Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
jag ska INTE lägga upp en bild på min iaf xDMura skrev:haha lagom
ta A1 ...viiktor15 skrev:är det värt att ta kort för 125:an ? eller ska man vänta till man kan ta riktigt mc kort ?
Tar du A1 behöver du bara kirra en uppkörning så får du Ab sen när du är 18viiktor15 skrev:är det värt att ta kort för 125:an ? eller ska man vänta till man kan ta riktigt mc kort ?
De är bra grejer. Det är typ i samma klass som gasgas och ktm, fast det är aningen mindre effekt i motorn och separat smörjning av motorn så man kan säga att den är lite mer gatanpassadPatriku skrev:Vad tycker ni om en husqvarna sm 125? Är det ett bra köp?
http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... -SM125.htm
Kika första sidanPatriku skrev:Hej!
Tänkte om man har tagit moped kortet och kört i 1 år eller nåt sånt så måste man ta alla lektioner som såna som aldrig skört moped eller scooter gör eller får man skippa några då man redan har moped kortet, blev lite underligt hoppas ni förstår Tänkte också visst är det så att man får börja 5 månader före man fyller men teori lektioner?
Det måste du till Husqvarnan också (om du väljer 2-takt), men inte lika ofta.Patriku skrev:Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM
Hur länge tar det innan man måste byta kolv är det sådär ungefär om man kör lite varje dag. Vill ha en KTM men då jag inte är någon expert på att skruva så det blir nog lite problem med en sånJunhager94 skrev:Det måste du till Husqvarnan också (om du väljer 2-takt), men inte lika ofta.Patriku skrev:Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM
Om du ska åka varje dag och relativt lång, så välj Husqvarna 4-takt. T.ex. Sms -11.
Kolvbyte var 2-300:e mil eller något i den stilen om jag minns rättPatriku skrev:Hur länge tar det innan man måste byta kolv är det sådär ungefär om man kör lite varje dag. Vill ha en KTM men då jag inte är någon expert på att skruva så det blir nog lite problem med en sånJunhager94 skrev:Det måste du till Husqvarnan också (om du väljer 2-takt), men inte lika ofta.Patriku skrev:Har kollat på övriga trådar i forumet och så jag tänkte att husqvarna är bättre om man kör längre sträckor än KTM som typ 15 km varje dag för det står att man måste byta kolvringar och sånt på KTM
Om du ska åka varje dag och relativt lång, så välj Husqvarna 4-takt. T.ex. Sms -11.
Aning sent svar, men DT är ganska känd för att vara skottsäker.ValoPallo skrev:Är det nån som har några erfarenheter av Yamaha DT 125?
Alla mina kompisar tänker skaffa lättviktare och jag tänker inte vara sämre, men jag vill inte lägga ut mina studiepengar på en hojj, så jag tänkte hitta nått billigt som håller bra och inte slukar soppa som en gris och som går hyffsat bra, det enda billiga jag har hittat är DT ^^
Har kollat lite på Blocket och hittat en som jag gillar särskillt:
http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_DT_1 ... ?ca=17&w=3
Skulle vilja ha en sån här att pendla mellan hemmet och skolan (45 km, ifall jag inte hittar nån lägenhet) och kanske grusa i nån sandgrop och nån bana då och då
Dela gärna med er av erfarenheter
Haha, lungt, fyllde 15 för två månader sen såFjönixägg skrev:Aning sent svar, men DT är ganska känd för att vara skottsäker.
Efter 2000 mil så får man fixa ny kolv och det, sen under den tiden så blir det väl att byta olja när det behövs.
Cirka 15 hästar strypt, runt 21-24 ostrypt, finns rör att köpa som ger mera effekt, tex DEP, HGS, Giannelli(felstavning), Arrow osvosv.
Min DT drar runt 0.4 till 0.5 l/milen när jag kör på landsväg, då ligger jag på cirka 7-8.000 varv så att YPVS är öppen och förbrukar avgaserna för att generera effekt istället för att spotta oanvänd bensin.
Annars i stadtrafik och lite landsväg så ligger den på cirka 0.7 l/milen, och då är jag gaskåt som fan..
Fungerar finfint att leka i grus eller på endurospår, gör det själv faktiskt, tycker det går oerhört smidigt, bara ha lite lägre lufttryck i däcken så gåre bra!
Nytt konto, gamla började muppa runt, inaktivt och skit..ValoPallo skrev:
Haha, lungt, fyllde 15 för två månader sen så
Har också hört att de ska tåla att tuktas en del, vilket är lite av en förutsättning när jag kör
Först ville jag ha en fyrtakt med tanke på mindre service och bränsleförbrukning, men det jag har hört om DT's bränsleförbrukning stämmer ganska bra med din, så jag har nog så gott som bestämt mig för en DT, nu återstår bara att hitta en i körskick i närheten
Blir dock nya dekaler tills nästa sommar och troligtvis nya fälgar (dom orange/svarta :roll)Fjönixegg skrev:Fast EXC är ju lätt den snyggaste 125an med hästlänger, typ något man kan dra en runk för..
Junhangers GG ser cool och tuff ut, medans din EXC ser snygg, sexig och läcker ut, även het