ValoPallo's Tunturi Supersport "Vilden Från Vårdö"

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

TSR`BakarN skrev:det går sakta men säkert? :lol: men det är kommer att bli tufft :)
Det går sakta och osäkert, har väntat på cylindern i en månad och den var inte ens skickad när jag frågade om den förra veckan...

Ska fara upp till Finland i två veckor mellan påsken och prao så om de inte har fått in nånting nästa vecka tar jag med nånting därifrån när jag kommer hem
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

ValoPallo skrev:
TSR`BakarN skrev:det går sakta men säkert? :lol: men det är kommer att bli tufft :)
Det går sakta och osäkert, har väntat på cylindern i en månad och den var inte ens skickad när jag frågade om den förra veckan...

Ska fara upp till Finland i två veckor mellan påsken och prao så om de inte har fått in nånting nästa vecka tar jag med nånting därifrån när jag kommer hem

det är nog det värsta som kan hända.. att det inte blir klart ngn gång... men man får ju hoppas på ditt bästa :wink:
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

TSR`BakarN skrev:
ValoPallo skrev:
TSR`BakarN skrev:det går sakta men säkert? :lol: men det är kommer att bli tufft :)
Det går sakta och osäkert, har väntat på cylindern i en månad och den var inte ens skickad när jag frågade om den förra veckan...

Ska fara upp till Finland i två veckor mellan påsken och prao så om de inte har fått in nånting nästa vecka tar jag med nånting därifrån när jag kommer hem

det är nog det värsta som kan hända.. att det inte blir klart ngn gång... men man får ju hoppas på ditt bästa :wink:
Jess, nu är det bara cylindern som fattas, också borde jag klyva motorn och byta allt skit därinne, men jag får inte isär den :roll:

Update!
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Goda nyheter: Jag har hittat en butik som förhoppningsvis kan få hem en cylinder mycket snabbare än där sega motorverkstaden som borrade sönder den första, så med lite tur har jag cylinder nästa vecka

Och på Torsdag åker jag upp till Finland, så då kan det hända att jag tar med motor och cylinder och klyver motorn i morbrors verkstad (Han är jordbrukare så han har lite mer saker än jag :P)

Så med lite tur har jag en fungerande motor när jag kommer hem!
Tyvärr så ska jag på prao efterråt så jag kommer inte att kunna smälla ihop resten av moppen på nästan två veckor, men jag får ju praoa istället -megusta-
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Bild

FITTA. Tänkte jag skulle vara duktig och kasta på gummit på fälgarna, efter 20 minuters slitande som ett djur satt det, och läckte som ett såll, hade säkert 5 hål i innerslangen (Som för övrigt kostade typ 10 €) efter skruvmejslarna...

Däckjärn = Jävligt bra att ha

Blev så arg att jag kastade en kontorsstol på en gräsklipparmotor
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Har glömt att uppdatera men jag kan meddela att min cylinderjävel äntligen har kommit efter tre månaders väntan!

Bild

Bara jag skulle få på bakdäcket krängt och lossat på framstöten som sitter som berget så skulle det bara vara att slänga ihop den då!
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
NOName?
Kinaraket
Inlägg: 973
Blev medlem: 23 april 2012, 19:50
Ort: Finland

Inlägg av NOName? »

fan va snyggt, har själv en solifer sm från 76, har funderat på att fixa upp den. den e guldfärgad :)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

NOName? skrev:fan va snyggt, har själv en solifer sm från 76, har funderat på att fixa upp den. den e guldfärgad :)
Jojo, Veteranmoped är kul det :P

Just det här aset börjar jag tröttna på dock... Igår krängde jag på bakdäcket och tänkte "Nämen! Bara att hiva dit motorn och däck och annat vitalt så är det bara att mata på!" men sen kom jag på att den skurna stötdämparen vägrar ge sig och att varje jävla bult fattades, uurgh...

Sku int orka, men jag har int hjärta att sälja bort den...
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Coldcore
Finne Power
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 september 2011, 06:54

Inlägg av Coldcore »

fan va häftigt att du fixar upp en tunturi :D riktigt kul att köra med dem :D ,kompisen hade en super sport som jag fick testa :D
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Nytt mål: Fanskapet ska rulla innan jul, vare sig den vill eller inte.
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

här va de dött
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Nicke_95 skrev:här va de dött
Det är lite avlidet jo....

Såhär ser läget ut:

Stora problemet är att ena framstötdämparen har skurit, sopslut alltså. Går inte att få tag i nya. En möjlighet jag har funderat på är att leta reda på en slaktad Tunturi Tiger Aqua, och ta hela framgaffeln från den, så får jag skivbroms på köpet. Alternativet är att antingen bygga nått eget eller hitta stötar/framgaffel som passar.

Under tiden som jag väntar på att en möjlighet med stötarna ska uppenbara sig så tänkte jag börja riva i motorn och byta alla lager och stefor då den gick lite underligt, men av nån anlendning är det stört omöjligt att få loss skruvarna (Hur fan tänkte dom här?) som håller ihop blockhalvorna och kopplingskåpan, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra....
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Nu har jag beställt en redig slagmejsel, så med lite tur får ni en kik inuti motorn snart!
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Gokväll, ryttare.

Nu händer det äntligen lite med skiten. Ber om ursäkt för den långa väntan, det blev inte riktigt som jag hade tänkt, helt enkelt. Hade problem redan när jag började renoveringen med att jag inte fick loss skruvarna som höll isär motorn. Skaffade en slagmejsel i höstas men det ville ändå inte ge sig, så jag tappade motivationen helt och gjorde ingenting med projektet innan en bit in på 2013, det visade sig helt enkelt att jag inte hade tagit i tillräkligt med hammaren.

Men nu har jag fanskapet isär i alla fall, tyvärr fick jag inte några bilder från själva klyvningen efterssom att det skedde på 10 sekunder när jag hade en polare över, men idag plockade jag ut växellådan i alla fall!

Har lite beslutsångest om jag ska lägga i gamla vevpartiet igen, skaffa ett nytt eller bara byta till en 12 mm vevstake, men jag får se hur det blir med det. Högst antagligen får det bli original tills ekonomin börjar ta fart så får det bli värre pryttlar efter det.

Lovar att det kommer en detaljerad guide hur man klyver och plockar ihop en VZ50N4 så fort jag har alla delar och har 100 % koll på hur allt ska sitta.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nån som vill ha gummi?

Bild


Liten bonus också, städade verkstan när jag var klar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WZb-u-XrcTI[/youtube][/img]
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Skriv svar