Sida 1 av 37

Lätt mc - Tråden

Postat: 5 juni 2011, 13:02
av Junhager94
Lätt mc - tråden
_____________________________________________________________

Lite FAQ om A1 kortet:

-1. >Vad kostar det att ta? >Vad måste man göra? >Hur mycket kan det kosta att ta?

Minbeloppet är ca 6000kr i dagsläget

#Obligatoriska moment (sådant man måste göra och betala för):
-Uppkörning 1500
-Uppskrivning ca 300
-Riskettan för mc ca 400
-Risktvåan för mc ca 3500

Summa: 5700

Fram hit kan man alltså i teorin klara sig om man gör teorin själv hemma och övningskör med förälder. Resten av listan är sådant som man väljer till beroende på hur mycket övning man behöver för att klara proven.

#Bra att ha:
-Teoriböcker ca 400

Summa: 6100

Här är den lite mer realistiska gränsen då teoriböckerna är svåra att klara sig utan om man inte hittar något på nätet eller kan ändå.

#Ickeobligatoriska moment:
-Teori ca 1600 excl böcker

Summa: 7700

Här hamnar man om man väljer till teorin.

#Extra:
-Övningskörning ca 600kr/h med egen hoj

Summa: 7700, och uppåt

Här hamnar den som kör hela kitet. Brukar landa på runt 10.000 om man kör lagom många lektioner.



-2. >Hur tar man kortet?

-Du kan börja med teorin när du själv känner för det, finns ingen åldersgräns eller liknande för när du får "börja". Antingen skriver du in dig på en körskola och börjar gå teorikurs eller så köper du mnaterial/ hittar eget och läser hemma

-Boka risketta och gör den, det är en del av "teorin".

-När du fyllt 16 år får du ansöka om körkortstillstånd. Enklast är att gå till en trafikskola och be om en blankett, ev går det att hitta på internet. Denna blankett fyller man i, kryssar i rutan för motorcykel ( A1 eller om det bara står A, minns ej ;) ), och kryssa i rutan för B ( bil ) på samma gång så du får övningsköra med bil också!

Skicka in blanketten. Om du inte blivit dömd för olovlig körning eller liknande och inte har spärrtid på körkortstillståndet kommer du få ett körkortstillstånd inom ett par veckor.

-Nu när du fått körkortstillståndet får du övningsköra och göra risktvåan. Boka tvåan så fort som möjligt när du har körkortstillståndet!

-För att få övningsköra med förälder eller annan privatperson måste denne:
1. Gå övningskörningsutbildning tillsammans med dig
2. Ha haft mc-körkort i minst 5 av de senaste 10 åren
3. Fyllt 24

-Övningskör du privat är det bara att åka på, det är väldigt bra om du får bra vana vid motorcykeln så att du kan koncentrera dig på annat vid uppkörningen. Uppkörningen består av:

1. Konbana/ lågfartsdel
2. Undanmanöver och inbromsning
3. Stadskörning och landsvägskörning

Stadskörningen är oftast inget problem. Det svåra är om man är inne i en större tätort och det är mycket konstiga trafikregler att hålla koll på. Det kan vara en stor fördel om man kört där tidigare. Lågfartsdelen är en sak som tar mycket tid och träning. Kör mycket sådant så du är säker på den. Hur banorna ser ut brukar gå att få ritningar på, finns i teoriböckerna bland annat... Finns två olika som examinatorn kan välja i mellan.

-Glöm inte att vara ute i god tid! Boka saker och ting så tidigt som möjligt då det ganska ofta kan vara svårt att få tid, särskilt risktvåan och uppkörning. Trafikskolorna brukar säga "Gör klart alla övningar och boka när du känner dig redo", men det är bara ett sätt att mjölka pengar på. Boka, planera och sikta in dig på dessa saker så har du mål att följa och klarar av mc-kortet på ett kick.

-Sen är det bara att boka uppkörning och uppskrivning och köra på! Uppskrivning och körning kan man göra vart man vill, kan bokas privat eller via körskola. Man brukar säga att examinatorerna är lite extra hårda mot sådana som bokar privat men det brukar ordna sig ändå ;)


// bensinskalle
_____________________________________________________________

Fakta om dom vanligaste 125cc (Org. Sporthoj.com)

Aprilia 125 AF 1
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170km/h
hk: 34
Antal Växlar: 6
Förgasare: 34mm
Original Drev: ?
0-402m: 14,9 (Futura)
Pris ca: 17000 - 25000 kr

Aprilia RS 94-
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170-180km/h
hk: 34
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm (på Svensksålda)
Original Drev: 17 x 40
0-402m: 14,2sek (gäller för nya modellen 99-03 helt Ostrypt 34hk)
Pris ca: 20000 - 30000kr


Cagiva Freccia c12r
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160 km/h
Hk: 31,5
Antal Växlar: 7
Förgasare: PHBH 28 RD Dell´orto
Original Drev: ?
0-402m: 15
Pris ca: 10000 - 18000 kr

Cagiva Mito -95
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160km/h
hk: 31
Antal Växlar: 7
Förgasare: Dellorto 28mm
Original Drev: 14 x 43
0-402m: 15,6
Pris ca: 18000 - 25000 kr

*Verkar ha problem med att dom får för snål blandning eftersom dom nyper titt som tätt. Detta åtgärdas genom att byta till större huvudmunstycke.

Cagiva Mito 95-
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170-190km/h
hk: 34
Antal Växlar: 7 tills 99 då dom blir 6 växlad
Förgasare: 35mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 20000 - 40000 kr

* Ovanlig hoj. Reservdelar finns, men är klart svårare att få tag i än till NSR/TZR/RS osv. Bland de snabbaste 125orna.

GAS GAS SM 125
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 150 km/h
hk: ca 40
Antal Växlar: 6
Förgasare: 38mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 55000 - 60000 kr

*Verkar ha problem med dålig kvalité på elsystemet.

Honda CRM 125R 90-91
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135-150 km/h
hk: 27hk vid 9500 rpm
Antal Växlar: 6
Torrvikt: 120 kg
Tankvolym: 9,5 l varav 2 l i reserv
Huvudmunstycke: 142
Tändstift: NGK BR9ECS alt. BR10ES
Förgasare: Dellorto PHBH 28mm
Original Drev: 14 x 38 (För stort! Byte är att rek.)
0-402m: 16,7 s
Motorvarv vid 100 km/h på 6:an: 7 634 rpm
Pris ca: 10000 - 18000 kr

*Samma problem som Honda NSR då som i grund och botten har samma motor.

Honda NSR 89-93
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160km/h
hk: 31
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 8000 - 16000 kr

*Billiga delar även lätt att få tag på reservdelar. Ramlagerna är känsliga pga. snedskurna drev i växellådan.

Honda NSR 94-98

Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 150-160km/h
hk: 29
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m: ?
Pris ca: ?kr

*Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.

Honda NSR 99-03
Fakta: Går inte att montera cylinder med större borrning
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 150km/h
hk: 25
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: 14 x 35
0-402m:
Pris ca: 20000 - 30000 kr

*Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.

Honda XL125V Varadero
Fakta:
Topphastighet: ca 120km/h
Effekt: 15hk
Växlar: 5
Motor: Fyrtakt, Vätskekyld V2'a
Förgasare: Dubbla?
Bromsar: 1 skiva fram, 1 skiva bak
Vikt: 160kg torrvikt
Pris ca: 45 - 50 000

Kawasaki KH 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätare: ca 120km/h
hk: 14,5hk
Antal växlar: 6
Förgasare: 24mm
Original Drev: -
0-402m: -
Pris ca: 2000 - 5000 kr

Kawasaki KMX 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135 km/h
hk: 24hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 10000 - 25000 kr

Lite extra från en finskt test:
0-50km/h = 3.2 Sek
0-100km/h = 11.1 sek
0-400m = 17,9
Topphastighet = 124km/h
Bensinförbrukning = 5.4l/100km i snitt
Räckvidd på en tank = 172km
Acceleration på sexan: 80-100km/h 6,7 sek

* Driftsäker.

Sachs XTC 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: ? km/h
hk: ?
Antal Växlar: 5
Förgasare: ?mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: ? kr

Yamaha DT 125 (Nyare modellen -98? - ?)
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: ca. 120 strypt
hk: ?
Antal Växlar: 6
Förgasare: mikuni 28 mm (mm)
Original Drev: 16-57
0-402m: ?
Pris ca: 45 000kr ny
torr vikt: ca. 130kg

Yamaha DT 125 R 88-
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 140 km/h
hk: 23hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 28mm
Original Drev: ?
Pris ca: 8000 - 25000 kr

Yamaha DT125LC YPVS 85-87
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 120-145 km/h
hk: 22hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 26mm
Original Drev: 17 x 50(53)
0-402m:
Pris ca: 2000 - 12000 kr

Yamaha RD 125 LC -82-86
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 130-150km/h
hk: 21 utan YPVS, med YPVS 24-25
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 26mm
Original Drev: 17 x 50 (53)
0-402m:
Pris ca: 4000 - 10000 kr

* Driftsäker bra förstahoj.

Yamaha TZR -87-93
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren: 150-160km/h
hk: 27.2
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm eller 26mm
Original Drev: 17 x 45
0-402m:
Pris ca: 10000 - 17000 kr

Vissa har problem med att lagerna skär i bakhjulet och sabbar fälgen, åtgärdas genom att man fräser upp fälgen och slår i en hylsa.

Yamaha TZR 93-
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 165km/h
hk: 31hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 18000 - 25000 kr

*Ovanlig hoj, En del har problem med avgasportarna. Går mycket bra, bra kvalitet.

Vill du veta mer om hojtyper och div. strypningar, se länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m

Postat: 5 juni 2011, 14:10
av willemedDERBIN
jag kör en Honda mbx 125 F .....

så jävligt mycktet trevligare med 125a ;)

Postat: 5 juni 2011, 14:12
av ktm_danielsson
Ska hämta min halvbrors (typ) 125 exc nu i veckan. Blir att trycka på sm kit när kortet börjar närma sig :) Så ja jag har en kan man säga då den är betald osv redan :)

Postat: 5 juni 2011, 15:38
av Junhager94
ktm_danielsson skrev:Ska hämta min halvbrors (typ) 125 exc nu i veckan. Blir att trycka på sm kit när kortet börjar närma sig :) Så ja jag har en kan man säga då den är betald osv redan :)
vad kostade sm-kitet? :)

Postat: 5 juni 2011, 15:39
av ktm_danielsson
Junhager94 skrev:
ktm_danielsson skrev:Ska hämta min halvbrors (typ) 125 exc nu i veckan. Blir att trycka på sm kit när kortet börjar närma sig :) Så ja jag har en kan man säga då den är betald osv redan :)
vad kostade sm-kitet? :)
Får låna ett av min morsas kille, men dom billigaste ktm fälgarna ligger på 5k styck (kromade). Dom dyraste ligger väl på runt 12k.
Sen bromsok, skiva osv.. Blir minst 15k om man kör på billiga grejer :P

Postat: 5 juni 2011, 15:49
av Junhager94
ktm_danielsson skrev:
Junhager94 skrev:
ktm_danielsson skrev:Ska hämta min halvbrors (typ) 125 exc nu i veckan. Blir att trycka på sm kit när kortet börjar närma sig :) Så ja jag har en kan man säga då den är betald osv redan :)
vad kostade sm-kitet? :)
Får låna ett av min morsas kille, men dom billigaste ktm fälgarna ligger på 5k styck (kromade). Dom dyraste ligger väl på runt 12k.
Sen bromsok, skiva osv.. Blir minst 15k om man kör på billiga grejer :P
Satan i gatan :P haha då köper jag hellre en som redan har sm däck + man slipper allt jobb att slänga på dem ;)

Postat: 5 juni 2011, 16:26
av ktm_danielsson
Junhager94 skrev:
ktm_danielsson skrev:
Junhager94 skrev: vad kostade sm-kitet? :)
Får låna ett av min morsas kille, men dom billigaste ktm fälgarna ligger på 5k styck (kromade). Dom dyraste ligger väl på runt 12k.
Sen bromsok, skiva osv.. Blir minst 15k om man kör på billiga grejer :P
Satan i gatan :P haha då köper jag hellre en som redan har sm däck + man slipper allt jobb att slänga på dem ;)
Jo det är smart :)

Postat: 5 juni 2011, 16:44
av willemedDERBIN
ktm_danielsson skrev:
Junhager94 skrev:
ktm_danielsson skrev: Får låna ett av min morsas kille, men dom billigaste ktm fälgarna ligger på 5k styck (kromade). Dom dyraste ligger väl på runt 12k.
Sen bromsok, skiva osv.. Blir minst 15k om man kör på billiga grejer :P
Satan i gatan :P haha då köper jag hellre en som redan har sm däck + man slipper allt jobb att slänga på dem ;)
Jo det är smart :)
varför inte bara köpa en SM hoj ......
enklare o billigare ;P

en HONDA SKA DET VARA ! <33 (a)

Postat: 5 juni 2011, 16:48
av bluerider94
har man lite flyt hittar du ett fint beggat sm-kit med "motardbroms" för 8000

Postat: 5 juni 2011, 16:55
av ktm_danielsson
willemedDERBIN skrev:
varför inte bara köpa en SM hoj ......
enklare o billigare ;P

en HONDA SKA DET VARA ! <33 (a)
Imo så har KTM utan tvekan fetaste supermotard hojarna på marknaden, finns inget som kommer i närheten utom Husaberg (som dessutom ägs av KTM).

Postat: 5 juni 2011, 17:25
av willemedDERBIN
ktm_danielsson skrev:
willemedDERBIN skrev:
varför inte bara köpa en SM hoj ......
enklare o billigare ;P

en HONDA SKA DET VARA ! <33 (a)
Imo så har KTM utan tvekan fetaste supermotard hojarna på marknaden, finns inget som kommer i närheten utom Husaberg (som dessutom ägs av KTM).
okej Duken sägs vara så jäkla najs och så ;)
ska nog testa den när dem kmr till min Derbi/Ktm ÅF
och jag FÅR göra det till och med ;O
men jag har stora förhoppningar på den hojen och jag hoppas den inte gör mig besviken för jag har hört så mycketo m den hojen ....till och med av gammla GUBBAR!
men ja KTM är juh "kvalite" men Honda är juh samt kvalite och det är enkelt med att välja vilken hoj man ska ha ....
Honda har juh ett större sortiment så du kan hitta vilken hoj just Du vill ha i vilken CC du vill ha :)
och jag har redan hittat min ;)

Postat: 5 juni 2011, 18:33
av ValoPallo
Vad säger ni om en Aprilia RX 125?

Jag provkörde en kompis Aprilia RS 50 som var urpluggad, gick ju som ett skållat troll! :D
Och alla säger ju att 125:a är värt det, så då undrar jag om någon kör en cross-125:a? Är det bättre att köra sportmodell?

http://www.aprilia.com/en-US/Model/67/R ... rview.aspx

Postat: 5 juni 2011, 18:43
av willemedDERBIN
ValoPallo skrev:Vad säger ni om en Aprilia RX 125?

Jag provkörde en kompis Aprilia RS 50 som var urpluggad, gick ju som ett skållat troll! :D
Och alla säger ju att 125:a är värt det, så då undrar jag om någon kör en cross-125:a? Är det bättre att köra sportmodell?

http://www.aprilia.com/en-US/Model/67/R ... rview.aspx
Aprilia går riktgit gött dem med :)
men jag är mer sugen på deras större CCare och DEM GÅR som skållade troll ;D

Postat: 5 juni 2011, 19:40
av ktm_danielsson
ValoPallo skrev:Vad säger ni om en Aprilia RX 125?

Jag provkörde en kompis Aprilia RS 50 som var urpluggad, gick ju som ett skållat troll! :D
Och alla säger ju att 125:a är värt det, så då undrar jag om någon kör en cross-125:a? Är det bättre att köra sportmodell?

http://www.aprilia.com/en-US/Model/67/R ... rview.aspx
Tycker absolut du ska ha något liknande! Cross/supermotard lätt mc är ju det ända rätta valet :)

Postat: 5 juni 2011, 19:42
av willemedDERBIN
ktm_danielsson skrev:
ValoPallo skrev:Vad säger ni om en Aprilia RX 125?

Jag provkörde en kompis Aprilia RS 50 som var urpluggad, gick ju som ett skållat troll! :D
Och alla säger ju att 125:a är värt det, så då undrar jag om någon kör en cross-125:a? Är det bättre att köra sportmodell?

http://www.aprilia.com/en-US/Model/67/R ... rview.aspx
Tycker absolut du ska ha något liknande! Cross/supermotard lätt mc är ju det ända rätta valet :)
+1

Postat: 5 juni 2011, 19:44
av ValoPallo
ktm_danielsson skrev:
ValoPallo skrev:Vad säger ni om en Aprilia RX 125?

Jag provkörde en kompis Aprilia RS 50 som var urpluggad, gick ju som ett skållat troll! :D
Och alla säger ju att 125:a är värt det, så då undrar jag om någon kör en cross-125:a? Är det bättre att köra sportmodell?

http://www.aprilia.com/en-US/Model/67/R ... rview.aspx
Tycker absolut du ska ha något liknande! Cross/supermotard lätt mc är ju det ända rätta valet :)
Jag ska se om jag får tag i nån som kör nått liknande, är verkligen sugen på en cross-125:a då jag tycker att sporthojjar är så jäkla fula :P

P.s: Morbror har en KTM 450 cc stående i ett garage, en gammal goding från hans ungdom som jag tänkte ta mig en tur på nån dag ;)
willemedDERBIN skrev:
ValoPallo skrev:Vad säger ni om en Aprilia RX 125?

Jag provkörde en kompis Aprilia RS 50 som var urpluggad, gick ju som ett skållat troll! :D
Och alla säger ju att 125:a är värt det, så då undrar jag om någon kör en cross-125:a? Är det bättre att köra sportmodell?

http://www.aprilia.com/en-US/Model/67/R ... rview.aspx
Aprilia går riktgit gött dem med :)
men jag är mer sugen på deras större CCare och DEM GÅR som skållade troll ;D
Haha, jajjamän, tyvärr är det ju ett par år tills man får köra sånt :P

Postat: 9 juni 2011, 23:51
av Jolly
Jag väntar fortfarande på min Duke som står i uppsala.... Ska ringa dom imorgon igen. :(

Postat: 10 juni 2011, 10:45
av ktm_danielsson
Jolly skrev:Jag väntar fortfarande på min Duke som står i uppsala.... Ska ringa dom imorgon igen. :(
Fått min EXC hemkörd nu <3
Dock är en crosskittad över sommaren men bilder på hur den ser ut som lv hoj finns i mitt galleri :D

Postat: 10 juni 2011, 16:23
av Jolly
ktm_danielsson skrev:
Jolly skrev:Jag väntar fortfarande på min Duke som står i uppsala.... Ska ringa dom imorgon igen. :(
Fått min EXC hemkörd nu <3
Dock är en crosskittad över sommaren men bilder på hur den ser ut som lv hoj finns i mitt galleri :D
Satan så fin den var!

Postat: 10 juni 2011, 16:43
av Hectal
någon som vet hur pass svårt själva provet är? har för mig att det är runt 90 frågor, har jag rätt? :?

Postat: 10 juni 2011, 18:06
av Mxabbe
70 frågor och man måste ha minst 57 rätt om jag inte hört fel!:D

Postat: 10 juni 2011, 18:25
av derbi_senda93
Nej det är 65 frågor och man måste ha minst 52. Egentligen är det 70 frågor men 5st är testfrågor och räknas inte med i poängen, dock vet man inte vilka ;)

Själv kör man en Cagiva Freccia C12R, samma motor som i Mito. Gör stadiga 160kmh :D

Postat: 10 juni 2011, 18:26
av Mxabbe
Derbi_senda93 skrev:Nej det är 65 frågor och man måste ha minst 52. Egentligen är det 70 frågor men 5st är testfrågor och räknas inte med i poängen, dock vet man inte vilka ;)

Själv kör man en Cagiva Freccia C12R, samma motor som i Mito. Gör stadiga 160kmh :D
Okej!:D Det var som fan du!;)

Postat: 11 juni 2011, 12:47
av Hectal
härligt, trodde det skulle vara fler frågor än så!
hur fungerar det ifall man ska köpa effektrör till lätt mc? är det samma som till moppe (beginner) :oops:

Postat: 11 juni 2011, 13:04
av moppepojk
Det är inte samma som till moppe :roll: Men man vill ju ha ett efekt rör blir så Jävla GÖÖÖÖÖÖÖT jud av de :wink: Själv kör jag Aprilia rs 125 och är grymt nöjd <3

Postat: 11 juni 2011, 13:08
av derbi_senda93
Hectal skrev:härligt, trodde det skulle vara fler frågor än så!
hur fungerar det ifall man ska köpa effektrör till lätt mc? är det samma som till moppe (beginner) :oops:
Det är inte riktigt samma sak. Ett effektrör flyttar bara om när effekten ska komma, till ett högre varvtal. Då får man mindre effekt på lägre varv jämfört med originalröret där man får bra bottendrag och fin topp.
Dock tycker jag inte ett effektrör är värt pengarna bara för att få ett goare ljud och ett sämre bottendrag. Men det är bara jag ;)

Postat: 11 juni 2011, 13:18
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:
Hectal skrev:härligt, trodde det skulle vara fler frågor än så!
hur fungerar det ifall man ska köpa effektrör till lätt mc? är det samma som till moppe (beginner) :oops:
Det är inte riktigt samma sak. Ett effektrör flyttar bara om när effekten ska komma, till ett högre varvtal. Då får man mindre effekt på lägre varv jämfört med originalröret där man får bra bottendrag och fin topp.
Dock tycker jag inte ett effektrör är värt pengarna bara för att få ett goare ljud och ett sämre bottendrag. Men det är bara jag ;)
Beror ju lite på också, originalrören ger ju sällan maxeffekt i sitt register heller

Postat: 11 juni 2011, 13:52
av Hectal

Postat: 11 juni 2011, 14:21
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:Beror ju lite på också, originalrören ger ju sällan maxeffekt i sitt register heller
Jo självklart. Men originalrören ger skönare botten och ett allmänt jämnare register än trimrören :)

Postat: 25 juni 2011, 20:29
av derbiofc
Tänkte bara passa på att fråga hur pass vanlig denna hojen är på marknaden? Har inte sett spec många? Enligt mig är den riktigt fin+det är en Husqvarna :D det är en 125 alltså såklart :roll:


http://tinyurl.com/125-2-takt

Ändrade den femhundra mil långa länken till knappt 3 centimeter för att inte sidan skall bli helknas :)

//KarlssoN^

Postat: 25 juni 2011, 21:13
av därbi
Vad kostar det och ta kortet?:)

Postat: 25 juni 2011, 21:54
av Fjönixägg
derbiofc skrev:Tänkte bara passa på att fråga hur pass vanlig denna hojen är på marknaden? Har inte sett spec många? Enligt mig är den riktigt fin+det är en Husqvarna :D det är en 125 alltså såklart :roll:
http://www.blocket.se/hela_sverige/moto ... 0&sp=1&w=3 Finns två stycken på Blocket, säkte på Husqvarna SM och fick upp två 125or, men söker du på 125 bara och på kategorin motorcyklar så börja på sista sidan och gå framåt så ser du nog ett par Husqvarnor som är begagnade..



därbi skrev:Vad kostar det och ta kortet?:)
Hur långt är ett snöre? Nej men seriöst..
Är du helt oduglig så är det inte svårt att hamna på 15.000 kronor då körlektioner brukar vara väldigt dyra.

Allt som allt för mig hittills har kostat mig runt 8000 kronor, då räknas jag med alla utgifter från början till nu, har bara uppkörningen kvar.
Har aldrig kört växlat innan.. eller ja en gammal 30 moppe bara en gång, och knappt åkt moppe..

Postat: 25 juni 2011, 22:15
av därbi
[quote]Hur långt är ett snöre? Nej men seriöst..
Är du helt oduglig så är det inte svårt att hamna på 15.000 kronor då körlektioner brukar vara väldigt dyra.

Allt som allt för mig hittills har kostat mig runt 8000 kronor, då räknas jag med alla utgifter från början till nu, har bara uppkörningen kvar.
Har aldrig kört växlat innan.. eller ja en gammal 30 moppe bara en gång, och knappt åkt moppe.[quote]
Jag har haft en 125cc fiddy hemma och så har jag en Derbi Senda så köra och växla är inga problem, så tror du det kan hamna runt 10.000kr?:)

Postat: 25 juni 2011, 22:35
av Fjönixägg
därbi skrev: Jag har haft en 125cc fiddy hemma och så har jag en Derbi Senda så köra och växla är inga problem, så tror du det kan hamna runt 10.000kr?:)
Låter helt rimligt, sen beror det på priset på körlektionerna och vad för körskola du är på, billigaste är inte alltid bäst, sen finns det körskolor som mjölkar som fan.. Minns att en körskola påstod att min syster skulle behöva ta 15 körlektioner till, fast par veckor senare klarade hon uppkörningen näst intill galant utan att ha kört något emellan det..

Allt handlar inte om att kunna växla, mycket är inbromsning som man får nöta, slalom och krypkörning..
Krypkörning enligt mig är det svåraste eftersom jag blir lätt frustrerad ifall det går illa och börjar tappa balansen för att jag tänker för mycket.

Sen handlar en del även om hur man tar en kurva beroende på sikten, väglaget osv.. landsväg, mindre landsväg, stadstrafik, avsökning osv..

Fan känns som det blir WoT/Wall of Text.. men bara att fråga ifall du vill veta något..

Postat: 26 juni 2011, 01:36
av wille95
tjena
funtar på att fixa ett a1 kort nudå,men min stora fråga är om dessa
ktm 125exc är det crossmotor på dom?
om det är det då kan man ju inte köra längre sträcker utan att behöva bromsa och byta varv,för crossar ska man ju inte ligga på samma varv en längre tid?