Honda X8rx, känns som om det nyper trots helt ny cylinder\kolv

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jonas Hammar
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 april 2011, 16:54

Honda X8rx, känns som om det nyper trots helt ny cylinder\kolv

Inlägg av Jonas Hammar »

Tjena grabbz

Har en X8rx som jag nyss monterat ny cylinder och kolv i, helt standard 49cc.

Funkar finfint när man fått igång den, bra tomgång och orket är klockrent första 2 minutrarna, sen är det som om det nyper å det börjar att böööa å den orkar inte. men när den gått ner förbi varvtalet där kopplingen slutar driva bakhjulet så kan man med lite gaspådrag klara av att hålla motorn igång, efter ett par sekunder kan man släppa gasen helt och då ligger den fint i tomgång igen.
Skulle jag däremot släppa gasen när den börjar böa så tvärstannar motorn. kickar jag direkt efteråt så känner jag ingen skillnad i motstånd på kicken..

Cylindern har jag ruskigt svårt att tro är problemet, den betedde sig likadant med förra cylindern (därav bytet) men problemet kvarstår.

har kört utan luftfilter ett tag å bara bestyckat den för den luftmängden (vilket funkade klockrent i 2 sommrar) <-- redo för negativa kommentarer. (skruvade man på ett filter så va det snott dagen efter ändå så det va ingen mening där jag bodde, detta va alternativ två)

så antingen så är det förgasaren som behöver en rejäl rengöring eller så är det nåt mysko med kopplingen men det låter osannolikt, vet inte riktigt
vad jag skall göra, kan filma en video och lägga upp om ni vill ha visuell referens för vad som händer.

en notis btw är att jag kan stå stilla med bakhjulet i luften och varva ganska länge utan att problemet uppstår. men har inte testat någon längre stund då jag e lite nervös över att stå å varva utan motstånd

är van vid att skruva å mecka med grejor men just mopeder å scootrar är något jag har lite för lite erfarenhet av för att ha TID att inte ställa frågor..

Rocka på och tackar för snabbt svar

btw, har kollat tändstiftet, ser bra ut, svårt att veta om spolen är frisk men den tänder ju å funkar fint ett tag. CDI'n är torr.
Lallar runt med en Honda X8rx
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 698
Blev medlem: 18 januari 2011, 16:32

Inlägg av TheMidnightRider »

felet är att du inte har luftfilter min var EXAKT LIKADAN
Köper bromsok fram till viva city
Jonas Hammar
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 april 2011, 16:54

Inlägg av Jonas Hammar »

ok, har ju ändå kört 2 säsonger utan filter med denna bestyckningen och det har fungerat utan en förnimmelse av problemet i fråga.. nu bara bestämde den sig för att inte vilja vara med..

men ska ge den en rejäl rengöring av förgasare och se om det avhjälper problemet.

har ni några tipps på skrik till!! =)
Lallar runt med en Honda X8rx
Jonas Hammar
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 april 2011, 16:54

Inlägg av Jonas Hammar »

ok uppdatering, nu har jag rengjort förgasaren grundligt och monterat tillbaka, smält på ett öppet luftfilter av billigare sort och det verkar ha gett med sig, men den känns fortfarande TRÖG, den svarar inte så bra som den en gång gjort och så fort den får motorbromsa så märker man att det är mer inbromsning som sker än förut (och ja jag har pumpat däcken hehe)

är det normalt att moppen känns trög efter att ha kört nån mil med ny cylinder?
Lallar runt med en Honda X8rx
Skriv svar