vad för lager och tips till vevbyte ?!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jacke15
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 augusti 2009, 08:15

vad för lager och tips till vevbyte ?!

Inlägg av Jacke15 »

Tjena, nu är det så att ja har lirat 2xxxxx mil på mätarn och mitt vevlager och ramlager har rasat totalt.. men ingen motorskada skedd :roll:
Så då undrar ja vad ska ja ha för ramlager??(Har ny vev) till en Derbi Senda x-race 05.
Dock tänkt att köra med midrace, vilket skulle ni kunna rekommendera :) ?

Mvh. Jacob! :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Flyttad till 2T - Tuning


C3 lager brukar vara ett bra alternativ :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

C3, för C4 är sämre och slits snabbare.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jepp C3 ska det vara, inget annat. Sen exakt vilket av alla lager är väl inte så värst noggrannt. Köp ett kit med packboxar och allt så du har de med ;)

Typ denna http://www.twostroke.se/product.asp?product=14800

Polymerkitet funkar också men känns som detta är mer safe
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Jacke15
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 augusti 2009, 08:15

Inlägg av Jacke15 »

sry för felpost! :oops:
Men tack för svaren :)
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja :P

Bensinkalle: dom http://www.twostroke.se/product.asp?product=14800 fåre bli :D
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Jacke15 skrev:sry för felpost! :oops:
Men tack för svaren :)
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja :P

Bensinkalle: dom http://www.twostroke.se/product.asp?product=14800 fåre bli :D
c4lager har större "glapp" mellan kulorna och sjävla godset på lagret. där av klarar de av höga rpm och hög värme, dock slits det fort om d tex körs när motorn är kall osv, så för vardaglig körning är c3 bättre.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

2stroke4ever skrev:
Jacke15 skrev:sry för felpost! :oops:
Men tack för svaren :)
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja :P

Bensinkalle: dom http://www.twostroke.se/product.asp?product=14800 fåre bli :D
c4lager har större "glapp" mellan kulorna och sjävla godset på lagret. där av klarar de av höga rpm och hög värme, dock slits det fort om d tex körs när motorn är kall osv, så för vardaglig körning är c3 bättre.
Att de klarar högre varv hör inte dit egentligen, men de tål mycket högre värme och belastning när man kör extremt hårt trimmat och därav håller de bättre där ett C3 skulle skära ihop. Men somsagt, ett C4 lager slits mycket fortare där ett C3 lager hade mått bättre.

C4 är egentligen ett slags fusklager, ett sätt att komma undan när man trimmar små motorer som egentligen skulle behöva ha större lager för att klara effekten.

sry för felpost!
Men tack för svaren
och en till fråga? är verkligen C4 sämre än C3`? xD för har en kompis som säger att C4 lager är bättre.. men ändå skar hans lager och kolv och cylinder pajja
Han har uppenbarligen ingen koll på skillnaden, och hans lager slets säkert för att de gick för kallt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

C-klassningen anger storleken på spelet (glappet) i lagret, eller snarare avvikelser från standardspel. Man behöver ha ett litet mellanrum mellan delarna för att olja/fett ska kunna sköta sitt jobb att förhindra kontakt metall mot metall, men med ett för stort spel blir det som att använda ett lager som är slitet redan från början... och eftersom metall utvidgas (och därmed minskar spelet) när den blir varm måste lagerspel väljas med tanke på hur varmt lagret kommer bli när det används.

Vanliga standardlager har ingen C-klassning alls (dessa används t.ex. som hjullager), C3 och uppåt har större spel för användning i hög värme (motorblock och vevpartier blir ganska varma) eller vid höga varvtal där man får mycket friktionsvärme, C2 och neråt är extra tajt spel och används väl mestadels där onödigt spel är oacceptabelt - alltså inte i motorer.

Med andra ord, rätt lager på rätt plats är det enda som ger bra funktion och bra livslängd.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jacke15
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 augusti 2009, 08:15

Inlägg av Jacke15 »

Jaha okej, :) men varmköra dom.. låta moppen stå på tomgång i nån minut eller att starta den och köra långsamt med lite gas ? :) för har även en Hebo manston 70 proracerör o 24 mm.. som kanske åker på igen. ? värt med C4 lager då :)?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jacke15 skrev:Jaha okej, :) men varmköra dom.. låta moppen stå på tomgång i nån minut eller att starta den och köra långsamt med lite gas ? :) för har även en Hebo manston 70 proracerör o 24 mm.. som kanske åker på igen. ? värt med C4 lager då :)?
Nä.

Det är värt om du ska köra din motor extremt hårt med hög prestanda så att temperaturen kan bli så hög så att C3 inte räcker
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Då C3 kan jobba med varvtal upp till 20.000rpm, så är nog C4 lite overkill ändå.
Användarens profilbild
Jacke15
Elmoped
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 augusti 2009, 08:15

Inlägg av Jacke15 »

bensinskalle skrev:
Jacke15 skrev:Jaha okej, :) men varmköra dom.. låta moppen stå på tomgång i nån minut eller att starta den och köra långsamt med lite gas ? :) för har även en Hebo manston 70 proracerör o 24 mm.. som kanske åker på igen. ? värt med C4 lager då :)?
Nä.

Det är värt om du ska köra din motor extremt hårt med hög prestanda så att temperaturen kan bli så hög så att C3 inte räcker
jaha haha.. det hade ja då inte tänkt :D, tack iaf !!
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Rexxy skrev:Då C3 kan jobba med varvtal upp till 20.000rpm, så är nog C4 lite overkill ändå.
Precis, alltså är C4 sämre eftersom dom slits snabbare..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

siiimooon skrev:
Rexxy skrev:Då C3 kan jobba med varvtal upp till 20.000rpm, så är nog C4 lite overkill ändå.
Precis, alltså är C4 sämre eftersom dom slits snabbare..
Ja så kan man väl se det.

C4 är sämre på allt förutom på motorer som får jobba hårt under längre tid
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar