Guide: CDI & ECU

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
VeilSide1337
Varnad
Inlägg: 246
Blev medlem: 18 mars 2011, 16:51
Ort: Stockholm

Guide: CDI & ECU

Inlägg av VeilSide1337 »

Tjenare, då jag både har koll på CDI och ECU så tänkte jag göra det klart en gång för alla då jag själv har moppe med ECU och haft en med CDI.
Och jag vet vad jag pratar om då jag jobbar ständigt med dessa två saker (mest ECU) men kan även lite om CDI.

Vi börjar med CDI boxen:

Den går att strypa av genom att borra i vissa fall.
Den går att "bypassa" genom att klippa en/flera sladdar i vissa fall.
Det finns möjligtvist andra sätt oxå som jag inte känner till eller kommer ihåg så det är inte helt omöjligt att jag missat en eller två sätt till
I vissa fall går inget alls och då måste man köpa en ny OSTRYPT CDI box.
CDI boxen sköter vissa saker som jag inte är aldeles för bra på men som en trevlig medlem här på forumet har gjort en guide om, eller snarare allt det en CDI gör och är till för!
Tack HasSse666 för en grym guide!

Länk: http://www.twostrokerider.se/artiklar/1810 <--------

_____________________________________________________________

ECU "boxen" som jag kan lite mer om nu då.

Det går INTE att dra någon kabel ALLS!
Det går INTE att borra!
Det går att strypa av, hur? Med ett simpelt gameboy och ett "spel" som är till för att mappa om ECU "boxen" så den går i "Devlopment mode" och därför blir helt ostrypt och levererar mer luft/olja/bensin och andra saker som motorn behöver i dom varven som den inte kunde nå förut då den va strytp.
Det går även att köpa en ostrypt men det är onödiga pengar enligt mig då du kan strypa tillbaka ECU "boxen" till orginal.

Fördelen med ECU är att om nåt är fel på moppen så kan man se det direkt med en kod som alla ECU "boxar" som sitter på mopeder har som orginal. Koden är 45256. OBS inget jag rekommenderar att man gör själv om man inte har kunskapen OBS.
Du kan enkelt se det genom gameboyt med det passande "spelet" som du använder för mappning av ECU då det spelet även har andra funktioner än bara mappning. Det går även att mappa en ECU med en dator, men det kräver MYCKET MER kunskap hos personen som gör det. Inget jag rekommenderar.
Men som sagt, fördelen är att vad som än är fel såsom minskad komp, trasigt stift eller tjuvluft så visar den vad felet/felen är.
Nackdelen är att OM ECU "boxen" skulle gå sönder (0.01% risk att detta händer) så kostar det 3-5 tusen kronor att köpa en ny.

Exempel på moped med CDI: Peugeot Speedfight 2 (Carburator)
Exempel på moped med ECU: Aprilia SR50 R Factory (Injection)


Det här skulle kunna vara en guide men det spelar ingen råll för mig, lägger i alla fall upp den i övriga ämnen då jag inte riktigt vet vart den passar in, flytta om ni behöver/vill.

OM mer information om det här ämnet önskas så är ni alltid välkomna och skriva ett PM till mig eller adda mig på Facebook/Skype eller liknande!

Mappa=Chipptrimma så den är anpassad för just din setup!

MVH VeilSide1337 8)
Aprilia SR50 R Factory (Injection)
Setup:
V-Ring, "Gameboytrimm" Malossi-Mappad ECU
Dr.Pulley HIT Koppling
Malossi 70cc Sport Injection
Stage6 R1200
Polini Sport Luftfilter
Stage6 Glasfiber Reeds
Styling:
Neon, Kåpor, Xeon, Dekaler, Deoder, Soundboard 2Extreme Soundmaster 3D (MODDAD), ETC.ETC.