Svänghjuls problem på Aerox -01

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

alexxz13737
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 april 2011, 22:27

Svänghjuls problem på Aerox -01

Inlägg av alexxz13737 »

Precis som rubriken lyder har jag lite problem med svänghjulet på min aerox...
Jag bytte till en stylepro tändning för ett tag sen, jag fick igång moppen direkt och den gick som ett skott. Men efter en liten stunds körning i ungefär 70 km/h så började det låta konstigt bakom vattenpumps kåpan.


Det var ett rasslande ljud eller vad man ska säga... Jag åkte hem och tog bort kåpan för jag skulle kolla om jag kunde se vad det var... Det visade sig att muttern som håller svänghjulet på plats hade skruvat ut sig själv en bit.

Jag tog bort svänghjulet för att kolla att krysskilen satt som den skulle och det gjorde den, jag satte sedan tbx svänghulet på plats med krysskilen i spåret på vev o svänghjul. sen drog jag åt muttern med mutterpickan och satte allt ordentligt på plats, åkte sen ut för att kolla om det fortfarande lät och det gjorde det inte, förens efter typ 5 minuter och det var samma sak som hade hänt igen...

Märkte sen att magneten är väldigt klen mot va den va på original tändningen.... Så nu undrar jag varför är magneten klen och varför skruvas muttern ut? Jag får panik för jag vet inte vad jag ska göra!!
Tacksam för svar! :)
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Re: Svänghjuls problem på Aerox -01

Inlägg av kymcorider »

alexxz13737 skrev:Precis som rubriken lyder har jag lite problem med svänghjulet på min aerox...
Jag bytte till en stylepro tändning för ett tag sen, jag fick igång moppen direkt och den gick som ett skott. Men efter en liten stunds körning i ungefär 70 km/h så började det låta konstigt bakom vattenpumps kåpan.


Det var ett rasslande ljud eller vad man ska säga... Jag åkte hem och tog bort kåpan för jag skulle kolla om jag kunde se vad det var... Det visade sig att muttern som håller svänghjulet på plats hade skruvat ut sig själv en bit.

Jag tog bort svänghjulet för att kolla att krysskilen satt som den skulle och det gjorde den, jag satte sedan tbx svänghulet på plats med krysskilen i spåret på vev o svänghjul. sen drog jag åt muttern med mutterpickan och satte allt ordentligt på plats, åkte sen ut för att kolla om det fortfarande lät och det gjorde det inte, förens efter typ 5 minuter och det var samma sak som hade hänt igen...

Märkte sen att magneten är väldigt klen mot va den va på original tändningen.... Så nu undrar jag varför är magneten klen och varför skruvas muttern ut? Jag får panik för jag vet inte vad jag ska göra!!
Tacksam för svar! :)
Du måste nog kleta på lite gängklibb så den inte ska gängas upp hela tiden.
alexxz13737
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 april 2011, 22:27

Re: Svänghjuls problem på Aerox -01

Inlägg av alexxz13737 »

Du måste nog kleta på lite gängklibb så den inte ska gängas upp hela tiden.
Jag har funderat på att göra det :)
Men nu undrar jag varför inte magneten i tändplattan inte är spec stark. som jag sa så satt det gamla svänghjulet som berget, men det nya svänghjulet går att ta loss med bara händerna? :shock: [/quote]
kymcorider
Elmoped
Inlägg: 106
Blev medlem: 11 maj 2010, 14:38

Re: Svänghjuls problem på Aerox -01

Inlägg av kymcorider »

alexxz13737 skrev:
Du måste nog kleta på lite gängklibb så den inte ska gängas upp hela tiden.
Jag har funderat på att göra det :)
Men nu undrar jag varför inte magneten i tändplattan inte är spec stark. som jag sa så satt det gamla svänghjulet som berget, men det nya svänghjulet går att ta loss med bara händerna? :shock:
[/quote]


du tror inte att den satt fastkilad orginal så det kunde va svårt att få bort den då? Menar att du kanske måste hjälpa den på plats med en liten knuff från en gummihammare eller något.
alexxz13737
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 1 april 2011, 22:27

Re: Svänghjuls problem på Aerox -01

Inlägg av alexxz13737 »

kymcorider skrev:
alexxz13737 skrev:
Du måste nog kleta på lite gängklibb så den inte ska gängas upp hela tiden.
Jag har funderat på att göra det :)
Men nu undrar jag varför inte magneten i tändplattan inte är spec stark. som jag sa så satt det gamla svänghjulet som berget, men det nya svänghjulet går att ta loss med bara händerna? :shock:
du tror inte att den satt fastkilad orginal så det kunde va svårt att få bort den då? Menar att du kanske måste hjälpa den på plats med en liten knuff från en gummihammare eller något.
Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara helt ärlig :oops:
Men jag får väl kolla igenom allt ordentligt så kanske jag hittar vad felet är :P Folk som har en aning om vad felet kanske är får gärna skriva vad ni tror! :D[/quote]
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

använd en lås mutter bara och lite loctite?
MAN MADE HELL
Skriv svar