Aerox funkar ej

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

eAksoNe
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 oktober 2010, 20:47

Aerox funkar ej

Inlägg av eAksoNe »

Tjena :) har nyss köpt en moppe och satt på nytt rör,variator,koppling. Vikterna är på 4.5 . Jo jag körde den en kväll men den polare.. då funka den men axxa dåligt som fan. Sen dagen efter när jag skulle starta den så går den igång... men låter konstigt som fan och dör efter några sekunder. Någon som vet vad problemet kan vara och vad jag ska göra ? / Erik
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

förklara lite bättre för min moppe axxa skit! och jag trodde det avrt munstycke och annat skit men min kompis hade get mig 6g vikter och sa att det va 4.3 g vikter sne byta jag till 4g vikter då drog den i väg
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

vartifrån låter den konstigt? variatorn?
eAksoNe
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 oktober 2010, 20:47

Inlägg av eAksoNe »

Nej allså själva motorn...den låter ojämnt typ, Jag kollad på tändstiftet och det var jätte mörkt och verkade sotit. Sry dålig förklaring. Jo den axxa dåligt i början sen när den kommer upp i varv sticker den, vill ha att den axxar mer i början istället? Vad ska jag byta då ? Men först o främst vill jag veta vad det kan vara för fel på den. Min kompis sa att den kan då för lite luft, kan det stämma ?
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

om stiftet är för mörkt (ska vara oboy brunt) så får den för mycket bensin (eller för lite luft)
ställ in förgasaren rätt, byt till lättare vikter, hårdare kopplingsfjädrar så ska den gå fint
eAksoNe
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 oktober 2010, 20:47

Inlägg av eAksoNe »

okej bra :) får ta bort luftpluggen då, och kolla ifall den blir bättre samt göra rent förgasaren. Vad menar du med ställa in då ? :)
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

jo testa det. ställa in menar jag att bestycka. att munstycke har rätt storlek, luftskruv, tomgångsskruv och trottel nålen är i rätt lägen
eAksoNe
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 7 oktober 2010, 20:47

Inlägg av eAksoNe »

okej tack!
Skriv svar