Lär er felsöka, kolla vad det är för fel på mopeden..

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

falkjonte
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 13 mars 2011, 13:51

Lär er felsöka, kolla vad det är för fel på mopeden..

Inlägg av falkjonte »

javascript:emoticon(':arrow:')Kolla så du har gnista, genom att Jorda tändstiftet mot någonting (ex topplocket) Medans Du kickar OBS tändstiftet ska sitta kvar i tändhatten.

Kolla om du har kompression, Alltså i stort sätt kan man säga, att du ska känna väl när du kickar att du får mottryck.

Om det inte är något fel på gnistan eller kompen, så torka rent stiftet noga, sätt i det och kicka 5-6 gånger ta ur stiftet och kolla om det är bensin på stiftet.
Är det inte det, så är det plugg i ledningen någonstans mellan tanken och vevhuset, Börja med att lossa bensinslangen och kolla så bensinen flödar fritt.
Efter det så gör rent förgasaren och kolla så den inte drar någon tjuvluft vid insuget/förgasarskarven.

Om du har bensin och gnista och komp men den startar inte ändå,
Så har du förmodligen skit i förgasaren. Membranen krånglar, eller topp packningen har gått ( då har du aningen sämre komp. ) .
Börja med att göra rent hela vägen från tanken, kollar membranen , blås rent dom. Funkar de inte då. så riv cylindern och kolla cylinderfot och topplockspackningen.



Moped Går dåligt

Den böar Oftast att luftskruven är för mycket utskruvad eller för litet munstycke, (föredrar att sätta i ett större munstycke)
Den blöddrar oftast för stort munstycke, man kan pröva att skruva ut luftskruven lite innan man byter ned sig i munstycke.

Den accar bra sen avtar det

Den accar jämt till 20 sen dör den och kommer igång igen vid 50 , För tunga vikter eller För mjuk tryckfjäder
Den accar dåligt hela vägen, Lika fel som ovan.
Den accar fint i början men det avtar och mopeden ökar i varv utan att det händer nå, för lätta vikter.



Det där med variator vikterna att de sägs att lättare vikter accar bättre och tyngre mer toppfart det är skitsnack.
Man får ut det optimala av både acceleration och toppfart när man har rätt inställda vikter och tryckfjäder. Finns ingen genväg, Bara att köpa ett gäng olika vikter / fjädrar och pröva eftersom en motor blir aldrig identisk som någons annans.


Ställa in förgasaren

Ställ ner tomgången så den nästan dör, ställ luftskruven på 1,5 varv ut, prova kör på 75 % > 100 % gas i ca 5-10 min.
Ta loss tändstiftet och kolla färgen.
Oboybrun färg på stiftet perfekt storlek, Ljusare än brun/vit för litet, Svart eller till och med kladdigt, på tok för stort.
Efter du fått i rätt munstycke ställ mopeden på tomgång skruva ut / in luftskruven tills du hittar högsta varvet utan att gasa.
Då du hittat det så skruva in luftskruven 0,25> 0,5 varv. Ställ sedan in tomgången till önskat varvtal.

Mopeden bara varvar och kommer ingenstans.
Kolla vikterna så dom inte är slitna.
Kolla så remmen är hel
Kolla så att kopplingsfjädrarna/backarna är hela.

Jag kan åka en bit med mopeden sen dör den bara låter som bensin stopp fast ja har bensin kvar.
Då skulle jag vilja säga. Att ramlagrerna eller cylindern skar,
Börja med att kolla cylindern är det inte det som är felet så är det troligtvis ramlagrerna.
Mopeden backtänder hostar då jag släpper av gasen sen gasar igen,
Förmodligen en packbox runt vevaxeln som är dålig.

Kan ej garrantera all text, rätta mig gärna.
Användarens profilbild
Hebbex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 305
Blev medlem: 18 mars 2011, 21:31

Inlägg av Hebbex »

Konstigt att ingen annan kom på det lite tidigare :)

Men bra gjort av dig, det här kommer nog att hjälpa många och så slipper vi en massa felposts :D
Användarens profilbild
Mackesh94
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 mars 2011, 01:31

Inlägg av Mackesh94 »

om tändstiftet är grått... är de bra eller dåligt inställt? :P
Bild
Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 augusti 2010, 19:35

Inlägg av Timpis »

För dåligt inställt
Användarens profilbild
Mackesh94
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 mars 2011, 01:31

Inlägg av Mackesh94 »

Timpis skrev:För dåligt inställt
vad ska fixas i sånna fall? munstycke? tomgång? luft skruv?
Bild
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Mackesh94 skrev:om tändstiftet är grått... är de bra eller dåligt inställt? :P
Om det är grått så får den alldeles för lite bensin om jag inte har fel?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
furia<333
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 oktober 2010, 02:34

Inlägg av furia<333 »

om jag får bensin på stiftet och har bra komp men ingen gnista ? har provat byta stift och kollat så sladdarna i cdi:n e i
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Finns jätte mycket artiklar i arkivet som just handlar om felsökning! ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
pöldaJr
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 6 april 2012, 20:33
Ort: Nyköping

liten detalj bara..

Inlägg av pöldaJr »

glöm inte att kolla så att inte din femåriga lillebrorsa hällt vatten i avgaset på din moppe.. det blir lite jobbigt när man inte fattar varför den inte ens tänder och att det är fullt med vatten i toppen XD
-Derbi Senda DRD R Black Devil Limited Edition -04


"Jag skulle bara spela trombon med avgaset, så rann det ut en halv liter vatten ur fanskapet. kan det varit därför den inte ville starta?!"
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Den här guiden borde klistras så vi slipper massa idiotiska frågor :)
Skriv svar