Ingen bensin efter förgasaren

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Smolle94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 21 april 2010, 11:53

Ingen bensin efter förgasaren

Inlägg av Smolle94 »

Hej

Det kommer bensin fram till förgasaren men inte till insugsröret.
Det är en Dekni förgasare (keihin kopia).
Tips på vad det kan vara för fel.

// Smolle
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Jag har typ samma problem med min Dellorto 21mm Black Racing förgasare men jag vet inte vad felet är, så om någon svarar här så skulle det vara till stor hjälp för mig med.
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

SickRazer skrev:Jag har typ samma problem med min Dellorto 21mm Black Racing förgasare men jag vet inte vad felet är, så om någon svarar här så skulle det vara till stor hjälp för mig med.
Kolla det jag skrev på ditt projelkt
Bild
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

jesper178 skrev:
SickRazer skrev:Jag har typ samma problem med min Dellorto 21mm Black Racing förgasare men jag vet inte vad felet är, så om någon svarar här så skulle det vara till stor hjälp för mig med.
Kolla det jag skrev på ditt projelkt
kollade din kommentar men nej, för skruven som ska hålla chokervajern sitter i så den täpper hålet, men själva chokern med vajern sitter inte i. Men det är inget måste egentligen, tror mer att det har något med insuget att göra då det kommer bensin ner till förgasaren men det verkar inte som att det kommer något ner genom insuget till membran hålet under cylindern tror jag. För om jag lossar på förgasaren från insuget så rinner det ut ass mycket bensin från flottrörsventilerna. Det verkar som att bensinen stannar i flotturöret och huset och inte fortsätter ner till insuget eller något...
emilg95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 juli 2010, 23:51

Inlägg av emilg95 »

kolla så att insuget är ordentligt dittskruvat för om det drar tjuvluft där så suger det inte från förgasaren , hade det problemet på min
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

emilg95 skrev:kolla så att insuget är ordentligt dittskruvat för om det drar tjuvluft där så suger det inte från förgasaren , hade det problemet på min
har kollat det och den sitter rejält fastskruvad både i membranhålet och på insugshålet på förgasaren. Men insuget har en egen oljeanslutning, det är typ ett litet långt munstycke med ett hål igenom som går in i insuget. Just nu har jag en liten gummisnodd över det men den kanske tar in lite luft där ändå... Ska kolla det också.
emilg95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 juli 2010, 23:51

Inlägg av emilg95 »

nja tror inte det kan bero på det ... men täpp igen det helt och blås rent förgasaren med tryckluft
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

emilg95 skrev:nja tror inte det kan bero på det ... men täpp igen det helt och blås rent förgasaren med tryckluft
ok, men förgasaren är helt ny, det är första gången jag försöker starta den. Men jag får kollar imorgon lite mer noggrant och testa lite.
emilg95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 juli 2010, 23:51

Inlägg av emilg95 »

det kan ha kommit skräp i den när du monterade den , är det bensin i förgasarn? för annars kan det vara flotören som har hakat fast
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

emilg95 skrev:det kan ha kommit skräp i den när du monterade den , är det bensin i förgasarn? för annars kan det vara flotören som har hakat fast
mm, ska kolla flottören, det har jag faktiskt inte gjort då man inte behöver öppna huset för att byta munstycke ås jag har inte haft någon anledning. Men ska kolla det imorgon då jag inte har moppen hemma just nu.
Smolle94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 21 april 2010, 11:53

Inlägg av Smolle94 »

Jag får ingen bensin till flottören så jag har ingen aning om vad jag ska göra
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Smolle94 skrev:Jag får ingen bensin till flottören så jag har ingen aning om vad jag ska göra
får du ingen bensin till flottören så får du ju ingen bensin till förgasaren som du sa att du fick. fungerar gasen som den ska? åker trotteln upp när du gasar?
Smolle94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 21 april 2010, 11:53

Inlägg av Smolle94 »

Ja trotteln åker upp, det kommer bensin fram till förgasaren. inga problem med gasen
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Smolle94 skrev:Ja trotteln åker upp, det kommer bensin fram till förgasaren. inga problem med gasen
ok, då är det samma problem som med min xD Min funkar som den ska men ändå startar den inte... skumt -_-
emilg95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 juli 2010, 23:51

Inlägg av emilg95 »

gör rent förgasaren och testa sen :)
Smolle94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 21 april 2010, 11:53

Inlägg av Smolle94 »

Har gjort det 2 gånger + bytt bensin filter
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
emilg95
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 juli 2010, 23:51

Inlägg av emilg95 »

testa dra igång den med lite startgas , och byt bensin om den skulle vara gammal
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Smolle94 skrev:Ja trotteln åker upp, det kommer bensin fram till förgasaren. inga problem med gasen
Så det kommer bensin till förgasaren men inte flottören? Då vet du ju vart det är stopp, bensinkanalen i förgasaren eller flottörnålen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Hittade felet idag. Det var bara att gasvajern hade fastnat lite längre upp längst ramen under bensintanken än vanligt så det var som att den var på gas hela tiden och blev sur. Men idag fixade jag vajern och testade kicka, den startade på första :D
Kan vara något med vajern hos dig också i fall du inte hittar något annat fel.
Smolle94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 21 april 2010, 11:53

Inlägg av Smolle94 »

det var någon liten sak som hade fastnat i bensinkanalen, så den startade nu ikväll, men nu så blödrar den när man gasar med växel i, den gasar av sig svälj på tomgång när man håller inne kopplingen + man behöver inte gasa när man släpper kopplingen

Tack för hjälpen som jag fick
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Smolle94 skrev:det var någon liten sak som hade fastnat i bensinkanalen, så den startade nu ikväll, men nu så blödrar den när man gasar med växel i, den gasar av sig svälj på tomgång när man håller inne kopplingen + man behöver inte gasa när man släpper kopplingen

Tack för hjälpen som jag fick
Den är dåligt inställd. Får antagligen för mycket luft och kan vara fel munstyckestorlek, min gör också ungefär så nu men ska ställa in den snart.

Skönt att du också lyckades få igång din i alla fall :)
Smolle94
Svårstartad skrothög
Inlägg: 151
Blev medlem: 21 april 2010, 11:53

Inlägg av Smolle94 »

okey får ställa in den imorgon

Tycker bara det är konstigt då jag har haft samma inställning i snart 2 år och då har den gått rent

Fick nästan tårar i ögonen när den starta.

Vet inte vad jag hade gjort utan TSR och dom snabba och många bra idéer och förslag TACK :D
Kvinnor är som fordon, dom kostar både tid och pengar. Men vi älskar dom ändå
Skriv svar