Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 10:31
Tjena nu är det så att jag köpte en Derbi i förgår, och skulle vilja ha lite hjälp/tips med lätta trim. Hälst billiga eftersom jag inte har pengar till effektrör osv just nu. Skulle vilja ha upp den i 70-75 utan att den låter mycket mer än vad den gör i original
.
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203 Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping
Inlägg
av zebban111 » 25 april 2011, 10:34
Dreva om den och plugga ur röret.
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266 Blev medlem: 29 april 2010, 19:56
Inlägg
av Ekman » 25 april 2011, 10:44
Kan också finnas en bricka i förgasaren som har några hål i sig (guldfärgad) fanns på min gilera smt iallafall
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 11:08
okej tack för svaren
men vad ska jag dreva om till 14 eller?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266 Blev medlem: 29 april 2010, 19:56
Inlägg
av Ekman » 25 april 2011, 11:11
Har själv 12/53 och det är sakens bra axx och går ca. 70km/h med urpluggat rör, "förgasarstrypningen" bort
men det beror på om du vill ha mera toppfart eller axx
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 11:39
okej nice
är det svårt att urplugga röret? och låter det mer ?
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 12:31
Tjurkuken skrev: okej nice
är det svårt att urplugga röret? och låter det mer ?
suck nej det låter inte mer
bara går fortare !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 12:35
Okej gött
ska nog köra på det då
vet du någon bra guide? för vet inte riktigt var den är osv
.
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 12:36
Tjurkuken skrev: Okej gött
ska nog köra på det då
vet du någon bra guide? för vet inte riktigt var den är osv
.
ngn guide finns det säkert
men den sitter i mynningen på röret
glöm inte byta munstycken bara:p
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266 Blev medlem: 29 april 2010, 19:56
Inlägg
av Ekman » 25 april 2011, 12:38
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 12:40
okej
är det segt att byta munstycke eller kan man gö det under nån timma? Tack för länken:)
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 12:41
Tjurkuken skrev: okej
är det segt att byta munstycke eller kan man gö det under nån timma? Tack för länken:)
munnstycke ....max 5 min för en erfaren
max 15 för nybörjare
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 12:43
nice ska försöka hitta någon bra guide
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 12:44
Tjurkuken skrev: nice ska försöka hitta någon bra guide
det ska finnas en och förgasrens funktion
där kqan du se vilket musntycke det är ;P
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 april 2011, 12:55
willemedDERBIN skrev: Tjurkuken skrev: okej nice
är det svårt att urplugga röret? och låter det mer ?
suck nej det låter inte mer
bara går fortare !
bullshit. den låter betydligt mer urpluggad än pluggad.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 12:57
kallepalle skrev: willemedDERBIN skrev: Tjurkuken skrev: okej nice
är det svårt att urplugga röret? och låter det mer ?
suck nej det låter inte mer
bara går fortare !
bullshit. den låter betydligt mer urpluggad än pluggad.
när du väll går över den varvningen ja
men om du kör i den "lagliga "varvningen då låter den inte mer
itne om det är derbis org krök iaf
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 april 2011, 12:59
den låter även mer på låga varv. du får ett högre flöde i kröken som ger ett högre ljud.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 13:00
kallepalle skrev: den låter även mer på låga varv. du får ett högre flöde i kröken som ger ett högre ljud.
jag har inte märkt ngt
och alla här kör upluggat
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 april 2011, 13:01
nej, självklart är skillnaden mindre ju lägre varvtal motorn arbetar på, men den låter högre i alla register, och speciellt i det höga.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 13:02
kallepalle skrev: nej, självklart är skillnaden mindre ju lägre varvtal motorn arbetar på, men den låter högre i alla register, och speciellt i det höga.
det låter juh mindre än ett trimrör
och om du inte varvar mer än orginal då låter det inte mer än orginal
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 april 2011, 13:07
ja den låter mindre än med ett trimrör, men den låter fortfarande betydligt mer än original, även på tex 5000rpm.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 13:09
kallepalle skrev: ja den låter mindre än med ett trimrör, men den låter fortfarande betydligt mer än original, även på tex 5000rpm.
och alla mopder låter olika
mina låter högst i skolan samt den är återställd i orginal
tror min ljuddämpare är kass (Y)
sen kan man juh alltid packa om ljudämparn om den inte är igensvetsad ....
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 april 2011, 13:11
ja, alla låter olika. men ALLA låter mer urpluggade än original.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 13:44
kallepalle skrev: ja, alla låter olika. men ALLA låter mer urpluggade än original.
ohja den kmr inte låta så vidare mycket mer men ah
snuten kan inte höra skillnaden
det är det ända i detta fallet
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 13:46
hmm okej men måste jag värkligen byta munstycks storlek om den bara går i 70-75? funderar på dreva up och ta bort någon strypning
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 14:20
Skit bra video men är det samma på Derbi som på den moppen?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266 Blev medlem: 29 april 2010, 19:56
Inlägg
av Ekman » 25 april 2011, 14:22
jees, det är samma förgasare
Tjurkuken
Elmoped
Inlägg: 28 Blev medlem: 22 april 2011, 21:26
Inlägg
av Tjurkuken » 25 april 2011, 14:25
okej nice tackar
har du nått tips på vilken storlek jag ska byta till på munstyke eller måste jag tästa mig för?
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552 Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!
Inlägg
av willemedDERBIN » 25 april 2011, 16:10
Tjurkuken skrev: okej nice tackar
har du nått tips på vilken storlek jag ska byta till på munstyke eller måste jag tästa mig för?
8-12 str hade jag för mig för upluggad ??
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^