Bytte till 17.5mm och sportluft nu dör den på gaspådrag...

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Bytte till 17.5mm och sportluft nu dör den på gaspådrag...

Inlägg av Speedy1FTW »

Hejsan! Jag har haft samma problem LÄNGE nu, Jag bytte till Motoforce 17,5 mm förgasare och ett malossi E5 sportluftfilter men sen började problemen...

Efter ca 2 veckor så började den bööööla efter ca 20 sekunders max gaspådrag och nu flera veckor efter det så böölar den när man har 1/4 gas efter ca 30 sek :( jag har försökt rengjort förgasaren 1 gång men det var fortfarande lite skit kvar, och efter att jag rengjorde den första gången vart det lite bättre... kan lite smuts orsaka sånna problem???

Vaakumet tror jag ska fungera som det ska, har provat att ta bort bränsleslangen från förgasaren och satte den i en flaska det öste ner massa bensin så det borde inte vara det!

Tack i förhand mvh Rasmus!
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Bumpar denna då jag verkligen behöver hjälp nu!!! :S
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
aerox1995
Svårstartad skrothög
Inlägg: 290
Blev medlem: 25 maj 2010, 16:16
Ort: kalmar
Kontakt:

Inlägg av aerox1995 »

du har för litet munstycke
"a quitter never wins and a winner never quits"

Titta in mitt Aerox projekt: http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=25806
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

aerox1995 skrev:du har för litet munstycke
Nej, har bytt från 90 - 102 ingen skillnad :(
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Övrig setup?

Om det flödar bra ner i förgasaren och flottören sluter så är förgasaren ok om du gjort rent den.

Är tändning/ tändstift, komp och reeds ok så är det bara munstycket kvar.

Kollat färgen på tändstiftet?

90 kan vara för stort, åkte med 85 i min gamla drd
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

bensinskalle skrev:Övrig setup?

Om det flödar bra ner i förgasaren och flottören sluter så är förgasaren ok om du gjort rent den.

Är tändning/ tändstift, komp och reeds ok så är det bara munstycket kvar.

Kollat färgen på tändstiftet?

90 kan vara för stort, åkte med 85 i min gamla drd
Min setup nu är:

Stage6 sport pro 70cc
Stage6 insugskit
stage6 pro replica
Motoforce 17.5 mm förgasare
Malossi sportluftfilter
Polini speedcontrol variator

kanske har glömt något! och jag körde med 92 - 95 på orginal 50cc och den gick lika dåligt då med :(
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Låter som att du har för fet luft/bensinblandning, så testa att byta ner munstycke. Sen en till grej som inte har med saken att göra, men om du vill få ut max av ditt trim bör du köpa ett nytt rör, för stage6 pro replica är avstämt för 50cc, så köper du ett rör som är avstämt för 70cc kommer den gå bättre ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Jetforce_Dahlin skrev:Låter som att du har för fet luft/bensinblandning, så testa att byta ner munstycke. Sen en till grej som inte har med saken att göra, men om du vill få ut max av ditt trim bör du köpa ett nytt rör, för stage6 pro replica är avstämt för 50cc, så köper du ett rör som är avstämt för 70cc kommer den gå bättre ;)
Har inte kört in cylindern än fick den igår ;) och sen så har jag inte pengar till att köpa nytt ännu! men jag provade med 85 på min 50cc cylinder och den gick knappt frammåt så jag kan inte ha lägre än 90 - 92 och då blir det Blöööande efter ett tags gaspådrag...
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Speedy1FTW skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Låter som att du har för fet luft/bensinblandning, så testa att byta ner munstycke. Sen en till grej som inte har med saken att göra, men om du vill få ut max av ditt trim bör du köpa ett nytt rör, för stage6 pro replica är avstämt för 50cc, så köper du ett rör som är avstämt för 70cc kommer den gå bättre ;)
Har inte kört in cylindern än fick den igår ;) och sen så har jag inte pengar till att köpa nytt ännu! men jag provade med 85 på min 50cc cylinder och den gick knappt frammåt så jag kan inte ha lägre än 90 - 92 och då blir det Blöööande efter ett tags gaspådrag...
Men när den blööar så får den för mkt bensin ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

asså jag vet inte... för den "dör" nästan och låter exakt som när man åker och sedan medans man gasar drar av tändnignen! asså böööööö sen nrä man sätter på den igen: ett puttrande ljud pt pt tppt pt tp tp fattar du? sen när den har blööat klart kan ban gasa en liten stund tills den blööar igen
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Speedy1FTW skrev:asså jag vet inte... för den "dör" nästan och låter exakt som när man åker och sedan medans man gasar drar av tändnignen! asså böööööö sen nrä man sätter på den igen: ett puttrande ljud pt pt tppt pt tp tp fattar du? sen när den har blööat klart kan ban gasa en liten stund tills den blööar igen
När du åker och drar av tändningen så tänder inte stifftet (självklart) därför blir det ett böööande då för det blir för mkt bensin på som stifftet inte kan tända. Och om det är samma ljud som när du kör så är det för mycket bensin som stifftet inte kan tända. Byt ner munstycke, lr en grej jag kom på nu. Eftersom du har 70cc kan det hjälpa att ha ett varmare stifft.

Om vi säger att du har massa siffror och en bokstav på ditt stifft. så köp ett med samma bokstäver, men en siffra lägre.
Jag har CR7EB, så skulle jag köpa nytt för att jag skaffar 70cc så skulle jag köpa CR6EB

;)
Senast redigerad av Jetforce_Dahlin den 4 maj 2011, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Jetforce_Dahlin skrev:
Speedy1FTW skrev:asså jag vet inte... för den "dör" nästan och låter exakt som när man åker och sedan medans man gasar drar av tändnignen! asså böööööö sen nrä man sätter på den igen: ett puttrande ljud pt pt tppt pt tp tp fattar du? sen när den har blööat klart kan ban gasa en liten stund tills den blööar igen
När du åker och drar av tändningen så tänder inte stifftet (självklart) därför blir det ett böööande då för det blir för mkt bensin på som stifftet inte kan tända. Och om det är samma ljud som när du kör så är det för mycket bensin som stifftet inte kan tända. Byt ner munstycke, lr en grej jag kom på nu. Eftersom du har 70cc kan det hjälpa att ha ett kallare stifft.

Om vi säger att du har massa siffror och en bokstav på ditt stifft. så köp ett med samma bokstäver, men en siffra högre.
Jag har CR7EB, så skulle jag köpa nytt för att jag skaffar 70cc så skulle jag köpa CR8EB

;)
Köpte stifft idag :D tror inte det hjälpte :evil: men jag ska prova att gå ner i storlek! ska prova 90 igen! återkommer med resultat!
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
fredde0202
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 28 januari 2011, 23:47
Ort: Lidingö

Inlägg av fredde0202 »

hände fan exakt samma sak för mig, då var det en liten liten "skruv" som skulle sitta ihop me flottören som var lös sen fick jag sätta tillbaks den på det rätta stället efter det gick det jättebra. MEN jag är inte säker att det är detta problem.
Lev galen som ung och kom till helvetet som kung
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

fredde0202 skrev:hände fan exakt samma sak för mig, då var det en liten liten "skruv" som skulle sitta ihop me flottören som var lös sen fick jag sätta tillbaks den på det rätta stället efter det gick det jättebra. MEN jag är inte säker att det är detta problem.
Nej den sitter kvar, den är där för att stoppa bensinflödet!
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 728
Blev medlem: 1 april 2010, 20:12
Ort: kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

fredde0202 skrev:hände fan exakt samma sak för mig, då var det en liten liten "skruv" som skulle sitta ihop me flottören som var lös sen fick jag sätta tillbaks den på det rätta stället efter det gick det jättebra. MEN jag är inte säker att det är detta problem.
det var ju bara en tabbe xD
Bild
Användarens profilbild
levvan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 22 januari 2011, 19:13

Inlägg av levvan »

om den "dör" när du gasar som du säger så är det väl snarare att den får för lite bensin?
jag hade provat å byta ner ganska mycket i munstycke t.ex 80 och se resultatet, sedan kanske bytt upp mycket åt andra hållet t.ex 100 och se resultatet.

sen finns det ju fler saker än bara huvudmunstycket som du kan pilla på? lågfartmunstycke , nål och luftskruv?
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

En fråga " går den med choken? ;p
Bild
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket
Inlägg: 1178
Blev medlem: 30 mars 2011, 20:04

Inlägg av moppenissen96 »

Hah blev knäckt när min spf2 typ var som den dog och orkade ingenting men det var för den fick fel luft då luftfiltret var kass.men kolla upp luftfiltret tror du kan hitta problemet med det eller luftskruven.
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 december 2009, 10:41
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av andersjohansson93 »

[quote="Speedy1FTW"]asså jag vet inte... för den "dör" nästan och låter exakt som när man åker och sedan medans man gasar drar av tändnignen! asså böööööö sen nrä man sätter på den igen: ett puttrande ljud pt pt tppt pt tp tp fattar du? sen när den har blööat klart kan ban gasa en liten stund tills den blööar igen[/quote

Så blev det för mig när jag hade satt på sportluftfilter och mitt problem var för litet munstycke! :)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Så var det för mig när jag precis hade satt på 70cc, dock är det på Rieju men det är samma sak på scootrar. Hade ett Doppler sportluftfilter fast jag körde med 12mm original förgasare med 100 munstycke. Pillade med tomgångsskruven och luftskruven i typ 2 timmar men den gjorde samma sak fortfarande. Då tog jag bara bort lutftiltret och så fungerade den perfekt, så det var inte munstycket, utan att den fick för lite luft även om luftskruven var helt utskruvad. Nu kör jag med nylonstrumpa istället och den går som en klocka, eller rättare sagt som ett monster :twisted:

Så testa ta av luftfiltret och pilla sedan med luftskruven tills du känner att den slutar bööa. Kan funka faktiskt.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Tack för alla svar! jag ska prova att gå upp u munstycke också! och den går på choken när den är kall (har automat choke) och det ska inte vara något problem med luftburken, provade utan var samma problem :S

men det som är så konstigt är att tändstiftet är oboy brunt som det ska vara (med 92 - 95) och ifall jag går ner under 92 går den bara skit, går inte frammåt (förlite bensin) och när jag provade att byta upp till 102 på min 50cc så vart det JÄTTE fet blandning (för mycket bensin) men jag ska prova i alla fall!

Ett fel som jag tror det kan vara är att det har kommit in lite smuts i hålet närmast luftburken/filtret jag försökte ta bort allt men hade inget att ta ur smutsen med... Och jag började att få smuts när jag bytte till sportluft! ska nog ta orginal luftfiltret o sätta för sen sätta på malossis :D
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

Hej igen, jag har idag varit ute och meckat, MEN den funkar fortfarande inte... bytte ner mig till 92 i huvudmunstycke för att den inte ska värmenypa och höjde nålen ett snäpp!

Den går lika dåligt om inte värre... ahh juste provade 102 i huvudmunstycke också, funkar inte!

så det måste vara något annat än huvudmunstycket som är fel! när den "dör" och jag inte gasar efter det och låter den stänga av sig själv (utan att slå av tändningen) och sedan försöker starta så måste man stå där med elstarten i ca 5 - 6 sek innan den ens försöker starta :S

Känns som bensinkranen är cp... tror inte det blir tillräckligt med vaakum :S vad kan jag göra åt det? :x
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Egentligen kan det vara av en massa anledningar.
Kolla packningarna så att den inte får tjuvluft, insuget, cylindern, topplock och avgaspackning.
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

SickRazer skrev:Egentligen kan det vara av en massa anledningar.
Kolla packningarna så att den inte får tjuvluft, insuget, cylindern, topplock och avgaspackning.
har kollat allt detta + att jag nyss bytt till 70cc och drog åt allt VÄLDIGT hårt för att det inte ska läcka något! har nyss kolla insuget också... men det blir väll till att sitta o rengöra och dubbelkolla allt i helgen... :(
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
beta.ark
Avstängd
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 februari 2011, 14:59

Inlägg av beta.ark »

Hur har du luftskruven?

När den är som "Standard" så ska den vara utskruven 1 och ½ varv
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

beta.ark skrev:Hur har du luftskruven?

När den är som "Standard" så ska den vara utskruven 1 och ½ varv
Inte det som är problemet, har skruvat den från 1 varv till max ut... ingen skillnad!

Jag har kollar följande; Luftfiltret, rengjort förgasaren 2 gånger nogrant, kollat hela insuget samt membranet mm och bensinkranen har jag rengjort, fortfarande samma problem :( Vet ingen något annat som kan orsaka problemet? ibland så "poffar" det till i avgasröret när den "stänger av" typ som om något smäller...
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
petrus123
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 april 2011, 19:01

Inlägg av petrus123 »

Ursäkta att ja lånar tråden lite men ja har precis samma problem också! Att moppen böööar när man gasar på. Med 1/4 gas puttrar den fram men när ja gasar fullt så går den typ i 10-15km/h och lixom "hackar' fram . En kompis pappa sa att bensinen inte hängde med luften, att det kom för mycket luft alltså. Jag har testat att byta upp munstycke för att kompensera det men då går den inte i huvudtaget. En annan konstig grej är att flottörskålen blir överfull av bensin så att de rinner ut bensin lite då å då:P
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

petrus123 skrev:Ursäkta att ja lånar tråden lite men ja har precis samma problem också! Att moppen böööar när man gasar på. Med 1/4 gas puttrar den fram men när ja gasar fullt så går den typ i 10-15km/h och lixom "hackar' fram . En kompis pappa sa att bensinen inte hängde med luften, att det kom för mycket luft alltså. Jag har testat att byta upp munstycke för att kompensera det men då går den inte i huvudtaget. En annan konstig grej är att flottörskålen blir överfull av bensin så att de rinner ut bensin lite då å då:P
kolla så att flottören inte är trasig, då kommer det helatiden ner bensin i flöttörskålen och då svämmar det över och rinner ut i evakuerings slangarna!

Jag har fortfarande samma problem och inget verkar funka :( har ingen någon ideé vad felet kan vara? har ju gått igenom ALLT typ 20 gånger!!!
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Skriv svar