Lätt mc - Tråden
Postat: 5 juni 2011, 13:02
Lätt mc - tråden
_____________________________________________________________
Lite FAQ om A1 kortet:
-1. >Vad kostar det att ta? >Vad måste man göra? >Hur mycket kan det kosta att ta?
Minbeloppet är ca 6000kr i dagsläget
#Obligatoriska moment (sådant man måste göra och betala för):
-Uppkörning 1500
-Uppskrivning ca 300
-Riskettan för mc ca 400
-Risktvåan för mc ca 3500
Summa: 5700
Fram hit kan man alltså i teorin klara sig om man gör teorin själv hemma och övningskör med förälder. Resten av listan är sådant som man väljer till beroende på hur mycket övning man behöver för att klara proven.
#Bra att ha:
-Teoriböcker ca 400
Summa: 6100
Här är den lite mer realistiska gränsen då teoriböckerna är svåra att klara sig utan om man inte hittar något på nätet eller kan ändå.
#Ickeobligatoriska moment:
-Teori ca 1600 excl böcker
Summa: 7700
Här hamnar man om man väljer till teorin.
#Extra:
-Övningskörning ca 600kr/h med egen hoj
Summa: 7700, och uppåt
Här hamnar den som kör hela kitet. Brukar landa på runt 10.000 om man kör lagom många lektioner.
-2. >Hur tar man kortet?
-Du kan börja med teorin när du själv känner för det, finns ingen åldersgräns eller liknande för när du får "börja". Antingen skriver du in dig på en körskola och börjar gå teorikurs eller så köper du mnaterial/ hittar eget och läser hemma
-Boka risketta och gör den, det är en del av "teorin".
-När du fyllt 16 år får du ansöka om körkortstillstånd. Enklast är att gå till en trafikskola och be om en blankett, ev går det att hitta på internet. Denna blankett fyller man i, kryssar i rutan för motorcykel ( A1 eller om det bara står A, minns ej ), och kryssa i rutan för B ( bil ) på samma gång så du får övningsköra med bil också!
Skicka in blanketten. Om du inte blivit dömd för olovlig körning eller liknande och inte har spärrtid på körkortstillståndet kommer du få ett körkortstillstånd inom ett par veckor.
-Nu när du fått körkortstillståndet får du övningsköra och göra risktvåan. Boka tvåan så fort som möjligt när du har körkortstillståndet!
-För att få övningsköra med förälder eller annan privatperson måste denne:
1. Gå övningskörningsutbildning tillsammans med dig
2. Ha haft mc-körkort i minst 5 av de senaste 10 åren
3. Fyllt 24
-Övningskör du privat är det bara att åka på, det är väldigt bra om du får bra vana vid motorcykeln så att du kan koncentrera dig på annat vid uppkörningen. Uppkörningen består av:
1. Konbana/ lågfartsdel
2. Undanmanöver och inbromsning
3. Stadskörning och landsvägskörning
Stadskörningen är oftast inget problem. Det svåra är om man är inne i en större tätort och det är mycket konstiga trafikregler att hålla koll på. Det kan vara en stor fördel om man kört där tidigare. Lågfartsdelen är en sak som tar mycket tid och träning. Kör mycket sådant så du är säker på den. Hur banorna ser ut brukar gå att få ritningar på, finns i teoriböckerna bland annat... Finns två olika som examinatorn kan välja i mellan.
-Glöm inte att vara ute i god tid! Boka saker och ting så tidigt som möjligt då det ganska ofta kan vara svårt att få tid, särskilt risktvåan och uppkörning. Trafikskolorna brukar säga "Gör klart alla övningar och boka när du känner dig redo", men det är bara ett sätt att mjölka pengar på. Boka, planera och sikta in dig på dessa saker så har du mål att följa och klarar av mc-kortet på ett kick.
-Sen är det bara att boka uppkörning och uppskrivning och köra på! Uppskrivning och körning kan man göra vart man vill, kan bokas privat eller via körskola. Man brukar säga att examinatorerna är lite extra hårda mot sådana som bokar privat men det brukar ordna sig ändå
// bensinskalle
_____________________________________________________________
Fakta om dom vanligaste 125cc (Org. Sporthoj.com)
Aprilia 125 AF 1
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170km/h
hk: 34
Antal Växlar: 6
Förgasare: 34mm
Original Drev: ?
0-402m: 14,9 (Futura)
Pris ca: 17000 - 25000 kr
Aprilia RS 94-
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170-180km/h
hk: 34
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm (på Svensksålda)
Original Drev: 17 x 40
0-402m: 14,2sek (gäller för nya modellen 99-03 helt Ostrypt 34hk)
Pris ca: 20000 - 30000kr
Cagiva Freccia c12r
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160 km/h
Hk: 31,5
Antal Växlar: 7
Förgasare: PHBH 28 RD Dell´orto
Original Drev: ?
0-402m: 15
Pris ca: 10000 - 18000 kr
Cagiva Mito -95
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160km/h
hk: 31
Antal Växlar: 7
Förgasare: Dellorto 28mm
Original Drev: 14 x 43
0-402m: 15,6
Pris ca: 18000 - 25000 kr
*Verkar ha problem med att dom får för snål blandning eftersom dom nyper titt som tätt. Detta åtgärdas genom att byta till större huvudmunstycke.
Cagiva Mito 95-
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170-190km/h
hk: 34
Antal Växlar: 7 tills 99 då dom blir 6 växlad
Förgasare: 35mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 20000 - 40000 kr
* Ovanlig hoj. Reservdelar finns, men är klart svårare att få tag i än till NSR/TZR/RS osv. Bland de snabbaste 125orna.
GAS GAS SM 125
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 150 km/h
hk: ca 40
Antal Växlar: 6
Förgasare: 38mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 55000 - 60000 kr
*Verkar ha problem med dålig kvalité på elsystemet.
Honda CRM 125R 90-91
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135-150 km/h
hk: 27hk vid 9500 rpm
Antal Växlar: 6
Torrvikt: 120 kg
Tankvolym: 9,5 l varav 2 l i reserv
Huvudmunstycke: 142
Tändstift: NGK BR9ECS alt. BR10ES
Förgasare: Dellorto PHBH 28mm
Original Drev: 14 x 38 (För stort! Byte är att rek.)
0-402m: 16,7 s
Motorvarv vid 100 km/h på 6:an: 7 634 rpm
Pris ca: 10000 - 18000 kr
*Samma problem som Honda NSR då som i grund och botten har samma motor.
Honda NSR 89-93
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160km/h
hk: 31
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 8000 - 16000 kr
*Billiga delar även lätt att få tag på reservdelar. Ramlagerna är känsliga pga. snedskurna drev i växellådan.
Honda NSR 94-98
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 150-160km/h
hk: 29
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m: ?
Pris ca: ?kr
*Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.
Honda NSR 99-03
Fakta: Går inte att montera cylinder med större borrning
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 150km/h
hk: 25
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: 14 x 35
0-402m:
Pris ca: 20000 - 30000 kr
*Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.
Honda XL125V Varadero
Fakta:
Topphastighet: ca 120km/h
Effekt: 15hk
Växlar: 5
Motor: Fyrtakt, Vätskekyld V2'a
Förgasare: Dubbla?
Bromsar: 1 skiva fram, 1 skiva bak
Vikt: 160kg torrvikt
Pris ca: 45 - 50 000
Kawasaki KH 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätare: ca 120km/h
hk: 14,5hk
Antal växlar: 6
Förgasare: 24mm
Original Drev: -
0-402m: -
Pris ca: 2000 - 5000 kr
Kawasaki KMX 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135 km/h
hk: 24hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 10000 - 25000 kr
Lite extra från en finskt test:
0-50km/h = 3.2 Sek
0-100km/h = 11.1 sek
0-400m = 17,9
Topphastighet = 124km/h
Bensinförbrukning = 5.4l/100km i snitt
Räckvidd på en tank = 172km
Acceleration på sexan: 80-100km/h 6,7 sek
* Driftsäker.
Sachs XTC 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: ? km/h
hk: ?
Antal Växlar: 5
Förgasare: ?mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: ? kr
Yamaha DT 125 (Nyare modellen -98? - ?)
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: ca. 120 strypt
hk: ?
Antal Växlar: 6
Förgasare: mikuni 28 mm (mm)
Original Drev: 16-57
0-402m: ?
Pris ca: 45 000kr ny
torr vikt: ca. 130kg
Yamaha DT 125 R 88-
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 140 km/h
hk: 23hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 28mm
Original Drev: ?
Pris ca: 8000 - 25000 kr
Yamaha DT125LC YPVS 85-87
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 120-145 km/h
hk: 22hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 26mm
Original Drev: 17 x 50(53)
0-402m:
Pris ca: 2000 - 12000 kr
Yamaha RD 125 LC -82-86
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 130-150km/h
hk: 21 utan YPVS, med YPVS 24-25
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 26mm
Original Drev: 17 x 50 (53)
0-402m:
Pris ca: 4000 - 10000 kr
* Driftsäker bra förstahoj.
Yamaha TZR -87-93
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren: 150-160km/h
hk: 27.2
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm eller 26mm
Original Drev: 17 x 45
0-402m:
Pris ca: 10000 - 17000 kr
Vissa har problem med att lagerna skär i bakhjulet och sabbar fälgen, åtgärdas genom att man fräser upp fälgen och slår i en hylsa.
Yamaha TZR 93-
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 165km/h
hk: 31hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 18000 - 25000 kr
*Ovanlig hoj, En del har problem med avgasportarna. Går mycket bra, bra kvalitet.
Vill du veta mer om hojtyper och div. strypningar, se länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
_____________________________________________________________
Lite FAQ om A1 kortet:
-1. >Vad kostar det att ta? >Vad måste man göra? >Hur mycket kan det kosta att ta?
Minbeloppet är ca 6000kr i dagsläget
#Obligatoriska moment (sådant man måste göra och betala för):
-Uppkörning 1500
-Uppskrivning ca 300
-Riskettan för mc ca 400
-Risktvåan för mc ca 3500
Summa: 5700
Fram hit kan man alltså i teorin klara sig om man gör teorin själv hemma och övningskör med förälder. Resten av listan är sådant som man väljer till beroende på hur mycket övning man behöver för att klara proven.
#Bra att ha:
-Teoriböcker ca 400
Summa: 6100
Här är den lite mer realistiska gränsen då teoriböckerna är svåra att klara sig utan om man inte hittar något på nätet eller kan ändå.
#Ickeobligatoriska moment:
-Teori ca 1600 excl böcker
Summa: 7700
Här hamnar man om man väljer till teorin.
#Extra:
-Övningskörning ca 600kr/h med egen hoj
Summa: 7700, och uppåt
Här hamnar den som kör hela kitet. Brukar landa på runt 10.000 om man kör lagom många lektioner.
-2. >Hur tar man kortet?
-Du kan börja med teorin när du själv känner för det, finns ingen åldersgräns eller liknande för när du får "börja". Antingen skriver du in dig på en körskola och börjar gå teorikurs eller så köper du mnaterial/ hittar eget och läser hemma
-Boka risketta och gör den, det är en del av "teorin".
-När du fyllt 16 år får du ansöka om körkortstillstånd. Enklast är att gå till en trafikskola och be om en blankett, ev går det att hitta på internet. Denna blankett fyller man i, kryssar i rutan för motorcykel ( A1 eller om det bara står A, minns ej ), och kryssa i rutan för B ( bil ) på samma gång så du får övningsköra med bil också!
Skicka in blanketten. Om du inte blivit dömd för olovlig körning eller liknande och inte har spärrtid på körkortstillståndet kommer du få ett körkortstillstånd inom ett par veckor.
-Nu när du fått körkortstillståndet får du övningsköra och göra risktvåan. Boka tvåan så fort som möjligt när du har körkortstillståndet!
-För att få övningsköra med förälder eller annan privatperson måste denne:
1. Gå övningskörningsutbildning tillsammans med dig
2. Ha haft mc-körkort i minst 5 av de senaste 10 åren
3. Fyllt 24
-Övningskör du privat är det bara att åka på, det är väldigt bra om du får bra vana vid motorcykeln så att du kan koncentrera dig på annat vid uppkörningen. Uppkörningen består av:
1. Konbana/ lågfartsdel
2. Undanmanöver och inbromsning
3. Stadskörning och landsvägskörning
Stadskörningen är oftast inget problem. Det svåra är om man är inne i en större tätort och det är mycket konstiga trafikregler att hålla koll på. Det kan vara en stor fördel om man kört där tidigare. Lågfartsdelen är en sak som tar mycket tid och träning. Kör mycket sådant så du är säker på den. Hur banorna ser ut brukar gå att få ritningar på, finns i teoriböckerna bland annat... Finns två olika som examinatorn kan välja i mellan.
-Glöm inte att vara ute i god tid! Boka saker och ting så tidigt som möjligt då det ganska ofta kan vara svårt att få tid, särskilt risktvåan och uppkörning. Trafikskolorna brukar säga "Gör klart alla övningar och boka när du känner dig redo", men det är bara ett sätt att mjölka pengar på. Boka, planera och sikta in dig på dessa saker så har du mål att följa och klarar av mc-kortet på ett kick.
-Sen är det bara att boka uppkörning och uppskrivning och köra på! Uppskrivning och körning kan man göra vart man vill, kan bokas privat eller via körskola. Man brukar säga att examinatorerna är lite extra hårda mot sådana som bokar privat men det brukar ordna sig ändå
// bensinskalle
_____________________________________________________________
Fakta om dom vanligaste 125cc (Org. Sporthoj.com)
Aprilia 125 AF 1
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170km/h
hk: 34
Antal Växlar: 6
Förgasare: 34mm
Original Drev: ?
0-402m: 14,9 (Futura)
Pris ca: 17000 - 25000 kr
Aprilia RS 94-
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170-180km/h
hk: 34
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm (på Svensksålda)
Original Drev: 17 x 40
0-402m: 14,2sek (gäller för nya modellen 99-03 helt Ostrypt 34hk)
Pris ca: 20000 - 30000kr
Cagiva Freccia c12r
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160 km/h
Hk: 31,5
Antal Växlar: 7
Förgasare: PHBH 28 RD Dell´orto
Original Drev: ?
0-402m: 15
Pris ca: 10000 - 18000 kr
Cagiva Mito -95
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160km/h
hk: 31
Antal Växlar: 7
Förgasare: Dellorto 28mm
Original Drev: 14 x 43
0-402m: 15,6
Pris ca: 18000 - 25000 kr
*Verkar ha problem med att dom får för snål blandning eftersom dom nyper titt som tätt. Detta åtgärdas genom att byta till större huvudmunstycke.
Cagiva Mito 95-
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 170-190km/h
hk: 34
Antal Växlar: 7 tills 99 då dom blir 6 växlad
Förgasare: 35mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 20000 - 40000 kr
* Ovanlig hoj. Reservdelar finns, men är klart svårare att få tag i än till NSR/TZR/RS osv. Bland de snabbaste 125orna.
GAS GAS SM 125
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 150 km/h
hk: ca 40
Antal Växlar: 6
Förgasare: 38mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 55000 - 60000 kr
*Verkar ha problem med dålig kvalité på elsystemet.
Honda CRM 125R 90-91
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135-150 km/h
hk: 27hk vid 9500 rpm
Antal Växlar: 6
Torrvikt: 120 kg
Tankvolym: 9,5 l varav 2 l i reserv
Huvudmunstycke: 142
Tändstift: NGK BR9ECS alt. BR10ES
Förgasare: Dellorto PHBH 28mm
Original Drev: 14 x 38 (För stort! Byte är att rek.)
0-402m: 16,7 s
Motorvarv vid 100 km/h på 6:an: 7 634 rpm
Pris ca: 10000 - 18000 kr
*Samma problem som Honda NSR då som i grund och botten har samma motor.
Honda NSR 89-93
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 160km/h
hk: 31
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 8000 - 16000 kr
*Billiga delar även lätt att få tag på reservdelar. Ramlagerna är känsliga pga. snedskurna drev i växellådan.
Honda NSR 94-98
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 150-160km/h
hk: 29
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m: ?
Pris ca: ?kr
*Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.
Honda NSR 99-03
Fakta: Går inte att montera cylinder med större borrning
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 150km/h
hk: 25
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: 14 x 35
0-402m:
Pris ca: 20000 - 30000 kr
*Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.
Honda XL125V Varadero
Fakta:
Topphastighet: ca 120km/h
Effekt: 15hk
Växlar: 5
Motor: Fyrtakt, Vätskekyld V2'a
Förgasare: Dubbla?
Bromsar: 1 skiva fram, 1 skiva bak
Vikt: 160kg torrvikt
Pris ca: 45 - 50 000
Kawasaki KH 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätare: ca 120km/h
hk: 14,5hk
Antal växlar: 6
Förgasare: 24mm
Original Drev: -
0-402m: -
Pris ca: 2000 - 5000 kr
Kawasaki KMX 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: 135 km/h
hk: 24hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 10000 - 25000 kr
Lite extra från en finskt test:
0-50km/h = 3.2 Sek
0-100km/h = 11.1 sek
0-400m = 17,9
Topphastighet = 124km/h
Bensinförbrukning = 5.4l/100km i snitt
Räckvidd på en tank = 172km
Acceleration på sexan: 80-100km/h 6,7 sek
* Driftsäker.
Sachs XTC 125
Fakta:
Hastighet: Enligt hastighetsmätaren ca: ? km/h
hk: ?
Antal Växlar: 5
Förgasare: ?mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: ? kr
Yamaha DT 125 (Nyare modellen -98? - ?)
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: ca. 120 strypt
hk: ?
Antal Växlar: 6
Förgasare: mikuni 28 mm (mm)
Original Drev: 16-57
0-402m: ?
Pris ca: 45 000kr ny
torr vikt: ca. 130kg
Yamaha DT 125 R 88-
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 140 km/h
hk: 23hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 28mm
Original Drev: ?
Pris ca: 8000 - 25000 kr
Yamaha DT125LC YPVS 85-87
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 120-145 km/h
hk: 22hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 26mm
Original Drev: 17 x 50(53)
0-402m:
Pris ca: 2000 - 12000 kr
Yamaha RD 125 LC -82-86
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 130-150km/h
hk: 21 utan YPVS, med YPVS 24-25
Antal Växlar: 6
Förgasare: Mikuni 26mm
Original Drev: 17 x 50 (53)
0-402m:
Pris ca: 4000 - 10000 kr
* Driftsäker bra förstahoj.
Yamaha TZR -87-93
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren: 150-160km/h
hk: 27.2
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm eller 26mm
Original Drev: 17 x 45
0-402m:
Pris ca: 10000 - 17000 kr
Vissa har problem med att lagerna skär i bakhjulet och sabbar fälgen, åtgärdas genom att man fräser upp fälgen och slår i en hylsa.
Yamaha TZR 93-
Fakta:
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 165km/h
hk: 31hk
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Original Drev: ?
0-402m:
Pris ca: 18000 - 25000 kr
*Ovanlig hoj, En del har problem med avgasportarna. Går mycket bra, bra kvalitet.
Vill du veta mer om hojtyper och div. strypningar, se länk:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m