det är lite konstigt tycker jag att folk får upp moppen i 160? är det en glädje mätare eller. min går i 120 upp mätt efter bil. jag har 75cc 80 kubiks förgasare insug ,klakkar,sport luft filter men har beställt ett tk ochså. undrar om det är så lätt som alla säger att bara ha en krök och en cylinder
160 så snackar vi verkligen bra inställningar och setup
liten notering:
setupen bör vara:
stor portad 75cc-80cc hypercylle
24-30mm förgasare+insug, membran, luftfilter
bytt vev
trimmtändning
koppling
rejäl hyperkrök ( mhr, pr mm )
För hastigheter över 120 osv bör man ha en ganska tung setup, helst hyper, och då bör man byta de som jag skrivit upp ^^
De är inte bara att slänga på en hypercylle, förgasare o rör. De kanske funkar nåra minuter, tills lagrena blir söndertrasade, tändningen packar ihop, kopplingen bränner och slirar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
kristian skrev:det är lite konstigt tycker jag att folk får upp moppen i 160? är det en glädje mätare eller. min går i 120 upp mätt efter bil. jag har 75cc 80 kubiks förgasare insug ,klakkar,sport luft filter men har beställt ett tk ochså. undrar om det är så lätt som alla säger att bara ha en krök och en cylinder
vev? tändning? koppling? membran? tk!!!!????? tror du bör satsa på något bättre om du vill nå höga farter än tk, speciellt när du har större cylinder ^^, satsa på sp , "billigt" gämfört me andra värre rör ( bara en litn noering om de kan vara av intresse )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
160 km/h är inte omöjligt.
Men då måste du ha någon fruktansvärd hög kunskap. Inga köpta grejer utan egenbyggde. Låg vikt och extremt lågt luftmotstånd. Kreidler byggde tävlingsmaskiner på 60/70talet. 50cc och 22hk, de gick runt 200km/h
Men en Senda eller nåt annat skit kommer aldrig att göra några 160. Den högsta hastigheten med en sån moped är ca 130-140 med rätt trim. En mekaniker kanske skulle kunna få upp den i 5-10 km/h till!
Alltså vad sysslar ni med ! en 80 kubiks förgasare? Och en 75 vad är det för 75cc du har då? och vad har du för mebran osv skulle inte tro att du får upp din i 120 max typ 110:S och sen när du ska få den över 160 är nästan helt intill omöjligt alltså 160 "ärliga" uppmätt med gps! Om du ens ska komma i närheten så skaffa en hyper cylinder , porta den match porta den med blocket osvosv. och en jävligt go trimtändning du får nog lägga ut en 20-30 tusen kr för att du ska få den över 130! och det spelar ingenroll om du har sportluftsfilter eller inte den går inte snabbare för det! Låter bara lite mer kanske lite goare också!
drayper skrev:Alltså vad sysslar ni med ! en 80 kubiks förgasare? Och en 75 vad är det för 75cc du har då? och vad har du för mebran osv skulle inte tro att du får upp din i 120 max typ 110:S och sen när du ska få den över 160 är nästan helt intill omöjligt alltså 160 "ärliga" uppmätt med gps! Om du ens ska komma i närheten så skaffa en hyper cylinder , porta den match porta den med blocket osvosv. och en jävligt go trimtändning du får nog lägga ut en 20-30 tusen kr för att du ska få den över 130! och det spelar ingenroll om du har sportluftsfilter eller inte den går inte snabbare för det! Låter bara lite mer kanske lite goare också!
drayper skrev:Alltså vad sysslar ni med ! en 80 kubiks förgasare? Och en 75 vad är det för 75cc du har då? och vad har du för mebran osv skulle inte tro att du får upp din i 120 max typ 110:S och sen när du ska få den över 160 är nästan helt intill omöjligt alltså 160 "ärliga" uppmätt med gps! Om du ens ska komma i närheten så skaffa en hyper cylinder , porta den match porta den med blocket osvosv. och en jävligt go trimtändning du får nog lägga ut en 20-30 tusen kr för att du ska få den över 130! och det spelar ingenroll om du har sportluftsfilter eller inte den går inte snabbare för det! Låter bara lite mer kanske lite goare också!
Du är en fantastisk människa
du verkar ha ett bra liv du med vad gör du ens här?
ja jag har mycet små saker från en gammal cross mebran ochså köpte nån dyr cylinder har även byt vev och lager den går i 120-115 men jag sa inte att jag skulle ha upp min moppe i 160km/h undrar om det är så billigt som många kompisar säger
okej? till att börja med så skriv ordentligt så man förstår vad du menar, med punkter och kommatecken etc. för det andra så verkar det inte särskilt seriöst när du inte ens har koll på vad för cylinder du har och vilken storlek det är på din förgasare?
mvh Fredrik
EDIT: kollade på ditt galleri nu och såg att det sitter en airsal cylinder på din moped och ett orginalrör. en enkel slutsats är då att den absolut inte toppar några 120km/h. skulle faktiskt inte tro att du kommer
över 100-sträcket.
vad har du mätt upp den med?
tvivlar väldigt starkt på att den skulle göra så mycket då min polares moppe med airsal och metrakit thrower knappt gör 100 och då går den riktigt bra.
okej, då kan du räkna med att den verkligen inte gör 115-120km/h. om du mäter upp den med en gps så kommer du får se att den knappt gör över 100. mopeder har extrema glädjemätare.
ok men vad tror ni att den går då då
och om bil mätaren går så himmla fel skulle man få böter hela tiden tycker jag. ok men vad ska jag göra om jag vill ha uppen i 120 då Ge tips gärna. men folk säger ju att deras moppar går i 90 när dom bara har krök. Snälla hjälp mig nu
120 tror jag faktiskt inte på det måste vart en glädjemätare
Ursprungligen postat av andreas90
Hej.
Jag har precis köpt en speedflight nr 2 och jag undrar hur man byter växel¨på den. Hittar inte spaken som alla mina kompisar har var sitter DEN? :hmm:
kristian skrev:ok men vad tror ni att den går då då
och om bil mätaren går så himmla fel skulle man få böter hela tiden tycker jag. ok men vad ska jag göra om jag vill ha uppen i 120 då Ge tips gärna. men folk säger ju att deras moppar går i 90 när dom bara har krök. Snälla hjälp mig nu
bilmätaren visar juh för mycket, då lär du ju inte precis få några böter om du kör för sakta, hehe.
att mopeder gör 90 med bara krök är ju inte ovanligt, men då är det högvarviga rör vi snackar om. din cylinder är lågvarvig och det är ditt orginalrör med därför så går den inte så mycket fortare än mopeder med bara krök. om du vill ha den till att gå i 120 så är det en hel del som måste göras, då måste du nästan ta steget upp i hyperklassen och det är ett ganska stort steg från att ha kört airsal.
kristian skrev:??? Vad går en 80 kubiks cross i ???
crossar byggs aldrig för att gå fort, dom byggs för att vara starka då du inte kommer upp i några högre farter på en crossbana. så det är väldigt olika, den kan vara drevad för att toppa 70km/h med ett jävla acc eller så kan den toppa långt över 100 fast med sämre acc. så begrepet "80cc cross" kan vara väldigt olika.
hoppas du fattar hur jag menar.
fattar men då kan jag säga jelle fall att den går över 70 för jag drog min yamaha 99 med moppen jelle fall men inte i accet. har en 125 nu den hålde jag i fart men jag hade rätt så fet blaning i crossen för annars kan inte crossen köra på höga varv så lenge
ja vad ska man skaffa för trim då jag har ett tk på väg. vad tror du att den gör då då. ska man skaffa en annan tänings platta ? cylinder. hjälp snälla