Tjena, nu är det så att ja har lirat 2xxxxx mil på mätarn och mitt vevlager och ramlager har rasat totalt.. men ingen motorskada skedd
Så då undrar ja vad ska ja ha för ramlager??(Har ny vev) till en Derbi Senda x-race 05.
Dock tänkt att köra med midrace, vilket skulle ni kunna rekommendera ?
sry för felpost!
Men tack för svaren
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja
Jacke15 skrev:sry för felpost!
Men tack för svaren
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja
c4lager har större "glapp" mellan kulorna och sjävla godset på lagret. där av klarar de av höga rpm och hög värme, dock slits det fort om d tex körs när motorn är kall osv, så för vardaglig körning är c3 bättre.
Jacke15 skrev:sry för felpost!
Men tack för svaren
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja
c4lager har större "glapp" mellan kulorna och sjävla godset på lagret. där av klarar de av höga rpm och hög värme, dock slits det fort om d tex körs när motorn är kall osv, så för vardaglig körning är c3 bättre.
Att de klarar högre varv hör inte dit egentligen, men de tål mycket högre värme och belastning när man kör extremt hårt trimmat och därav håller de bättre där ett C3 skulle skära ihop. Men somsagt, ett C4 lager slits mycket fortare där ett C3 lager hade mått bättre.
C4 är egentligen ett slags fusklager, ett sätt att komma undan när man trimmar små motorer som egentligen skulle behöva ha större lager för att klara effekten.
sry för felpost!
Men tack för svaren
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja
Han har uppenbarligen ingen koll på skillnaden, och hans lager slets säkert för att de gick för kallt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
C-klassningen anger storleken på spelet (glappet) i lagret, eller snarare avvikelser från standardspel. Man behöver ha ett litet mellanrum mellan delarna för att olja/fett ska kunna sköta sitt jobb att förhindra kontakt metall mot metall, men med ett för stort spel blir det som att använda ett lager som är slitet redan från början... och eftersom metall utvidgas (och därmed minskar spelet) när den blir varm måste lagerspel väljas med tanke på hur varmt lagret kommer bli när det används.
Vanliga standardlager har ingen C-klassning alls (dessa används t.ex. som hjullager), C3 och uppåt har större spel för användning i hög värme (motorblock och vevpartier blir ganska varma) eller vid höga varvtal där man får mycket friktionsvärme, C2 och neråt är extra tajt spel och används väl mestadels där onödigt spel är oacceptabelt - alltså inte i motorer.
Med andra ord, rätt lager på rätt plats är det enda som ger bra funktion och bra livslängd.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Jaha okej, men varmköra dom.. låta moppen stå på tomgång i nån minut eller att starta den och köra långsamt med lite gas ? för har även en Hebo manston 70 proracerör o 24 mm.. som kanske åker på igen. ? värt med C4 lager då ?
Jacke15 skrev:Jaha okej, men varmköra dom.. låta moppen stå på tomgång i nån minut eller att starta den och köra långsamt med lite gas ? för har även en Hebo manston 70 proracerör o 24 mm.. som kanske åker på igen. ? värt med C4 lager då ?
Nä.
Det är värt om du ska köra din motor extremt hårt med hög prestanda så att temperaturen kan bli så hög så att C3 inte räcker
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jacke15 skrev:Jaha okej, men varmköra dom.. låta moppen stå på tomgång i nån minut eller att starta den och köra långsamt med lite gas ? för har även en Hebo manston 70 proracerör o 24 mm.. som kanske åker på igen. ? värt med C4 lager då ?
Nä.
Det är värt om du ska köra din motor extremt hårt med hög prestanda så att temperaturen kan bli så hög så att C3 inte räcker
jaha haha.. det hade ja då inte tänkt , tack iaf !!