Effektrör funderingar

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Karlssoonn
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 13 juni 2011, 16:44

Effektrör funderingar

Inlägg av Karlssoonn »

Jag är ny inom moppevärlden och jag har läst runt lite på forum osv och jag har tänkt att köpa ett Yasuni Z rör till min aerox. Jag har tänkt att ha röret strypt och köra lagligt. Jag undrar vad som händer om jag sätter på Yasuni röret och har det strypt. Blir det bättre axx? Händer det något med toppfarten eller händer det inte något? Jag undrar också om försäkringen gäller efter ombesiktningen om man bytt avgassystem.


Tack på förhand
Senast redigerad av Karlssoonn den 13 juni 2011, 18:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Varför i hela friden skall du köpa ett efektrör och köra lagligt och ombesiktiga bara för att kanske få lite bättre axx. Nu vill jag veta hur du tänker. Ett strypt effektrör gör max 40 km/h , sedan är det ju otroligt få som ombesiktigar med strypta rör. Det är mer försäljnings plöj att säga att dem är strypta och väg lagliga för att sedan ta bort pluggen och känna sig som gangster. Ändra inte något på din moppe om du ändo inte får trimma , värdelöst.
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

vad jag vet så måste den besiktas för att vara laglig... och så bli den nog bara slöare än med originalröret. +plus att den drar till sig polisen med ljudet och utseendet
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Om du ska köra med plugg i så lär den inte gå bra, kanske sämre än original. Om försäkringen gäller eller ej är jag lite tveksam om. Tror dock tyvärr att den inte gäller.
Karlssoonn
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 13 juni 2011, 16:44

Inlägg av Karlssoonn »

Jag är ny inom mopedvärlden det är därför jag frågar. Finns det något sätt att få moppen att få bättre axx/toppfart utan att det är olagligt eller är det alltid olagligt att göra något sånt?

Tack för svar
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Alla modifikationer på mopeden är olagliga då fordonet är helfordonsgodkänt. Ska man vara nitisk får du inte ens byta bromshandtag till något annat än original men det är det ingen som bryr sig om. Vad det gäller ändring av effekt så är det strikt förbjudet och det bryr sig polisen om.

Ändra din rubrik till en lite mer passande också så slipper jag låsa
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Karlssoonn
Elmoped
Inlägg: 121
Blev medlem: 13 juni 2011, 16:44

Inlägg av Karlssoonn »

chifen skrev:Alla modifikationer på mopeden är olagliga då fordonet är helfordonsgodkänt. Ska man vara nitisk får du inte ens byta bromshandtag till något annat än original men det är det ingen som bryr sig om. Vad det gäller ändring av effekt så är det strikt förbjudet och det bryr sig polisen om.

Ändra din rubrik till en lite mer passande också så slipper jag låsa

Tack ska du ha! :)
Skriv svar