Lätt mc - Tråden

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Unclesten
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 juni 2012, 18:12

Inlägg av Unclesten »

Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
Puch Maxi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 892#578892
Har du delar till maxi till salu? Skicka ett pm!
Användarens profilbild
larsniklas
Svårstartad skrothög
Inlägg: 270
Blev medlem: 1 oktober 2009, 15:19

Inlägg av larsniklas »

Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.

Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.

Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket :roll:
DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.
Kolven är på 2000 mil, du kan säkert klämma ut 2500 mil om du har bra tvåtaktsolja, korrekt justerad förgasare och låter den bli varm innan du gasar på.

jespersallvik skrev:nån som har en duke 125 och kan berätta vad du tycker om den, har hört både bra och dåligt om den bland annat att motorn är skit.
Skithoj enligt mig, ingen känsla alls i den.
Är som en YZR125R, wannabe storhoj men är mest töntig sak, låter som en fjolla med original-systemet, sämre acc än en moped med 50cc sport.
Ska du köpa en motorcykel, köp en motorcykel och inget skit, ostrypt tvåtakt är egentligen det som gäller i 125-klassen.

Oftast byter man upp sig ifrån moped > lätt MC för att man vill ha effekt, och då är fyrtakt fel väg att gå.
Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
NSR125 är rätt fina, har en bekant som har en ståendes, vetefan vad han har gjort med den..
Tvåtakt/fyrtakt, allt beror på behovet egentligen, vill du ha roligt, ha effekt, kunna busa då och då, då är det tvåtakt som gäller.
Vill du pendelköra 10 mil per dag till/från skola/jobb etc så är det fyrtakt som gäller, mindre vibrationer och drar någon deciliter mindre, gjord för att pendlas.

Att skaffa A1 är det värt anser jag, det är roligt, det är inte som att åka moped, det är bättre, du går ifrån att vara ett mopedfucko till en hojkille, som kommer antagligen träffa andra liksinnande personer som dig, som inte är socialt efterblivna, som man kan ha trevligt med, ta en tur och njuta.
Argument : Du får riktig körvana, ingen mopedpojke kan köra ordentligt, du får åka runt lite med körskolan, avlägga ett teoriprov och varsågod, du har ett mopedkort.
För motorcykel går man igenom hur man uppför sig i stadstrafik, villaområden, landsväg, motorväg, hur du tar en kurva korrekt för att få ett bra flyt i din körning, få mopedpojkar kan köra vettigt i någon trafikmiljö öht.
larsniklas skrev: Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.

Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.

Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
Om du inte har A1-kort så anser jag att du inte har en talan då du bara ser det ifrån ett perspektiv, ditt egna, och inte från två, som jag kan.
Allt handlar inte om vad saker och ting kostar, börja räkna ut hur mycket pengar du slösar varje år på skitsaker, äta ute, godis, chips, popcorn, läsken du köper då och då osv, i slutändan är inget värt om man kollar slutsumman.

Tycker man om något, fortsätt med det, pengar är till för att spenderas.

Moped är värdelöst i jämförelse med 125a.
Användarens profilbild
Snowrider
Elmoped
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 mars 2013, 18:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Snowrider »

larsniklas skrev:
Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.

Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.

Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
Vet ej om jag kan hålla med dig.. Lätt mc kortet kostar lika mycket som för tung, sen när du fyller 18 så tar du bara uppkörning för 1500kr.

Att ta a1 kort är det bästa jag gjort i livet. Jag kan åka vart jag vill oberoende av tunnelbana och buss. Det är billigare i drift än moped (försäkringen). Jag kör 4t twin och jag nöjer mig med effekten som finns. Kör ca 3-4 mil per dag, och det hade inte funkat med moppe. Om effekten är det enda man bryr sig om så ska man nog trimma skiten ur någon stackars moppe istället.

Kan tillägga att om jag fick gå tillbaka i tiden några år så hade jag skaffat 2t istället. Typ en dt eller liknande, men ej för effektens skull utan för att de är så lättskruvade mm.
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

p0d1 skrev:
WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket :roll:
DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.
Kolven är på 2000 mil, du kan säkert klämma ut 2500 mil om du har bra tvåtaktsolja, korrekt justerad förgasare och låter den bli varm innan du gasar på.


Tack för svar! det var ju satans långa service intervaller men du vet möjligtvis inte någon annan mc som är i lite mer supermotard för dom är för mycket cross för mig. Och gärna lite nyare modeller ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

WilliamJonsson skrev: Tack för svar! det var ju satans långa service intervaller men du vet möjligtvis inte någon annan mc som är i lite mer supermotard för dom är för mycket cross för mig. Och gärna lite nyare modeller ;)
2004* slutade DT125R tillverkas och blev istället DT125RE.

2004 började tillverkningen av DT125RE.

2005/2006* började DT125X tillverkas, DT125X är deras motardversion av DT125, med bättre fjädring för gata, 17" med gatdäck, större bromsskiva fram, möjligtvis bättre ok, lägre, annan sadel och ett annat utseende, riktigt trevlig att köra.
Provkörde en DT125X som var ostrypt, gått runt 2,2k mil med oinställdförgasare(bestyckning för strypt hoj), och gick rätt bra, satte man sig lite längre bak och gasgungade till så lyfte den smått.

* = Osäker på det rätta årtalet.

För övrigt så har jag inte så himla stor koll på Gasgas, Husqvarna etc, Husqvarna har någon hoj med runt 30 hästar har jag för mig, bör väl vara kolvbyte runt 1500-2000 mil, på tvåtaktare känner man ofta om det är dags för kolvbyte, att den går dåligt och blir svårstartad.

GG är jag osäker på.

KTM har väl bara EXCn som finns som motorcykel? 40-50 hästar är det väl, drar mycket soppa, runt en liter, service som heter duga.

Edit : Finns en DT125X i Sverige på Blocket, i Göteborg, vet inte vart du bor.
Sök på DT 125 X så hittar du den på Blocket, 17.000 kronor, kan vara bra beroendet på miltalet och skicket, har den gått mer än 1500 mil hade jag max gett 15.000 för den.

Edit 2 : Sen kan du köpa till gatdäck om du vill, bara gummit alltså, kan se lite fult u med 21" fram då, och svårt att hitta rätt dimension, jag hade gatdäck fram på min DT125, hade inga problem att ligga ordentligt i kurvor på knixkurser.
Användarens profilbild
jespersallvik
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 5 januari 2013, 11:52

Inlägg av jespersallvik »

p0d1 skrev:
WilliamJonsson skrev:Jo jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en bra 125:a, dom kraven jag har är att det ska vara en 2taktare och supermotard. Hur är det med serviceintervallerna jag vill ju inte behöva byta kolv så jäkla ofta direkt.. vad för en mc som skulle passa mig som inte vill skruva alltför mycket :roll:
DT125R/RE/X och CRM125 kommer jag på såhär bara som är tvåtaktare med lååånga serviceintervaller.
Kolven är på 2000 mil, du kan säkert klämma ut 2500 mil om du har bra tvåtaktsolja, korrekt justerad förgasare och låter den bli varm innan du gasar på.

jespersallvik skrev:nån som har en duke 125 och kan berätta vad du tycker om den, har hört både bra och dåligt om den bland annat att motorn är skit.
Skithoj enligt mig, ingen känsla alls i den.
Är som en YZR125R, wannabe storhoj men är mest töntig sak, låter som en fjolla med original-systemet, sämre acc än en moped med 50cc sport.
Ska du köpa en motorcykel, köp en motorcykel och inget skit, ostrypt tvåtakt är egentligen det som gäller i 125-klassen.

Oftast byter man upp sig ifrån moped > lätt MC för att man vill ha effekt, och då är fyrtakt fel väg att gå.
Unclesten skrev:Jag vill köpa en 125:a, då polaren har en sportis är det det som jag funderat på. Har tittat lite på Honda nsr 125, jag gillar dem mycket, riktigt snygga.
Vad är en bra mc? 2t/4t? Värt att köpa lätt mc? Några bra argument man kan säga till morsan? Budgeten finns inte ännu, så det är alltså öppet, men vill såklart lägga så lite som möjligt...
Om någon har nått till salu så får ni höra av er.
NSR125 är rätt fina, har en bekant som har en ståendes, vetefan vad han har gjort med den..
Tvåtakt/fyrtakt, allt beror på behovet egentligen, vill du ha roligt, ha effekt, kunna busa då och då, då är det tvåtakt som gäller.
Vill du pendelköra 10 mil per dag till/från skola/jobb etc så är det fyrtakt som gäller, mindre vibrationer och drar någon deciliter mindre, gjord för att pendlas.

Att skaffa A1 är det värt anser jag, det är roligt, det är inte som att åka moped, det är bättre, du går ifrån att vara ett mopedfucko till en hojkille, som kommer antagligen träffa andra liksinnande personer som dig, som inte är socialt efterblivna, som man kan ha trevligt med, ta en tur och njuta.
Argument : Du får riktig körvana, ingen mopedpojke kan köra ordentligt, du får åka runt lite med körskolan, avlägga ett teoriprov och varsågod, du har ett mopedkort.
För motorcykel går man igenom hur man uppför sig i stadstrafik, villaområden, landsväg, motorväg, hur du tar en kurva korrekt för att få ett bra flyt i din körning, få mopedpojkar kan köra vettigt i någon trafikmiljö öht.
larsniklas skrev: Ska du ha 125 så får du allt ha en två taktare, annars får du inte ut mycket. Du får en rå trimmad moped. (Fyrtaktare är slöa) i sådan låg cc klass.

Dock är lätt MC inte värt. du kommer landa på ca 10-15 tusen kronor för körkorter, och senare kostnaden för hojen. Kör moped tills du är 18 istället och ta MC kort då. Mer värt, kostar samma. Du kan ju lägga ut pengarna nu för att bara göra uppkörning till Mellanklass kortet senare, så om du ser det ur det perspektivet är det ju minst lika värt att göra.

Men om du vill ha en lätt MC för att köra "trimmat" lagligt, så nej.
Om du inte har A1-kort så anser jag att du inte har en talan då du bara ser det ifrån ett perspektiv, ditt egna, och inte från två, som jag kan.
Allt handlar inte om vad saker och ting kostar, börja räkna ut hur mycket pengar du slösar varje år på skitsaker, äta ute, godis, chips, popcorn, läsken du köper då och då osv, i slutändan är inget värt om man kollar slutsumman.

Tycker man om något, fortsätt med det, pengar är till för att spenderas.

Moped är värdelöst i jämförelse med 125a.
duke 125, men menar du att jag ska köpa motard? för då kan man ju ha kvar moppen men då blir de lite pinsamt för när man är 17/18 och kommer till tjejerna så tror dem att man fortfarande kör moppe! de vill man inte + ljudet kan man göra nåt åt.
duke 125 leovince, om någon har en billig slider till salu så pm:a mig,kanske intriserad
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

jespersallvik skrev: duke 125, men menar du att jag ska köpa motard? för då kan man ju ha kvar moppen men då blir de lite pinsamt för när man är 17/18 och kommer till tjejerna så tror dem att man fortfarande kör moppe! de vill man inte + ljudet kan man göra nåt åt.
Jag menar att du ska vara beredd på att Duke är en skithoj som bara hyllas av idioter som har noll erfarenhet av tvåhjuliga fordon över 50cc, och folk som inte skulle märka en skillnad på en 650cc enstånka och en radfyra.

Ha kvar mopeden för tjejerna tror att du kör på en moped ist för en 125a? De flesta motarder är snarlika i utseendet, ska jag sälja min ktm 660 och köpa en moped för vissa inte kan se skillnad?
Du lär ändå inte få några brudar med hoj eller moped så droppa tanken bara.
Användarens profilbild
b182s41
Elmoped
Inlägg: 81
Blev medlem: 14 mars 2012, 17:19
Ort: Örebro

Inlägg av b182s41 »

Ramlade in på detta forumet igen på något sätt och tänkte bara säga tjenafan till er andra 125 åkare! :D Har hänt lite på min moppefront sen jag var här sist, sålde Aprillian och köpte kinascooter. Sen tog jag A1 kortet i våras (gick på ca 5000kr totalt) och kör en Yamaha wr125x, skön cykel :P beställde btw ett gianelli slip on förut idag så man får lite ljud i skiten!

Läste att vissa fick köra 600cc cyklar på risktvåan, era turnissar, jag fick åka en gammal dt125 från 80 talet som man var tvungen att pumpbromsa - skitläskigt haha.
Bild
[spoiler]Bild
Bild
[/spoiler]
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Jolly skrev:
p0d1 skrev:
Albin414 skrev: Så i år ska jag inte börja med nånting, förutom läsa teorin på vintern?

Och satsa på A2 istället såklart.
Du kan börja med att läsa teorin redan nu till exempel och ha det i skallen helt och hållet, sen avlägga ett prov i vinter eller så, ifall du inte klarar dig så slipper du stressa.

Samt kan du göra riskutbildningarna, både riskettan och risktvåan(om du kan köra BRA!), då har du det avklarat, du slipper hålla på och boka det 2014 och kan fokusera allt på körningen bara.

Det kan även kännas bättre för plånboken istället för att göra allt i en klump, lämnar ett stort hål i plånboken istället för flera små.
Det är dumt att avlägga ett prov i vinter då dom ändrat det där och slagit ihop att till ett "Kunskapsprov". Det innebär att du måste klara både uppkörning och teori inom 2 månader från varandra.
Källa: http://korkortonline.se/fakta/teoriprov/
Inlägget är huvudsakligen fokuserad på/till Albin414.
Som vanligt så har Jolly fel när han yttrar sig, om att giltighetstiden för kunskapsprov för A1/A2/A är två månader.
5. Hur länge är mitt godkända kunskapsprov giltigt?
Svar: Kunskapsprovet för behörighet B (personbil) är giltigt i 2 månader. Läs mer under rubriken Sammanhållet prov behörighet B i menyn till vänster. Kunskapsprovet för övriga behörigheter är giltigt ett år från provdatum.
http://www.korkortsportalen.se/Kontakt/ ... nskapsprov

Det är farligt att läsa, kom ihåg det. :wink:
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

2004* slutade DT125R tillverkas och blev istället DT125RE.

2004 började tillverkningen av DT125RE.

2005/2006* började DT125X tillverkas, DT125X är deras motardversion av DT125, med bättre fjädring för gata, 17" med gatdäck, större bromsskiva fram, möjligtvis bättre ok, lägre, annan sadel och ett annat utseende, riktigt trevlig att köra.
Provkörde en DT125X som var ostrypt, gått runt 2,2k mil med oinställdförgasare(bestyckning för strypt hoj), och gick rätt bra, satte man sig lite längre bak och gasgungade till så lyfte den smått.

* = Osäker på det rätta årtalet.

För övrigt så har jag inte så himla stor koll på Gasgas, Husqvarna etc, Husqvarna har någon hoj med runt 30 hästar har jag för mig, bör väl vara kolvbyte runt 1500-2000 mil, på tvåtaktare känner man ofta om det är dags för kolvbyte, att den går dåligt och blir svårstartad.

GG är jag osäker på.

KTM har väl bara EXCn som finns som motorcykel? 40-50 hästar är det väl, drar mycket soppa, runt en liter, service som heter duga.

Edit : Finns en DT125X i Sverige på Blocket, i Göteborg, vet inte vart du bor.
Sök på DT 125 X så hittar du den på Blocket, 17.000 kronor, kan vara bra beroendet på miltalet och skicket, har den gått mer än 1500 mil hade jag max gett 15.000 för den.

Edit 2 : Sen kan du köpa till gatdäck om du vill, bara gummit alltså, kan se lite fult u med 21" fram då, och svårt att hitta rätt dimension, jag hade gatdäck fram på min DT125, hade inga problem att ligga ordentligt i kurvor på knixkurser.[/quote]

aa okej nu fick man ju en aning iallfall om ungefärliga serviceintervaller så det uppskattas ska nog försöka hitta en dt125x då ;) tack för svaret!
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
Användarens profilbild
Unclesten
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 juni 2012, 18:12

Inlägg av Unclesten »

har bestämt mig för supermotard, 4t då såklart.
yamaha xt? för- nackdelar?
wr125x? För- nackdelar?
några andra förslag? :)
Puch Maxi projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 892#578892
Har du delar till maxi till salu? Skicka ett pm!
Användarens profilbild
Jonsson98
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 476
Blev medlem: 5 september 2012, 20:29
Ort: Arboga

Inlägg av Jonsson98 »

david96 skrev:värd? nackdelar/fördelar?

http://www.blocket.se/goteborg/Husaberg ... ?ca=15&w=1
Det enda är bara att kicken sitter på fel sida haha ;)
Bild
Members: tacopaj, Jonsson98, Voltfax Join

Kolla gärna in mitt Derbi Senda projekt ;) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=52756
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Unclesten skrev:har bestämt mig för supermotard, 4t då såklart.
yamaha xt? för- nackdelar?
wr125x? För- nackdelar?
några andra förslag? :)
Nackdelar - fyrtakt, XTn är enligt mig ful, speciellt sin puckel, WR125an är väl bättre, snyggare och bättre bromsar skulle jag tro efter ha provkört båda lätt för länge sedan.

Fördelar - Bensinsnål är nog den enda enligt mig.
WilliamJonsson skrev: Det enda är bara att kicken sitter på fel sida haha ;)
Haha, en vanesak totalt!
Har vänstersida på min KTM, började med att lära mig kicka igång den ståendes med högerfoten, numera kan jag starta den på ett par försök med vänstra om den är varm, lite krångligt men men :3
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Tjena!

Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. :roll: Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. ;) Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna :)
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

adamwestman skrev:Tjena!

Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. :roll: Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. ;) Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna :)
Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Erkovich skrev:
adamwestman skrev:Tjena!

Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. :roll: Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. ;) Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna :)
Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.
Gasgas och ktm är ju riktigt feta.. Men inte billiga verken i inköp eller i längden :(
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

adamwestman skrev:
Erkovich skrev:
adamwestman skrev:Tjena!

Pappa tycker det är bättre att skaffa hoj än att trimma moppen mera.. Så han skulle stå för hojköpet och jag kortet. Tycker det verkar rätt scysst med hoj. Kunna köra lagligt och dra polarna. :roll: Vill ha en motard så man kan leka med. Kommer förmodligen bara åka runt och leka. ;) Budgeten ligger på 20k, kan man få nåt vettigt för den prislappen? Alla förslag är välkomna :)
Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.
Gasgas och ktm är ju riktigt feta.. Men inte billiga verken i inköp eller i längden :(
inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Erkovich skrev:
adamwestman skrev:
Erkovich skrev: Jag har ingen direkt erfarenhet när det gäller ämnet men jag tycker att gas gas verkar sjukt nice! Jag har bara hört gott om dom.
Gasgas och ktm är ju riktigt feta.. Men inte billiga verken i inköp eller i längden :(
inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)
Två takt är självklart. Men dt verkar ha bättre service intervaller. Inte så snygga men men. Jag vet inte, därför jag frågar :)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

dt är riktigt fina hojar!

normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

Persson97 skrev:dt är riktigt fina hojar!

normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Dt har ju cylinder bytte vid 2k mil ungefär vilket inte är så farligt jämfört med dom värre hojarna.
Bor 4 mil ifrån ska nog ringa imorgon. http://www.blocket.se/vastmanland/Yamah ... w=3&last=1 :)
Erkovich
Svårstartad skrothög
Inlägg: 236
Blev medlem: 11 juli 2013, 15:04
Ort: Skellefteå

Inlägg av Erkovich »

Har svårt att tro att det är cylinderbyte vid 2k mil, snarare kolvbyte;)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Erkovich skrev:inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)
Har man inte kunskap så ska man inte häva ur sig massa skit.
En tvåtakt kan både gå snålt med långa serviceintervaller beroende på vad för hoj samt körstil, utnyttjar du avgasporten så drar den mindre.

Kompisens gamla RS125a ostrypt drog 0,35 när vi körde väldigt aktiv körning på en kurvig väg, min DT125a strypt drog runt 0,4 samtidigt.
Kolvbyte 2000 mil, växellådsolja och tändstift 500 mil eller om det var 750 mil osv.
adamwestman skrev:
Persson97 skrev:dt är riktigt fina hojar!

normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Dt har ju cylinder bytte vid 2k mil ungefär vilket inte är så farligt jämfört med dom värre hojarna.
Bor 4 mil ifrån ska nog ringa imorgon. http://www.blocket.se/vastmanland/Yamah ... w=3&last=1 :)
Kolvbyte vid 2000 mil, cylindern vet jag inte exakt när den ska bytas, den ska väl honas vid andra kolvbytet om jag förstått det rätt, orkade inte fördjupa mig så mycket om det då jag ändå inte pendlade så mycket att jag skulle nå dessa miltal med min DT.
adamwestman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 186
Blev medlem: 15 juni 2012, 09:08
Ort: Sala

Inlägg av adamwestman »

p0d1 skrev:
Erkovich skrev:inga två taktare är ju särskilt billiga i drift och underhåll men jag tycker att det är värt det för effekten man får jämfört med en 4 taktare med mindre underhåll!:)
Har man inte kunskap så ska man inte häva ur sig massa skit.
En tvåtakt kan både gå snålt med långa serviceintervaller beroende på vad för hoj samt körstil, utnyttjar du avgasporten så drar den mindre.

Kompisens gamla RS125a ostrypt drog 0,35 när vi körde väldigt aktiv körning på en kurvig väg, min DT125a strypt drog runt 0,4 samtidigt.
Kolvbyte 2000 mil, växellådsolja och tändstift 500 mil eller om det var 750 mil osv.
adamwestman skrev:
Persson97 skrev:dt är riktigt fina hojar!

normalt sett så servar man en 2t oftare men det blir inte lika dyrt/krongligt o tvärtom för 4t, om jag förstått det hela rätt dvs.
Dt har ju cylinder bytte vid 2k mil ungefär vilket inte är så farligt jämfört med dom värre hojarna.
Bor 4 mil ifrån ska nog ringa imorgon. http://www.blocket.se/vastmanland/Yamah ... w=3&last=1 :)
Kolvbyte vid 2000 mil, cylindern vet jag inte exakt när den ska bytas, den ska väl honas vid andra kolvbytet om jag förstått det rätt, orkade inte fördjupa mig så mycket om det då jag ändå inte pendlade så mycket att jag skulle nå dessa miltal med min DT.
Haha mena kolvbyte som alla fatta.. Så leta reda på en dt är det bästa alternativet? Tycker det verkar vara riktigt fin hoj. Tack för hjälpen alla :)
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

adamwestman skrev: Haha mena kolvbyte som alla fatta.. Så leta reda på en dt är det bästa alternativet? Tycker det verkar vara riktigt fin hoj. Tack för hjälpen alla :)
Det bästa alternativet är en hoj du vill ha.
Jag visste ett halvår innan vad för hoj jag ville ha, ansåg att DTn passade mig fint, möjlighet att köra på väg och offroad, drar inte så mycket, 24 hästar om man stryper av den, väldigt långa serviceintervaller, såg extremt jävla rolig ut när man kollade på YT, finns ju typ en miljon filmer på DT125 på Youtube.

Ansåg den passade mig perfekt, så dessa sex månader innan köp spanade jag in Blocket efter vettiga objekt samt letade på mig massa information, barnsjukdomar(finns inga vad jag minns), sidor med alla möjliga delar och trimdelar osvosv.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?

enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Persson97 skrev:tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?

enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
Om du menar en äkta crosshoj, som SX125, så är det omöjligt. Max effekten är ALLTFÖR hög för vikten. Den utvecklar ju runt 42hk och är därmed omöjlig att få väglaglig. Dessutom är slitagedelars livslängd ju inget du mäter i km utan i timmar :S Hoppas vi snackar om samma sak nu också xD

Edit:Glömde av en hel del. Visst,det är fullt möjligt! Men du måste ju ha lysen, gatulegala bromsar och sen måste den ju strypas en hel del för att inte utveckla för många hästar.
Kostnaden för allt detta är i slutändan ofta dyrare än att bara köpa en EXC 125 som är gatlegal från början.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

TheFlyingFin skrev:
Persson97 skrev:tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?

enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
Om du menar en äkta crosshoj, som SX125, så är det omöjligt. Max effekten är ALLTFÖR hög för vikten. Den utvecklar ju runt 42hk och är därmed omöjlig att få väglaglig. Dessutom är slitagedelars livslängd ju inget du mäter i km utan i timmar :S Hoppas vi snackar om samma sak nu också xD
Tänker inte köpa en ren crossmaskin, vet hur mycket jobb/pengar det skulle kunna gå upp i, enduroreggad enduro maskin är det jag är inne på!
där finns lysen/blink osv redan och dom är lagliga att köra till/från bana och verkstad, så bör inte vara så svårt att få dom gatureggade?
ramnummer och nummerpåt finns ju med, ser inte riktigt varför det inte skulle gå men är intresserad av att veta om man måste ändra på något innan man gatureggar den samt vad.
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Persson97 skrev:
TheFlyingFin skrev:
Persson97 skrev:tjenare!
någon som vet hur mycket man måste göra om på en enduroreggad enduro för att göra den till en laglig 125?
enduroreggad går jag i tankarna på för att den faktiskt får köras på almän väg till/från bana & verkstad så borde inte vara så mycket man måste göra för att kunna vägregga?

enligt farsan så är det bara att lämna in den till beiktningen och säga att man vill ha den gatureggad.
Om du menar en äkta crosshoj, som SX125, så är det omöjligt. Max effekten är ALLTFÖR hög för vikten. Den utvecklar ju runt 42hk och är därmed omöjlig att få väglaglig. Dessutom är slitagedelars livslängd ju inget du mäter i km utan i timmar :S Hoppas vi snackar om samma sak nu också xD
Tänker inte köpa en ren crossmaskin, vet hur mycket jobb/pengar det skulle kunna gå upp i, enduroreggad enduro maskin är det jag är inne på!
där finns lysen/blink osv redan och dom är lagliga att köra till/från bana och verkstad, så bör inte vara så svårt att få dom gatureggade?
ramnummer och nummerpåt finns ju med, ser inte riktigt varför det inte skulle gå men är intresserad av att veta om man måste ändra på något innan man gatureggar den samt vad.
Så du menar E-reggad? De går att LV-regga. Inte ens så värst svårt!
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

e-reggad=enduroreggad va? :lol:
inte haj på detdär. tanken var ju att ragga upp en enduroreggad 125 och gaturegga den senare, men vet du vad man måste göra eller är det bara att ta den till besiktningen och säga att man vill ha den gatureggad?
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Persson97 skrev:e-reggad=enduroreggad va? :lol:
inte haj på detdär. tanken var ju att ragga upp en enduroreggad 125 och gaturegga den senare, men vet du vad man måste göra eller är det bara att ta den till besiktningen och säga att man vill ha den gatureggad?
Det borde inte vara nåt o göra. Min hjärna kommer inte på nått iaf :)
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

inte min heller, därför jag frågar ;)
Alyzzzer
Kinaraket
Inlägg: 1189
Blev medlem: 29 november 2012, 20:23

Inlägg av Alyzzzer »

Hej!

Jag funderar på att skaffa lätt mc och undrar bara lite plus och minus enligt er runt 2t eller 4t ämnet.

Har kollat mest på ktms exc 125 som verkar vara en trevlig hojj. något att säga om den?

och är teoriprovet är det mycket som moppeprovet eller svårare/lättare? hur är uppkörningen?

hur är den att åka bakhjul med förresten?

Mvh Alyzzer
p0d1
F.D Crew
Inlägg: 1806
Blev medlem: 17 mars 2012, 18:11
Ort: Slöddertälje

Inlägg av p0d1 »

Alyzzzer skrev:Hej!

Jag funderar på att skaffa lätt mc och undrar bara lite plus och minus enligt er runt 2t eller 4t ämnet.

Har kollat mest på ktms exc 125 som verkar vara en trevlig hojj. något att säga om den?

och är teoriprovet är det mycket som moppeprovet eller svårare/lättare? hur är uppkörningen?

hur är den att åka bakhjul med förresten?

Mvh Alyzzer
Välj en stabil tvåtaktare, Yamaha DT125, Honda CRM är två bra alternativ med långa serviceintervaller, 4T suger enligt mig och är effektlösa och tråkiga och blir dragna av en moped med 70cc.

EXC - Crossmotor, drar mycket soppa, går som ett as, snygga, mycket service.

Lite svårare är teoeriprovet.
Uppkörningen är svår, men ändå normalsvår om du kan allt.
Skriv svar