17,5 mm till Gianelli setup , DRAC?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

17,5 mm till Gianelli setup , DRAC?

Inlägg av Riejudrac_ »

Hej,
Jag hade tänkt att uppdatera mig lite i sommar och köpa ett Gianelli till min Drac och hade även tänkt köpa en större förgasare och jag undrar om 17,5mm blir på tok för stort?

Övrig setup är:

50cc avstrypt orginal.
sportfilter
12-56 drev
+=
Gianelli 2T
17,5mm Dellorto?
och nytt membran + motoforce sportkopplingskit.

Om nån har nån åsikt som FRAM MED SPRÅKET ; VILL HÖRA KRITIK :D// tack

Lägger detta i Cross, supermotard för jag hitta ingen bättre lösning på det.
Bild
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

17,5 är inte alls för stort xd du kan köra med 21 med xd men botten draget blir sämre :P
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Kör hellre på 21mm.
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

Tror jag ska köra på 17,5 eller 19mm, 21 är ju fan stort

EDIT: Jag vill ha bra bottendrag och öka toppfarten lite också´:D
Bild
Cappe14
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 14 augusti 2010, 20:59

Inlägg av Cappe14 »

21mm är onödigt stort då drar den bara mer soppa
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

Cappe14 skrev:21mm är onödigt stort då drar den bara mer soppa
tänkte det
Bild
wille95
Kort stubin
Inlägg: 1724
Blev medlem: 17 augusti 2010, 20:43
Ort: berga

Inlägg av wille95 »

du kan få köpa min dellorto 19mm :D elr mikuni 17.5
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

wille95 skrev:du kan få köpa min dellorto 19mm :D elr mikuni 17.5
Har ont om penning just nu ;P
Bild
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

kan någon förklara varför en 21mm ger sämre bottendrag, drar jävligt mkt mer och är förstort för hans setup?

jag kan säga att ni har alla fel. 21mm blir ta mej fan perfekt. den drar inte 17l milen med sån förgasare. bara okunnighet att säga som er.

att byta från 12mm till 17.5 ger inge effekt. släng på 19-21 ist så märker du stort skillnad i både axx och topp. den drar inte spec mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

rod_rrx skrev:kan någon förklara varför en 21mm ger sämre bottendrag, drar jävligt mkt mer och är förstort för hans setup?

jag kan säga att ni har alla fel. 21mm blir ta mej fan perfekt. den drar inte 17l milen med sån förgasare. bara okunnighet att säga som er.

att byta från 12mm till 17.5 ger inge effekt. släng på 19-21 ist så märker du stort skillnad i både axx och topp. den drar inte spec mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken.
När du skrev första meningen slutade jag lyssna på dej. Extra stärkt misstanke om okunnighet bekräftades när du du skrev "...mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken."

Alla nålar? Har du fler nålar, grymt! Då har du alltså fler gashandtag också? :O Gryyymt!

Och munstycken, huvudmunstycke, lågfarts och tomgångsmunstycke finns där.

Nålen ändrar 2/3-3/4 gas bensinflödet
Munstycket hela tiden..
Luftskruv hela tiden, men särskilt i början och på högvarv då det behövs mest.
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om en 19mm förgasare duger gott till en lower midrace 70cc ser jag ingen anledning till att trycka dit en 21mm på en original 50cc...

Större förgasare är nästan alltid SÄMRE än en mindre med lagom storlek.

Har man för stor förgasare blir gashastigheten lägre och ger i sin tur sämre inblandning av bensin. Bäst är att ha en förgasare som är precis så stor att den inte stryper flödet när motorn går som hårdast.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Jag kör 21mm till mitt effektrör å de går som fan dock har jag ganska myclet övrig utrustning men jag rekommenderar 19mm det funkar bra om du skaffar 70cc med + om du ställer in rätt kommer det inte dra så mycket
Va de inte du som skulle ha en crossmotor eller en Hyper setup?
Kommentera mina bilder:)
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

Sockan skrev:
rod_rrx skrev:kan någon förklara varför en 21mm ger sämre bottendrag, drar jävligt mkt mer och är förstort för hans setup?

jag kan säga att ni har alla fel. 21mm blir ta mej fan perfekt. den drar inte 17l milen med sån förgasare. bara okunnighet att säga som er.

att byta från 12mm till 17.5 ger inge effekt. släng på 19-21 ist så märker du stort skillnad i både axx och topp. den drar inte spec mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken.
När du skrev första meningen slutade jag lyssna på dej. Extra stärkt misstanke om okunnighet bekräftades när du du skrev "...mkt mer om du ställer in den riktigt på alla nålar och munstycken."

Alla nålar? Har du fler nålar, grymt! Då har du alltså fler gashandtag också? :O Gryyymt!

Och munstycken, huvudmunstycke, lågfarts och tomgångsmunstycke finns där.

Nålen ändrar 2/3-3/4 gas bensinflödet
Munstycket hela tiden..
Luftskruv hela tiden, men särskilt i början och på högvarv då det behövs mest.
hahahahaha.... sluta muppa dig.

jag brukar iaf kalla luftskruven för nål då den ser ut som en nål därav NÅLAR för trottelnålen är en nål också.

man ska byta alla munstycken om man ska ställa in något.

lågfart. 0-25% gas.
trottelnålen 25-~70% gas
huvudmunstycket 70-100% gas.
luftskruven (luftnålen i mitt tungomål) är från 0-70% ungefär.

jag bygger själv hyper med NX så jag tror att min kunskap duger.

sen attt ja har haft typ samma setup på min gamla crossmoppe med bara posetiva resultat när jag bytte till 21mm förgasare.
okey den drar liiite mer men det var inge större skillnad när man ställt in den helt och hållet.

jag bara hjälper. men vill dom inte ha min hjälp så är det skitsamma. det är era moppar och om dom går skit och långsammare än nödvändigt så är det erat problem för att ni är så trångsynta.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

rod_rrx skrev:
hahahahaha.... sluta muppa dig.

jag brukar iaf kalla luftskruven för nål då den ser ut som en nål därav NÅLAR för trottelnålen är en nål också.

man ska byta alla munstycken om man ska ställa in något.

lågfart. 0-25% gas.
trottelnålen 25-~70% gas
huvudmunstycket 70-100% gas.
luftskruven (luftnålen i mitt tungomål) är från 0-70% ungefär.

jag bygger själv hyper med NX så jag tror att min kunskap duger.

sen attt ja har haft typ samma setup på min gamla crossmoppe med bara posetiva resultat när jag bytte till 21mm förgasare.
okey den drar liiite mer men det var inge större skillnad när man ställt in den helt och hållet.

jag bara hjälper. men vill dom inte ha min hjälp så är det skitsamma. det är era moppar och om dom går skit och långsammare än nödvändigt så är det erat problem för att ni är så trångsynta.

Luftskruven påverkar enbart vid små gaspådrag, inte ända upp till 70% som du säger. Vid halvgas är luftskruven helt inaktiv.

En för stor förgasare ger dåligt sug och flöde i förgasaren. Vilket resulterar i sämre drag på lägre varv på full gas. Det är som jag alltid har sagt, Lagom är bäst!
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

Rexxy skrev:
rod_rrx skrev:
hahahahaha.... sluta muppa dig.

jag brukar iaf kalla luftskruven för nål då den ser ut som en nål därav NÅLAR för trottelnålen är en nål också.

man ska byta alla munstycken om man ska ställa in något.

lågfart. 0-25% gas.
trottelnålen 25-~70% gas
huvudmunstycket 70-100% gas.
luftskruven (luftnålen i mitt tungomål) är från 0-70% ungefär.

jag bygger själv hyper med NX så jag tror att min kunskap duger.

sen attt ja har haft typ samma setup på min gamla crossmoppe med bara posetiva resultat när jag bytte till 21mm förgasare.
okey den drar liiite mer men det var inge större skillnad när man ställt in den helt och hållet.

jag bara hjälper. men vill dom inte ha min hjälp så är det skitsamma. det är era moppar och om dom går skit och långsammare än nödvändigt så är det erat problem för att ni är så trångsynta.

Luftskruven påverkar enbart vid små gaspådrag, inte ända upp till 70% som du säger. Vid halvgas är luftskruven helt inaktiv.

En för stor förgasare ger dåligt sug och flöde i förgasaren. Vilket resulterar i sämre drag på lägre varv på full gas. Det är som jag alltid har sagt, Lagom är bäst!
aha aja nästan rätt^^ jag skruvar iaf inte på luftskruven . för ja har ingen på min über förgasare :D
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Kör med 19mm, ja har 17,5mm original. Och min har helt original setup.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
Bild
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket
Inlägg: 893
Blev medlem: 5 juli 2010, 00:49

Inlägg av Ztraand »

Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
En 17,5mm kostar ju typ 5-600 medans en 19 kostar runt 8-900. Men om du har pengar till det tkr ja du ska köpa en 19, men 17,5 duger gott o väl :)
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
kobbstar
Elmoped
Inlägg: 58
Blev medlem: 14 november 2010, 19:06

Inlägg av kobbstar »

Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
kör på 17,5mm. Jag har en Rieju drac 02 och beställt giannelli 2t:). Har lite "segare/sämre" setup än dig och kör orig förgasare atm. så det borde vara bra
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd
Inlägg: 355
Blev medlem: 19 juni 2010, 19:25
Ort: uddevalla

Inlägg av aerox_killen95 »

Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
eru helt tard lr? du har gjort åtskilliga trådar samt tagit upp ett flertal gånger i trådar hur fort din kommer gå med 70cc setuper o hypersetuper o om du ska köra på crossmotor lr hypersetup o gud vet vad sluta myta för i helvete.
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

aerox_killen95 skrev:
Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
eru helt tard lr? du har gjort åtskilliga trådar samt tagit upp ett flertal gånger i trådar hur fort din kommer gå med 70cc setuper o hypersetuper o om du ska köra på crossmotor lr hypersetup o gud vet vad sluta myta för i helvete.
Tror det börjar vara ett år sen snart som jag snackade om hyper setuper och kollade hur fort ung, dom skulle gå!!!!!!!
Men i en tråd jag tog upp om Crossmotor och VÄRRE setup var inte så länge sen och då nämnde jag inte ett piss om att jag skulle göra en jävla hyper!
Det är bara nån som sagt sig och sa att jag i DEN tråden pratade om HYPER.
Om du har något mer att klaga på så kan du komma hit och säga det!!!
Bild
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 mars 2010, 20:43
Ort: motorer

Inlägg av moppepojk26 »

Riejudrac_ skrev:okej, men jag har 12mm orginal? tror alla att jag ska ha 17,5 eller 19mm?
Tänkte att om jag byter till 17,5 så har jag ju bytt upp mig 5,5mm i storlek och det bör ju räcka om man tillochmed kan köra med orginal?

Ang om jag skulle börja bygga hyper så kan jag säga att jag inte skulle bygga hyper och har inte äns nämnt det...
Nämnde crossmotor eller "värre" setup på motorn..
Det kommer bli längre fram när jag har mer pengar ;) men inte just nu ;)
körde med 17,5 på min 50 org som var portad gick skit bra :) men det är ju en scooter xd vet inte hur det funkar med cross moppe xd
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Låst