Felsökningsguide: Automatchoke

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Felsökningsguide: Automatchoke

Inlägg av HasSse666 »

Nybörjarguide för dig som vill kontrollera din automatchoke

I korthet så fungerar automatchoken på det här viset:
  • när moppen är kall så släpper choken in extra bensin
  • när du startar moppen matas choken med 12volt "pinnen" går ut och stryper det extra bensin flödet
  • efter ca 5 min är "pinnen" helt ute och choken därmed frånslagen
M.a.o rycker du ut kontakten till choken är den hela tiden.


OLIKA felsymptom p.g.a krånglande choke
  • Moppen svår att starta - förmodligen har "pinnen" fastnat ute
  • Moppen börjar "blöddra" under färd - förmodligen kärvar "pinnen" eller ingen spänning till choken
Övrigt
Automatchoken som beskrivs i guiden är från en Baotian men de flesta automatchoker jobbar efter samma princip.
Dock kan du inte räkna med att "pinnen" går ut till samma längd på alla automatchoker och de har kanske inte samma motstånd heller som en Baotian.
Längst ned i guiden står resistansen på några andra förgasares automatchoke.


NU ÖVER TILL KONTROLLEN

Du behöver en multimeter för att mäta resistansen.
Några mejslar och lite tålamod.


Bild
Bild 1 - En vanlig standard förgasare med automatchoken till höger på förgasaren.


Bild
Bild 2 - Lossa automatchoken från förgasaren
plocka först bort plasthylsan som sitter över den
skruva sedan loss de två skruvarna som håller fast brickan
plocka bort brickan och dra choken uppåt
Notera att det sitter en gummiring som tätning på choken


Bild
Bild 3 - Följ sladden bakåt från automatchoken tills du kommer till dess kontakt


Bild
Bild 4 - Dra ur kontakten och mät resistansen
(skall vara ca 5 ohm om choken är +20 grader celsius ,min var lite varmare)
Notera att du mäter i den änden som går till automatchoken
Resistansen på fler automatchoker längst ned i guiden

Bild
Bild 5 - Koppla två sladdar från ditt batteri till automatchoken
Detta gör du för att få 12Volt till spolen i din automachoke.
När choken värms upp av spolen skjuts "pinnen" ut.

Tips!
Du kan också starta moppen och låta den gå på tomgång i 5 minuter och sedan mäta om pinnen gått ut


OBS!
Om du startar moppen måste du så klart vara utomhus


Bild
Bild 6 - Så här ser automatchoken ut innan du kopplat på 12volt
OBS! Pinnen skall INTE sticka ut mer än 20mm när den är kall!


Bild
Bild 7 - Nu har det gått ca 5 minuter sedan jag kopplat in 12volten
Som du ser har "pinnen" kommit ut en bit
Efter 5 min skall den kommit ut ca 9-10mm
(min choke var inte helt kall när jag började så den kom inte ut så långt)



Bild
Bild 8 - Jag kollade även resistansen efter automatchoken blivt varm

Du kan naturligtvis skippa att mäta med multimetern och bara koppla in 12Volt på automatchoken för att kontrollera att "pinnen" går ut som den ska.


Bild
Bild 9 - Du kan ersätta din Automatchoke med en manuell
Denna Dellorto Knappchoke [ PHVA & PHVB ] passar till många Baotian orginal förgasare


Automatchoke resistans vi 20 grader celsius
  • Baotian orginal CV förgasare - 5 ohm
  • Gurtner PA 360/370 - 36 ohm
  • Dellorto PHVA 17,5 mm - 5,2 ohm


Om du behöver demontera själva automatchoken för att rengöra/felsöka är det möjligt

Bild
Bild 10 - Innan demontering

Bild
Bild 11 - Efter demontering (delarna i ordning)

Bild
Bild 12 - Det är alltså den del jag ringat in med rött som är gängan du kan ställa "utsticket" på chokepinnen med

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QLxprxrfOik[/youtube]
Tips
Gängar man ut delen inringad med rött trycks nålen in i choken av fjädern.
Och choken ligger på längre tid

KOLLA YOUTUBEKLIPPET


Hoppas du fått hjälp av min guide!

Bild

HasSse666
    Bild
    TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!