlig helg![/spoiler]

Update 21! (5/6)
[spoiler]Tjena

Går långsamt framåt, sparar lite kontanter nu inför en resa till göteborg i början på sommarlovet men lite grejer ska nog inhandlas snart.
Har funderat på att köpa någon typ utav bättre koppling. Första idén var ju att byta bara kopplingsfjädrarna men jag har nu upptäckt att kopplingen gnisslar väldigt mycket i starten, så kanske skulle ta och byta hela ändå.

Funderade också på hur min vevaxel egentligen mår av att jag trimmat motorn så mycket utan att byta ut veven? ^^ Är det viktigt tror ni eller har Aerox en tillräckligt hållbar originalvev för min setup?
Om jag bör byta, några förslag på hållbar vev i rimlig prisklass?

Funderar också på ett nytt framdäck. Känns inte så bra att köra runt med ett framdäck med typ 0,5mm mönster på mitten när vädret är som det är nu. Nytt Michelin däck kostar runt 600 så har jag pengar över nån gång får det bli ett sånt också.


Idag var jag på OKQ8 och köpte nya lampor till framlyktan iaf. 84kr för de 2 små positionsljusen och den stora helljus-lampan. Sjukt. Kanske dags att börja sälja grejer så man har råd med glödlampor liksom..
Tog för ett tag sen och gjorde om det arbete jag gjort med bakkåpan. Tog bort hela sitsen och la dit skum istället. Kändes som det skulle va lättare att forma som jag själv känner och så.
Lite bilder. :) Kommentera ^^
Bild
Bild[/spoiler]

Update 22! (10/7)

[spoiler]Hejhopp

Var ett tag sen senaste uppdateringen men snart kommer jag uppdatera en del verkar det som.
Fick hjälp av farsan igår kväll att beställa ett par Metzeler däck, bäst i test. Körde nämligen omkull för ett par dar sen i en rondell på väg till träningen. Kicken fick smaka asfalt och en del av den sitter väl kvar i marken. Samma med min hand och tjejens ben.
Vill därmed bara uppmärksamma hur viktigt det är att inte följa regeln som säger att gränsen för hur lite däckmönster man får ha på en moped ligger på 0mm. Hade väl 1mm på stället som låg i marken vid det tillfället den tappade greppet.

Ska dessutom ta mig till Cykelkraft och lägga lite pengar på några grejer till moppen. Bland annat en Motoforce EVO vev, nya ramlager och lite sånt. Får bli ytterligare ett besök på Cykelkraft senare då jag ska dit nu för att köpa vevaxeln innan den sista blir såld, samt för att ha några grejer hemma att fixa med när tjejen är och fjällvandrar. Så det blir väl åtminstone tre uppdateringar inom kort. :)

Bonus bild på tjejens ben. Duktig som alla tjejer lyckades hon bränna sig på avgasröret, så nu är hon märkt med Leo Vince symbol ^^
Bild[/spoiler]


Update 23! (22/7)
[spoiler]
Tja tja!
Precis som utlovat kommer här en del av de nya grejerna jag skulle fixa nu i veckan när tjejen är borta!
Dock fick familjen självklart magsjuka, vilket leder till att hon kommer hem redan i början av nästa vecka istället för om ca 7 dar. Det gav mig givetvis lite mindre tid än planerat..
Men men, jag får göra vad som går av den tid jag har helt enkelt.
Till att börja med fick jag hem mina efterlängtade däck i måndags! Ett par Metzeler ME 7-teen tror jag dom hette, står i min lista längst upp för er som fortfarande läser den.
Däcken monterade jag redan på torsdag kväll/ fredag morgon då jag kom hem från dalarna. Hann teståka lite innan jag började plocka ner motorn.
Här kommer en bild på däcken då till att börja med :)
Bild

Sen har jag fortsatt att fixa med kåpan som ska moddas. Den är väl närmare klar nu. Ska bara ta glasfiberspackel en gång till imorgon och slipa, så borde den va klar för lackering om man inte behöver nåt ytspackel.
Som syns på bilden skar jag även ut en passande bit i playwood och la över den del av fogskummet som är mest utsatt för påtryckningar, nämligen där det är tänkt att man ska sitta. Jag hoppas verkligen kåpan håller för vikten när någon placerar sin rumpa på den. :) Annars blir det för mig att göra om jobbet igen.
Här är några bilder på den också!
Bild
Bild


Sen har jag fortsatt fixa med ljudsystemet. Bashögtalaren är precis så pass stor att den kommer få plats under sadeln tillsammans med stereon, och kanske till och med ett litet fack för en mobil att ligga i och spela musik via AUX. :)
Den lilla bit jag hittills gjort ser i mina ögon ganska bra ut. Lämnade 10mm i varje kant och 5mm längst bak intill där nästa träbit ska fästas.
Fick också lov att sänka ner högtalaren i träskivan som ni ser. Så jag gjorde helt enkelt hålet så pass stort att högtalarens yttre diameter ryms i det, och sedan ska jag göra en kopia av hela biten i playwood att lägga på underifrån, fast den ska ha ett hål som är mindre än högtalarens yttre diameter, som kanten kan vila på. Det ger talaren ett uppskick på ca 2mm ovanför träbiten. :D
Bilder! :)
Bild
Bild
Bild
Bild

Nästa grej jag småfixat lite med under tiden spacklet torkat och så är mitt hemmagjorda insug som aldrig blev helt klart på slöjdlektionerna. Bland annat hade jag svetsfogar som blockerade så att skruvhuvudena inte fick plats m.m. Men det är åtgärdat nu, och jag har även skurit ut en packning av en gammal 4,5mm tjock fiddy-slang för att hålla tätt. Kontaktytorna är med andra ord inte speciellt raka :D
Inte i närheten av det finaste insuget som gjorts ännu, men det ska slipas och blästras/lackas så småning om. Ska bara se så att det fungerar först!
Bild


Har också tagit några pitcures på hur motorn ser ut nu när den är delad och veven ligger löst. Ramlagren var långt ifrån nyskick så jag är glad att jag delade motorn i tid och byter grejerna innan det är för sent.
Väntar tills på Onsdag med att handla grejer då pengarna för tillfället inte räcker till.
Har för mig jag skrev en lista i förra uppdateringen på de grejer jag ska inhandla på Cykelkraft på onsdag. Kolla in det om ni känner för. :)
Bild

Som ni ser så var även en ny vev på tiden!
Bild
Bild

Passade på att rengöra topp och kolv lite dessutom :) Ganska täckta i sot kan man säga. Får den för mycket olja tro? Blandar själv i tanken, 2%..
Bild

Puss och kram, skumbanan!
Bild
[/spoiler]

Update 24! (30/7)
[spoiler]
Tjeena :D

Dags för ännu en uppdatering i mitt överdrivet spännande projekt som vi alla älskar! ;)
Nä skämta bara. Men det har hänt en del grejer på sistone som helt klart är värt att skriva om.
Bland annat har jag monterat de flesta av grejerna jag köpte senast. Motorn satte jag ihop för några dagar sen och den startade då efter 4 kickar tror jag. Den lät då lite konstigt men det visade sig att jag saknar en bricka i variatorn som ska hålla lite tätare mellan remskivan och muttern man drar med maskin. Så det rasslade lite där men inget tog skada då jag endast startade den i några sekunder :)
Den nya variatorstjärnan har heller inte nötts ner i splinesen, vilket den gamla ju gjort. Undrar vad som egentligen orsakade haveriet i variatorn från första början.. :S

Nog med skitsnack, ska upp med några bilder först på allt jag köpte.
Börjar med några bilder på det som ingick i min "motorrenovering". Vev, lager, v-vikter m.m alltså :) Bilderna talar för sig själva antar jag.

Bild
Bild
Bild
Bild


Sen har jag några bilder på resten av grejerna. Blev en ny tändkabel som förhoppningsvis håller tätt mot vatten till skillnad från den andra, ett manuellt reglage för choken på styret med ny vajer, 3st "micro" brytare och nya variatorstjärnan. Den gamla hamnade i sopen :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Den nya veven verkar konstigt nog ge ökad kompression jämfört med den gamla. Är detta möjligt då det ska va samma slaglängd på Motoforce Evo som på Aerox original?
Jag blev dock ganska glad när jag såg hur pass förstärkt den nya veven är. Främst är det väl vevstaken som är förstärkt med typ 300% runt kolvbultslagret och ganska mycket runt resten av vevstaken. Även de stora vikterna var ju förstärkta, vilket kändes lovande.
Hade lite problem när jag monterade grejerna då jag glömde bort att båda ramlagren ska läggas i varsin blockhalva innan vevpartiet förs på plats i den ena halvan. Råkade nämligen ta ut veven ur frysen och lägga på plats i det uppvärmda lagret i ena halvan medan andra lagret låg kvar i frysen, vilket ledde till att vevpartiet började tina och jag fick väldigt bråttom att montera andra lagret innan veven blivit för varm. :P Uppenbarligen löste jag det problemet också :)

Moppen är med andra ord tillbaka på vägen idag och fungerar näst intill felfritt. Dock måste jag nu ifrågasätta de som var så vänliga och hjälpte mig i en annan tråd. Jag undrade nämligen över problemet att variatorn inte arbetade som den skulle och fick då svar om samma lösning från väldigt många. De sa alla att jag behöver en hårdare tryckfjäder, men när jag bytte till de nya 3,5g vikterna försvann problemet helt. Vad kommer det sig tro? Behöver jag fortfarande en hårdare tryckfjäder eller var det ingen som visste vad de pratade om?... :P

Jaja, snart kommer nog en till uppdatering. Tills vidare, ha det bra och kommentera bra nu! :)
[/spoiler]

Vision! (5/8 )
[spoiler]
Kollade lite annonser på Blocket och hittade ett par bilder som bra visade vad jag tänkt göra utav min framlampa samt hur jag tänkt skära ut kåporna för att ge variatorn lite kylning.

Här är då först bilden på frontkåpan. Har ju även funderat på att använda just den här färgen, så ungefär såhär lär väl moppen se ut framifrån inom en framtid ^^
Bild

Och här är bilden på variatorkåpan.
Funderar på att skära lite mer extremt runt den cirkelformade delen vid kopplingsklockan. Tror det blir bra mycket snyggare. Sen så lackar jag så klart kopplingsklockan i rött eller nåt då den kommer synas utifrån :)
Det galler jag ska använda är givetvis rött det med.
Bild


Vad tror ni om det? :)[/spoiler]

Update 25! (14/8 )
[spoiler]
Hellu :)

Long time, no see. Och det beror nog mest på att säsongen närmar sig sitt slut.
Har hänt lite småsaker så som att jag börjat fixa med framlyset, har sett till att ett halvljus går konstant när tändningen är påslagen. Självklart bara tillfälligt, fixar seriösare med modifierad helljuskåpa, LED halvljus och strömbrytare m.m. Vill ha nånting som lyser nu när det börjar mörkna om kvällarna. Känns varken säkert eller kul när bilarna blinkar med helljusen, tutar, pekar finger och vissa har till och med stannat och skrikit på mig. Kan inte rå för att mitt lyse inte funkar liksom, inte som att jag valt att ha det så bara för att jag är tonåring.. Folk är bra på att döma tyvärr. :P

Förutom lyset har jag också gjort en upptäckt som jag inte la märke till när jag monterade förgasaren.
Det är nämligen så att den bara öppnar sig till ca 2/3 av det maximala. Anledningen är att den delade gasvajern inte kan glida tillräckligt långt i förgrenaren för att lyfta den större trotteln ända upp.
Det kände jag till viss del till från början, men jag minns att jag slipade bort en bit av förgrenaren så att den kunde glida längre, och trodde väl då att jag löst problemet. Men icke då. :?
Bild på det också, så ni själva kan se vad jag menar.
Bild

Skrev ett inlägg i "Avgasrörs- Tråden Scooter" där jag ställde frågan om mitt ZX rör verkligen är urpluggat som det ska. Ser nämligen en tydlig kant vid mynningen som ser till att hålet stryps ned till 21mm jämfört med avgasporten som är 26mm bred. Kan jag slipa bort den eller kommer jag förstöra nånting då tro?.. Frågan får gärna besvaras i tråden eller via PM för den som känner sig manad :)

Här kan ni som inte har annat för er en vardagskväll kolla in på, behöver lite svar på varför mina lampor gått sönder.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... sp%E4nning[/spoiler]

Update 26! (02/10)
[spoiler]
Ingen stor update, dags att lägga sig inför plugget egentligen, ville bara få upp nånting på sidan så det inte dör ut.
Lite bilder på vad jag håller på med, renoverar dämparen lite spontant. Lyckades inte ta några bilder på röret jag håller på och försöker polera, får återkomma med detta imorgon.
Här är något att sukta efter iaf, hoppas det duger så länge. ;) Ciao
Bilden visar alltså hur jag med kemisk metall och glasfiberspackel fixat en skada på dämparen som orsakats av tidigare ägaren.
Bild

Här är efter lack. Kommer klarlack imorgon :)
Bild
Bild
Har också tänkt vända uppochned på dämparen samt vrida den 90grader utåt för en tuffare look och mer effektiv funktion förhoppningsvis.
Bild

Uppdateringarna nu mera kommer när de kommer, går inte så snabbt som ni märker :)
[/spoiler]

Update 27! (17/10)
[spoiler]Tjenixen!

Den här uppdateringen blir väl liksom förebyggande inför en senare uppdatering som kommer inom kort. Jag har nämligen lagt min beställning på grejerna från twostroke nu!
Här får ni en liten lista på vad jag köpte för grejer. :)
Bild
Att det blev två skruvnipplar var lite av ett misstag, men det känns så här i efterhand rätt bra att ha en extra hemma. Om inte annat är en vajer till något av mina senare projekt med all säkerhet för lång och behöver kapas, eller så kan ja sälja den till nån polare så problemet är obetydligt. ;)
Twostroke brukar va riktigt snabba på att leverera till mig, oftast får man grejerna redan på fredag om man beställer på onsdagen, så jag hoppas det blir så även denna gång.
Ännu en uppdatering kommer när jag börjar riva variatorn och bygga gasvajer. Förhoppningsvis går allt som det ska, annars lär ni få veta det. ^^
Kommentera massor nu, tänk på vilken tid jag lägger ner på varje uppdatering för er skull! :)[/spoiler]

Update 28! (19/10)
[spoiler]
Tjeena!

Grejerna kom i förmiddags och paketet lämnade kiosken 20 minuter efter att jag fått smset.
Jag har redan hunnit montera alla grejer och är väldigt nöjd med resultatet :)
Fördelen med den nya gasvajern är ju att trotteln nu, till skillnad från innan faktiskt lyfts hela vägen upp. Dessutom är vajern ny, hel, stark, och visuellt snyggare. Kopplingsfjädrarna är jag också nöjd med. Jag valde att använda de gröna i paketet, då släpper kopplingen enligt anvisningar vid 6000rpm, och det är bra för mig som inte kör race.
Tryckfjädern var trots allt det jag sett mest fram emot, och alla tips jag fått visade sig vara sanna. Varvtalet jobbar nu tillsammans med utväxlingen istället för tvärt om. Det blev som sagt en 35+ fjäder från Malossi :)

En fungerande julklapp/födelsedagspresent jag nog ska be om i år är en sån där GoPro kamera tänkte jag på tidigare idag. Fan va skönt att kunna filma varje gång ja behöver hjälp med nånting, kunna va en av de som förevigar nästa års träff på Frihamnen, kunna göra feta filmer från skidåkningen i vinter osv. Vad tror ni om det? :) Lite lagom Off topic kanske, men alltid är det nåt!

Bilder på mina nya pylar är ett måste. Här kommer några så ni har lite att avundas mig ;)
Fler bilder får bli imorgon. Bland annat gjorde jag en 50/50 modell av mina nya handtag där jag tog den större metalldelen från de gamla handtagen och behöll den mindre metalldelen från de nya. Så ena delen är röd eloxerad och andra metallfärgad.
Nuff said. Mer kommer imorgon!
Bild
Bild
Bild
Bild
[/spoiler]
[spoiler]Update 29! (5/11)
Tjena alla glada!
Idag hade jag ett par timmar lediga för lite meck med moppen igen.
Blev inget stort i sig, men nåt som enligt mig gör ganska stor skillnad visuellt om inte annat.
Jag har nämligen skurit i min variatorkåpa. Detta dels för att det är sjukt sexigt, men även för att få en ström av luft som kyler variatorn. Jag vet själv inte om det gör nån märkbar skillnad eller om det är bra eller dåligt. Jag kan där emot anta att det gör en positiv skillnad då värmebildning är en bieffekt i både motorn och variatorn.
Bild får ni också förstås.
Ser lagom tråkig ut va?
Bild
Nu börjar det hända grejer!
Bild
Bild
Bild
Bild
Fint resultat? ;)
Bild

För övrigt har min fantastiska tur slagit till igen. När jag kom ut i garaget imorse såg jag en fet skruv mitt i bakdäcket där bara skallen syns. Jag har flera likadana skruvar så jag vet hur de ser ut, och de är ca 20mm långa, vilket betyder att den tveklöst gått rakt igenom.
Jag söker hjälp och idéer på hur jag löser problemet. Någon som känner till något om små gummibitar man smälter fast med vulkmedel? (detsamma som används vid lagning av cykelslangar). Skulle behöva er hjälp.
Bild

Kommentaaareer!... tack ^^[/spoiler]

Update 30! (26/12)
[spoiler]Det går långsamt!

Jag inväntar just nu en beställning från en privatperson, har köpt en S6 oversize bromsskiva och en helt ny Polini variatorrem. Det verkar dock ha blivit något fel i beställningen då han ännu inte fått pengarna, men förhoppningsvis löser det sig nu efter julledigheten på ett eller annat sätt.
Jag har oerhört mycket att göra med diverse grejer just nu, så ingen fritid går ut till att vila.

Moppen står just nu på golvet i garaget med ramen på backen. Motorn ligger kluven i en plastlåda och väntar på att motorblocken ska dissekeras totalt för svartlackering.

Jag är ledsen att uppdateringarna håller ett enormt avstånd till varandra, jag har som sagt mycket att göra. Bland annat har jag en baslåda att bygga, den skulle vart klar i Oktober så den ligger som första prio.
Som sagt, grejer är på väg och jag gör vad jag kan när jag kan. Ni kan ju kolla in i projektet lite nu och då och se om nån ny update har trillat in.
För övrigt skriver jag ju alltid en kommentar längst bak i tråden för att få den tillbaka på första sidan på forumet vid varje uppdatering.
Jag vet inte vad jag fick idén ifrån, men som ni kommer se på bilderna så hänger moppen med ramen i ett rep som är fäst i taket. Bra sätt att få upp ramen för att enkelt kunna lossa motorn antar jag.

Lite bilder, så ska jag ta och vila inför den kommande skidsemestern imorgon eftermiddag. God jul och gott nytt år allihopa!
Bild
Bild[/spoiler]
Senast redigerad av -ReM- den 1 februari 2014, 23:04, redigerad totalt 97 gång.
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

ja tycker han ser fräcsh ut :D
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad
Inlägg: 948
Blev medlem: 16 november 2010, 21:31
Ort: Rossön

Inlägg av Bergsten »

Håller med, såg inte så farlig ut :D
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Tackar tackar killar! :oops:
Hoppas på att kunna lägga en beställning imorgon eller på söndag så jag har maskinen rullande i nästa vecka redan.
Ska bli spännande att de hur den funkar :)

Kom nyligen fram till att det är ett projekt i sig att göra rent förgasaren på sånna här mopeder. Fick ju skruva av hela sadel delen för att komma åt slangklämman ^^,

Jaja nog med skitsnack från min sida. Ni får gärna komma med förslag på grejer jag kan ändra eller förbättra. gärna sånt som är gratis eller inte allt för dyrt :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

polera gaffelben och variatorkåpan, billigt och bra tidsfördriv :P
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres
Inlägg: 1560
Blev medlem: 2 juni 2011, 21:45
Ort: vasa

Inlägg av Riejuman »

lacka motorblockena svarta och polera gaffelbenen och variatorkåpan
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Tack tack.
Variatorkåpan polerade jag för några dagar sen och resultatet blev 99% perfekt.
Menar ni att jag ska polera den yttre delen av gaffelbenen? (där det är kolfiber look)
Skulle nog bli hett faktiskt. Tack för tipsen.

Ska nog försöka koppla lite el dessutom då min framlykta bara lyser när man håller in bromsen (hahaha). Eller det kanske är normalt när motorn inte går(?)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

-ReM- skrev:Tack tack.
Variatorkåpan polerade jag för några dagar sen och resultatet blev 99% perfekt.
Menar ni att jag ska polera den yttre delen av gaffelbenen? (där det är kolfiber look)
Skulle nog bli hett faktiskt. Tack för tipsen.

Ska nog försöka koppla lite el dessutom då min framlykta bara lyser när man håller in bromsen (hahaha). Eller det kanske är normalt när motorn inte går(?)
Menar du att din framlykta lyser när du har tändningen på men att moppen inte är igång? :P

Edit : Btw! Inget fel alls på roxxen, tror nog det kommer bli jävligt fint! :)

Mvh
Senast redigerad av Roxxen96 den 17 september 2011, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jag menar att framlyktan lyser bara när man har tändningen igång och håller in bromshandtaget. Blir samma effekt som med ett bromsljus :P Ganska stört om man frågar mig.

Skulle behöva veta en snabb grej. Den här fläktskivan (och liknande på twostroke.se), har de flänsar på ena sidan och remskiva på andra sidan, eller är det bara flänsarna & att man därmed måste köpa en separat remskiva?
Beställer ikväll om jag får snabba svar :)
http://twostroke.se/product.asp?product=14409

Undrar också om ni rekommenderar mig att köpa en lite dyrare fläkt/remskiva då jag ska trimma, eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

-ReM- skrev:Jag menar att framlyktan lyser bara när man har tändningen igång och håller in bromshandtaget. Blir samma effekt som med ett bromsljus :P Ganska stört om man frågar mig.

Skulle behöva veta en snabb grej. Den här fläktskivan (och liknande på twostroke.se), har de flänsar på ena sidan och remskiva på andra sidan, eller är det bara flänsarna & att man därmed måste köpa en separat remskiva?
Beställer ikväll om jag får snabba svar :)
http://twostroke.se/product.asp?product=14409

Undrar också om ni rekommenderar mig att köpa en lite dyrare fläkt/remskiva då jag ska trimma, eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand.

Kan du förklara lite mer tydligt? Känner mig lite förvirrad på din fråga :(

Mvh
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jaha, det lät så tydligt i min skalle men det är nog för jag vet vad jag menar :roll:

Det jag menar är; Om du kollar på länkens bild. Är den fläktskivan helt platt på baksidan då (den sidan som man inte ser)? Eller är den svagt lutad och tänkt för variatorremen att klättra på?
Vet att det finns lösa remskivor att köpa men hoppades ändå att dessa har kombinerat fläkt och remskiva.

Fortfarande otydligt? Kan ta en bild på den gamla isf :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Pleace svaara :( Nån måste väl veta säkert?
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

-ReM- skrev:Pleace svaara :( Nån måste väl veta säkert?
Alla har en liten lutning om du förstår vad jag menar, eller de flesta antar jag.. Men om jag inte har fel så klättrar remmen på variatorviktshållaren :P
Kanske klättrar på fläktskivan också, vad vet jag :roll: Men iallafall svar på din fråga, den har nog en liten utbuktning om du förstår :D
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Ja asså remen klättrar ju på "hållaren för vikterna", men det måste också finnas en motsvarande lutad grej på andra sidan. Det är där variatorfläkten sitter och jag undrade om man måste köpa separat den delen som remen klättrar på :)
Men va bra att man fick svar ändå. Grejerna bör komma imorgon så ser vi om jag tar livet av mig eller om moppen rullar redan imorgon kväll! :D

Nåt speciellt sätt man ska "köra in" en variatorrem på eller är det bara köra?
Är lite noob på mopeder, kommer direkt från fiddyvärlden :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Lilly rullar!

Inlägg av -ReM- »

Dissa inte mitt projekt. Då blir det inge kul :)

Update 1 i första inlägget!

Och förresten, jävlar vad en 2-taktare drar! Hade full tank igår kväll när den startade för första gången. Idag för ett par trimmar sen fick jag soppatorsk i centrum och fick gå hem 2km. haha :D
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Upptäckte att det läckte vid soppaslangarna, som hade gjort att soppan försvann väldigt fort.
Har också monterat ett öppet luftfilter nu, och måste säga att det är en jävla skillnad på axelerationen och toppfarten.
Måste dock hålla in choken på högfart nu, och kunde inte köpa nåt större munstycke eftersom moppebutiken är stängd på helger. Jobbigt.

Som sagt, om ingen kommenterar blir det inge roligt.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

-ReM- skrev:Upptäckte att det läckte vid soppaslangarna, som hade gjort att soppan försvann väldigt fort.
Har också monterat ett öppet luftfilter nu, och måste säga att det är en jävla skillnad på axelerationen och toppfarten.
Måste dock hålla in choken på högfart nu, och kunde inte köpa nåt större munstycke eftersom moppebutiken är stängd på helger. Jobbigt.

Som sagt, om ingen kommenterar blir det inge roligt.
de e najs :D
men SÅ stor skillnad kunde det inte ha blivit me luftfilter
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jo jag lovar dig, man känner skillnaden.
Kollade på original luftburken och den är typ hälften så fet som det öppna filtret. Stryyypt(?) :D
Hon går fint iaf. Fixar större munstycke på måndag så slipper jag åka runt med choken haha
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Nu händer grejer

Inlägg av -ReM- »

Tja.
Känns som att det händer lite grejer nu i veckan.
Rullar in lite pengar imorgon antagligen, så kan jag köpa ett Leo Vince (Hand made) rör med Stage6 ljuddämp av en polare. Ska förstår poleras och så.
Dessutom så tar jag och lackar kåporna nu i veckan också! Svarta kåpor med vita "innerkåpor" blir det.
Orkar inte vänta tills i vår med lackningen.

Det här blir finemang. Uppdatering så fort allt är gjort.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Uppdatering 2 i första inlägget :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Luckyy
Elmoped
Inlägg: 109
Blev medlem: 8 maj 2011, 13:04
Ort: Karlstad

Re: Nu händer grejer

Inlägg av Luckyy »

-ReM- skrev:Tja.
Känns som att det händer lite grejer nu i veckan.
Rullar in lite pengar imorgon antagligen, så kan jag köpa ett Leo Vince (Hand made) rör med Stage6 ljuddämp av en polare. Ska förstår poleras och så.
Dessutom så tar jag och lackar kåporna nu i veckan också! Svarta kåpor med vita "innerkåpor" blir det.
Orkar inte vänta tills i vår med lackningen.

Det här blir finemang. Uppdatering så fort allt är gjort.
kommer du lacka själv eller lämna in dem? :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Självklart lackar jag kåporna själv, vilket är anledningen till att jag inte kommer kunna göra det i år. Det är under +10 grader på dagarna, och nästan minus på nätterna så det skulle aldrig funka tyvärr.

Leo Vince sitter på plats, fick köpa 3 nya skruvar och svetsa fast för att få på ljuddämparen. Moppen går skit nu, så kolla gärna in på min tråd "moppen går knasigt efter trimning".

Köpte också ett ark med styling galler på bauhaus. 49:- för 250x500mm. Skitbra. ;)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

-ReM- skrev:Självklart lackar jag kåporna själv, vilket är anledningen till att jag inte kommer kunna göra det i år. Det är under +10 grader på dagarna, och nästan minus på nätterna så det skulle aldrig funka tyvärr.

Leo Vince sitter på plats, fick köpa 3 nya skruvar och svetsa fast för att få på ljuddämparen. Moppen går skit nu, så kolla gärna in på min tråd "moppen går knasigt efter trimning".

Köpte också ett ark med styling galler på bauhaus. 49:- för 250x500mm. Skitbra. ;)
Kan du fixa bild på gallret? :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jora. Imorgon kommer fler riktiga bilder på hela moppen med nya röret och galler.
Den här är rätt dålig, men det är så gallret er ut ;) Fanns med olika storlekar på "hålen", det här var dom minsta.

Bild

Uploaded with ImageShack.us
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Nu är det uppdatering med lite bilder jag tog tidigare idag. :)
Säg vad ni tycker. All kritik är bra.

Förresten, är det nån som känner till om det brukar sitta en avgaspackning på Yamaha Aerox? Mitt rör håller inte tätt mot cylindern, så det låter en del. Skruvarna sitter ordentligt så det är inte där det skitit sig.

Tack på förhand
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Ja det ska sitta en packning där, i mitt original rör gör det de, och det är en ring, cirka 2-4mm tjock :P
Användarens profilbild
QviW
TSR:s snyggaste
Inlägg: 317
Blev medlem: 6 januari 2011, 15:47
Ort: Herrljunga

Inlägg av QviW »

Najs :D
Det fattas bara en rejäl tvätt :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Roxxen96: okej, tack :) Eftersom den gick tyst och fint med originalröret borde packningen sitta fast på röret då. Ska se efter strax ;)

QviW: Tackar, jo den är lite smutsig. När man kör till och från skolan och använder den som transportmedel i ur och skur utan stänkskärmar blir det lätt smutsigt :) Tvätt blir det också alldeles strax.


Kan fråga här, liksom i min andra tråd. Har ni nån aning om hur tunga vikter man borde ha när det sitter trimrör på? Moppen går som ett skott efter nedförsbacke, men har lite jobbigt att varva upp/växla ut på raksträcka sen jag bytte rör. Det beror med all säkerhet på att originalvikterna är ganska tunga, ellerhur? :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Va haru för vikter i nu? :)
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Jag vet faktiskt inte. Tänkte ta isär och väga idag, men kom på att jag inte har en våg hemma.
Det är iaf originalvikterna skulle jag tro, på en Aerox -03. någon vet säkert hur tunga dom är :D
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

-ReM- skrev:Jag vet faktiskt inte. Tänkte ta isär och väga idag, men kom på att jag inte har en våg hemma.
Det är iaf originalvikterna skulle jag tro, på en Aerox -03. någon vet säkert hur tunga dom är :D
5.5 är originalvikterna ;) Om du har original ska du gå ner till 4.5 grams eller 4 grams :D
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Okej tack!! Kommer den fortfarande växla ut helt och ha samma toppfart med 4,5g vikter? Och behåller den samma acceleration eller får bättre? Vill inte gå miste om nåt bra bara för att den ska varva mer :)

EDIT: Hittade packningen på originalröret. Det var dock inte nåt spår för den att ligga i ZX röret, men jag la den så rakt det gick och bulta på. Hittills funkar det ju. Hoppas det håller också :D
Senast redigerad av -ReM- den 14 oktober 2011, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

-ReM- skrev:Okej tack!! Kommer den fortfarande växla ut helt och ha samma toppfart med 4,5g vikter? Och behåller den samma acceleration eller får bättre? Vill inte gå miste om nåt bra bara för att den ska varva mer :)

Om du dragit v-ringen så kommer den växla ut max, om du inte gjort det så är det ju ett utväxlingsstopp. Toppfarten kommer inte ändras av att du byter till lättare vikter, du kommer få bättre acceleration då lättare vikter passar mycket bättre till effektrör än vad tunga vikter gör.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Fy fan va bra! Tack för all din hjälp ;)
Vet du om det går att köra med 4g vikter om man i framtiden skulle byta till 70cc och 21mm förgasare m.m? :) Eller är det ännu lättare/tungre som gäller då?

EDIT: V-ringen är självklart dragen. Skulle aldrig våga trimma och ha V-ringen kvar. Som att trimma en bil och sen bara köra upp till 3ans växel :P
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

-ReM- skrev:Fy fan va bra! Tack för all din hjälp ;)
Vet du om det går att köra med 4g vikter om man i framtiden skulle byta till 70cc och 21mm förgasare m.m? :) Eller är det ännu lättare/tungre som gäller då?

EDIT: V-ringen är självklart dragen. Skulle aldrig våga trimma och ha V-ringen kvar. Som att trimma en bil och sen bara köra upp till 3ans växel :P

Såliteså för hjälpen :) De vikterna ska nog blir bra, annars äre bara att testa i framtiden ;)

Ja precis!
Skriv svar