Hösten 2009 hade jag lite funderingar kring den vinterns projekt till min Dakota. Funderingarna låg i att få upp kubiken/farten/styrkan lite mer än vad som man kan få med den uppsättningen som är "orginal" på dom flesta lite viktkompenserade Puchar idag. 60 cc cylinder får väl anses vara standard idag. Tanken med en ev kubikökning är inte att tävla eller ligga först på mopperallyna för där åker oftast zundapp killarna med sina maskiner. Utan mer en lite "diskret" sleeper
Efter att ha funderat ett tag kring min orginalmotor så kom jag fram till att matching numbers ram-motor skall få vara orört (ej fräsning/slipning i blockhalvor). Gjorde istället ett besök hos en kompis som har "lite" motorer liggandes. Där plockade vi ihop en 4 växlad motor med 1:an(11-39)-2:an(17-33) från en svensk 4 vxl och 3:an(21-29)-4:an(22-22) som är "mexico" utväxlingen 1-1.00. Sedan har jag två st treskiviga kopplingskorgar med 18-72 och 19-69 som primärdrivning att välja mellan. En toppracing vev har köpts hem och självklart alla lager, packboxar, lameller som behövs för att motorn skall kunna sättas ihop. Stuvsta mopedservice hjälpte mig med att ta hem en Athena (45mm) 70 cc Puch Maxi cylinder (kolvstyrt insug) med tillhörande topp. Cylindern och toppen kommer att svarvas/fräsas ner till en omkrets på 90mm för att få plats under fläktkåpan. Förgasare kommer att bli en 17 mm bing U-båt till Zundapp artnr 01-21-601 (norscand) som kommer att kapas in och tillverkas en anslutning som gör att den kommer att monteras på "orginal plats" med andra ord anslutas till orginal luftburk. Avgassystem blir från Kreidler (700mm långt 70 mm diameter 28 mm anslutning) artnr 03-35 103A (norscand). Att valet blev denna uppsättning delar var att jag träffade på två killar på Melleruds rallyt 2009 som hade detta monterat på sin Dakota och Alabama och det fungerade bra
Det har nu blivit lite gjort med den nya motorn. Cylinder och topp grovslipades ner i diameter för att kunna svarvas ner så mycket det går. Insug och avgasinfästning på cylindern tar i till slut på vissa ställen när man svarvar. Lösningen blev att svarva en "plugg". 90 mm ytterdiameter med styrning i cylinderloppet och i botten en "kopp" också 90 mm ytterdiameter men innerdiameter 48 mm för att passa över kjolkanten. Med dessa två monterade på cylindern kan man spänna fast den i ett skruvstäd och med en pansarfil handfila ner den till sin slutliga form 90 mm i diameter. Även toppen svarvades ner för att ha samma form som en orginaltopp. Diametern på uppfräsningen i blocket för att få ner kjolen på cylindern blev 48 mm. Slipade även ur i motorblocket för att få kanalerna på cylindern att matcha motorn. "Torrprovade" sedan motorn i ramen med cylinder/topp monterad för att kunna prova ut avgassystemet/förgasare/kåpor. Avgassystemet fick jag göra ett fäste till som går från orginal fotpinnefäste bakåt ca 30 cm med lite vinklar för att passa till Kreidler avgassystemet (Jamarcol). U-båts förgasaren har kapats in maximalt längdmässigt för att passa mot ett insugningsrör från
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=3 Artnr: F-00410. I bakkant på förgasaren monterades en ny anslutning mot orginal luftfiltergummi. Det går att få plats med en 17 mm U-båtsförgasare på orginalplats. Några av kåporna fick jag slipa ur lite på några ställen för att allt skall gå fritt. Efter att allt som skulle provas ut var klart kunde motorn demonteras och inshimsning av ramlager och växellåda kunnde göras. Med motorn hopsatt monterades den treskiviga kopplingen med primärdrivning 18-72. Lite småplock till så kan allt monteras i mopeden igen
Den här visar urfräsningen i blockhalvorna och "matchportningen" av kanalerna mot cylinder
Cylinder och topp monterad
En mycket kort U-båtsförgasare med insug och en aluminium kopp i bakkant som är infilad för att passa mot förgasaren och orginal luftfiltergummi monterat
Fästet till avgassystemet
Nu är allt klart och monterat (våren 2010) Nu väntar jag bara på att snön skall försvinna så man kan ta sig en provtur för att se hur den går
Förgasaren 17 mm U-båt
Från andra sidan. Det är trångt men det går
Sen kan det vara bra med två motorer. Orginalmotorn med 4 vxl låda, treskivig lamellkorg och std trimm 60cc. Och 70cc motorn
Nu i helgen (våren 2010) hade snön försvunnit så pass att det var dags att lyfta upp Dakotan från hobbyrummet i källaren på huset till garaget för en provstart. I med bränsle i tanken, på med bensinkranen, kicka ett par gånger med tändningsnyckeln avstängd och fullgas på gashandtaget så den fick till sig bränsle. Ner med choken på förgasaren, på med tändningsnyckeln och ytterligare en kick och den startade. En härlig känsla när den stod på tomgång och man kunde ana på ljudet och gången att det var lite mer än "orginal" som stod där och väntade på lite mer gas av ägaren. Efter en stunds tommgångskörning kunde man gasa till så choken släppte och då hördes det att det skulle bli en rolig sommar att se fram emot. Vad jag däremot upptäckte när man gasade upp i dom högre varvtalen var att den sköt i kröken av oförbränt bränsle. Förtändningen felställd? Har ju varit riktigt nogran med inställningen (provat och använt både summer/testlampa/ohm-mätare) och viste att den skulle vara inställd på 1.7 mm förtändning med mätinstrumenten.
http://raketsport.forumup.se/viewtopic. ... raketsport . Eftersom jag även följde Grannens länk till Clasic motors sida om kontroll av tändning med stroboskop så gick jag ner och hämtade den. Döm om min förvåning när jag kollade med stroboskop och den visade på en fysisk förtändning på 1.3-1.4 mm enligt dom markeringar jag gjort på svänghjulet. Justerade om tändningen och mätte igen med stroboskopet när förtändningen visade att den stod på 1.7-1.8 mm och nu verkligen svarade den på gasen som den skulle . In och ta på sig lite varmare kläder och på med hjälmen och ut på en tur runt kvarteret. Den provturen var värd all tid som varit nerlagt i hobbyrummet i vinter . Har även börjat prova med att ställa på mer förtändning och ökat till 2.0 och 2.2mm kommer att testa uppåt tills jag får en förändring för att försöka hitta den mest optimala förtändningen till min motoruppsättning. Så framöver kommer det att bli ändra förtändning om 0.2 mm i varje steg och sedan lite provkörning
Har monterat på 13 kugg framdrev och har hållt på med förtändningen i veckan som varit och flyttat den i steg om ca 2 tiondelar uppåt och neråt (ökat-minskat). Har använt mig av stroboskop för att kontrollera var den tänder exakt. För min motor med dom grejor som sitter monterade är en förtändning på 2.2 mm den som fungerar bäst. Med den drevningen som är nu 13-38 är det fortfarande så att den varvar ur på 4:an och känns att det finns styrka i den när man åker. Toppfart egentligen ointresant. Vad jag har velat med detta motorbygge är att få en motorkombination som fungerar utan alltför mycket trixande med portning och uträknad avgaspipa. Det är ju ett köpe trim som sitter monterat direkt ur kartong (viss modifiering för att passa under fläkkåpan och lite anpassning av förgasaren!). Visst går det säkert att få ut mer effekt ur dessa grejor om man vill i och pilla. Dom killarna jag åker med för det mesta har standard trimmet monterat 60cc, 17 mm bing, 28mm avgassystem universal, 2 kugg fram, 3 vxl. Snitthastighet ca 55+- beroende på vikt förare. Några har 110cc kines fyrtaktare monterade och några åker zundapp med det som finns i trim att tillgå till dom. Är vi ute och åker så är det hos oss i alla fall den som åker saktast som bestämmer farten på långkörning. Men det hindrar ju inte att man kan köra om ibland. Har varit ute på första mopperallyt (chikenrace/Alingsås) och provat mopeden/motorn. Inga kylproblem. Kommer dock att börja förstora luftintagen på orginal luftburk för att se om det sker någon förändring där på karaktären i motorns gång
Sammanfattning av sommaren och början på vintern (2010): Ett fenomen som visade sig i sommras när det var riktigt varmt ute och man "slökörde" (låg strax över tomgång på 4:an och bara hängde med kompisarna när vi var ute ca 50/55) så blev det väldigt varmt i förgasaren pga kort insugningsrör och det kokade/ bubblor i bensinslangen när man stannade. Detta fenomen uppträde inte när det var svalare ute eller man står på. Lösningen för mig var att jag köpte ett nytt komplett förgasararangemang från puchverkstan.se Bestnr: F-00405 med vinkelinsug och en ny 17 mm ubåtsförgasare och monterade på. Då det är samma förgasare är det bara att lossa trotteln och montera över till vilket arangemang jag vill ha på (kort eller vinkelinsug) Nu har jag haft nere cylindern och portat den för att jag var nyfiken på var orginal porttider låg. Det som var vettigt med cylindern orginal ur kartong var spolportarna som låg på 126 grader (ca8000 rpm) medan avgas var 168 grader (ca5-5500 rpm) och insug 138 grader (ca 5500 rpm). Lämnade spolportarna orörda efter att ha läst in mig vad som stod i "den lille ligisten". Anpassade avgasporten till 184 grader och insuget till 162 grader som matchar spolportarna bättre nu. Har även beställt en komplett pipa från
http://www.racepipe.eu/shop/ .
Nu är det nya avgassystemet från racepipe monterat och provkört. Vilken skillnad det blev jämfört mot ifjol med 28 mm jamarcol avgassystemet. Jag gillar ju den lite diskreta stilen som inte väcker så mycket uppmärksamhet. Avgassystemet har perfekt passform och i ligger i linje med mopeden. Den går sådär lagom tyst utan att väcka uppmärksamhet men med en ton av rapphet i gången. Man anar och hör att det är något "potent" som är igång. Sedan när man kör så dämpar den ner ljudet ända tills man kommer upp i varvtalet som pipan börjar jobba då den ändrar karaktär och man både känner och hör hur pipan jobbar och ger effekt. En kick från en Puch M50 Racing har monteras för att man inte skall slå i avgassystemet då det är grövre och originalkicken slog i.
Förra årets utförande med vinkelinsug och jamarcolavgassystem
En helhetsbild på moppen. Nu börjar den bli så som jag vill ha den. Nästa grej att jobba på är kraftigare bromsar. Det är ju inte problem att komma upp i fart utan konsten är att kunna stanna i tid. Har kikat lite på puch racing hjul som har större bromstrummor, alternativet är skivbromsar. Missade ett tradera köp för ett tag sedan på en komplett puch arizona framgaffel med alla delar till skivbroms och handtag