Enkla tips för en nybörjare

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

smoketoomuch
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:44

Enkla tips för en nybörjare

Inlägg av smoketoomuch »

Hej på er.
har köpt en Peugeot Kisbee som pendlarmoppe men det är lite träligt att åka 45 i 2 mil :-/ Vad plockar jag bort/byter/ändrar med minsta möjliga ansträngning och åverkan för att iaf komma upp i 60 knyck?

/ Smoke
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Du kan ju dra variatorbrickan, och byta vikter o dra pluggen :) inte så jätte svårt eller jobbig :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Det enklaste är ju att ta bort alla strypningar i/vid variatorn! att byta variator vikter är inget att rekomendera om du inte väger 150 kg för då ska du ha lättare men annars så byt inte med variator vikter försämrar bara toppfarten och accelerationen (tro mig jag har provat på min, 9 g va bäst för mig och det var orginal)
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
smoketoomuch
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:44

Inlägg av smoketoomuch »

Hur är det med CDIn? Måste jag byta/avstrypa den?
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Ta bort variatorringen sen finns en variator bricka bak på variatorn , ta bort den så att bara locket är kvar så är den avstrypt. vill du strypa av avgasröret så kan du såga av blindröret och svetsa igen. Med detta kanske den toppar 65 på mätaren
Avverkade moppar & A-traktorer

5x Speedfight
4x Aerox
2x Slider
3x Viva city
1x Derbi Senda
2x Yamaha FS1
2x Baotian
Volvo 240 turbo okapad
2x Volvo 744 kapad

Nuvarande fordon

BMW 320 M-sport E46
Speedfight 2 09
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

Det lättaste du kan göra är att ta bort variatorbrickan. Det är bara en bricka som du tar bort och då går den i ~55. Kolla om det är strypning i röret, den kan du även ta bort men då måste du bestycka om den, dvs byta munstycke så den får mer bensin annars kommer den skära/värmenypa inom en snar framtid. Om det finns en blindtarm kan du kapa av den och sätta för hålet sen så kommer den bli starkare och gå lite fortare, då behöver du också gå upp någon storlek i munstycke.
smoketoomuch skrev:Hur är det med CDIn? Måste jag byta/avstrypa den?
Du måste inte, men om den är strypt så kommer det antagligen gå fortare om du stryper av/byter till en ostrypt.
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

samueljohansson96 skrev:Ta bort variatorringen sen finns en variator bricka bak på variatorn , ta bort den så att bara locket är kvar så är den avstrypt. vill du strypa av avgasröret så kan du såga av blindröret och svetsa igen. Med detta kanske den toppar 65 på mätaren
65 på mätarn då går din viva dåligt min gjorde 70 på mätarn med 11g vikter
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
smoketoomuch
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:44

Inlägg av smoketoomuch »

Om jag tar bort variatorbrickan/locket, tappar jag i acc även om toppfarten ökar? Eller gäller det om jag byter vikter?
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

smoketoomuch skrev:Om jag tar bort variatorbrickan/locket, tappar jag i acc även om toppfarten ökar? Eller gäller det om jag byter vikter?
kan tappa axx men inget märk värdigt:)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
smoketoomuch
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 maj 2011, 15:44

Inlägg av smoketoomuch »

Bara att testa och ut och köra helt enkelt... Tack alla
Skriv svar