Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket
Skithoj enligt mig, ingen känsla alls i den.jespersallvik skrev:nån som har en duke 125 och kan berätta vad du tycker om den, har hört både bra och dåligt om den bland annat att motorn är skit.
NSR125 är rätt fina, har en bekant som har en ståendes, vetefan vad han har gjort med den..Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
Om du inte har A1-kort så anser jag att du inte har en talan då du bara ser det ifrån ett perspektiv, ditt egna, och inte från två, som jag kan.larsniklas skrev: Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.
Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.
Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
Vet ej om jag kan hålla med dig.. Lätt mc kortet kostar lika mycket som för tung, sen när du fyller 18 så tar du bara uppkörning för 1500kr.larsniklas skrev:Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.
Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
p0d1 skrev:DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket
Kolven är på 2000 mil, du kan säkert klämma ut 2500 mil om du har bra tvåtaktsolja, korrekt justerad förgasare och låter den bli varm innan du gasar på.
2004* slutade DT125R tillverkas och blev istället DT125RE.WilliamJonsson skrev: Tack för svar! det var ju satans långa service intervaller men du vet möjligtvis inte någon annan mc som är i lite mer supermotard för dom är för mycket cross för mig. Och gärna lite nyare modeller
duke 125, men menar du att jag ska köpa motard? för då kan man ju ha kvar moppen men då blir de lite pinsamt för när man är 17/18 och kommer till tjejerna så tror dem att man fortfarande kör moppe! de vill man inte + ljudet kan man göra nåt åt.p0d1 skrev:DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket
Kolven är på 2000 mil, du kan säkert klämma ut 2500 mil om du har bra tvåtaktsolja, korrekt justerad förgasare och låter den bli varm innan du gasar på.
Skithoj enligt mig, ingen känsla alls i den.jespersallvik skrev:nån som har en duke 125 och kan berätta vad du tycker om den, har hört både bra och dåligt om den bland annat att motorn är skit.
Är som en YZR125R, wannabe storhoj men är mest töntig sak, låter som en fjolla med original-systemet, sämre acc än en moped med 50cc sport.
Ska du köpa en motorcykel, köp en motorcykel och inget skit, ostrypt tvåtakt är egentligen det som gäller i 125-klassen.
Oftast byter man upp sig ifrån moped > lätt MC för att man vill ha effekt, och då är fyrtakt fel väg att gå.
NSR125 är rätt fina, har en bekant som har en ståendes, vetefan vad han har gjort med den..Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
Tvåtakt/fyrtakt, allt beror på behovet egentligen, vill du ha roligt, ha effekt, kunna busa då och då, då är det tvåtakt som gäller.
Vill du pendelköra 10 mil per dag till/från skola/jobb etc så är det fyrtakt som gäller, mindre vibrationer och drar någon deciliter mindre, gjord för att pendlas.
Att skaffa A1 är det värt anser jag, det är roligt, det är inte som att åka moped, det är bättre, du går ifrån att vara ett mopedfucko till en hojkille, som kommer antagligen träffa andra liksinnande personer som dig, som inte är socialt efterblivna, som man kan ha trevligt med, ta en tur och njuta.
Argument : Du får riktig körvana, ingen mopedpojke kan köra ordentligt, du får åka runt lite med körskolan, avlägga ett teoriprov och varsågod, du har ett mopedkort.
För motorcykel går man igenom hur man uppför sig i stadstrafik, villaområden, landsväg, motorväg, hur du tar en kurva korrekt för att få ett bra flyt i din körning, få mopedpojkar kan köra vettigt i någon trafikmiljö öht.
Om du inte har A1-kort så anser jag att du inte har en talan då du bara ser det ifrån ett perspektiv, ditt egna, och inte från två, som jag kan.larsniklas skrev: Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.
Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.
Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
Allt handlar inte om vad saker och ting kostar, börja räkna ut hur mycket pengar du slösar varje år på skitsaker, äta ute, godis, chips, popcorn, läsken du köper då och då osv, i slutändan är inget värt om man kollar slutsumman.
Tycker man om något, fortsätt med det, pengar är till för att spenderas.
Moped är värdelöst i jämförelse med 125a.
Jag menar att du ska vara beredd på att Duke är en skithoj som bara hyllas av idioter som har noll erfarenhet av tvåhjuliga fordon över 50cc, och folk som inte skulle märka en skillnad på en 650cc enstånka och en radfyra.jespersallvik skrev: duke 125, men menar du att jag ska köpa motard? för då kan man ju ha kvar moppen men då blir de lite pinsamt för när man är 17/18 och kommer till tjejerna så tror dem att man fortfarande kör moppe! de vill man inte + ljudet kan man göra nåt åt.
Inlägget är huvudsakligen fokuserad på/till Albin414.Jolly skrev:Det är dumt att avlägga ett prov i vinter då dom ändrat det där och slagit ihop att till ett "Kunskapsprov". Det innebär att du måste klara både uppkörning och teori inom 2 månader från varandra.p0d1 skrev:Du kan börja med att läsa teorin redan nu till exempel och ha det i skallen helt och hållet, sen avlägga ett prov i vinter eller så, ifall du inte klarar dig så slipper du stressa.Albin414 skrev: Så i år ska jag inte börja med nånting, förutom läsa teorin på vintern?
Och satsa på A2 istället såklart.
Samt kan du göra riskutbildningarna, både riskettan och risktvåan(om du kan köra BRA!), då har du det avklarat, du slipper hålla på och boka det 2014 och kan fokusera allt på körningen bara.
Det kan även kännas bättre för plånboken istället för att göra allt i en klump, lämnar ett stort hål i plånboken istället för flera små.
Källa: http://korkortonline.se/fakta/teoriprov/
http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/ ... nskapsprov5. Hur länge är mitt godkända kunskapsprov giltigt?
Svar: Kunskapsprovet för behörighet B (personbil) är giltigt i 2 månader. Läs mer under rubriken Sammanhållet prov behörighet B i menyn till vänster. Kunskapsprovet för övriga behörigheter är giltigt ett år från provdatum.
Det enda är bara att kicken sitter på fel sida haha
Nackdelar - fyrtakt, XTn är enligt mig ful, speciellt sin puckel, WR125an är väl bättre, snyggare och bättre bromsar skulle jag tro efter ha provkört båda lätt för länge sedan.Unclesten skrev:har bestämt mig för supermotard, 4t då såklart.
yamaha xt? för- nackdelar?
wr125x? För- nackdelar?
några andra förslag?
Haha, en vanesak totalt!WilliamJonsson skrev: Det enda är bara att kicken sitter på fel sida haha
Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.adamwestman skrev:Tjena!
Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna
Gasgas och ktm är ju riktigt feta.. Men inte billiga verken i inköp eller i längdenErkovich skrev:Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.adamwestman skrev:Tjena!
Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna
inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)adamwestman skrev:Gasgas och ktm är ju riktigt feta.. Men inte billiga verken i inköp eller i längdenErkovich skrev:Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.adamwestman skrev:Tjena!
Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna
Två takt är självklart. Men dt verkar ha bättre service intervaller. Inte så snygga men men. Jag vet inte, därför jag frågarErkovich skrev:inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)adamwestman skrev:Gasgas och ktm är ju riktigt feta.. Men inte billiga verken i inköp eller i längdenErkovich skrev: Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.
Dt har ju cylinder bytte vid 2k mil ungefär vilket inte är så farligt jämfört med dom värre hojarna.Persson97 skrev:dt är riktigt fina hojar!
normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Har man inte kunskap så ska man inte häva ur sig massa skit.Erkovich skrev:inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)
Kolvbyte vid 2000 mil, cylindern vet jag inte exakt när den ska bytas, den ska väl honas vid andra kolvbytet om jag förstått det rätt, orkade inte fördjupa mig så mycket om det då jag ändå inte pendlade så mycket att jag skulle nå dessa miltal med min DT.adamwestman skrev:Dt har ju cylinder bytte vid 2k mil ungefär vilket inte är så farligt jämfört med dom värre hojarna.Persson97 skrev:dt är riktigt fina hojar!
normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Bor 4 mil ifrån ska nog ringa imorgon. http://www.blocket.se/vastmanland/Yamah ... w=3&last=1
Haha mena kolvbyte som alla fatta.. Så leta reda på en dt är det bästa alternativet? Tycker det verkar vara riktigt fin hoj. Tack för hjälpen allap0d1 skrev:Har man inte kunskap så ska man inte häva ur sig massa skit.Erkovich skrev:inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)
En tvåtakt kan både gå snålt med långa serviceintervaller beroende på vad för hoj samt körstil, utnyttjar du avgasporten så drar den mindre.
Kompisens gamla RS125a ostrypt drog 0,35 när vi körde väldigt aktiv körning på en kurvig väg, min DT125a strypt drog runt 0,4 samtidigt.
Kolvbyte 2000 mil, växellådsolja och tändstift 500 mil eller om det var 750 mil osv.
Kolvbyte vid 2000 mil, cylindern vet jag inte exakt när den ska bytas, den ska väl honas vid andra kolvbytet om jag förstått det rätt, orkade inte fördjupa mig så mycket om det då jag ändå inte pendlade så mycket att jag skulle nå dessa miltal med min DT.adamwestman skrev:Dt har ju cylinder bytte vid 2k mil ungefär vilket inte är så farligt jämfört med dom värre hojarna.Persson97 skrev:dt är riktigt fina hojar!
normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Bor 4 mil ifrån ska nog ringa imorgon. http://www.blocket.se/vastmanland/Yamah ... w=3&last=1
Det bästa alternativet är en hoj du vill ha.adamwestman skrev: Haha mena kolvbyte som alla fatta.. Så leta reda på en dt är det bästa alternativet? Tycker det verkar vara riktigt fin hoj. Tack för hjälpen alla
Om du menar en äkta crosshoj, som SX125, så är det omöjligt. Max effekten är ALLTFÖR hög för vikten. Den utvecklar ju runt 42hk och är därmed omöjlig att få väglaglig. Dessutom är slitagedelars livslängd ju inget du mäter i km utan i timmar :S Hoppas vi snackar om samma sak nu också xDPersson97 skrev:tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?
enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
Tänker inte köpa en ren crossmaskin, vet hur mycket jobb/pengar det skulle kunna gå upp i, enduroreggad enduro maskin är det jag är inne på!TheFlyingFin skrev:Om du menar en äkta crosshoj, som SX125, så är det omöjligt. Max effekten är ALLTFÖR hög för vikten. Den utvecklar ju runt 42hk och är därmed omöjlig att få väglaglig. Dessutom är slitagedelars livslängd ju inget du mäter i km utan i timmar :S Hoppas vi snackar om samma sak nu också xDPersson97 skrev:tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?
enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
Så du menar E-reggad? De går att LV-regga. Inte ens så värst svårt!Persson97 skrev:Tänker inte köpa en ren crossmaskin, vet hur mycket jobb/pengar det skulle kunna gå upp i, enduroreggad enduro maskin är det jag är inne på!TheFlyingFin skrev:Om du menar en äkta crosshoj, som SX125, så är det omöjligt. Max effekten är ALLTFÖR hög för vikten. Den utvecklar ju runt 42hk och är därmed omöjlig att få väglaglig. Dessutom är slitagedelars livslängd ju inget du mäter i km utan i timmar :S Hoppas vi snackar om samma sak nu också xDPersson97 skrev:tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?
enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
där finns lysen/blink osv redan och dom är lagliga att köra till/från bana och verkstad, så bör inte vara så svårt att få dom gatureggade?
ramnummer och nummerpåt finns ju med, ser inte riktigt varför det inte skulle gå men är intresserad av att veta om man måste ändra på något innan man gatureggar den samt vad.
Det borde inte vara nåt o göra. Min hjärna kommer inte på nått iafPersson97 skrev:e-reggad=enduroreggad va?
inte haj på detdär. tanken var ju att ragga upp en enduroreggad 125 och gaturegga den senare, men vet du vad man måste göra eller är det bara att ta den till besiktningen och säga att man vill ha den gatureggad?
Välj en stabil tvåtaktare, Yamaha DT125, Honda CRM är två bra alternativ med långa serviceintervaller, 4T suger enligt mig och är effektlösa och tråkiga och blir dragna av en moped med 70cc.Alyzzzer skrev:Hej!
Jag funderar på att skaffa lätt mc och undrar bara lite plus och minus enligt er runt 2t eller 4t ämnet.
Har kollat mest på ktms exc 125 som verkar vara en trevlig hojj. något att säga om den?
och är teoriprovet är det mycket som moppeprovet eller svårare/lättare? hur är uppkörningen?
hur är den att åka bakhjul med förresten?
Mvh Alyzzer