Sida 35 av 37

Postat: 12 februari 2014, 09:49
av adamwestman
saile96 skrev:ser att de e många som funderar på ktm exc 125!

ni som ska pendla me dom kan sluta läsa nu om du inte har väldigt rika päron....


fördelar:
ingen moped kommer någonsin köra om dig, spelar ingen roll hur mycket dom ha trimmat.
en grymt skön hoj
snyggast på gatan
mycket reservdelar
lättskruvade (klöv motorn på 10 minuter)
extremt hållbara för crachar mm


nakdelar:
dyra i inköp
täta servicintervaller
lätt att få fortkörningsböter :roll:
drar mycket bensin
svag vevaxel

me crosskolven så har man en toppfart på ungefär 150 och så gör den 0-100 på 4-5 sekunder me rätt förare

me endurokolven så går den ungefär 125-130 och gör 0-100 på ungefär 7 sec.

man ska absolut inte stirra sig blind på hur många timmar den har gått utan man ska gå efter hur den e servad.

servisintervaller:
luftfilter och olja vid 5h
kolv, crosskolv 40h endurokolv 50h
vevstake 100h

lager, p,boxar, bussningar mm byter man eftersom.

så har du råd me att på 100 timmar körning så kostar de 6450 i bara service så tveka inte en sekund att köpa en exc för du kommer inte bli besviken på hojen!


edit: jag fick lägga ner 10 000 på min och då är inte oljor inräknat :roll:
vill man va på topp så smakar de va de så kostar de!
Tack så sjukt mycket för infon! :) Är det bara att smälla i en sx kolv i motorn då?

Postat: 12 februari 2014, 12:23
av saile96
adamwestman skrev:
saile96 skrev:ser att de e många som funderar på ktm exc 125!

ni som ska pendla me dom kan sluta läsa nu om du inte har väldigt rika päron....


fördelar:
ingen moped kommer någonsin köra om dig, spelar ingen roll hur mycket dom ha trimmat.
en grymt skön hoj
snyggast på gatan
mycket reservdelar
lättskruvade (klöv motorn på 10 minuter)
extremt hållbara för crachar mm


nakdelar:
dyra i inköp
täta servicintervaller
lätt att få fortkörningsböter :roll:
drar mycket bensin
svag vevaxel

me crosskolven så har man en toppfart på ungefär 150 och så gör den 0-100 på 4-5 sekunder me rätt förare

me endurokolven så går den ungefär 125-130 och gör 0-100 på ungefär 7 sec.

man ska absolut inte stirra sig blind på hur många timmar den har gått utan man ska gå efter hur den e servad.

servisintervaller:
luftfilter och olja vid 5h
kolv, crosskolv 40h endurokolv 50h
vevstake 100h

lager, p,boxar, bussningar mm byter man eftersom.

så har du råd me att på 100 timmar körning så kostar de 6450 i bara service så tveka inte en sekund att köpa en exc för du kommer inte bli besviken på hojen!


edit: jag fick lägga ner 10 000 på min och då är inte oljor inräknat :roll:
vill man va på topp så smakar de va de så kostar de!
Tack så sjukt mycket för infon! :) Är det bara att smälla i en sx kolv i motorn då?
yess :wink:

edit: en till bra sak me dom att man kan köra utan kort då man komer ifrån polisen utan problem :roll: :roll:

Postat: 12 februari 2014, 15:04
av Alyzzzer
är de dom nya ni menar är bra eller de äldre dts? plus finns det något man kan fixa på dem för att göra dem lite piggare?

Postat: 12 februari 2014, 20:37
av p0d1
saile96 skrev: yess :wink:

edit: en till bra sak me dom att man kan köra utan kort då man komer ifrån polisen utan problem :roll: :roll:
Inte för att vara en party pooper nu, men du kan dra en snut på en DT också, eller en urpluggad Derbi, allt handlar om föraren och vilken miljö, kan du sticka in på en gångväg har du vunnit till 80% om du hittar och den är hyfsad slingrig och inte spikrak.

Samtidigt har en EXC ganska mycket hästar och kräver därmed en god förare med en bra gashand, precis som det gör på en Yamaha R1, en dålig förare blir tagen, en bättre(tillräckligt säker på vad hojen och en själv klarar) förare klarar sig oavsett hoj, en polisbil drar på rätt bra kan jag lova.

Postat: 17 februari 2014, 21:26
av Junhager94
Tjena alla!

Sålde min GG förra året och har ångrat det stort nu.. Letar febrilt efter en 125a till sommaren. KTM eller GG spelar ingen roll. Hör/Ser ni något så kontakta mig! :)

Postat: 28 februari 2014, 16:51
av MoGaT
suzukiwheelier skrev:
p0d1 skrev:
suzukiwheelier skrev:börjar snart bli dags för mig också och största problemet är lättviktar valet :) Kan nån ge lite ingående förklaringar på dessa olika cyklar och vilka - och + de har? :)

Ktm ecx 125 (nyare)
Husqvarna sm (2takt)
aprilia sx 125

Den jag köper kommer jag stunta med och lägger på dubbla bromsok. Också skulle det ju va rolit med en som går i terrängen och som man kan lägga enduro dubb på när de är vinter.

Ktm är mest lockande eftersom den passar bäst in på alla dessa krav men den är också dyrast, i finland ligger de på 5000e (50 000kr) om du ska ha en -10 och nyare.
Varför ska du ha en såpass ny EXC när du själv inser att priset blir mycket högre?

Minus på EXC är dess serviceintervaller och bensinförbruking, samt fjädringen är till för skogen om man inte får motardfjädring.
Plus är effekten och snygghetsfaktorn.


Plus på Husqvarnan är längre serviceintervaller eftersom den är gatanpassad om jag minns rätt, men dock resulterar det i mindre hästar än EXCn.
Om man köper nån äldre ktm hamnar man ofta att totalrenovera maskin för samma pris som man köpt den :) skulle helst vill ha en nyrenoverad så den håller länge. Inte för att jag inte kan men tänker mest på priset för renoveringen. Skulle helst vilja ha såpass så vevstaken håller tills jag är 17 och får sommarbeta pånytt och renovera nedre delen på maskin då :)


Hört mycket om att husqvarna skär förj*vligt lätt, och tycker inte effekten är ''tillräcklig'' om jag köper husqvarna blir det 38mm förgasare och Vforce och ett villt trimrör så bränsleförbrukningen kommer ändå ligga ganska hög.

Oavsett vilken hojj jag köper kan jag säga att jag kommer åka trimmat :)

Men hur är det, ungefär hur mycket tar dessa två när man kör och stuntar och bränner däck o.s.v 1.0-1.5L på 10 ungefär?
Har själv en Husvarna - 04. Har då aldrig haft nå problem på de 100 milen jag körde i somras. Körde med oljetank (väldigt smidigt) och Doma trimpipa, drog kompisens GasGas som förövrigt skar både en och två gånger :shock:
Jämfört med Gasgas så är Husqvarnan mer landsvägsanpassad, den har bättre fjädringskomfort, bättre utväxling och oljetank. Om du kommer från moped så räcker nog effekten tills det är lagligt att byta upp sig 8)

Postat: 28 februari 2014, 17:23
av GurkMarmelad
Har kollat på många 125:or i supermotard klassen vilket intresserar mig mest. så jag har lite olika frågor gällande Husqvarna 125 och GasGas 125.

Vissa säger att dessa är likadana som en KTM exc i serviceintervaller osv medans andra säger att det är mycket längre intervaller. Detta beror ju förstås på ens körstil och sätt att hantera hojen på. jag kommer köra aggressivt men inte på motorvägar, mest landsväg.

1. Om man jämför Husqvarnan och GG:n, vilken är bäst om man kollar allmänt på hela hojen och inte bara prestandan?

2. Hur många mil under aggressiv körning kommer en kolv klara på dessa två maskiner?

3. Hur mycket brukar dem dricka per mil?

4. Hur är tillgången till reservdelar?

Som sagt har jag kollat på flera alternativ men Husqvarnan och GG:n tycker jag är riktigt fina och verkar ha mycket kraft att leverera. jag har mycket kunskaper inom motorer så kolvbyten och service kommer inte vara något problem för mig.

En KTM kommer inte på tanken då dessa är så dyra i inköp. En DT gillar jag inte heller även ifall den är slitstark 125:a.

Om någon har en Husqvarna eller GasGas så kan du kontakta mig via PM så du kan få berätta mer om motorcykeln samt personlig erfarenhet om kvalitet osv.

/Erik

edit: det är 2 takt som gäller

Postat: 6 mars 2014, 16:14
av GurkMarmelad
GurkMarmelad skrev:Har kollat på många 125:or i supermotard klassen vilket intresserar mig mest. så jag har lite olika frågor gällande Husqvarna 125 och GasGas 125.

Vissa säger att dessa är likadana som en KTM exc i serviceintervaller osv medans andra säger att det är mycket längre intervaller. Detta beror ju förstås på ens körstil och sätt att hantera hojen på. jag kommer köra aggressivt men inte på motorvägar, mest landsväg.

1. Om man jämför Husqvarnan och GG:n, vilken är bäst om man kollar allmänt på hela hojen och inte bara prestandan?

2. Hur många mil under aggressiv körning kommer en kolv klara på dessa två maskiner?

3. Hur mycket brukar dem dricka per mil?

4. Hur är tillgången till reservdelar?

Som sagt har jag kollat på flera alternativ men Husqvarnan och GG:n tycker jag är riktigt fina och verkar ha mycket kraft att leverera. jag har mycket kunskaper inom motorer så kolvbyten och service kommer inte vara något problem för mig.

En KTM kommer inte på tanken då dessa är så dyra i inköp. En DT gillar jag inte heller även ifall den är slitstark 125:a.

Om någon har en Husqvarna eller GasGas så kan du kontakta mig via PM så du kan få berätta mer om motorcykeln samt personlig erfarenhet om kvalitet osv.

/Erik

edit: det är 2 takt som gäller
Bump

Postat: 7 mars 2014, 00:19
av david96
lalalal my ktm 450 exc<3 fuck yeah! var och hämta den idag!!! :3


framhjulet är ju hellre i lfuten än på marken varken fall man vill eller inte :twisted:
Bild

Bild :twisted:

Postat: 7 mars 2014, 00:36
av Persson97
david96 skrev:lalalal my ktm 450 exc<3 fuck yeah! var och hämta den idag!!! :3


framhjulet är ju hellre i lfuten än på marken varken fall man vill eller inte :twisted:
http://gyazo.com/60f83b0ef72d08aa8f1a96683134c372.png

http://gyazo.com/6904d4a7e6844336e31a802f116dfdc1.png :twisted:
Fin lätt mc du har :roll:

Postat: 8 mars 2014, 23:46
av GurkMarmelad
GurkMarmelad skrev:Har kollat på många 125:or i supermotard klassen vilket intresserar mig mest. så jag har lite olika frågor gällande Husqvarna 125 och GasGas 125.

Vissa säger att dessa är likadana som en KTM exc i serviceintervaller osv medans andra säger att det är mycket längre intervaller. Detta beror ju förstås på ens körstil och sätt att hantera hojen på. jag kommer köra aggressivt men inte på motorvägar, mest landsväg.

1. Om man jämför Husqvarnan och GG:n, vilken är bäst om man kollar allmänt på hela hojen och inte bara prestandan?

2. Hur många mil under aggressiv körning kommer en kolv klara på dessa två maskiner?

3. Hur mycket brukar dem dricka per mil?

4. Hur är tillgången till reservdelar?

Som sagt har jag kollat på flera alternativ men Husqvarnan och GG:n tycker jag är riktigt fina och verkar ha mycket kraft att leverera. jag har mycket kunskaper inom motorer så kolvbyten och service kommer inte vara något problem för mig.

En KTM kommer inte på tanken då dessa är så dyra i inköp. En DT gillar jag inte heller även ifall den är slitstark 125:a.

Om någon har en Husqvarna eller GasGas så kan du kontakta mig via PM så du kan få berätta mer om motorcykeln samt personlig erfarenhet om kvalitet osv.

/Erik

edit: det är 2 takt som gäller
gör detta inlägget som en bump + att jag har en fråga.

om jag trimmar en 125a så den överstiger 15 hästar och skall besiktiga den, måste jag strypa den igen?

Postat: 18 mars 2014, 09:26
av Fräsarn
Är också ute efter 125 som tidigare.

Har tittat på duke 125, Derbi baja 125, Husqvarna 125 och gasgas 125 samt Yamaha wr125x. Vilken av dessa skulle ni rekommendera?!

Postat: 18 mars 2014, 10:58
av ivan97
GurkMarmelad skrev:
GurkMarmelad skrev:Har kollat på många 125:or i supermotard klassen vilket intresserar mig mest. så jag har lite olika frågor gällande Husqvarna 125 och GasGas 125.

Vissa säger att dessa är likadana som en KTM exc i serviceintervaller osv medans andra säger att det är mycket längre intervaller. Detta beror ju förstås på ens körstil och sätt att hantera hojen på. jag kommer köra aggressivt men inte på motorvägar, mest landsväg.

1. Om man jämför Husqvarnan och GG:n, vilken är bäst om man kollar allmänt på hela hojen och inte bara prestandan?

2. Hur många mil under aggressiv körning kommer en kolv klara på dessa två maskiner?

3. Hur mycket brukar dem dricka per mil?

4. Hur är tillgången till reservdelar?

Som sagt har jag kollat på flera alternativ men Husqvarnan och GG:n tycker jag är riktigt fina och verkar ha mycket kraft att leverera. jag har mycket kunskaper inom motorer så kolvbyten och service kommer inte vara något problem för mig.

En KTM kommer inte på tanken då dessa är så dyra i inköp. En DT gillar jag inte heller även ifall den är slitstark 125:a.

Om någon har en Husqvarna eller GasGas så kan du kontakta mig via PM så du kan få berätta mer om motorcykeln samt personlig erfarenhet om kvalitet osv.

/Erik

edit: det är 2 takt som gäller
gör detta inlägget som en bump + att jag har en fråga.

om jag trimmar en 125a så den överstiger 15 hästar och skall besiktiga den, måste jag strypa den igen?
Det stämmer.

Postat: 18 mars 2014, 12:30
av p0d1
ivan97 skrev:
GurkMarmelad skrev:
GurkMarmelad skrev:Har kollat på många 125:or i supermotard klassen vilket intresserar mig mest. så jag har lite olika frågor gällande Husqvarna 125 och GasGas 125.

Vissa säger att dessa är likadana som en KTM exc i serviceintervaller osv medans andra säger att det är mycket längre intervaller. Detta beror ju förstås på ens körstil och sätt att hantera hojen på. jag kommer köra aggressivt men inte på motorvägar, mest landsväg.

1. Om man jämför Husqvarnan och GG:n, vilken är bäst om man kollar allmänt på hela hojen och inte bara prestandan?

2. Hur många mil under aggressiv körning kommer en kolv klara på dessa två maskiner?

3. Hur mycket brukar dem dricka per mil?

4. Hur är tillgången till reservdelar?

Som sagt har jag kollat på flera alternativ men Husqvarnan och GG:n tycker jag är riktigt fina och verkar ha mycket kraft att leverera. jag har mycket kunskaper inom motorer så kolvbyten och service kommer inte vara något problem för mig.

En KTM kommer inte på tanken då dessa är så dyra i inköp. En DT gillar jag inte heller även ifall den är slitstark 125:a.

Om någon har en Husqvarna eller GasGas så kan du kontakta mig via PM så du kan få berätta mer om motorcykeln samt personlig erfarenhet om kvalitet osv.

/Erik

edit: det är 2 takt som gäller
gör detta inlägget som en bump + att jag har en fråga.

om jag trimmar en 125a så den överstiger 15 hästar och skall besiktiga den, måste jag strypa den igen?
Det stämmer.
fan, svara inte om du inte vet.
Han måste inte alls strypa den, de gör ingen effektmätning på besiktningen och har inte heller verktyg för det.
Däremot kan de provköra hojen för att testa bromsarna, men inte för effekten, ze har varken kunskap eller erfarenhet för att gissa hur mycket hästar de har.
Fräsarn skrev:Är också ute efter 125 som tidigare.

Har tittat på duke 125, Derbi baja 125, Husqvarna 125 och gasgas 125 samt Yamaha wr125x. Vilken av dessa skulle ni rekommendera?!
Husqvarna eller GasGas.
duken suger ballez derbin med, yamahan är okej, men fyrtakt..



Skrivet ifrån mobilskiten

Postat: 18 mars 2014, 16:12
av Fräsarn
Okej, men vilken av gasgas och Husqvarnan?
Har hört att gasgas har sådär bra kvalitet...

Postat: 18 mars 2014, 16:19
av Persson97
Fräsarn skrev:Okej, men vilken av gasgas och Husqvarnan?
Har hört att gasgas har sådär bra kvalitet...
Det ända jag har hört ska vara av sämre kvalitet på gasgas är elsystemet. Dock sitter det en crossmotor på dom om jag inte har fel för mig, så dom får ju servas ofta.

Postat: 18 mars 2014, 16:35
av Fräsarn
Men vad tror du/ni om denna?
http://www.blocket.se/vi/51923953.htm[/quote]

Postat: 18 mars 2014, 16:36
av Fräsarn
Oj blev fel denna länk:

http://www.blocket.se/vi/51923953.htm

Postat: 18 mars 2014, 17:46
av skier
Fräsarn skrev:Oj blev fel denna länk:

http://www.blocket.se/vi/51923953.htm
Den har ju 38 hästar så man kan väl inte köra den på A1 eller?

Postat: 18 mars 2014, 17:48
av Fräsarn
Tänkte också på det man han säger ju att det är lätt mc, och om den är trimmad är det lugnt för min del..
Men han kanske bytt kolv och cylinder?

Postat: 18 mars 2014, 18:13
av Agge0102
Fräsarn skrev:Tänkte också på det man han säger ju att det är lätt mc, och om den är trimmad är det lugnt för min del..
Men han kanske bytt kolv och cylinder?
han har avstrypt den. det är en lätt mc men får somsagt inte köras på a1 kort då den överstiger maxeffekten

Postat: 18 mars 2014, 19:30
av GurkMarmelad
p0d1 skrev:
ivan97 skrev:
GurkMarmelad skrev: gör detta inlägget som en bump + att jag har en fråga.

om jag trimmar en 125a så den överstiger 15 hästar och skall besiktiga den, måste jag strypa den igen?
Det stämmer.
fan, svara inte om du inte vet.
Han måste inte alls strypa den, de gör ingen effektmätning på besiktningen och har inte heller verktyg för det.
Däremot kan de provköra hojen för att testa bromsarna, men inte för effekten, ze har varken kunskap eller erfarenhet för att gissa hur mycket hästar de har.
Fräsarn skrev:Är också ute efter 125 som tidigare.

Har tittat på duke 125, Derbi baja 125, Husqvarna 125 och gasgas 125 samt Yamaha wr125x. Vilken av dessa skulle ni rekommendera?!
Husqvarna eller GasGas.
duken suger ballez derbin med, yamahan är okej, men fyrtakt..



Skrivet ifrån mobilskiten
så dem tar inte upp den på en "dyno bänk" och testar kraften i den?
utan dem kollar bara bromsar, ljus osv?

Postat: 18 mars 2014, 19:51
av p0d1
GurkMarmelad skrev:
p0d1 skrev:
ivan97 skrev: Det stämmer.
fan, svara inte om du inte vet.
Han måste inte alls strypa den, de gör ingen effektmätning på besiktningen och har inte heller verktyg för det.
Däremot kan de provköra hojen för att testa bromsarna, men inte för effekten, ze har varken kunskap eller erfarenhet för att gissa hur mycket hästar de har.
Fräsarn skrev:Är också ute efter 125 som tidigare.

Har tittat på duke 125, Derbi baja 125, Husqvarna 125 och gasgas 125 samt Yamaha wr125x. Vilken av dessa skulle ni rekommendera?!
Husqvarna eller GasGas.
duken suger ballez derbin med, yamahan är okej, men fyrtakt..



Skrivet ifrån mobilskiten
så dem tar inte upp den på en "dyno bänk" och testar kraften i den?
utan dem kollar bara bromsar, ljus osv?
korrekt.

Postat: 19 mars 2014, 23:55
av skier
Hör ofta folk säga att 4-takt 125cc är för klent och att 2-takt är det enda som gäller. Hur slöa är 4-taktarna då? Funderar att skaffa A1 kort nu när i höst och undrar om en 4-takt räcker. Jag kör nu moped med 50cc och effektrör, de är väl mycket starkare än så?

Postat: 20 mars 2014, 09:24
av p0d1
skier skrev:Hör ofta folk säga att 4-takt 125cc är för klent och att 2-takt är det enda som gäller. Hur slöa är 4-taktarna då? Funderar att skaffa A1 kort nu när i höst och undrar om en 4-takt räcker. Jag kör nu moped med 50cc och effektrör, de är väl mycket starkare än så?
en fyrtaktare har mellan 10-15 hästar.
Starkare är en fyrtaktare men inte något märkvärdigt, är väl som 70 cc med effektrör.

Postat: 20 mars 2014, 09:24
av p0d1
skier skrev:Hör ofta folk säga att 4-takt 125cc är för klent och att 2-takt är det enda som gäller. Hur slöa är 4-taktarna då? Funderar att skaffa A1 kort nu när i höst och undrar om en 4-takt räcker. Jag kör nu moped med 50cc och effektrör, de är väl mycket starkare än så?
en fyrtaktare har mellan 10-15 hästar.
Starkare är en fyrtaktare men inte något märkvärdigt, är väl som 70 cc med effektrör.

Postat: 23 mars 2014, 09:18
av jespersallvik
jag står inför ett svårt val, antingen köpa duke eller fortsätta med moppe,
jag har precis nått pengarna för att köpa en beggad duke men nu blev jag tveksam om det verkligen är det jag vill för jag måste ha kort och skinställ också så det hamnar på cirka 20k till och det är pengar som jag aldrig får tillbaka. och jag kommer inte vilja köra lätt mc när jag fyllt 18 för då ska jag ha bil. för det är inte mer än 8 månader jag kommer ha duken och frågan är om det verkligen är värt nästa 20k. för jag är verkligen inte den som är gjord av pengar och har inga föräldrar som betalar heller så jag måste samla pengarna själv förutom pengarna till kortet (mamma har sagt att hon pröjjsar det) så min fråga är om ni tycker det är värt det eller om man ska köpa nån fin aerox istället?

Postat: 23 mars 2014, 09:22
av GurkMarmelad
köp en duke, du kommer inte ångra dig. jag hade tagit den istället för en aerox för att det är en lätt mc, finns inget mer att säga ;)

skinnställ kan du fråga kompisar osv så du kanske får något fint kompispris.

EDIT: fråga runt med mc veteraner som du känner. de kanske kan fixa kläder åt dig från andra mc-knuttar. eller så kanske dem har många kontakter inom firmor som kan fixa något schysst pris.

Postat: 23 mars 2014, 10:18
av Persson97
jespersallvik skrev:jag står inför ett svårt val, antingen köpa duke eller fortsätta med moppe,
jag har precis nått pengarna för att köpa en beggad duke men nu blev jag tveksam om det verkligen är det jag vill för jag måste ha kort och skinställ också så det hamnar på cirka 20k till och det är pengar som jag aldrig får tillbaka. och jag kommer inte vilja köra lätt mc när jag fyllt 18 för då ska jag ha bil. för det är inte mer än 8 månader jag kommer ha duken och frågan är om det verkligen är värt nästa 20k. för jag är verkligen inte den som är gjord av pengar och har inga föräldrar som betalar heller så jag måste samla pengarna själv förutom pengarna till kortet (mamma har sagt att hon pröjjsar det) så min fråga är om ni tycker det är värt det eller om man ska köpa nån fin aerox istället?
Behåll moppen/ skaffa en fin aerox istället och trimma den lite smått så drar du duken lätt.

Ktm är ju kända för dsina värdelösa service intervaller med, exakt hur duken är är jag osäker på men somsagt är det ju en Ktm..

Postat: 27 mars 2014, 10:23
av jespersallvik
Nu har jag bestämt mig! Blir duke! Men nu skulle jag va tacksam om de finns nån som vill sälja sin duke till mig, de måste finnas akrapovic eller nåt annat rör på, de finns ingen på blocket just nu, och jag är ganska desperat

Postat: 27 mars 2014, 10:26
av derbi_pöjk
jespersallvik skrev:Nu har jag bestämt mig! Blir duke! Men nu skulle jag va tacksam om de finns nån som vill sälja sin duke till mig, de måste finnas akrapovic eller nåt annat rör på, de finns ingen på blocket just nu, och jag är ganska desperat
Kan du inte välja något annat en Duke då?

Postat: 27 mars 2014, 10:28
av GurkMarmelad
jespersallvik skrev:Nu har jag bestämt mig! Blir duke! Men nu skulle jag va tacksam om de finns nån som vill sälja sin duke till mig, de måste finnas akrapovic eller nåt annat rör på, de finns ingen på blocket just nu, och jag är ganska desperat
bra val!
tänk på att akrapovic helsystem är ganska dyra. det finns andra system som gianelli om jag inte minns fel och dessa ger också en god knuff och skönt ljud.

Postat: 27 mars 2014, 11:07
av jespersallvik
GurkMarmelad skrev:
jespersallvik skrev:Nu har jag bestämt mig! Blir duke! Men nu skulle jag va tacksam om de finns nån som vill sälja sin duke till mig, de måste finnas akrapovic eller nåt annat rör på, de finns ingen på blocket just nu, och jag är ganska desperat
bra val!
tänk på att akrapovic helsystem är ganska dyra. det finns andra system som gianelli om jag inte minns fel och dessa ger också en god knuff och skönt ljud.
Jag sa att de kunde va nåt annat system, men helst akrapovic!

[/quote]

Kan du inte välja något annat en Duke då?[/quote] nej, duke blir de! Snyggast enligt mig!


Edit: Eller nån som har ett beggat rör att sälja till mig

Postat: 27 mars 2014, 14:10
av adamwestman
Kolla ebay efter begade rör. Finns mycket där. :P

Postat: 28 mars 2014, 19:43
av p0d1
jespersallvik skrev:jag står inför ett svårt val, antingen köpa duke eller fortsätta med moppe,
jag har precis nått pengarna för att köpa en beggad duke men nu blev jag tveksam om det verkligen är det jag vill för jag måste ha kort och skinställ också så det hamnar på cirka 20k till och det är pengar som jag aldrig får tillbaka. och jag kommer inte vilja köra lätt mc när jag fyllt 18 för då ska jag ha bil. för det är inte mer än 8 månader jag kommer ha duken och frågan är om det verkligen är värt nästa 20k. för jag är verkligen inte den som är gjord av pengar och har inga föräldrar som betalar heller så jag måste samla pengarna själv förutom pengarna till kortet (mamma har sagt att hon pröjjsar det) så min fråga är om ni tycker det är värt det eller om man ska köpa nån fin aerox istället?
jespersallvik skrev:Nu har jag bestämt mig! Blir duke! Men nu skulle jag va tacksam om de finns nån som vill sälja sin duke till mig, de måste finnas akrapovic eller nåt annat rör på, de finns ingen på blocket just nu, och jag är ganska desperat
Jag brukar normalt sett förespråka 125a hela tiden och pusha folk till att ta det, men i ditt fall nej.
Har jag tolkat det rätt så fyller du 18 år om åtta månader även om du inte skrev det, men du skrev "för det är inte mer än 8 månader jag kommer ha duken" så drog en slutsats.

Att få körlektioner just nu när säsongen börjat är svårt ifall man bor i en storstad eller i närheten av, fullbokat, detsamma gäller uppkörningstider, jag bor i närheten av tre stycken i Stockholmsområdet, Gillinge, Tullinge och Nyköping och samtliga är proppade, man har tur om man får tid.

Och såsom du själv skriver, du bajsar inte pengar, antar du inte har någon praktik eller ett sommarjobb som genererar pengar heller.
20.000 kronor ÄR mycket pengar oavsett vad folk säger, spara dom och gör något klokare av det såsom att spara till bostadsrätt eller A2-kort och mellantung motorcykel.

Sen så väljer du Duke, fina att titta på, inga märkvärdiga köregenskaper eller effekt som gör det värt att köpa den hojen, finns bättre och billigare alternativ, men inte lika snygga.


TL;DR Skit i A1 för att du fyller snart, spara pengarna till A2 eller handpenning på bostadsrätt.