Effekt?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Effekt?

Inlägg av difaren »

Har en Cpi sm 07, händer det nåt speciellt om jag köper sportluftfilter och drevat om till 11/53?? blir det nån effekt? :)
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

Sportfilter blir helt onödigt om du bara ska dreva om mopeden och den kommer bara dra mer bensin isåfall :p
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

låter lite mer och drar mer soppa
men plugga ur ditt rör iställe och köp lite munstycken, kotare inte många kronor
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

om du byter måste du gå upp i munstycke, men tror inte det kommer hjälpa så mycket med sportluftfilter om du har allt annat orginal..
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

philip95 skrev:Sportfilter blir helt onödigt om du bara ska dreva om mopeden och den kommer bara dra mer bensin isåfall :p

okeej ;) så ja ska köra på orginal med luftburken och allt ;) ist för sportfilter? :)
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

difaren skrev:
philip95 skrev:Sportfilter blir helt onödigt om du bara ska dreva om mopeden och den kommer bara dra mer bensin isåfall :p

okeej ;) så ja ska köra på orginal med luftburken och allt ;) ist för sportfilter? :)



Ja, om du bara ska dreva om så :)
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

[quote="difaren"][quote="philip95"]Sportfilter blir helt onödigt om du bara ska dreva om mopeden och den kommer bara dra mer bensin isåfall :p[/quote]


okeej ;) så ja ska köra på orginal med luftburken och allt ;) ist för sportfilter? :)[/quote]

ja för Sportluftfilter(Öppen filter) behöver man typ bara om man byter till värre setup 70 cc osv :) bara drar massa onödig soppa av att byta upp munstycke när du ändå inte får ngn effektökning knappt
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Okeej :) då vet jag, då behöver jag inte slösa massa pengar på det :)

vill ändå få upp den lite i fart, vad ska ja då göra mer? förutom att plugga rör
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

difaren skrev:Okeej :) då vet jag, då behöver jag inte slösa massa pengar på det :)

vill ändå få upp den lite i fart, vad ska ja då göra mer? förutom att plugga rör


Du kan ju plugga röret som sagt och dreva om den så kommer du ha en toppfart på 80+ eller något liknande. Vågar inte säga riktigt hur fort den kommer gå men något i den stilen skulle jag ha gissat på. Så det är egentligen bara det du behöver göra om du vill ha den lite snabbare :) Någon får rätta mig om jag har fel.
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

ja men nu har jag drevningen 11/53, vad tjänar ja för effekt på den drevningen?
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

difaren skrev:ja men nu har jag drevningen 11/53, vad tjänar ja för effekt på den drevningen?


Drevning är inte riktigt min grej så de är inget jag vågar svara på, men jag tror att om drevningen du sa är tyngre än orginal så kommer du vinna på toppfarten men om den är lättare så kommer du vinna på acc.
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

difaren skrev:ja men nu har jag drevningen 11/53, vad tjänar ja för effekt på den drevningen?
Du tjänar inget på drevningen effektmässigt. De du gör är att ändra utväxlingen, tyngre drevning = segare acc, eventuellt mer toppfart om motorn orkar, lättare drevning = mer acc, lägre toppfart om motorn varvar ur
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

bensinskalle skrev:
difaren skrev:ja men nu har jag drevningen 11/53, vad tjänar ja för effekt på den drevningen?
Du tjänar inget på drevningen effektmässigt. De du gör är att ändra utväxlingen, tyngre drevning = segare acc, eventuellt mer toppfart om motorn orkar, lättare drevning = mer acc, lägre toppfart om motorn varvar ur
okeej Tackar :) men tror du ja förlorar nåt på drevningen då, asså topfarten ??
Användarens profilbild
a6lex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 249
Blev medlem: 11 maj 2010, 20:15
Ort: Norrköping

Inlägg av a6lex »

Att byta luftfilter går ut på att få bättre flöde genom motorn, men är ju ingen idé om du ändå har en plugg i röret som bromsar flödet
Skriv svar