Lätt mc - Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

p0d1 skrev:
jespersallvik skrev:jag står inför ett svårt val, antingen köpa duke eller fortsätta med moppe,
jag har precis nått pengarna för att köpa en beggad duke men nu blev jag tveksam om det verkligen är det jag vill för jag måste ha kort och skinställ också så det hamnar på cirka 20k till och det är pengar som jag aldrig får tillbaka. och jag kommer inte vilja köra lätt mc när jag fyllt 18 för då ska jag ha bil. för det är inte mer än 8 månader jag kommer ha duken och frågan är om det verkligen är värt nästa 20k. för jag är verkligen inte den som är gjord av pengar och har inga föräldrar som betalar heller så jag måste samla pengarna själv förutom pengarna till kortet (mamma har sagt att hon pröjjsar det) så min fråga är om ni tycker det är värt det eller om man ska köpa nån fin aerox istället?
jespersallvik skrev:Nu har jag bestämt mig! Blir duke! Men nu skulle jag va tacksam om de finns nån som vill sälja sin duke till mig, de måste finnas akrapovic eller nåt annat rör på, de finns ingen på blocket just nu, och jag är ganska desperat
Jag brukar normalt sett förespråka 125a hela tiden och pusha folk till att ta det, men i ditt fall nej.
Har jag tolkat det rätt så fyller du 18 år om åtta månader även om du inte skrev det, men du skrev "för det är inte mer än 8 månader jag kommer ha duken" så drog en slutsats.

Att få körlektioner just nu när säsongen börjat är svårt ifall man bor i en storstad eller i närheten av, fullbokat, detsamma gäller uppkörningstider, jag bor i närheten av tre stycken i Stockholmsområdet, Gillinge, Tullinge och Nyköping och samtliga är proppade, man har tur om man får tid.

Och såsom du själv skriver, du bajsar inte pengar, antar du inte har någon praktik eller ett sommarjobb som genererar pengar heller.
20.000 kronor ÄR mycket pengar oavsett vad folk säger, spara dom och gör något klokare av det såsom att spara till bostadsrätt eller A2-kort och mellantung motorcykel.

Sen så väljer du Duke, fina att titta på, inga märkvärdiga köregenskaper eller effekt som gör det värt att köpa den hojen, finns bättre och billigare alternativ, men inte lika snygga.


TL;DR Skit i A1 för att du fyller snart, spara pengarna till A2 eller handpenning på bostadsrätt.
Nej, jag skrev oklart! Jag mena att man bara kör på sommar halvåret! Sorry! Fyller 16 i juni! Men har redan bestämt mig! De blir en duke! Mamma får hjälpa mig me pengar! Och visst jag har ganska lätt att få pengar! Jag har sommarjobb som kommer generera cirka 10-13k under hela sommarn! + att jag annars på nåt kpnstigt sätt alltid får tag i pengar! Hade 500 på kontot i augusti, nu har jag 25k, har visserligen sålt en moppe för 13k och en för 5, resten vet jag inte vart jag har fått ifrån nästan, och snart ska jag sälja en till för 3500, så pengar finns de hyffsat! Förlåt om jag var oklar i texten! Men får väll snacka me mamma om att boka kör tid! Men kommer troligen inte ta några lektioner, då jag känner att jag kan de mesta! Självsäker som jag är
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

jespersallvik skrev: Nej, jag skrev oklart! Jag mena att man bara kör på sommar halvåret! Sorry! Fyller 16 i juni! Men har redan bestämt mig! De blir en duke! Mamma får hjälpa mig me pengar! Och visst jag har ganska lätt att få pengar! Jag har sommarjobb som kommer generera cirka 10-13k under hela sommarn! + att jag annars på nåt kpnstigt sätt alltid får tag i pengar! Hade 500 på kontot i augusti, nu har jag 25k, har visserligen sålt en moppe för 13k och en för 5, resten vet jag inte vart jag har fått ifrån nästan, och snart ska jag sälja en till för 3500, så pengar finns de hyffsat! Förlåt om jag var oklar i texten! Men får väll snacka me mamma om att boka kör tid! Men kommer troligen inte ta några lektioner, då jag känner att jag kan de mesta! Självsäker som jag är
Det är då värt att ta A1 om du inte ens fyllt 16! De två bästa perioderna jag har haft i mitt liv har varit med 125a och nytaget körkort med en skrotbil som förstabil, oförglömliga minne.

Tycker du ska tänka igenom beslutet med Duken, fina att titta på men inget att hurra över när du sitter på sadeln..

Körlektioner bör du ta, du har bara kört moped, utbildningen för AM är inte i närheten av A1, A1 har likadan utbildning som A2 A-körkort.
Du kommer bli tvungen att träna på hur du ska bete dig i stadstrafik, vart i körfältet du ska ligga beroende på vart du ska etc, sen på landsväg så ska du kunna planera körningen så du tar en kurva bra och korrekt, allt beroende på om kurvan är skymd, öppen, över ett backkrön, eller om det finns utfart i eller efter kurvan, det är svårare än man tror.

Sen för att inte tala om krypkörningen som är jävlig, även undanmanövern kan vara knixig också..
Fluffehpaw
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 april 2014, 02:18

Inlägg av Fluffehpaw »

Jag ska införskaffa mig en lv-reggad Supermotard, helst en 125cc ktm exc 2002-2008 för mer pengar en så har jag inte. :)

jag funderade på vad det är jag ska kolla på när jag ska köpa en, eftersom jag aldrig köpt någon 125a förr :P

Tacksam för svar!
stay cool,
Ola[/quote]
LOL........
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Fluffehpaw skrev:Jag ska införskaffa mig en lv-reggad Supermotard, helst en 125cc ktm exc 2002-2008 för mer pengar en så har jag inte. :)

jag funderade på vad det är jag ska kolla på när jag ska köpa en, eftersom jag aldrig köpt någon 125a förr :P

Tacksam för svar!
stay cool,
Ola
Googla så hittar du, finns flertal guides på internet med punkter man ska gå igenom, tips är att leta upp tre fyra stycken, skriva ner alla punkter på ett block och ta med dig, så bockar du av en efter en.

Något som snabbt kan bli dyrt är slitna däck, dåligt drivpaket(kedja och drev), framgafflar som läcker olja.

Ta din tid och gå igenom hojen noga överallt, leta efter läckage, skruvar som fattas(tyder ofta på klantarsle till ägare/hemmamekare) och skicket överlag, skicket överlag är oftast viktigare än miltalet, men visst, hellre en EXC som gått 50 timmar och ser okej ut än en EXC som gått 340 timmar och är i perfekt skick utseendemässigt, ju högre miltal/timtal så brukar servicen öka och bli dyrare då den blir mer omfattande.
grinchen
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 december 2013, 01:39
Ort: umeå

Inlägg av grinchen »

hur är servicen på husqvarna sms 125?
frånse från ovan då jag är en moppepojke utan musch.däremot allt under är sant.

framdäck? ä int de ett stöd?

frågan är inte vilken moppe du ska köpa, utan vilken färg du ska ha på gileran
stolt ägare till en gilera stalker och en h@k
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

hallå
har en fråga. när man ska övningsköra med lätt mc går de bra om handledaren åker med bil efter eller måste dom åka motorcykel?
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Gasres97 skrev:hallå
har en fråga. när man ska övningsköra med lätt mc går de bra om handledaren åker med bil efter eller måste dom åka motorcykel?
nej ska du övningsköra privat måste handledaren ha egen hoj eller sitta bakpå din.
Yamaha YZF R125
Gasres97
Svårstartad skrothög
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 november 2013, 21:09
Ort: Partille

Inlägg av Gasres97 »

adamwestman skrev:
Gasres97 skrev:hallå
har en fråga. när man ska övningsköra med lätt mc går de bra om handledaren åker med bil efter eller måste dom åka motorcykel?
nej ska du övningsköra privat måste handledaren ha egen hoj eller sitta bakpå din.
Aa okej tack, då va de som jag trodde
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

köpt min duke nu! blev en 2013 som gått 8mil, har inte skaffat kortet än så det ända jag får gör är att köra till jobbet, så vet ej om jag kommer hitta nån stanns att toppa den, så jag undrar om den har strypning eller inte? det står olika överallt! så jag skulle vilja veta, för om det finns ska den bort på en gång!
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

jespersallvik skrev:köpt min duke nu! blev en 2013 som gått 8mil, har inte skaffat kortet än så det ända jag får gör är att köra till jobbet, så vet ej om jag kommer hitta nån stanns att toppa den, så jag undrar om den har strypning eller inte? det står olika överallt! så jag skulle vilja veta, för om det finns ska den bort på en gång!
Lider med dig.

Befinn dig på en raksträcka, ställ dig vid vägen tills alla bilar passerat en bra bit, sen så gasar du ur hojen och ser din toppfart, då märker du om den är strypt.
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

p0d1 skrev:
jespersallvik skrev:köpt min duke nu! blev en 2013 som gått 8mil, har inte skaffat kortet än så det ända jag får gör är att köra till jobbet, så vet ej om jag kommer hitta nån stanns att toppa den, så jag undrar om den har strypning eller inte? det står olika överallt! så jag skulle vilja veta, för om det finns ska den bort på en gång!
Lider med dig.

Befinn dig på en raksträcka, ställ dig vid vägen tills alla bilar passerat en bra bit, sen så gasar du ur hojen och ser din toppfart, då märker du om den är strypt.
Haha tack!
Får väll göra så! Än så länge har jag varit uppe i 90 o då får man en jävla kick asså! Älska känslan!
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

jespersallvik skrev:
p0d1 skrev:
jespersallvik skrev:köpt min duke nu! blev en 2013 som gått 8mil, har inte skaffat kortet än så det ända jag får gör är att köra till jobbet, så vet ej om jag kommer hitta nån stanns att toppa den, så jag undrar om den har strypning eller inte? det står olika överallt! så jag skulle vilja veta, för om det finns ska den bort på en gång!
Lider med dig.

Befinn dig på en raksträcka, ställ dig vid vägen tills alla bilar passerat en bra bit, sen så gasar du ur hojen och ser din toppfart, då märker du om den är strypt.
Haha tack!
Får väll göra så! Än så länge har jag varit uppe i 90 o då får man en jävla kick asså! Älska känslan!
:lol:
Du vänjer dig snabbt med farten dock, numer så är 200 km/h för mig en allt för vanlig hastighet för mig när jag åker tidigt till jobbet på morgonen, i början var det "läskigt" och "häftigt" nu är det som att ha farthållaren på 120 km/h.
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Fyller 16 nästa år och funderar på att ta a1 kortet! För att övertala mina föräldrar om detta så måste jag nog iaf betala kortet själv. Hur mycket kostade det för er?
Behöver ej körlektioner då jag kan köra med min pappa.
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Får man också skjutsa på lätt mc?
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

hephox skrev:Får man också skjutsa på lätt mc?
Både ja och nej. Du får göra det när du fyllt 18. Innan nej.
Yamaha YZF R125
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

adamwestman skrev:
hephox skrev:Får man också skjutsa på lätt mc?
Både ja och nej. Du får göra det när du fyllt 18. Innan nej.
Fan då blire ingen lätt mc :cry:
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

det kanske fan blir lätt mc för mig ändå.
Men vad tycker ni?

Om jag ska ta lätt mc så måste jag ha kvar moppen för att kunna åka runt med tjejen på sommarlovet osv.

Men då måste jag inte bara betala körkortet själv utan jag måste även betala försäkringen på hojen eller moppen (som ligger runt 2 k per år) jag får dessutom betala allt skydd osv själv+ att jag kanske måste betala halva hojen.

Så det blir alltså 2 tusen för försäkring per år+ körkort runt 6 tusen kanske+ halva hojen och då blir det väll en mc för runt 15 tusen så det blir ett par tusenlappar för mig, men är det värt det? jag vill jävligt gärna kunna glida runt på en 125:a då och då 8) jag tjänar inte sådär jättemycket pengar och hojen kommer ta kanske 1 år att betala av.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:det kanske fan blir lätt mc för mig ändå.
Men vad tycker ni?

Om jag ska ta lätt mc så måste jag ha kvar moppen för att kunna åka runt med tjejen på sommarlovet osv.

Men då måste jag inte bara betala körkortet själv utan jag måste även betala försäkringen på hojen eller moppen (som ligger runt 2 k per år) jag får dessutom betala allt skydd osv själv+ att jag kanske måste betala halva hojen.

Så det blir alltså 2 tusen för försäkring per år+ körkort runt 6 tusen kanske+ halva hojen och då blir det väll en mc för runt 15 tusen så det blir ett par tusenlappar för mig, men är det värt det? jag vill jävligt gärna kunna glida runt på en 125:a då och då 8) jag tjänar inte sådär jättemycket pengar och hojen kommer ta kanske 1 år att betala av.
Måste du ha moped för att köra runt med tjejen?
Sälj moppen och kör all in på mc istället så kan du ta a2 sen när du blir 18 också :)
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:det kanske fan blir lätt mc för mig ändå.
Men vad tycker ni?

Om jag ska ta lätt mc så måste jag ha kvar moppen för att kunna åka runt med tjejen på sommarlovet osv.

Men då måste jag inte bara betala körkortet själv utan jag måste även betala försäkringen på hojen eller moppen (som ligger runt 2 k per år) jag får dessutom betala allt skydd osv själv+ att jag kanske måste betala halva hojen.

Så det blir alltså 2 tusen för försäkring per år+ körkort runt 6 tusen kanske+ halva hojen och då blir det väll en mc för runt 15 tusen så det blir ett par tusenlappar för mig, men är det värt det? jag vill jävligt gärna kunna glida runt på en 125:a då och då 8) jag tjänar inte sådär jättemycket pengar och hojen kommer ta kanske 1 år att betala av.
Måste du ha moped för att köra runt med tjejen?
Sälj moppen och kör all in på mc istället så kan du ta a2 sen när du blir 18 också :)
har man oturen framme (vilket jag brukar ha) så blir det ju böter och allt möjligt skit om man åker fast med passagerare
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

hephox skrev:det kanske fan blir lätt mc för mig ändå.
Men vad tycker ni?

Om jag ska ta lätt mc så måste jag ha kvar moppen för att kunna åka runt med tjejen på sommarlovet osv.

Men då måste jag inte bara betala körkortet själv utan jag måste även betala försäkringen på hojen eller moppen (som ligger runt 2 k per år) jag får dessutom betala allt skydd osv själv+ att jag kanske måste betala halva hojen.

Så det blir alltså 2 tusen för försäkring per år+ körkort runt 6 tusen kanske+ halva hojen och då blir det väll en mc för runt 15 tusen så det blir ett par tusenlappar för mig, men är det värt det? jag vill jävligt gärna kunna glida runt på en 125:a då och då 8) jag tjänar inte sådär jättemycket pengar och hojen kommer ta kanske 1 år att betala av.
Räkna med mer pengar på körkortet, du lär behöva träna trafik oavsett om din pappa har haft körkort i fem år eller fyrtio år, trafikläraren ser saker som han inte kan, som han glömt bort, samt att han inte vet vad de kollar på vid en uppkörning.

Uppkörning 10.000, hoj 20.000 om du inte tänker köpa en äldre, utrustning 10.000. Du bor kolla upp försäkring på dig redan nu innan du bestämmer dig för att köpa en hoj.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev:det kanske fan blir lätt mc för mig ändå.
Men vad tycker ni?

Om jag ska ta lätt mc så måste jag ha kvar moppen för att kunna åka runt med tjejen på sommarlovet osv.

Men då måste jag inte bara betala körkortet själv utan jag måste även betala försäkringen på hojen eller moppen (som ligger runt 2 k per år) jag får dessutom betala allt skydd osv själv+ att jag kanske måste betala halva hojen.

Så det blir alltså 2 tusen för försäkring per år+ körkort runt 6 tusen kanske+ halva hojen och då blir det väll en mc för runt 15 tusen så det blir ett par tusenlappar för mig, men är det värt det? jag vill jävligt gärna kunna glida runt på en 125:a då och då 8) jag tjänar inte sådär jättemycket pengar och hojen kommer ta kanske 1 år att betala av.
Måste du ha moped för att köra runt med tjejen?
Sälj moppen och kör all in på mc istället så kan du ta a2 sen när du blir 18 också :)
har man oturen framme (vilket jag brukar ha) så blir det ju böter och allt möjligt skit om man åker fast med passagerare
Vill minnas att det är 500:- väl? Kanske har fel :S
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Hampu skrev:
hephox skrev:
Hampu skrev:Måste du ha moped för att köra runt med tjejen?
Sälj moppen och kör all in på mc istället så kan du ta a2 sen när du blir 18 också :)
har man oturen framme (vilket jag brukar ha) så blir det ju böter och allt möjligt skit om man åker fast med passagerare
Vill minnas att det är 500:- väl? Kanske har fel :S
Tror det är 500 men sen kan man ju bli av med kortet också?
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: har man oturen framme (vilket jag brukar ha) så blir det ju böter och allt möjligt skit om man åker fast med passagerare
Vill minnas att det är 500:- väl? Kanske har fel :S
Tror det är 500 men sen kan man ju bli av med kortet också?
''Vad får man för straff om man är under 18 år och skjutsar på en lätt mc?
Det blir 500:- i böter.''
Så svarade Järnet60, tror alltså INTE att man kan tappa kortet bara för att man skjutsar på en 125 under 18 år...
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

hephox skrev:
Hampu skrev: har man oturen framme (vilket jag brukar ha) så blir det ju böter och allt möjligt skit om man åker fast med passagerare
Vill minnas att det är 500:- väl? Kanske har fel :S
Tror det är 500 men sen kan man ju bli av med kortet också?[/quote]

Knappast.
Blev jag inte av med mitt körkort för tillåtande av olovlig körning så ser jag inte varför du skulle bli av med kortet för en sån liten sak.
Visserligen fick jag en varning/prick på lappen i två år, men men.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

p0d1 skrev:
hephox skrev:Vill minnas att det är 500:- väl? Kanske har fel :S
Tror det är 500 men sen kan man ju bli av med kortet också?
Knappast.
Blev jag inte av med mitt körkort för tillåtande av olovlig körning så ser jag inte varför du skulle bli av med kortet för en sån liten sak.
Visserligen fick jag en varning/prick på lappen i två år, men men.



Älskar att det står helt fel, jag skrev att det var 500:- han sa att det var böter och allt möjligt.. haha
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 januari 2014, 20:43
Ort: Bohuslän

Inlägg av Scarill »

Tänkte köpa 125 inför kortet men vet inte riktigt vad man ska kolla efter, årsmodell,mil/timmar etc... är iaf ute efter en supermotard ktm och har hittat 2 om nån har lust och hjälpa mig vilken som är mest värd för pengarna :)
1: http://www.blocket.se/dalarna/KTM_125_E ... 0.htm?sa=1
2: http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... 8.htm?sa=1
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Scarill skrev:Tänkte köpa 125 inför kortet men vet inte riktigt vad man ska kolla efter, årsmodell,mil/timmar etc... är iaf ute efter en supermotard ktm och har hittat 2 om nån har lust och hjälpa mig vilken som är mest värd för pengarna :)
1: http://www.blocket.se/dalarna/KTM_125_E ... 0.htm?sa=1
2: http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... 8.htm?sa=1
Första utan tvekan. 140 timmar vs 1000 timmar ungefär. de där 4000kr de skiljer är ju definitivt värt att lägga ner. Står inte ens något ordagrant om motorrenovering utförts på tvåan.

Sen är ju 10:an fan så mycket snyggare
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 januari 2014, 20:43
Ort: Bohuslän

Inlägg av Scarill »

bensinskalle skrev:
Scarill skrev:Tänkte köpa 125 inför kortet men vet inte riktigt vad man ska kolla efter, årsmodell,mil/timmar etc... är iaf ute efter en supermotard ktm och har hittat 2 om nån har lust och hjälpa mig vilken som är mest värd för pengarna :)
1: http://www.blocket.se/dalarna/KTM_125_E ... 0.htm?sa=1
2: http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... 8.htm?sa=1
Första utan tvekan. 140 timmar vs 1000 timmar ungefär. de där 4000kr de skiljer är ju definitivt värt att lägga ner. Står inte ens något ordagrant om motorrenovering utförts på tvåan.

Sen är ju 10:an fan så mycket snyggare
Aa jo dock så ligger Borlänge ganksa långt bort :/ bor i Bohuslän, Uddevalla typ så det är ju några mil (40 dit och 40 tillbacks). Har sett andra frakta 125or och sånt? skulle det funka? lite risky och inte ha tittat på den isf.

och samma avstånd med andra med typ :/
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Scarill skrev:Tänkte köpa 125 inför kortet men vet inte riktigt vad man ska kolla efter, årsmodell,mil/timmar etc... är iaf ute efter en supermotard ktm och har hittat 2 om nån har lust och hjälpa mig vilken som är mest värd för pengarna :)
1: http://www.blocket.se/dalarna/KTM_125_E ... 0.htm?sa=1
2: http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... 8.htm?sa=1
Håller med bensinskalle att ettan är bästa valet.
Dock förstår jag inte vad han menar med 140 timmar vs 1000 timmar då den andra har gått 730 mil, skulle gissa på att det är cirka 350 timmar i alla fall, vilket är rätt mycket.

Sätt dig ner och ägna ett par timmar per kväll för att söka med om EXC som motard, hur många timmar på en kolv, hur många timmar innan man ska öppna motorn osv så du får ett hum och kan använda det som argument vid prutning.

Ta reda på när framgaffeln senast var servad, olja och bussningar bytta, detsamma gäller med bakdämparen fast där är oljan trycksatt med gas.
Att lämna in bakdämparen kostar mellan 1300 kronor till 2300 skulle jag säga, och framdämparna kanske 2,3 - 2,6 om du lämnar in, 1000-1200 om du gör det själv(finns guides, bild för bild).

Definitiv något att pruta 3000 kronor på.


Du skrev att det är 80 mil tur och retur, har köpt både min DT125R och min KTM660 långt åt helvete, 80 mil respektive 100 mil totalt, men absolut värt efter all mailkonservation och samtal där jag frågat flertal gånger om hojens skick, kompletterat med bilder osv på allt möjligt, även film på uppstart med motorn kall(lägga hand på avgasröret så nära motorn det går) osvosv.

Edit : Men skulle hojen vara skit efter all kontakt så är det bara att åka, eller pruta som fan, eller komma tillbaka en månad senare och bränna upp hans bil.

Edit 2 : Annons nummer två har ett fyrkolvsbromsok från KTM-PowerParts som kostar 5995 kronor ny och en skiva för 4000 kronor, medans annons nummer ett har någon form av halvbra wave-skiva med originalbromsok ser det ut som.
Däcket ser slitet ut på annons nummer ett, och låt dig inte luras av schysst plast och fräsiga dekaler, du hittar plastkit och dekalkit för 2000-2500 kronor på ebay.
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 januari 2014, 20:43
Ort: Bohuslän

Inlägg av Scarill »

p0d1 skrev:
Scarill skrev:Tänkte köpa 125 inför kortet men vet inte riktigt vad man ska kolla efter, årsmodell,mil/timmar etc... är iaf ute efter en supermotard ktm och har hittat 2 om nån har lust och hjälpa mig vilken som är mest värd för pengarna :)
1: http://www.blocket.se/dalarna/KTM_125_E ... 0.htm?sa=1
2: http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_ ... 8.htm?sa=1
Håller med bensinskalle att ettan är bästa valet.
Dock förstår jag inte vad han menar med 140 timmar vs 1000 timmar då den andra har gått 730 mil, skulle gissa på att det är cirka 350 timmar i alla fall, vilket är rätt mycket.

Sätt dig ner och ägna ett par timmar per kväll för att söka med om EXC som motard, hur många timmar på en kolv, hur många timmar innan man ska öppna motorn osv så du får ett hum och kan använda det som argument vid prutning.

Ta reda på när framgaffeln senast var servad, olja och bussningar bytta, detsamma gäller med bakdämparen fast där är oljan trycksatt med gas.
Att lämna in bakdämparen kostar mellan 1300 kronor till 2300 skulle jag säga, och framdämparna kanske 2,3 - 2,6 om du lämnar in, 1000-1200 om du gör det själv(finns guides, bild för bild).

Definitiv något att pruta 3000 kronor på.


Du skrev att det är 80 mil tur och retur, har köpt både min DT125R och min KTM660 långt åt helvete, 80 mil respektive 100 mil totalt, men absolut värt efter all mailkonservation och samtal där jag frågat flertal gånger om hojens skick, kompletterat med bilder osv på allt möjligt, även film på uppstart med motorn kall(lägga hand på avgasröret så nära motorn det går) osvosv.

Edit : Men skulle hojen vara skit efter all kontakt så är det bara att åka, eller pruta som fan, eller komma tillbaka en månad senare och bränna upp hans bil.

Edit 2 : Annons nummer två har ett fyrkolvsbromsok från KTM-PowerParts som kostar 5995 kronor ny och en skiva för 4000 kronor, medans annons nummer ett har någon form av halvbra wave-skiva med originalbromsok ser det ut som.
Däcket ser slitet ut på annons nummer ett, och låt dig inte luras av schysst plast och fräsiga dekaler, du hittar plastkit och dekalkit för 2000-2500 kronor på ebay.
Ok ska googla runt lite, Är ingen hejare på mekandet men man får ju börja nånstans, och har ju inte särskilt mycket kunskap om hur långt kolven ska gå men det löser sig! :D

Får väl slänga iväg ett mejl med lite frågor och se. :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Scarill skrev: Ok ska googla runt lite, Är ingen hejare på mekandet men man får ju börja nånstans, och har ju inte särskilt mycket kunskap om hur långt kolven ska gå men det löser sig! :D

Får väl slänga iväg ett mejl med lite frågor och se. :)
Jag kunde inget när jag skaffade moped men har utvecklat kunskap genom att läsa en jävla massa, byggtrådar, guides, kollat filmer etc, pillat själv och hjälpt kompisar.
Skulle våga klyva en motor nu själv tror jag, allt finns på internet man behöver :)

Gå till sida 12-15 typ och börja läs därifrån med saker du ska tänka på etc vid köp och skriv ner det på ett papper, sen kommer du få massa annan nyttig information :)
Användarens profilbild
Scarill
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 10 januari 2014, 20:43
Ort: Bohuslän

Inlägg av Scarill »

p0d1 skrev:
Scarill skrev: Ok ska googla runt lite, Är ingen hejare på mekandet men man får ju börja nånstans, och har ju inte särskilt mycket kunskap om hur långt kolven ska gå men det löser sig! :D

Får väl slänga iväg ett mejl med lite frågor och se. :)
Jag kunde inget när jag skaffade moped men har utvecklat kunskap genom att läsa en jävla massa, byggtrådar, guides, kollat filmer etc, pillat själv och hjälpt kompisar.
Skulle våga klyva en motor nu själv tror jag, allt finns på internet man behöver :)

Gå till sida 12-15 typ och börja läs därifrån med saker du ska tänka på etc vid köp och skriv ner det på ett papper, sen kommer du få massa annan nyttig information :)
OK, ska göras!
hephox
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 19 april 2014, 16:53

Inlägg av hephox »

Ska snart köpa en 125:a inför kortet nästa år och undrar vilken mc man ska ha som är smidig att göra uppkörning osv med?
Användarens profilbild
rieju4life
Svårstartad skrothög
Inlägg: 302
Blev medlem: 19 mars 2012, 16:14
Ort: svenljunga

Inlägg av rieju4life »

ktm exc e ju som att ''köra moped'' samma grund med koppling osv och dom ser jävligt frächa ut :)
omkörd = behöver mer trim :D

MBH4LIFE
Användarens profilbild
Jakzu
TGR:s BIIIIAAAATCH
Inlägg: 716
Blev medlem: 13 januari 2013, 22:12
Ort: ulricehamn

Inlägg av Jakzu »

hephox skrev:Ska snart köpa en 125:a inför kortet nästa år och undrar vilken mc man ska ha som är smidig att göra uppkörning osv med?
DT125R! Är en pansarvagn och hyfsat billiga. Går bra med.
Skriv svar