Felsökningsguide: Tändning CDI kopplingsschema - Baotian 4-t

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Felsökningsguide: Tändning CDI kopplingsschema - Baotian 4-t

Inlägg av HasSse666 »

Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
Bild
  • Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar - blåa "vågen" i bild ovan)
  • Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet - blåa "fyrkanten" i bild ovan)
    Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
  • När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
  • Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt - tändspolen blinkar till rött i bilden ovan
  • Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista -
Länk: Wikipedia - CDI tändning

____________________________________________________________

ÖVERSIKT CDI

Bild
Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)

Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad)
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n)

"Strippat tändsystem"
Bild

____________________________________________________________

Kontroll tändsystem

Bild
Bild 2 - OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning
OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN...

Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
  • annars är kanske kabel 4 ej ansluten till jord (kolla kablage)
  • pickupen KAN vara trasig
Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
  • annars kan tändspolen, tändhatt eller tändkabeln vara trasig
Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm)
OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt
  • om du har kontakt=0 Ohm kan brytaren för sidostödet eller tändningslåset vara trasigt
  • om du har larm med stöldskydd kan det vara larmet som är trasigt eller stöldskyddet "aktiverat")
  • någon av kablarna 3 och 4 kan vara skadade och kortsluta mot jord
Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm
  • annars kan kabel 4 vara dåligt jordad
  • någon kontakt kan ha glidit isär = kolla kablage

Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta..
OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället.
Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 istället


Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
  • kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad)
  • kolla även att kablaget till pickupen är OK
  • annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan
Värden har jag tagit ur Servicemanualen för Baotian 4-takts moppar.
Det kan skilja i ohm värden mot andra moppar.

Men om det står att det skall vara ca 500-600ohm och värdet är 0 Ohm (= kortslutning) är tändplattan garanterat trasig eller om värdet är"oändligt" stort (= avbrott)

[Bild
Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt
Notera - Svart/vit skall sitta uppe till höger
Denna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5)

____________________________________________________________
CDI PLACERING

Bild
Bild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint

Bild
Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport

____________________________________________________________

Felsökningstips ingen gnista
Tips 1
Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC)
När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in.
Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås

Tips 2
Koppla bort kabel 3 (svart/vit)
Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa).
Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa.

Hur lossar man stiften från CDI kontakten?

Bild
Bild 6 - Platta till en liten spik

Bild
Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten
Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur.
När spiken är på plats dra kabelskon bakåt

Bild
Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp"

____________________________________________________________

CDI TEST

Egentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n
Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning.
Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter.

Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas ur

Bild
Bild 9 - Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm.
Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer.




Bild
HasSse666
Senast redigerad av HasSse666 den 14 augusti 2014, 20:02, redigerad totalt 3 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Pumpa_TedZa
Elmoped
Inlägg: 143
Blev medlem: 24 november 2012, 21:16
Ort: Skanör

Inlägg av Pumpa_TedZa »

Jag vill göra ett strippat tändsystem på en baotion hur skall jag gå till väga?:D

Tack på förhand! :)
TTT = Ted Tha Tuner!

Tveka inte med att ställa frågor angående allt möjligt kan förhoppningsvis svara!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Pumpa_TedZa skrev:Jag vill göra ett strippat tändsystem på en baotion hur skall jag gå till väga?:D

Tack på förhand! :)
"Strippat elsystem Baotian"
Bild
Bara en kabel krävs från rotorn/statorn

Bild
Räkna kablarna från vänster till höger och uppifrån och ned

Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n).
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Karlsson_98
Avstängd
Inlägg: 641
Blev medlem: 17 oktober 2012, 19:34
Ort: Årjäng

Inlägg av Karlsson_98 »

Riktigt bra guide! :D
stefan62
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 april 2014, 18:48

Inlägg av stefan62 »

hej!
när det gäller denna tråd så har jag mätt upp både t-spole + cdi
alla värden är bra utom mellan kontakt 4 och 6 i denna tråd där har jag 390 ohm
ej 500-600 ohm.Har kollat jordanslutning =ok Återstår tändplattan.
Gnista finns men jag upplever den som svag kan tändplattan vara boven att
den ej startar ej ens med startgas. det är en baotian 4t från 2005.
tacksam för svar.
öhman62 :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

stefan62 skrev:hej!
när det gäller denna tråd så har jag mätt upp både t-spole + cdi
alla värden är bra utom mellan kontakt 4 och 6 i denna tråd där har jag 390 ohm
ej 500-600 ohm.Har kollat jordanslutning =ok Återstår tändplattan.
Gnista finns men jag upplever den som svag kan tändplattan vara boven att
den ej startar ej ens med startgas. det är en baotian 4t från 2005.
tacksam för svar.
öhman62 :)
Nope knappast fel på tändplattan 390ohm anser jag inte är ett värde som GARANTERAR ett fel
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
stefan62
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 april 2014, 18:48

Inlägg av stefan62 »

okey!
inte tändningen!
moppen har ståt i 3 år kanske kolvringarna fastnat med dålig
kompa som följd?
//s :?
haztheman
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 augusti 2014, 00:00

Inlägg av haztheman »

HasSse666 skrev:
stefan62 skrev:hej!
när det gäller denna tråd så har jag mätt upp både t-spole + cdi
alla värden är bra utom mellan kontakt 4 och 6 i denna tråd där har jag 390 ohm
ej 500-600 ohm.Har kollat jordanslutning =ok Återstår tändplattan.
Gnista finns men jag upplever den som svag kan tändplattan vara boven att
den ej startar ej ens med startgas. det är en baotian 4t från 2005.
tacksam för svar.
öhman62 :)
Nope knappast fel på tändplattan 390ohm anser jag inte är ett värde som GARANTERAR ett fel
Hoppa in lite här, det är så att jag följt din guide och fått vissa siffor enligt guiden men ju som killen skriver här så fick han 390 ohm, jag får bara 246 ohm, spelar inge roll vart jag mäter jorden så är svaret lika, börjar tro att tändplattan är kass för mopeden startar inte men jag får en gnista men det hjälper inte. Vad tror du?

Har en TGB Jetfighter 2006 :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Som mitt svar tidigare ett sådant värde garanterar inte att tändplattan är trasig. :(
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
haztheman
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 augusti 2014, 00:00

Inlägg av haztheman »

HasSse666 skrev:Som mitt svar tidigare ett sådant värde garanterar inte att tändplattan är trasig. :(
Ajdå, jadu vad gör man då, chansar att det är tändplattan iallafall och provar med en ny :/
Just att du skriver att ohm talet bör ligga mellan 500-600 det är högt om man jämnför med mina siffror...en sak jag testade var att när jag mätte så testade jag att roterade den lite lätt med handen och fick värdet att öka men det var väldigt lite.
stefan62
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 2 april 2014, 18:48

Problemet löst!

Inlägg av stefan62 »

Mitt problem löstes av att jag bytte tändspole (Ny fanns på tradera med högre effekt) .Samt att jag justerade ventilerna, då small den igång direkt och sen har den bara gått.
Tydligen är dessa motorer väldigt känsliga på ventilspelet. :D
haztheman
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 augusti 2014, 00:00

Re: Problemet löst!

Inlägg av haztheman »

stefan62 skrev:Mitt problem löstes av att jag bytte tändspole (Ny fanns på tradera med högre effekt) .Samt att jag justerade ventilerna, då small den igång direkt och sen har den bara gått.
Tydligen är dessa motorer väldigt känsliga på ventilspelet. :D
Nu var jag fräck och skrev i en spalt där det var 4 takt och jag har 2 takt såg jag, men visst kanske hjälper att bara byta tändspole :). billigare oxå.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Värden har jag tagit ur Servicemanualen för Baotian 4-takts moppar.
Det kan skilja i ohm värden mot andra moppar.

Men om det står att det skall vara ca 500-600ohm och värdet är 0 Ohm (= kortslutning) är tändplattan garanterat trasig eller om värdet är"oändligt" stort (= avbrott)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
haztheman
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 augusti 2014, 00:00

Inlägg av haztheman »

HasSse666 skrev:Värden har jag tagit ur Servicemanualen för Baotian 4-takts moppar.
Det kan skilja i ohm värden mot andra moppar.

Men om det står att det skall vara ca 500-600ohm och värdet är 0 Ohm (= kortslutning) är tändplattan garanterat trasig eller om värdet är"oändligt" stort (= avbrott)

Ahhhh :)

Ja men då så, kanske mina siffror är "ok" skulle vart bra att komma över en service manual till min moped då. Står säkert helt andra siffror vem vet :)
Oändligt värde som typ 10 eller 1000ohm?, har kollat på min tändplatta och ser inget som är trasigt men den är lätt skitig. Även kollat efter brott i någon tråd men det går inte och se :/ man kan inte mäta "på" själva plattan så man vet att trådarna är intakt?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Oändligt värde brukar i displayen på instrumentet visas så här O.L.
OL = Over Loaded

https://learn.sparkfun.com/tutorials/ho ... multimeter
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
haztheman
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 augusti 2014, 00:00

Inlägg av haztheman »

HasSse666 skrev:Bild
Oändligt värde brukar i displayen på instrumentet visas så här O.L.
OL = Over Loaded

https://learn.sparkfun.com/tutorials/ho ... multimeter
Ok ok :)
Kinamc
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 september 2014, 17:25

Fråga till HasSse666 tändning cdi

Inlägg av Kinamc »

Hej, har problem med att kina mc inte startar ibland, efter några försök startar och går den utan problem.
När jag mäter upp spänningen till cdi mellan kabel 4 och 6 får jag inte 12volt utan bara volt som fladdrar mellan 0.5 till 1-3volt, men den startar i alla fall ibland? någon ide?
Tänkte höra hur tändningslåset fungerar, skickar den 12 volt från batteri till tändplattan, det är väl 12 volt från tändplattan som skickas tillcdi inte från batteri, har du koll på hur det fungerar?
Hoppas på svar.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Jepp 12volten kommer från ladd/batterispolarna på tändplattan inte från batteriet.
Det går att starta moppen utan batteri
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Kinamc
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 september 2014, 17:25

Inlägg av Kinamc »

Det var så jag tänkte med, men har du någon ide varför det endast är några volt till Cdi och inte 12volt?
Som du skrev i guiden ska det vara 12volt fram om inte är det fel i tändningslås eller kabelstam.
Hur styr tändningslåset att det kommer fram 12volt eller inte?
Guiden är kanon bra, det är bara så att jag inte fattar alla vägar.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Skulle tro att felet sitter i ditt mätinstrument...
Förmodligen inte anpassat att mäta "bilel" (ej nog snabbt).
Släpp detta felsök på annat ställe :)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Kinamc
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 september 2014, 17:25

Inlägg av Kinamc »

Ok, tack för svar, söker vidare
Användarens profilbild
swemil93
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 april 2009, 21:14

Inlägg av swemil93 »

Tjena! Har köpt en Kymco spacer 200, det är alltså en mc scooter.
Scootern har jag köpt utav min flickväns pappa. Scootern har varit stulen och sedan kommit till rätta, hur som helst så behöver jag hjälp.

Problemet är att jag inte har någon gnista, jag har försökt att följa din guide om att mäta cdi boxen, dock lite svårt eftersom det inte är riktigt samma färger på kablarna och att det är två kontakter på den..

Jag har mätt spolen och kabeln, verkar bra enligt mätresultaten, har inte haft möjlighet att testa ett annat stift.

Har även lokaliserat dödarknappens kabel på cdi:n, och det verkar inte vara den som är felet.

Tändningslåset har jag demonterat och delat kontaktstycket, jag kopplar samman röd och svart, då får jag tändningsläge och det går att köra på startmotorn. Det finns dock flera sladdar på kontaktstycket till tändningslåset, kan det ha med dessa att göra? Finns 4 stift från scooterns tändnings härva, men 5 stift från tändningslåsets kablage...?

Tips på något jag bör kolla eller vill du ha någon mer info? Är fantastiskt tacksam för all tillgänglig hjälp! Med vänlig hälsning, Emil.
Skillnaden på fjortisar och horor är att horor tar betalt.
Dosan
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 oktober 2016, 12:19
Ort: Göteborg

Inlägg av Dosan »

En sen fråga: håller själv på att felsöka en sym jet som dör efter c:a 4 kilometers körning och inte går att starta efter detta. Vad menar du med: "OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning"? Den måste väl vara i för att få ström?
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Jo men du mäter inte med moppen igång
Cdi'n är svår att mäta upp
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Johan5499
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 september 2017, 18:05
Ort: Lidingö

Motogino

Inlägg av Johan5499 »

Tja! Har en Motogino f12 (har en baotian GY6 motor och är i princip kopia av baotian sprint fast andra kåpor)

En dag började den gå smått söligare och dagen efter var den död och har stått död i 2 månader nu. Kompen blev otroligt dålig oc har bytt kolv + kolvringar, topplock men inte cylinder då den inte hade en enda repa, har bytt tändspole och tändstift och har plockat ut tändstiftet och elstartat och det kommer gnistor. Gnistorna är dock svaga (har ej mätt utan stoppa i fingret i tändhatten och fick en mesig stöt) batteriet kan dö av att försöka elstarta i 10 min, sen får man ta in och ladda upp under natten. Kompen har blivit bättre och ser att tändstiftet får bensin på sig men den vägrar fortfarande starta. Har prövat startgas och det blir ingen reaktion. Ventilerna är inställda till 0,05 insug, 0,05 avgas. Förstår inte var felet ligger.

Har någon ett tips?

Alla svar uppskattas, tack på förhand!
Skriv svar