är det möjligt att få upp moppen i 160km/h

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

är det möjligt att få upp moppen i 160km/h

Inlägg av kristian »

det är lite konstigt tycker jag att folk får upp moppen i 160? är det en glädje mätare eller. min går i 120 upp mätt efter bil. jag har 75cc 80 kubiks förgasare insug ,klakkar,sport luft filter men har beställt ett tk ochså. undrar om det är så lätt som alla säger att bara ha en krök och en cylinder :? :?
Drack //
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Det är inte omöjligt, men det är inte vanligt.

Mvh // Kong
Danneman
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 16 september 2007, 09:52

Inlägg av Danneman »

tror personligen inte att du kommer få upp den i 160 me bara cylinder och krök men tillräckligt fort :)
dASE?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

160 så snackar vi verkligen bra inställningar och setup

liten notering:

setupen bör vara:
stor portad 75cc-80cc hypercylle
24-30mm förgasare+insug, membran, luftfilter
bytt vev
trimmtändning
koppling
rejäl hyperkrök ( mhr, pr mm )

För hastigheter över 120 osv bör man ha en ganska tung setup, helst hyper, och då bör man byta de som jag skrivit upp ^^

De är inte bara att slänga på en hypercylle, förgasare o rör. De kanske funkar nåra minuter, tills lagrena blir söndertrasade, tändningen packar ihop, kopplingen bränner och slirar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Re: är det möjligt att få upp moppen i 160km/h

Inlägg av bensinskalle »

kristian skrev:det är lite konstigt tycker jag att folk får upp moppen i 160? är det en glädje mätare eller. min går i 120 upp mätt efter bil. jag har 75cc 80 kubiks förgasare insug ,klakkar,sport luft filter men har beställt ett tk ochså. undrar om det är så lätt som alla säger att bara ha en krök och en cylinder :? :?
vev? tändning? koppling? membran? tk!!!!????? tror du bör satsa på något bättre om du vill nå höga farter än tk, speciellt när du har större cylinder ^^, satsa på sp , "billigt" gämfört me andra värre rör ( bara en litn noering om de kan vara av intresse ;) )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
xps_joachim
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 31 maj 2007, 21:23

Inlägg av xps_joachim »

Det går, men bara om du drar pluggen.


!OBS!

Detta fungerar bar på drack!
xps_joachim
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 31 maj 2007, 21:23

Inlägg av xps_joachim »

hahah oj jag läste bara överskriften!


hahha 80 kubiks förgasare?

120 km/h ?


160 km/h är inte omöjligt.
Men då måste du ha någon fruktansvärd hög kunskap. Inga köpta grejer utan egenbyggde. Låg vikt och extremt lågt luftmotstånd. Kreidler byggde tävlingsmaskiner på 60/70talet. 50cc och 22hk, de gick runt 200km/h


Men en Senda eller nåt annat skit kommer aldrig att göra några 160. Den högsta hastigheten med en sån moped är ca 130-140 med rätt trim. En mekaniker kanske skulle kunna få upp den i 5-10 km/h till!
Kreidlermongo
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 november 2007, 20:36

Inlägg av Kreidlermongo »

Luftmotståndet ökar i kvadraten.

Dvs dubblar du hastigheten fyrdubblar du luftmotståndet.

Alltså krävs det MINST 30hk och ett jämt vridmoment att få en Derbi utan kåpor att gå i 150.

VARFÖR ska jag inte gå in djupare om på detta forum iaf.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

kör du utan kåpor vill inte jag åka i 160 xD man får sätta på mer kåpor och modda de som redan sitter för att få lågt luftmotstånd
Användarens profilbild
drayper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 1 juni 2007, 22:30

omg

Inlägg av drayper »

Alltså vad sysslar ni med ! en 80 kubiks förgasare? Och en 75 vad är det för 75cc du har då? och vad har du för mebran osv skulle inte tro att du får upp din i 120 max typ 110:S och sen när du ska få den över 160 är nästan helt intill omöjligt alltså 160 "ärliga" uppmätt med gps! Om du ens ska komma i närheten så skaffa en hyper cylinder , porta den match porta den med blocket osvosv. och en jävligt go trimtändning du får nog lägga ut en 20-30 tusen kr för att du ska få den över 130! och det spelar ingenroll om du har sportluftsfilter eller inte den går inte snabbare för det! Låter bara lite mer kanske lite goare också!
Kreidlermongo
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 november 2007, 20:36

Re: omg

Inlägg av Kreidlermongo »

drayper skrev:Alltså vad sysslar ni med ! en 80 kubiks förgasare? Och en 75 vad är det för 75cc du har då? och vad har du för mebran osv skulle inte tro att du får upp din i 120 max typ 110:S och sen när du ska få den över 160 är nästan helt intill omöjligt alltså 160 "ärliga" uppmätt med gps! Om du ens ska komma i närheten så skaffa en hyper cylinder , porta den match porta den med blocket osvosv. och en jävligt go trimtändning du får nog lägga ut en 20-30 tusen kr för att du ska få den över 130! och det spelar ingenroll om du har sportluftsfilter eller inte den går inte snabbare för det! Låter bara lite mer kanske lite goare också!
Du är en fantastisk människa
Användarens profilbild
drayper
Svårstartad skrothög
Inlägg: 177
Blev medlem: 1 juni 2007, 22:30

Re: omg

Inlägg av drayper »

Kreidlermongo skrev:
drayper skrev:Alltså vad sysslar ni med ! en 80 kubiks förgasare? Och en 75 vad är det för 75cc du har då? och vad har du för mebran osv skulle inte tro att du får upp din i 120 max typ 110:S och sen när du ska få den över 160 är nästan helt intill omöjligt alltså 160 "ärliga" uppmätt med gps! Om du ens ska komma i närheten så skaffa en hyper cylinder , porta den match porta den med blocket osvosv. och en jävligt go trimtändning du får nog lägga ut en 20-30 tusen kr för att du ska få den över 130! och det spelar ingenroll om du har sportluftsfilter eller inte den går inte snabbare för det! Låter bara lite mer kanske lite goare också!
Du är en fantastisk människa
du verkar ha ett bra liv du med vad gör du ens här?
Kreidlermongo
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 november 2007, 20:36

Inlägg av Kreidlermongo »

Chillar livet :evil: :twisted: :roll: :wink: :cry: :oops: :P :x :shock: :? 8) :lol: :o :( 8) :? :) :D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Nej, DU kan inte få upp en moped i 160 km/h.


Att få upp en moped i dom hastigheterna är det INTE många som klarat av.

och då är det ignen moped längre.
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

ja jag har mycet små saker från en gammal cross mebran ochså köpte nån dyr cylinder har även byt vev och lager den går i 120-115 men jag sa inte att jag skulle ha upp min moppe i 160km/h undrar om det är så billigt som många kompisar säger
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

jag har drat pluggen nötter :evil:
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

när jag säger att mopen går i 120 så gör den det :evil: då ska ni inte säga något 75 cylinder har jag och en förgasare från en 80 cross
Drack //
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

okej? till att börja med så skriv ordentligt så man förstår vad du menar, med punkter och kommatecken etc. för det andra så verkar det inte särskilt seriöst när du inte ens har koll på vad för cylinder du har och vilken storlek det är på din förgasare?

mvh Fredrik


EDIT: kollade på ditt galleri nu och såg att det sitter en airsal cylinder på din moped och ett orginalrör. en enkel slutsats är då att den absolut inte toppar några 120km/h. skulle faktiskt inte tro att du kommer
över 100-sträcket.
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

kom hem till mig och testa dåså får du se :P ja hade lite bbrotom bara skulle bort. men jag ska skärpa mig. men den går i 120/115 km/h
Drack //
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

vad har du mätt upp den med?
tvivlar väldigt starkt på att den skulle göra så mycket då min polares moppe med airsal och metrakit thrower knappt gör 100 och då går den riktigt bra.

mvh
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

Med bil
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

enligt mätaren gör den det jag har dervat ochså
Drack //
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

okej, då kan du räkna med att den verkligen inte gör 115-120km/h. om du mäter upp den med en gps så kommer du får se att den knappt gör över 100. mopeder har extrema glädjemätare.


mvh
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

enligt mätaren på bilen gör den det mätaren på mopeden stanar på 90 och där e det stopp fast att jag har mycket kvar att ge
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

ska inte säga något men ska inte bilens mätare gå rätt då ne men var får man tag i en gps då
Drack //
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

kristian skrev:ska inte säga något men ska inte bilens mätare gå rätt då ne men var får man tag i en gps då

Din moped gör inte en kilometer över 100 om du har Airsal och org rör...


Och nej en bilmätare visar inte rätt som alla tror.


Gps kan du köpa lite varstans.
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

helt rätt henry!
en bilmätare kan visa minst lika fel som en mopedmätare.
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

ok men vad tror ni att den går då då
och om bil mätaren går så himmla fel skulle man få böter hela tiden tycker jag. ok men vad ska jag göra om jag vill ha uppen i 120 då :? Ge tips gärna. men folk säger ju att deras moppar går i 90 när dom bara har krök. Snälla hjälp mig nu
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

??? Vad går en 80 kubiks cross i ???
Drack //
Teddyboy
Elmoped
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 september 2007, 10:51

Inlägg av Teddyboy »

120 tror jag faktiskt inte på det måste vart en glädjemätare
Ursprungligen postat av andreas90
Hej.
Jag har precis köpt en speedflight nr 2 och jag undrar hur man byter växel¨på den. Hittar inte spaken som alla mina kompisar har var sitter DEN? :hmm:
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

kristian skrev:ok men vad tror ni att den går då då
och om bil mätaren går så himmla fel skulle man få böter hela tiden tycker jag. ok men vad ska jag göra om jag vill ha uppen i 120 då :? Ge tips gärna. men folk säger ju att deras moppar går i 90 när dom bara har krök. Snälla hjälp mig nu
bilmätaren visar juh för mycket, då lär du ju inte precis få några böter om du kör för sakta, hehe.
att mopeder gör 90 med bara krök är ju inte ovanligt, men då är det högvarviga rör vi snackar om. din cylinder är lågvarvig och det är ditt orginalrör med därför så går den inte så mycket fortare än mopeder med bara krök. om du vill ha den till att gå i 120 så är det en hel del som måste göras, då måste du nästan ta steget upp i hyperklassen och det är ett ganska stort steg från att ha kört airsal.


Mvh Fredde
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög
Inlägg: 163
Blev medlem: 31 maj 2007, 17:18
Ort: karlskrona

Inlägg av Fredde92 »

kristian skrev:??? Vad går en 80 kubiks cross i ???
crossar byggs aldrig för att gå fort, dom byggs för att vara starka då du inte kommer upp i några högre farter på en crossbana. så det är väldigt olika, den kan vara drevad för att toppa 70km/h med ett jävla acc eller så kan den toppa långt över 100 fast med sämre acc. så begrepet "80cc cross" kan vara väldigt olika.
hoppas du fattar hur jag menar.

mvh fredde
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

fattar men då kan jag säga jelle fall att den går över 70 för jag drog min yamaha 99 med moppen jelle fall men inte i accet. har en 125 nu den hålde jag i fart men jag hade rätt så fet blaning i crossen för annars kan inte crossen köra på höga varv så lenge
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

ja vad ska man skaffa för trim då jag har ett tk på väg. vad tror du att den gör då då. ska man skaffa en annan tänings platta ? cylinder. hjälp snälla
Drack //
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

jag har en arisal men vad är det för fel på den finns det inte olika låg och högvarviga
Drack //
Låst