Moppen går för snabbt orginal

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Moppen går för snabbt orginal

Inlägg av Zxeddery »

Hej, Min moppe går 65km/h orginal (enligt mätaren som säkert är glädjemätare) men troligen snabbare än vad den får... :o

Så undrar nu om man kan få böter för detta? har inte trimma än.. :?

Vill fan inte strypa ner moppen orkar inte och fattar inte hur man gör :twisted:
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

om den gör 65 så är den inte original...

antagligen så sitter det ingen v-bricka i variatorn. skruva bort variatorn och kolla om det sitter någon. annars får du göra en :)


dock så kan det vara något annat. beror helt och hållet vad det är för moppe som du inte har skrivit ;)
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

moppe tgb 303r cobra
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

kolla v-brickan :)
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

ahh ska göra det så fort jag får tag på en såndär som tar lös skruvarna på den xD
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Zxeddery skrev:ahh ska göra det så fort jag får tag på en såndär som tar lös skruvarna på den xD
mutterdragare?
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

ja, jag har ingen sådan ska fixa men kan inte göra det idag.

tack för hjälpen
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

varse :)

om det inte är det så är antagligen någon annan strypning borttagen. du kan säkert hitta ngn lista på strypningar till den och kolla på att dom är kvar :)
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

typ alla original moppar går för snabbt
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 mars 2011, 18:09
Ort: Åland, Finland

Inlägg av ValoPallo »

Jag är inget proffs men jag skulle dreva ner(upp?) den så får man bättre acc istället :D
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

äru 100% säker på att den inte är trimmad så kör bara ;) de kan inte göra nått, har en moped handlare här nere som byter upp munstycke och filar pluggar på orginal mopparna så de ska vara roligare att köra, han säger att polisen ofta kommer till han och frågar men han säger då att de ska vara så ^^. tydligen har de ingen lista från tillverkarna som vissa säger...


men om de säger att den går för fort så är det en "snabbgående moped" som går förfort även att den är org;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 663
Blev medlem: 4 september 2010, 23:23
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Min polare har en aprilia och den går också 65km/h original och de har köpt den ny.
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

yamaha2pwn skrev:äru 100% säker på att den inte är trimmad så kör bara ;) de kan inte göra nått, har en moped handlare här nere som byter upp munstycke och filar pluggar på orginal mopparna så de ska vara roligare att köra, han säger att polisen ofta kommer till han och frågar men han säger då att de ska vara så ^^. tydligen har de ingen lista från tillverkarna som vissa säger...


men om de säger att den går för fort så är det en "snabbgående moped" som går förfort även att den är org;)
HeHe ok är 99% säker på att den inte är trimmad. :D Köpte av en gubbe den hade gått runt 30 mil bara.. 8) men som sagt ska kolla v-ringen osv till veckan!
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

PoWeRKinG skrev:om den gör 65 så är den inte original...
Slitage, men räknas som trimning.
Och även om den gör 65 så kan den va orginal, ja
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

yees men slitage så har ju inte du gjort nått, och då kan man påpeka att det inte går att köpa en strypning :P

hade en kompis som blev tagen på sin gilera, med ostrypt cdi och diverse bortplockning av pluggar, han har sån tur att polisen säger att de var slitage och lät honom köra igen ^^


va inte säker på att den inte är trimmad.... finns en fiskegubbe hemikring som kör på sin fyrtakts scooter som gör åtminstone 70 :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

min gör 60 original :P
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Polisen kan ta in den om den går för snabbt, men dom kommer inte hitta något, och du får tillbaka mopeden som den var.
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

Härligt fan det är ju som att man har tur om den går för snabbt som orginal lol
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

Zxeddery skrev:Härligt fan det är ju som att man har tur om den går för snabbt som orginal lol
ja men om pluggarna slits kan man ju undra vad som går sönder här näst :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Finns ingen moped som går över 45-50 km/h original det är bullshit.
förmodligen någon strypning som är borttagen.
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

kanske är överdriven glädjemätare då.. kanske ska testa med gps..

konstigt om pluggarna har gått sönder den gick så här när den köptes 35 mil
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 663
Blev medlem: 4 september 2010, 23:23
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Born2Ride skrev:Finns ingen moped som går över 45-50 km/h original det är bullshit.
förmodligen någon strypning som är borttagen.
Klart det finns!!!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

PoWeRKinG skrev:om den gör 65 så är den inte original...

antagligen så sitter det ingen v-bricka i variatorn. skruva bort variatorn och kolla om det sitter någon. annars får du göra en :)


dock så kan det vara något annat. beror helt och hållet vad det är för moppe som du inte har skrivit ;)
Klart den kan göra 65km/h org på mätaren, aldrig kört en moped med mätare eller? Min kusins MRX gjorde mätarn ut urpluggad, om man tror på sånt är man ju efterbliven.

OnTopic : Din moped kanske går 55 ärliga högst och det bryr sig inte polisen om.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

Born2Ride skrev:Finns ingen moped som går över 45-50 km/h original det är bullshit.
förmodligen någon strypning som är borttagen.
men det kan ju också vara en glädjemätare :P

men det står ju inte heller vart den gör 65 det kan ju vara i en skit lång nedförsbacke med två personer på moppen :P min gör ju max 60 men det är ju i nedförsbackarna :P
PGO PMX NAKED :D
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 663
Blev medlem: 4 september 2010, 23:23
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Pontus_PGO skrev:
Born2Ride skrev:Finns ingen moped som går över 45-50 km/h original det är bullshit.
förmodligen någon strypning som är borttagen.
men det kan ju också vara en glädjemätare :P

men det står ju inte heller vart den gör 65 det kan ju vara i en skit lång nedförsbacke med två personer på moppen :P min gör ju max 60 men det är ju i nedförsbackarna :P
min har glädjedödarmätare :) visar 5km/h för lite, men det är ju alltid bra när polisen testar :)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

ServerError skrev:
Pontus_PGO skrev:
Born2Ride skrev:Finns ingen moped som går över 45-50 km/h original det är bullshit.
förmodligen någon strypning som är borttagen.
men det kan ju också vara en glädjemätare :P

men det står ju inte heller vart den gör 65 det kan ju vara i en skit lång nedförsbacke med två personer på moppen :P min gör ju max 60 men det är ju i nedförsbackarna :P
min har glädjedödarmätare :) visar 5km/h för lite, men det är ju alltid bra när polisen testar :)
Har aldrig hört talas om en glädjedödarmätare... Och du kan inte vara säker på om den går 5 km/h för lite innan du verkligen mäter det med t.ex GPS för att få ett exaktare resultat. Fast det kanske du har gjort? :P
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Artikel på SVT.se http://m.svt.se/2.22620/1.2013113

NTF vill stoppa snabba mopeder
Publicerad 24 maj 2010 - 11:39
Uppdaterad 24 maj 2010 - 11:41
Utan att vara trimmade går två av tre EU-mopeder fortare än tillåtna 45 kilometer i timmen. 15 procent gör mer än 60 direkt från affären.
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill sätta stopp för det både i Sverige och inom EU.
Enligt NTF är det en lucka i lagstiftningen som gör att fortkörningen inte är olaglig. EU-mopedernas maxgräns på 45 kilometer i timmen är en så kallad "konstruktiv hastighetsgräns" och om mopeden går fortare utan att vara trimmad så är det enligt en dom i Högsta domstolen att betrakta som slitage.

NTF har frågat 2.000 ungdomar i 15 län hur fort deras mopeder går och en majoritet gör 50 kilometer i timmen eller mer. 15 procent går snabbare än 60 kilometer i timmen på full gas utan att vara trimmade.
-Alla EU-länder ska följa regelsystemet, men nästan ingen gör det, inte ens Sverige. Problemet är att tillverkarna och importörerna får en moped som går i max 45 kilometer i timmen godkänd. Men mopederna som de sedan säljer går fortare, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Jan Sandberg vill nu att Transportstyrelsen ser till att reglerna följs och NTF har också informerat de europeiska trafiksäkerhetsorganisationerna med förhoppningen att de ska trycka på EU-kommissionen.
Det finns inga studier som klart visar hur många mopedister som dödas eller skadas varje år i Sverige på grund av de höga hastigheterna.
-NTF:s trafiksäkerhetschef bedömer att om vi fick bort alla trimmade mopeder så skulle vi spara fyra-fem liv årligen. Om vi kan sänka hastigheten på de mopeder vi pratar om här så kan det handla om ett-fem liv, säger Jan Sandberg.
I NTF:s undersökning uppgav nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 kilometer i timmen.


Bra va? :D
Senast redigerad av HasSse666 den 29 april 2011, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

ktm_danielsson skrev:
PoWeRKinG skrev:om den gör 65 så är den inte original...

antagligen så sitter det ingen v-bricka i variatorn. skruva bort variatorn och kolla om det sitter någon. annars får du göra en :)


dock så kan det vara något annat. beror helt och hållet vad det är för moppe som du inte har skrivit ;)
Klart den kan göra 65km/h org på mätaren, aldrig kört en moped med mätare eller? Min kusins MRX gjorde mätarn ut urpluggad, om man tror på sånt är man ju efterbliven.

OnTopic : Din moped kanske går 55 ärliga högst och det bryr sig inte polisen om.
nej faktiskt inte ;) för mig spelar det inte så stor roll bara den inte går för långsamt ;)
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

HasSse666 skrev:Artikel på SVT.se http://m.svt.se/2.22620/1.2013113

NTF vill stoppa snabba mopeder
Publicerad 24 maj 2010 - 11:39
Uppdaterad 24 maj 2010 - 11:41
Utan att vara trimmade går två av tre EU-mopeder fortare än tillåtna 45 kilometer i timmen. 15 procent gör mer än 60 direkt från affären.
Trafiksäkerhetsorganisationen NTF vill sätta stopp för det både i Sverige och inom EU.
Enligt NTF är det en lucka i lagstiftningen som gör att fortkörningen inte är olaglig. EU-mopedernas maxgräns på 45 kilometer i timmen är en så kallad "konstruktiv hastighetsgräns" och om mopeden går fortare utan att vara trimmad så är det enligt en dom i Högsta domstolen att betrakta som slitage.

NTF har frågat 2.000 ungdomar i 15 län hur fort deras mopeder går och en majoritet gör 50 kilometer i timmen eller mer. 15 procent går snabbare än 60 kilometer i timmen på full gas utan att vara trimmade.
-Alla EU-länder ska följa regelsystemet, men nästan ingen gör det, inte ens Sverige. Problemet är att tillverkarna och importörerna får en moped som går i max 45 kilometer i timmen godkänd. Men mopederna som de sedan säljer går fortare, säger NTF:s vd Jan Sandberg.
Jan Sandberg vill nu att Transportstyrelsen ser till att reglerna följs och NTF har också informerat de europeiska trafiksäkerhetsorganisationerna med förhoppningen att de ska trycka på EU-kommissionen.
Det finns inga studier som klart visar hur många mopedister som dödas eller skadas varje år i Sverige på grund av de höga hastigheterna.
-NTF:s trafiksäkerhetschef bedömer att om vi fick bort alla trimmade mopeder så skulle vi spara fyra-fem liv årligen. Om vi kan sänka hastigheten på de mopeder vi pratar om här så kan det handla om ett-fem liv, säger Jan Sandberg.
I NTF:s undersökning uppgav nära 40 procent av ungdomarna att de hade trimmade mopeder som gick i över 80 kilometer i timmen.


Bra va? :D
Nice!:D tack för informatiomem, sökte men hittade inget. Tack för att ni postade.
Zxeddery
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 8 mars 2011, 15:32

Inlägg av Zxeddery »

Pontus_PGO skrev:
Born2Ride skrev:Finns ingen moped som går över 45-50 km/h original det är bullshit.
förmodligen någon strypning som är borttagen.
men det kan ju också vara en glädjemätare :P

men det står ju inte heller vart den gör 65 det kan ju vara i en skit lång nedförsbacke med två personer på moppen :P min gör ju max 60 men det är ju i nedförsbackarna :P
Plan asfalt, förlåt för dubbel inlägg kom på det nu :(
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

PoWeRKinG skrev:kolla v-brickan :)
:shock:

han har väl ingen v-bricka, det är ju en crossmoppe? :o


eftersom han postat i crossmoppedelen -.- ...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

bensinskalle skrev:
PoWeRKinG skrev:kolla v-brickan :)
:shock:

han har väl ingen v-bricka, det är ju en crossmoppe? :o


eftersom han postat i crossmoppedelen -.- ...
det är väll en scooter?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

ktm_danielsson skrev:Min kusins MRX gjorde mätarn ut urpluggad, om man tror på sånt är man ju efterbliven.
Vill bara säga att brorsans drac gör 75km/h enligt gps urpluggad, mätarn ut på den med.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Om mätaren gör 65 km/h så kör du inte snabbare än 60 ärliga, och då är 60 verkligen max! ;) Det var några som hade gjort ett test på hastighetsmätare och jag kommer inte ihåg vilken men det var någon mätare som gick 9 Km/h för snabbt ;P
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

Det är din skyldighet att se till så att den inte går snabbare än den får gå orginal så böter kan du få :wink:
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Skriv svar