Kjelles Volvo 142 TIC

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Kjelles Volvo 142 TIC

Inlägg av kjelle »

tyckte att det behövdes lite andra projekt en roxxar och drac's här på forumet! :)



Bild

Bilen i fråga är en gammal 142 från -71 som skall förses med ett litet och gulligt turboaggregat och sedan sladdas med på grusvägar och parkeringsplatser. Eftersom jag har lite andra projekt på sidan om så kommer detta att bli ett lågbudgetsbyge, då den i första hand kommer att fungera som vinterbil/busbil!

Mål:


Få ut ca 150-200 hk ur maskinen
Köra skiten ur så många fjortisBMW's som möjligt! :)
Få fram många glada miner
Ha jääävligt kul!!


Gamla updates
[spoiler]Att göra:

Motor

Bygga grenrörsadapter
Fixa oljeretur i oljetråget/oljetillförsel till turbon
Trycktäta förgasaren/bygga tryckbox
Modifiera toppen (större f.rum/mild portning/styvare fjädrar)
2,5 rör från turbon

Chassie

Biltemas saab900 bakfjädrar Kapade (Fram)
Biltemas volvo 245 "husvagnsfjädrar" (bak)
Eventellt styrservo :)




Bild

Nyinhandlat utgångsobjekt :)

Bild

Bild


21 juli

sitter och knåpar ihop en liten beställning från klracing :)

Bild


Lägesraport 16 augusti

Står ganska still atm, men har börjat skära ut lite flänsar till turbon och fixat oljetrycksadapter till blocket!
Och om allt går som planerat så åker jag efter en Malpassi btr + Boch bränslepump i hälgen! :)


29Augusti

Impulshandlade ettpar 16tums plåtfälgar idag, kommer att sitta förbannat bra med 5-10cm sänkning! Very Happy
Har även inhandlat bränslepump!


19 sept

Står förjävligt stilla nu! Tomt i spargrisen = 0 motivation...
Men imorgon så kommer första delen av mitt studielån, så då jävlar blir det att skicka iväg beställningen till klracing!

Har även börjat fundera på om man skulle ta och förflytta sig in till den moderna världen och införskaffa sig ett megasquirt! känns nästan värt 3000kr bara det att få ställa in den med en dator istället för att hålla på och jävlas med gamla igensatta munstycken i en glapp fugge.. så får se hur det blir, men v1.0 blir nog med fugge!

Bild
No fat chicks, vill skratch!?
kommer att bli 15 - 20 cm lägre bara finska bilprovningen ha sakt sitt! :)



7Oktober

Liten bilduppdate i väntan på något större! :)

Bild

Bild

Bild
Liten men luktar stor? :D


Sitter och funderar om jag ska börja slänga in lite updates på min Chevrolet som jag håller på med paralellt med volvon, eftersom att jag pysslar lika mycket med båda 2 så skulle ju det innebära dubbelt mera uppdates! :D
Så tråden skulle bli typ "Vad händer i Kjelles garage" eller "700hk" (150hk volvo+550hk cheva).

Vad tror folket?



20 November

*Pshhyyy*

Bild
Impulshandlade en dump igår, har även eventuellt lite andra grejjer pågång! :)
+ att det blir antagligen besiktning nångång i början av december.. Då börjar det roliga! :D

[/spoiler]

22Maj2013
Uppdate/omstart ett år senare...


(beslöt mig för att ta bort caminodelen då det blev för stökigt..)

Jepp, tappade plötsligt att vad motivation heter för projektet, berodde antagligen på att volvon inte hade plats i garaget..

Men plötsligt blev det en bil mindre i garaget.. :D

Körde snabbt in volvon före pappa fick in något annat projekt.. :)
Bild

helt sjukt vad motivation man fick!

Började med att plocka bort generator, kylare mm så man fick mera utrymme medan man konstruerar och funderar.

Började sedan på med grenrörsadaptern
Bild
Blir att bygga något sort stöd åt turbon sen, är inte dom tjockaste rören presic..

Bild
Hejsan! Ska du bo där? :)


Bild
Provmontering av intercoolern, nästa på att göra listan är att bygga fästen åt den så man får börja på med tryckrören! :)

Ska försöka att uppdatera varje gång man får nåtot vettigt gjort! :)
Senast redigerad av kjelle den 22 maj 2013, 16:47, redigerad totalt 18 gång.
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

kommer bli fett!
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Nice ska följas :D
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Såna här projekt vill jag se mer av i fortsättningen! lycka till nu!!!
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Tackar allihop! :D
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

faan va najs! :D äre en b23a? :)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

haampish skrev:faan va najs! :D äre en b23a? :)
ups! glömde skriva att det är en gammal hederlig 370tkm's b20 som skall våldtas! :D
Ska köra med den motorn så länge den håller, sen blir det antagligen 16v 230 :)
Användarens profilbild
Maxidude
Svårstartad skrothög
Inlägg: 330
Blev medlem: 24 april 2010, 21:20
Ort: -KungsBackA-

Inlägg av Maxidude »

Gasa tills de rasar! :mrgreen:
---> http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23523 <---
DRD racing 70cc ProJeCt ;)
Bild
Köper Derbi Drd racing kåpor! :)

I forgot to turn my swag off before bed, and woke up covered in bitches.
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

kjelle skrev:
haampish skrev:faan va najs! :D äre en b23a? :)
ups! glömde skriva att det är en gammal hederlig 370tkm's b20 som skall våldtas! :D
Ska köra med den motorn så länge den håller, sen blir det antagligen 16v 230 :)
fyfan va härligt ;) då får du förklara extra noga allt vad du gör, för ja ska köpa epa med en b20 o ifall pengarna räcker så blir de turbo, men vet ju inte riktigt hur man fixar det ... :roll:
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

JagHarEnDerbi skrev:Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

kjelle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Hur menar du nu? ^^
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

JagHarEnDerbi skrev:
kjelle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Det ju inte bara att sätta dit en turbo och köra precis. ;)
Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Hur menar du nu? ^^
han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

ml65 skrev:
JagHarEnDerbi skrev:
kjelle skrev: Nej det är det verkligen inte!... ;)
Men kommer först att köra med perverst lågt laddtryck, så man ser att man har koll på allt!
Hur menar du nu? ^^
han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
Lågt ladd= lättare att ställa in bränsle och tändning(då det inte blir så stor skillnad)
kommer att modifiera förbränningsutrymmena så det blir mindre kompression..

Och eftersom jag kommer att köra med trycktätad orginalfugge så slipper man allt krångel med äcklig insprutning! :)
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

kommer att bli najs, kul med ett bil projekt också :) skä följas :)
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

morr ;) <3
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

willemedDERBIN skrev:morr ;) <3
;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

kjelle skrev:
willemedDERBIN skrev:morr ;) <3
;)
vad äre för motor i den :)

b20 ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

willemedDERBIN skrev:
kjelle skrev:
willemedDERBIN skrev:morr ;) <3
;)
vad äre för motor i den :)

b20 ?
Jepp! :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

hissa ner en b23a men insprutning ;)

sen turbo eller kompressor på det :D

då säger DEN morr :D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Beställningsbump :D
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Omöjligt typ att döda en b20 utan att elda upp den hah :D
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

samueljohansson96 skrev:Omöjligt typ att döda en b20 utan att elda upp den hah :D
inte äns det fungerar :roll:

och sen K kam och dubbla SU förgasare :D
2 tum och så faan går den GÖÖT :D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Den motorn kommer vara ras efter första dan med riktigt ladd. :P
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

JagHarEnDerbi skrev:Den motorn kommer vara ras efter första dan med riktigt ladd. :P
Tur att man inte kommer att köra med "riktigt" ladd då..
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Så du tycker jag ska köra utan laddtrycksreglering och tryckslangar? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

kjelle skrev:
ml65 skrev:
JagHarEnDerbi skrev: Hur menar du nu? ^^
han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
Lågt ladd= lättare att ställa in bränsle och tändning(då det inte blir så stor skillnad)
kommer att modifiera förbränningsutrymmena så det blir mindre kompression..

Och eftersom jag kommer att köra med trycktätad orginalfugge så slipper man allt krångel med äcklig insprutning! :)
Enklare med insprutning om man vill att det ska gå. Du får jobba om du ska hiva ur 200 kusar ur en originalförgasare på trycksidan. Tror inte ens det brukar gå med r-sportsats på b23/b230 ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

bensinskalle skrev:
kjelle skrev:
ml65 skrev: han kommer köra lågt ladd om han inte ska ( bör ) kompsänker som jag fattar det .

bara snickra ihop ett fulkit , bara köra extra spridare eller ska du dit med riktiga spridare och åka e85 ?
Lågt ladd= lättare att ställa in bränsle och tändning(då det inte blir så stor skillnad)
kommer att modifiera förbränningsutrymmena så det blir mindre kompression..

Och eftersom jag kommer att köra med trycktätad orginalfugge så slipper man allt krångel med äcklig insprutning! :)
Enklare med insprutning om man vill att det ska gå. Du får jobba om du ska hiva ur 200 kusar ur en originalförgasare på trycksidan. Tror inte ens det brukar gå med r-sportsats på b23/b230 ;)
effekten kommer nog att ligga närmare 150 än 200 medtanke på att org.gasaren ska användas och att turbon inte är så stor.. ! :)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 598
Blev medlem: 22 november 2009, 20:09

Inlägg av JagHarEnDerbi »

kjelle skrev:
JagHarEnDerbi skrev:Den motorn kommer vara ras efter första dan med riktigt ladd. :P
Tur att man inte kommer att köra med "riktigt" ladd då..
Så vi snackar inte "riktigt" ladd alltså? :shock:
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

kjelle skrev:
PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Så du tycker jag ska köra utan laddtrycksreglering och tryckslangar? :)
jajjamensan ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

PoWeRKinG skrev:
kjelle skrev:
PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)
Så du tycker jag ska köra utan laddtrycksreglering och tryckslangar? :)
jajjamensan ;)
Ja jag skulle vilja se dig lösa det :lol:


Iaf: Köp en weber 48:a eller något annat stort och en carbontätad turbo och bygg sugturbo istället. Mycket enklare och smidigare om man kan inte nödvändigtvis ska ha intercooler, och du spiller ha en förgasare som läcker som ett såll.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

PoWeRKinG skrev:looool men dumpventil, blåa rör och laddtryckksmätare drar den allt! ;)

beställ lite prestandagrejer istället! ;)

-.- då har du inte alla hästar i stallet :D och kmr inte få några hästar :D
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

haha jag skojjade med han ;) jag är inte helt körd ;)
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

najsnajs ;)
Skriv svar