Tips vid byte av cylinder

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Tips vid byte av cylinder

Inlägg av runners »

Detta jag skriver är inte ämnat som en direkt guid utan bara ett tips.

Sedan jag började skruva för sörsta gången i mitt liv på cyklar, sedermera på moppar för att till sist meka bilar så har det blivit många erfarenheter man fått betala högt pris för att skaffa sig på vägen. Men i bland lyder jag inte mina erfareheter och gör samma skit om och om igen. Nu senast när jag efterspände nya fina cylindern knakade det till och så var det en pinbult som gick åt helv...nja. Varför lär jag mig aldrig?
:oops: Det blev bara att beställa nya och försöka se glad ut. :lol:

När du beställer en ny cylinder så beställ alltid också nya pinbultar, om du inte bytat dem tidigare på din motor. De som sitter där har oftast nötts av mycket hög varme och den spänning de sitter i. Därför är de också lätta att dra sönder när du skruvar. Har du ytterst otur så kan de gå sönder i motorblocket och då är det verkligen inte något särskilt kul när den ena delen av pinbulten sitter kvar där. :cry:
Men hitäntills har det aldrig hänt mig.

Det är nästan en regel när man skruvar bilar att man alltid använder nya bultar på bilar på saker som utsatts för hög värme.

Lycka till!
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

bra!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

ännu ett tipps är att man ska tappa ut kylarvattnet först ;) själv har jag aldrig haft problem med pinnbultar :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Re: Tips vid byte av cylinder

Inlägg av KarlssoN^ »

runners skrev: *Text*
Bra "guide" eller tips och tricks kanske man skall kalla det :)
ännu ett tipps är att man ska tappa ut kylarvattnet först själv har jag aldrig haft problem med pinnbultar
Det är ju självklart ;)

Men ett annat tips, eller rättare sagt en regler, det är att alltid efterdra topplocket, dagen efter du varit ute och kört(efter du har satt på cylindern ). Märkte det för ett halvårsen eller så. Min topplocks packningen gick åt helv.... Det var rök över hela vägen ;)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: Tips vid byte av cylinder

Inlägg av runners »

KarlssoN^ skrev:
runners skrev: *Text*
Bra "guide" eller tips och tricks kanske man skall kalla det :)
ännu ett tipps är att man ska tappa ut kylarvattnet först själv har jag aldrig haft problem med pinnbultar
Det är ju självklart ;)

Men ett annat tips, eller rättare sagt en regler, det är att alltid efterdra topplocket, dagen efter du varit ute och kört(efter du har satt på cylindern ). Märkte det för ett halvårsen eller så. Min topplocks packningen gick åt helv.... Det var rök över hela vägen ;)

Sant! Det är viktigt att efterdra toppen efter att man kört ett kort tag. Allra helst ska cylinder och topp dragas med momentnyckel. Men problemet kan bli att veta i vilket tryck cylinder och topp ska dragas om det inte står i instruktionsboken (vilket det sällan eller aldrig gör). När man använder sig av momentnyckel är dessutom risken mindre att man knäcker pinbultarna och cylindern blir exakt jämt spänd vilket eleminerar risken att den drar minsta tjuvluft. Men en momentnyckel med bra kvalitet är ganska dyr.

Det är sällan någon risk på en nyare moped att man knäcker pinbultarna, men har moppen några år på nacken så är pinbultarna i regel ut-torkade av varmen och trycket de suttit i. De kan till och med då gå sönder när man lossar bultarna om man har otur. För att vara på säkra sidan bör man byta dessa pinbultar när man bytar cylinder om man köper en moped med några år på nacken.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad
Inlägg: 948
Blev medlem: 16 november 2010, 21:31
Ort: Rossön

Inlägg av Bergsten »

Pinnbultarna är min värsta fiende på moppemotorn på min yamaha dt... Det är nog det som satt mig i klistret svin mkt och som krånglat mest :twisted:
Ska nog byta alla 4:a nu förmodligen så jag slipper krångla mer på den skiten... Bra skrivet iaf, lär nog vara många som har användning av det här mer eller mindre, bra! :wink:
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

Man ska spänna 1,7kg/m på drac moppar iallafall
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
lappinator
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 maj 2011, 14:34
Ort: västerås

Inlägg av lappinator »

en snabb fraga, jag har en aerox 98 vattenkyld.


maste jag köpa vattenkyld cylinder eller kan jag ha en vanlig "luftkyld"

:oops:

pm tack!!
aerox!
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

nej du ska ha vattenkyld...
och varför posta i denna tråd
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 8 augusti 2010, 22:00

Inlägg av MrX rider »

En sak jag vill lägga till är att man alltid kollar så att knastrena hamnar helt rätt.

Jag köpte en ny cylinder för 1700 han köra 1 timme så låstnade ett knaster och förstörde den cylindern :evil:
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
Skriv svar