Varför variator byte vid trimning? Multivar etc

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Varför variator byte vid trimning? Multivar etc

Inlägg av jarken »

Tja.

Har en fråga, varför byter man variator när man smäcker på lite värre grejer? T.ex. 70cylle o större förgasare? Samt allt som hör därtill Membran luftfilter etc... Tänkte mest på Multivar och Polini Speed controll, vad är skillnaden mellan dessa variatorer och låg oss säga Minarelli original variator.

Original variatorn till Minarelli "växlar upp" till ca 25-30 km/h någonting, då varvas det som satan, hur är det med ovanstående variatorer? Vikterna på en 15x12 går även mycket längre ut än på 16x13, om de nu spelar någon roll.

Så om någon varator tokig kille kunde dela med sig av sin fakta, vore de toppen :wink:

mvh
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Är inte helt hundra, men det är ju viktskillnad och oftast större diameter på trimvariatorer vilket gör att remmen kan gå längre ut.. Mer inställningsmöjligheter med annan vikt på variatorn också
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

vet inte. köper inte sånt..
teo^
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 9 augusti 2008, 23:32

Inlägg av teo^ »

multivariator och speedcontrol, samma sak men polinin har (9) rullar ? vilket ger mer inställningsmöjligheter osv, samma med alla andra multi. Dom är lättare (oftast?) vilket ger mindre vikt på vevaxel för att gå runt vilket resulterar i bättre acc. Jag kände att jag fick mycket mer acc och kraft när jag slänge på multivariator och kör med hyffsad sporsetup.

Variatorn har ju lite att göra med eftersom vikterna slungas ut till änden av rullbanan av g-krafterna som blir när vevaxeln snurrar. Sen är det dreven bak i och koppling/klocka div fjädrar osv som väljer när kopplingen ska slungas ut och greppa tag i klockan vilket driver bakhjulet.

nu komemr jag inte på mer :(
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

större diameter , större / fler vikter ( i vissa fall ) så den går mjukare .

lättare överlag .
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Tack för svar.

Sen undrar jag även om det är värt pengarna? Va kostar dem? ca 700+- kr. Sen är det bäst o köpa variatorvikter så man kan ställa in, + ny fläktskiva (som passa nya variatorn? vet ej hur det är) Så det landar på ca 1000kr någonting.

Är detta värt? eller skall man lägga ut 1k på t.ex. bättre cylinder o förgasare? För jag fick ut en duglig setup till min neos för runt 3k.
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

beror på vad man ska använda den till , går jö köpa ett helt kitt med variator , rem , och fläkthjul + vikter för 600pistoler från scooter-shoppen tex.
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

Hade inte tänk o räjsa med den, mer bara för att köra ifrån polarna på bonnvischan etc, Vardagsanvändning typ.

Sen lägga ut mer än 3000 är man inte sugen på, då det är ungefär halva värdet på mopeden, jag troligtvis inte kommer få tillbaka om det söndervässas.
Låst